17
oktober
2000
|
02:00
Europe/Brussels

“VARIO”: DE NIEUWE GROTE BESTELWAGEN

De Mercedes-Benz Vario is het nieuwe grote transportvoertuig in de gewichtsklasse van 4,8 tot 7,49 ton, ter vervanging van de huidige “T2”.

Deze bood ook al een bijzonder flexibel voertuigconcept voor klant- en toepassingsgerichte transportdoeleinden en liet zich door die klant omvormen tot een werkinstrument op maat. Daarbij komt nog de flexibiliteit van de fabriek Ludwigsfelde, die ook aan speciale klantenwensen kan voldoen. Het aanbod wordt nu met de nieuwe Vario nog op vele punten duidelijk verbeterd. Tezamen met de Sprinter en de “lichte klasse” boekte de T2 in het jaar 1995 in West-Europa een marktaandeel van 39 procent. Bijna de helft daarvan waren T2-modellen. Dit grote marktsucces verder uitbouwen is het doel van de nieuwe Vario.

Met dit objectief voor ogen werd de verdere ontwikkeling van de “T2” gekoppeld aan een optische opknapbeurt, maar vooral ook aan een ingrijpende technische herziening. Daarbij werd in grote mate rekening gehouden met de groeiende behoefte van de klanten aan veiligheid en comfort - ook in dit marktsegment -, zonder de klassieke waarden van de grote transportvoertuigen, zoals handelbaarheid of stevigheid, en de grote nuttige lading van het transportvoertuigconcept uit het oog te verliezen. De kern van de technische vernieuwing wordt gevormd door twee moderne, milieuvriendelijke en krachtige motoren, schijfremmen op de vier wielen en een nieuwe binnenuitrusting van de stuurcabine. De onderhoudsintervallen bedragen nu 45.000 km.

Twee hypermoderne motoren
De beide motoren waarmee de nieuwe Vario kan worden geleverd zijn hypermoderne constructies, die de klant de mogelijkheid bieden een krachtbron te kiezen die is afgestemd op de specifieke gebruiksdoeleinden van een grote bestelwagen of lichte vrachtwagen. De OM 904 LA is een 4,2-l 4-cilindermotor met een vermogen van 100 kW (136 pk), die sinds kort al in de vrachtwagens van de “lichte klasse” wordt gebruikt, maar daar met een vermogen tot 125 kW (170 pk). Hij voldoet aan hoge vereisten op het vlak van rijprestaties, zuinigheid en duurzaamheid. De 3-kleppentechniek en het elektronisch gestuurd steekpomp-leiding-sproeier-inspuitsysteem maken deze 4-cilinder met directe inspuiting ook veelbelovend, vermits hij “Heavy-Duty”-technologie biedt zoals ook bij de wegtransportvrachtwagen Actros is ingebouwd.

Het grote koppel van 520 Nm vormt de basis voor de aanzienlijke trekkracht van de OM 904 LA. De langeslagmotor - 130 mm slaglengte bij 102 mm cilinderboring - bereikt zijn beste trekkracht bij 1.400 t/min. Het nominale vermogen van 100 kW wordt al bij 2.300 t/min bereikt, wat een heel gunstige invloed heeft op de levensduur en de bedrijfsstilte. Het olieverversingsinterval bedraagt 45.000 km, een zeer hoge waarde in het typische buurt- en distributieverkeer.

Een in deze voertuigklasse totaal nieuwe rijkwaliteit wordt gewaarborgd door de volledig elektronische motorregeling. Deze maakt een uiterst fijne dosering van het gasgeven mogelijk en laat bijvoorbeeld ook toe lastige voertuigmanoeuvers volledig zonder bediening van het gaspedaal, uitsluitend met de koppeling, uit te voeren. En natuurlijk kan men de Vario zelfs hellingen laten oprijden zonder gas te geven, wat ook voor ervaren transportchauffeurs een echte ontlasting betekent.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor de tweede motor waarmee de Vario kan worden uitgerust, de 2,9-l 5-cilinderkrachtbron met een vermogen van 90 kW (122 pk). Ook deze turbodiesel met directe inspuiting is uitgerust met een motorelektronica die de bestuurder ontlast en die natuurlijk borg staat voor een precieze brandstoftoevoer, wat dan weer een groot vermogen bij lage emissiewaarden oplevert. Zijn beste draaikoppel van 280 Nm bereikt deze motor bij een lage 2000 t/min, dat is slechts 53 procent van het nominale toerental van 3800 t/min.

De OM 602 LA wordt door een verdeelinspuitpomp voorzien van dieselbrandstof. Zijn voordelen omvatten onder andere een groot bedrijfsrendement, gekoppeld aan een grote bedrijfsstilte. Olieverversing is om de 22.500 km nodig.

Vier transmissies
De koppelomvorming van beide motoren wordt verzorgd door 5-versnellingsbakken, de 4,2-l 4-cilindermotor is in optie ook verkrijgbaar met een 6-versnellingsbak. Bij de Vario met 90-kW motor gaat het om de Mercedes-Benz-transmissie G 28-5, een speciale bestelwagentransmissie met grote spreiding van 6,44 tussen eerste en vijfde versnelling en dubbele-conussynchronisering voor de eerste en tweede versnelling met het doel de vereiste schakelkracht duidelijk te verminderen.

De standaardtransmissie van de Vario met 100-kW motor is de ZF, type S 5-42 “Ecolite”. In optie is voor deze sterkere Vario echter ook een Mercedes-Benz-transmissie verkrijgbaar, maar dan met 6 versnellingen en een voor gebruik van aanhangers geschikte spreiding van 9,20. In tegenstelling tot de eerder genoemde 5-versnellingsbakken is deze transmissie van het type G 60 een bak met bergversnelling, d.w.z. dat de zesde versnelling een directe overbrenging van 1:1 heeft. Ook hier zijn eerste en tweede versnelling uitgerust met een dubbele-conussynchronisering.

Als bijkomend alternatief is voor de 100-kW motor een volautomatische koppelomvormer van de firma Allison verkrijgbaar. Deze is in het bijzonder geschikt voor korte-afstandengebruik met veelvuldig “stop and go”-aktiviteiten, omdat deze dankzij een hydrodynamische koppelomvormer over een absoluut slijtvaste wegrijvoorziening beschikt. Bovendien verhoogt deze natuurlijk de verkeersveiligheid, omdat de bestuurder zich in stresssituaties volledig op besturing en remmen kan concentreren, terwijl de automaat zelf een keuze uit zijn vier verhoudingen maakt.

Intern geventileerde schijfremmen op de vier wielen
Een bijdrage tot een grotere rijveiligheid wordt geleverd door de intern geventileerde schijfremmen op de vier wielen. Daarmee kan men zelfs vanaf hoge snelheden en bij volle belading steeds heel gedoseerd afremmen - een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de algemene rij- en verkeersveiligheid.

De interne verluchting van de remschijven draagt in grote mate bij tot een betere warmteafvoer en vergroot daardoor ook de totale levensduur van de remmen. Daarnaast zorgt de interne verluchting ook voor een gewichtsvermindering. De parkeerrem is bij de Vario als veersysteem uitgevoerd; in optie is ook een stopplaatsrem verkrijgbaar - bij deze optie wordt natuurlijk in het bijzonder aan de nieuwe Midibus gedacht.

Het krachtige remsysteem kan in meerdere fasen nog worden uitgebreid voor het geval dat de Vario voor bijzonder veeleisende taken moet worden ingezet. Dat is meestal zo bij de sterke 4,2-l motor , en daarom kan deze in fase 1 worden besteld met een uitlaatkleppen-motorrem die in fase 2 zelfs kan worden uitgebreid met de van de zware vrachtwagens gekende en uiterst betrouwbare constante smoorklep. Als alternatief of extra voorziening is dan nog een slijtvaste retarder verkrijgbaar. Daarbij gaat het om een wervelstroomrem van de Franse specialist Telma.

De stuurbevelen van de bestuurder worden overgebracht door een nieuw ontwikkelde stuurbekrachtiging, die voorzien is op voorasbelastingen tot 4,7 T. Deze wordt gekenmerkt door een bijzonder grote stuurprecisie bij alle beladingstoestanden en valt daarnaast ook op door de kleine vereiste bedieningsinspanning. De nieuwe LS 4 besturing werkt onderhoudsvrij en is door haar modulaire constructie zowel voordelig in productie als bij eventuele reparaties.

Aantrekkelijk uitzicht, nieuw interieur
De koetswerkvormgeving van de Vario is aantrekkelijk. Opvallende kenmerken zijn de nieuwe koplampen - nu met simultane inschakeling van de verstralers en geïntegreerde mistlichten (extra uitrusting) - en de nieuwe knipperlichten, het gewijzigde radiatorrooster met geïntegreerde Mercedes-ster en zeker niet te vergeten de gewijzigde spatborden, die een optisch aantrekkelijke loop van de verticale scheidingsvoegen in het vooraanzicht opleveren. De typeaanduidingen van de Vario zijn zoals bij de Sprinter en de Vito aan de voorzijde van het voertuig aangebracht.
Het interieur valt op door zijn aangename blauwgrijze bekledingskleur. De blikvanger op de bestuurdersplaats is het hertekende instrumentenbord met eveneens nieuwe schakelaars. Zowel de tachograaf in de uitvoering met 2-persoonscabine als de even grote toerenteller zijn standaard voorzien; de laatste zoals bij de nieuwe Actros uitgerust met zeer duidelijk afleesbare aanduidingen voor zuinige bedrijfs- en motorremtoerentallen. Rechts van de toerenteller staan maximaal vier metertjes voor brandstofpeil en koelvloeistoftemperatuur en eventueel beschikbare remdruk. Daarop aansluitend en ook daarboven zijn controlelampjes geplaatst; als extra uitrusting kan bovendien een LCD-display voor symbolen- of alfanumerieke informatie worden geïntegreerd. Mercedes-Benz levert de Vario met vier wielbases van 3150 tot 4800 mm; de nuttige lading kan maximaal 4690 kg bereiken. Rechtstreeks vanuit de fabriek Ludwigsfelde zijn modellen leverbaar met gesloten laadruimte en met open laadbak, kofferopbouwmodules, kipwagens, onderstellen met stuurcabine en volledig uitgeruste bussen.