12
juli
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Verjongingskuur voor de Mercedes-Benz Sprinter: ESP en nieuwe design

Een verfijnde look en een nog grotere bruikbaarheid
Voor het eerst ESP in een lichte bedrijfswagen Dankzij de nieuwe opties nog meer voordelen voor de klant

Ter gelegenheid van het IAA-salon dat in september in Hannover plaats vindt, stelt Mercedes-Benz een Sprinter voor die op heel wat punten vernieuwd is zodat hij nog praktischer en veiliger is.

Een lichte bedrijfswagen met ESP: een wereldprimeur

Wanneer Mercedes-Benz een van zijn modellen een verjongingskuur doet ondergaan, zorgt de constructeur er meteen voor dat hetgeen zich onder de carrosserie bevindt er ook technologisch op vooruitgaat. Dat principe geldt meer in het bijzonder voor de Sprinter: alle combi’s en bestelwagens tot een maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton zijn vanaf nu leverbaar met het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP). En dat is een wereldpremière voor lichte bedrijfswagens. Binnen de limieten die de wetten van de fysica stellen, is ESP in staat om eventuele stuurfouten te corrigeren. Bovendien beperkt het systeem ook slipneigingen, bijvoorbeeld op een beijzelde of natte weg, op een grindweg of in elke andere moeilijke situatie waarin de bestuurder normaal gesproken haast geen kans heeft om alleen met de remmen en het stuurwiel zijn voertuig in de juiste baan te houden. ESP bouwt voort op twee systemen die Mercedes-Benz ontwikkeld heeft: het antiblokkeersysteem (ABS) dat sinds 1995 voor de Sprinter beschikbaar is, en de antislipregeling ASR die twee jaar geleden geïntroduceerd werd. ESP garandeert niet alleen de wegligging van de auto wanneer de bestuurder de remmen of het stuurwiel bedient, maar houdt in kritieke dynamische situaties ook de dwarsstabiliteit van de auto in stand.

Meer opties, minder onderhoud Deze verjongingskuur gaat echter nog verder: zo krijgt het gamma Sprinter langere onderhoudsintervallen (60.000 km, olie verversen om de 30.000 km), nieuwe stoffen voor de stoelen en nieuwe ruiten die vlak op de achterdeuren gelijmd worden. Bij die nieuwigheden komt er nog een lijst met nieuwe opties die de veiligheid en het comfort moeten verhogen. Daaronder een verwarmde voorruit met regensensor, een aparte airconditioning voor het achtercompartiment in de uitvoeringen voor personenvervoer, een groot opbergvak boven de voorruit, of nog een radio van de nieuwe generatie “Sound 40 Pro” die ook als platform dienst doet om toegang tot het internet te krijgen.

Met zijn nieuwe design, zijn ESP die nu aangeboden wordt, en zijn talrijke opties is de Mercedes-Benz Sprinter perfect gewapend om zijn leiderspositie op de markt van de lichte bedrijfswagens te verdedigen en te versterken.