16
januari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

Viano CDI 2.8: een schitterende motortechniek, een superieure aandrijving en een verfijnde loopcultuur

Het rijcomfort van een zescilinder, superieure prestaties en de hoogste veiligheid, de modernste dieseltechniek en de doeltreffendste zuivering van uitlaatgassen – de nieuwe Viano CDI 2.8 weet al die eigenschappen te bundelen. Onder de motorkap van deze volumewagen is een V6-dieselmotor van 150 kW (204 pk) actief die op het vlak van techniek, vermogensontwikkeling en loopcultuur een nieuwe referentie is.
Recordwaarden voor het vermogen en het koppel

De V6-dieselmotor ontwikkelt met zijn cilinderinhoud van drie liter een vermogen van 150 kW (204 pk) en geeft tussen 1800 en 2400 t/min een maximumkoppel van 440 Nm vrij. Dat zijn nieuwe recordcijfers voor dieselmotoren in de categorie van de volumewagens. En ze staan garant voor superieure prestaties: zo accelereert de Viano 2.8 CDI in maar 8,8 seconden vanuit stilstand tot 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 198 km/h.

Topprestaties en een verfijnde loopcultuur dankzij een schitterende motor-techniek

Aan de basis van die recordcijfers ligt de V6 OM 642 met zijn schitterende motortechniek. Kern van deze langeslagmotor (boring x slag: 83 x 82 mm) is een aluminium motorblok met een hoek van 72 graden. Dankzij de verplaatste kruktappen en de balansas draait deze krachtbron rustiger dan gelijk welke andere diesel van zijn categorie. Technische blikvangers zijn de aluminium cilinderkop, de vierkleppentechniek, de vier bovenliggende en door een dubbele ketting aangedreven nokkenassen, en de common railinjectie van de nieuwste generatie. Via piëzoverstuivers met acht injectieopeningen komt de brandstof met een maximale injectiedruk van 1600 bar in de verbrandingskamers terecht. De nieuwe topmotor van de Viano kan bovendien uitstekende referenties voorleggen: hij heeft zijn waarde al in tal van personenwagens van Mercedes-Benz bewezen – tot in de E-Klasse toe.

Zoals in de Viano 3.0 en 3.5 met een V6-benzinemotor wordt het motorvermogen in de Viano CDI 2.8 via een vijftrapsautomaat naar de achterwielen doorgegeven. Die versnellingsbak die vooral door zijn hoge comfort opvalt, is op de enorme trekkracht van de dieselmotor afgestemd.

Lage verbruikscijfers, een roetfilter standaard

Dankzij zijn uitstekende aandrijftechniek onderscheidt de Viano CDI 2.8 zich niet alleen door buitengewone prestaties, maar ook door een bijzonder laag verbruik. Zowel de gemiddelde waarde van 9,2 l/100 km als de afzonderlijke cijfers (binnen bebouwde kom: 11,9; buiten bebouwde kom: 7,5) zijn in verhouding tot de omvang en de prestaties van de auto bijzonder laag. De zuinige Viano CDI 2.8 rijdt bovendien ook milieuvriendelijk: zoals alle dieselmodellen van Mercedes-Benz is hij standaard uitgerust met een roetfilter en voldoet hij aan de emissienorm EU 4/III.

Bijzonder krachtig en tegelijk enorm veilig

De hoge aantrekkingskracht van de Viano CDI 2.8 hangt ongetwijfeld ook samen met zijn hoge veiligheidsniveau – hij is bijzonder krachtig en tegelijk toch enorm veilig. Zo is hij standaard voorzien van brede 225/60 R 16 C banden. Duurzame schijfremmen rondom, het antiblokkeersysteem ABS, de hydraulische remassistent BAS, de elektronische remkrachtverdeling EBV, de aandrijfslipregeling ASR en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP van de nieuwste generatie maken zoals in alle varianten van de Viano deel uit van de standaarduitrusting. Al even opmerkelijk is de passieve veiligheid: in de crashtest van het onafhankelijke testinstituut DEKRA scoorde de Viano onlangs even goed als de beste personenauto’s. De resultaten stemmen overeen met vijf sterren volgens EURO-NCAP – daar is tot nu toe geen andere auto van deze categorie in geslaagd.