10
november
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Viano: even veilig als de beste personenwagens

• Crashtestresultaten gelijkwaardig aan vijfsterrenscore EuroNCAP
• Uitstekend veiligheidsniveau, op gelijke hoogte met dat van de beste personenwagens
• De enige monovolume die een topscore behaalt
• Een perfect 'kindvriendelijke auto' dankzij Isofix-bevestigingspunten en kinderzitdetectie
• Uitgebreide veiligheidsuitrusting

 

 

Telkens de grootst mogelijke veiligheid bieden voor inzittenden, zowel voor personenwagens als voor bestelwagens, is bij Mercedes-Benz altijd een van de kernwaarden geweest. De jongste bevestiging daarvan werd geleverd door een reeks onafhankelijke crashtests met de Viano monovolume door het Duitse autotijdschrift 'Firmenauto' in samenwerking met de testorganisatie Dekra. De resultaten van deze tests komen overeen met een score van vijf sterren bij EuroNCAP, de hoogst mogelijke score.

Drie crashtests die gebaseerd zijn op exact dezelfde criteria als EURO-NCAP

De drie crashtests die werden uitgevoerd door 'Firmenauto' en Dekra waren gebaseerd op exact dezelfde strenge criteria als de EuroNCAP-tests, dat wil zeggen een frontale aanrijding met een overlapping van 40 procent tegen een vervormbare hindernis met een snelheid van 64 km/u, een zijdelingse impact met een hindernis in een hoek van 90 graden met een snelheid van 50 km/u en een zijdelingse impact tegen een paal bij 29 km/u. Overeenkomstig de EuroNCAP-vereisten werden voor iedere proef testpoppen in de Viano geplaatst. Zo bevonden zich bij de proeven met de frontale en de zijdelingse impact twee volwassen testpoppen voorin en twee kindpoppen achterin. De testcriteria van EuroNCAP zijn veel strenger dan de minimale wettelijke vereisten.

Uitstekende resultaten, gelijkwaardig aan een vijfsterrenscore

De uitstekende eindscore die de Viano behaalde komt overeen met een resultaat van vijf EuroNCAP-sterren – de hoogst mogelijke score die enkel wordt toegekend aan de veiligste personenwagens. Geen enkele andere monovolume in de klasse van de Viano behaalde ooit zo’n hoge score. Een van de belangrijkste redenen waarom de Viano uitzonderlijk goed presteerde was de weinige krachten die bij een aanrijding werden uitgeoefend op de inzittenden. Hierin geraakte de Viano met vlag en wimpel door de test, en behaalde hij de hoogste scores die momenteel worden toegekend.

Elk van de drie tests werden uitgevoerd met een lange Viano, de best verkopende variant van het model. De resultaten van de crashtests geven echter ook een goede indicatie van de prestaties van de andere varianten uit het Viano-gamma, evenals die van de verwante Mercedes-Benz Vito bestelwagens.

Uitgebreide veiligheidsuitrusting

Zelfs standaard-Viano’s hebben recht op een uitgebreide veiligheidsuitrusting, zoals airbags voor de bestuurder en de voorste passagier en driepuntsveiligheidsgordels en in hoogte verstelbare hoofdsteunen voor alle plaatsen. De voorste veiligheidsgordels zijn uitgerust met pyrotechnische voorspanners en krachtbegrenzers. Als optie zijn voor de bestuurder en de voorste passagier windowbags en zijdelingse thoraxairbags verkrijgbaar. De Viano’s die betrokken waren bij de test, waren hiermee uitgerust. De Ambiente-uitvoering van de Viano hebben zelfs standaard recht op zijdelingse thoraxairbags.

Bij een aanrijding werken de veiligheidssystemen perfect samen. Allereerst wordt de gordelspanner geactiveerd, afhankelijk van de ernst van de impact. Pas in een tweede fase beslist de computer de airbags uit te vouwen, nadat zowel de duur als de richting van de vertraging die voorafgaat aan de botsing, vastgesteld is. De activeringsdrempels van de airbags zijn variabel, gebaseerd op de individuele kenmerken van het ongeval.

Isofix-bevestiginspunten standaard

Dankzij zijn royale interieurruimte en uitstekende flexibiliteit is de Viano uitermate geschikt als gezinswagen. De ontwerpers hielden daar dan ook sterk rekening mee bij het configureren van de veiligheidskenmerken: de individuele achterstoelen zijn bijvoorbeeld standaard voorzien van Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes, terwijl de automatische kinderzitdetectie garandeert dat de airbag en de gordelspanner voor een stoel enkel geactiveerd worden indien nodig. Daarbovenop omvat het accessoiregamma van Mercedes-Benz een uitgebreide selectie aan kinderzitjes voor alle leeftijden, waardoor de Viano een perfect 'kindvriendelijke auto' is.

Botsenergie doorgegeven aan specifieke kreukelzones

De modellen uit het Viano- en Vito-gamma hebben een koetswerk dat op een voorgeprogrammeerde manier vervormt, waardoor de botsenergie geabsorbeerd wordt precies zoals de ontwerpers het bedoeld hebben om de inzittenden de best mogelijke bescherming te bieden. Gedetailleerde simulatieberekeningen en tests in realistische omstandigheden werden uitgevoerd om alle varianten een zo goed mogelijke crashbestendigheid, stevigheid, stijfheid, buigweerstand en torsiestijfheid te geven. Zowel bij de theoretische als de praktijkgerichte proeven doorliepen de ingenieurs het hele repertorium van frontale aanrijdingen, asymmetrisch frontale aanrijdingen, zijdelingse aanrijdingen, aanrijdingen langs achteren, kantel- en koprolproeven, allemaal gebaseerd op strenge Mercedes-Benz-criteria.

Voor passieve veiligheid komt het voorkomen van ongevallen. Het is dan ook een geruststellende gedachte dat de Viano en Vito als enige in hun respectievelijke klasse over heel het gamma standaard uitgerust zijn met het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP). Een antiblokkeerremsysteem (ABS), een hydraulische noodremhulp (BAS), een elektronische remkrachtverdeler en een antispinsysteem (ASR) zijn natuurlijk ook standaard. Bovendien wordt veilig rijden in de Viano en Vito verzekerd door het wendbare onderstel, met achterwielaandrijving, een onafhankelijke ophanging met schroefveren en een performant remsysteem met schijfremmen rondom, zoals dat normaal terug te vinden is op een personenwagen.