03
januari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Vision GLK FREESIDE Een nieuw model verovert de SUV-wereld

GLK – een lettercombinatie met een specifieke connotatie. De “G” verwijst naar de archetypische terreinwagen, de “L” suggereert luxe en de “K” staat net als bij andere modelreeksen van Mercedes-Benz voor compactheid (Duits: Kompaktheit). Op het eerste gezicht kan het lijken alsof deze drie aspecten niet met elkaar te verenigen zijn. Bij nader inzien bieden ze echter de perfecte combinatie, aangezien Mercedes-Benz zijn SUV-expertise aanwendt voor een heel nieuwe dimensie – voor de opwindende Vision GLK FREESIDE. In januari 2008 zal dit compacte model zijn werelddebuut beleven op het autosalon van Detroit, waar het een beeld zal geven van de vorm van toekomstige SUV’s.

De concept-car Vision GLK FREESIDE, die bijna rijp is voor serieproductie, pakt uit met een opvallend design en combineert typische SUV-kenmerken als robuustheid en terreincapaciteiten met verfijnde rijeigenschappen op “normale” wegen. De AGILITY CONTROL-ophanging garandeert een uitstekend dynamisch en levendig weggedrag, gecombineerd met een schitterend rijcomfort en een baanbrekende actieve veiligheid. Een ultrasterke koetswerkstructuur vormt de ruggengraat van dit model en garandeert ook andere belangrijke eigenschappen: de rijstabiliteit en het extreem lage niveau van trillingen en lawaai, ongeacht de omstandigheden, zijn indrukwekkend, en de passieve veiligheid is zoals te verwachten van het merk van de bovenste plank.

De zuinige en milieuvriendelijke BLUETEC-viercilindermotor van de nieuwe generatie garandeert in combinatie met de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC en de nieuwe 4MATIC-vierwielaandrijving uiterst aantrekkelijke prestaties. De compacte concept-car, die 4,52 meter lang is, kan ook prat gaan op technologie die gewoonlijk voorbehouden is aan auto’s uit een hogere klasse. Zo beschikt hij niet alleen over het anticiperende PRE-SAFE®-veiligheidsconcept en het Intelligent Light System (ILS), maar ook over het intuïtief bediende infotainmentsysteem COMAND APS, een entertainmentsysteem voor de achterste plaatsen dat twee schermen omvat, en een automatische airco THERMOTRONIC met 3 zones.

Deze voorbode van een toekomstige compacte SUV, een geslaagde auto die overladen is met karakter en op stilistisch vlak uiterst aantrekkelijk is, combineert het hoekige design van de oorspronkelijke G-Klasse met typische designkenmerken van het huidige personenwagengamma van Mercedes-Benz. Het interieur van de Vision GLK FREESIDE vult het expressieve koetswerkdesign aan en imponeert met materialen van hoogstaande kwaliteit en een ergonomisch coherent totaalconcept, dat onmiddellijk die typische Mercedes-sfeer uitdrukt.

De Vision GLK FREESIDE zal zijn vuurdoop krijgen op de NAIAS in Detroit. “De Vision GLK illustreert de logische manier waarop onze uiterst succesvolle modelstrategie kan worden voortgezet in het SUV-segment,” aldus Dr Dieter Zetsche, algemeen directeur van Daimler AG. Dr Zetsche heeft een sterke band met de compacte en opvallende Vision GLK FREESIDE, als gevolg van zijn verleden als auto-ontwerper halverwege de jaren 1980. Eén van de zaken die toen onder de verantwoordelijkheid van Dr Zetsche vielen, was de ontwikkeling van de legendarische G-Klasse. Terugblikkend vertelde hij: “De behoeften zijn anders nu. Maar één ding is niet veranderd: een Mercedes-Benz met de letter G in zijn naam moet uitzonderlijk presteren in alle omstandigheden.”

Vision GLK FREESIDE: expressief, opvallend, onafhankelijk

Door stilistische elementen over te nemen van de voorvader van alle Mercedes-Benz-SUV’s bekleedt de Vision GLK FREESIDE een speciale positie. Designhoofd Prof. Peter Pfeiffer vatte het als volgt samen: “Met de G-Klasse hebben we een stijlicoon gecreëerd dat al bijna 30 jaar de referentie is. De combinatie van dit beheerste design met de jongste Mercedes-Benz-designelementen maakt van de Vision GLK FREESIDE een auto met onvervalst karakter.”

Nooit eerder is er immers zo’n opvallend expressieve visie geweest van de compacte SUV van morgen. Het samenbrengen van het hoekige oorspronkelijke design en van de typische designkenmerken van de huidige personenwagens van Mercedes-Benz zorgt voor een opwindende aantrekkingskracht. Hier wordt het onmiskenbare designidioom van het merk, met zijn interactie van strakke lijnen en grote, uitgestrekte oppervlakken, gecombineerd met de typische koetswerkeigenschappen van een functionele terreinwagen, zoals korte overhangen, een verticale voorpartij, smalle dakstijlen, een steile voorruit en strakke daklijnen. Speciaal ontworpen lichtmetalen velgen van 20 duim en gespierde wielkasten voegen een extra vleugje kracht en charisma toe aan de Vision GLK FREESIDE.

Het koetswerkdesign van het model is geenszins een doel op zich. Het maakt het echter mogelijk voor het eerst de typische voordelen van een terreinwagen te introduceren in de op de weg georiënteerde compacte SUV-klasse. De grote op- en afrijhoeken en de uitstekende bodemvrijheid maken van terreinavonturen een bron van vreugde. De opmerkelijk ondubbelzinnige koetswerkarchitectuur en het goede zicht rondom maken de auto in combinatie met de verhoogde zitpositie nog geschikter voor dagelijks gebruik op de weg en garanderen een relaxte rit, zelfs in druk stadsverkeer.

Het overtuigende designconcept van de Vision GLK FREESIDE’s wordt nog versterkt door de lakkleur met speciaal effect “diamond white magno”. In tegenstelling tot bij een conventionele metaallak wordt de oppervlakte hier beschermd door een matte vernis. De verwijderbare koetswerkelementen in glanzend zuiver zilver zorgen voor een mooi contrast en geven de concept-car een nog exclusievere look.

Het interieur: trendsetter in het compacte premium segment

De onderscheidende look van het koetswerk wordt naadloos verdergezet binnenin het SUV-prototype. Het samenbrengen van twee op het eerste zicht verschillende werelden zorgt voor een aangrijpend stilistisch contrast. Enerzijds biedt de Vision GLK FREESIDE een kwalitatief hoogstaand en comfortabel interieur met indrukwekkende materialen en nauwkeurige details. Anderzijds brengt de moderne behandeling van de oppervlakken het jongste Mercedes-design in het interieur. Het dashboard is het overheersende element, met zijn brede, nadrukkelijk driedimensionale afwerking die het riante interieur een bijkomend gevoel van breedte verschaft. De aandacht wordt vooral getrokken door elegante inlegstukken in mat, antracietkleurig zebranohout met witte nerf en een met grote nauwkeurigheid vervaardigde chroomstrip. Dit element, dat rijk is aan contrast, strekt zich uit over heel de breedte van het interieur en verdeelt het hoofdgedeelte van het dashboard in drie horizontale vlakken. Het bovenste gedeelte is bekleed met zwart leder en omvat het instrumentenpaneel en het centrale scherm van het COMAND APS-systeem. Het onderste deel, zoals de tunnel en de voetruimtes, neemt de kleurstelling van de koetswerkkleur over. De zetels en het onderste stuk van de deurbekleding zijn van speciaal behandeld wit leder, dat net als de

“diamond white magno”-lakkleur een matglanzende afwerking heeft. Deze behandeling van het natuurlijke leder zorgt niet alleen voor een prachtige look, maar maakt het ook fluweelzacht, huidvriendelijk en niet glad. Zwarte biesjes zorgen voor een interessant zwart-witcontrast. De armsteun van de bestuurder en de bediening voor het COMAND APS zijn op de meest ergonomische manier opgesteld. Alle menu’s laten zich intuïtief bedienen,

volgens de uiterst vertrouwde bedieningslogica die gebruikt wordt in de S-Klasse. Bijkomende sneltoetsen maken het makkelijker om toegang te krijgen tot de belangrijkste hoofdfuncties.

De inzittenden worden beschermd door een uitgebreid veiligheidsconcept, gebaseerd op een uiterst sterke passagierskooi en energieabsorberende kreukelzones voor- en achteraan. De veiligheidsuitrusting omvat frontale airbags, sidebags en windowbags, evenals een knieairbag voor de bestuurder en actieve veiligheidshoofdsteunen.

Nieuwe BLUETEC-viercilindermotor met AdBlue-inspuiting

De Vision GLK FREESIDE wordt aangedreven door een dieselmotor van de nieuwe generatie. Deze viercilinder met een cilinderinhoud van 2,2 liter weerspiegelt het dynamische basisconcept van het prototype en maakt met zijn vermogen van 125 kW/170 pk indrukwekkende prestaties mogelijk, maar ook een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot. Tot de technische kenmerken van de uiterst compacte en soepele CDI-krachtbron met nokkenasaandrijving achteraan behoren een directe injectie via common rail van de vierde generatie met een inspuitdruk van 2000 bar en een tweetraps turbosysteem. Het modulaire BLUETEC-uitstootcontrolesysteem werd verbeterd door Mercedes-Benz en de meest efficiënte versie werd voor het eerst gecombineerd met een viercilindermotor. "Dankzij de BLUETEC-technologie kunnen we de hoge efficiëntie en het indrukwekkende koppel van moderne dieselmotoren combineren met een uiterst lage uitstoot – een perfecte aandrijving voor een compacte SUV als de GLK," aldus Dr Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor corporate research en de ontwikkeling van Mercedes-Benz personenwagens. BLUETEC-technologie is erop toegespitst om de uitstoot van stikstofoxides zo veel mogelijk terug te dringen. Dat is het enige uitlaatgasbestanddeel dat intrinsiek hoger is bij dieselmotoren dan bij benzines. Naast een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrije partikelfilter wordt ook gebruikgemaakt van een SCR-katalysator. In de stroom uitlaatgassen wordt AdBlue ingespoten, een onschadelijke, waterachtige ureumoplossing. Dit zet tot 80 procent van de stikstofoxides om in onschadelijk stikstof en water. Dit prototype toont aan hoe ook compacte viercilindermodellen kunnen voldoen aan de strengste uitstootvoorschriften, zelfs de Euro 6-normen, die van toepassing zullen zijn op alle nieuwe voertuigen vanaf 2015. Tegen dan zullen de huidige Euro 4-normen met betrekking tot stikstofoxides met nog eens zo’n 70 procent verminderd moeten worden, tot 0,08 g/km. Zelfs de strenge US BIN 5-normen en de Californische LEV2-voorschriften zouden geen probleem vormen voor de Vision GLK FREESIDE.

Superieur dynamisch weggedrag dankzij ultramoderne 4MATIC-overbrenging

De nieuwe 4MATIC-overbrenging in de Vision GLK FREESIDE is een van de krachtigste vierwielaandrijvingssystemen. Dankzij het compacte, lichte en op het vlak van wrijving geoptimaliseerde basisontwerp, met een overlangs opgestelde motor en het geïntegreerde ontwerp van de hoofdversnellingsbak en de transferbak biedt het tal van voordelen in vergelijking met een dwars opgesteld aandrijfgeheel. Het brandstofverbruik ligt bijvoorbeeld rond dat van een vergelijkbare auto met een conventionele aandrijving. Het uiterst lage niveau van trillingen en geluid evenaart dat van moderne luxemodellen.

De basiskoppelverdeling van 45:55 procent over de voor- en de achteras verzekert samen met de dynamische stabiliteitscontrolesystemen ESP®, ASR en 4ETS moeiteloos superieure en voorspelbare prestaties in alle omstandigheden. Een optimale tractie, een superieure rijstabiliteit en een uitstekend weggedrag zijn op ieder ogenblik verzekerd. De nieuw ontwikkelde meerschijvenkoppeling in het middendifferentieel ondersteunt het systeem wanneer de banden bijzonder weinig grip hebben, bijvoorbeeld op sneeuw en ijs. Een in normale omstandigheden gedeeltelijke vergrendelingkracht van 50 newtonmeter tussen de voor- en de achteras zorgt voor een gevoelige toename van de tractie, terwijl de hoge graad van rijstabiliteit behouden blijft. De “G”-knop in de middenconsole verhoogt wanneer nodig de terreincapaciteiten van de Vision GLK FREESIDE. Wanneer deze knop wordt ingedrukt, wordt een speciale overbrengingsmodus ingeschakeld die de schakelmomenten van de 7G-TRONIC aanpast, het gaspedaal een “zachtere” respons geeft en de terreinfunctie van het ESP activeert. Een manuele schakelstand is ook beschikbaar – het schakelen gebeurt dan door de schakelpaddles achter het stuur te gebruiken.

Een andere schakelaar activeert de Downhill Speed Regulation (DSR), die automatisch een vooraf ingestelde snelheid aanhoudt bij steile afdalingen.

Baanbrekend onderstelconcept biedt het beste van twee werelden

De AGILITY CONTROL-ophanging van de Vision GLK FREESIDE brengt soelaas voor de tegenstrijdige doelstellingen waarmee het SUV-segment in het bijzonder te kampen heeft, omdat onderstelingenieurs een auto willen creëren die tegelijk sportief levendig en comfortabel zacht rijdt maar die tegelijkertijd zijn mannetje kan staan op het terrein. Wanneer de aandacht wordt toegespitst op een sportief actief weggedrag, moeten de veren en vooral de schokdempers relatief stug zijn, wat het voor het merk typische ophangingscomfort in de weg staat en de terreincapaciteiten beperkt. Wanneer de auto uitgerust wordt met zachtere dempers met het oog op het ophangingscomfort en op goede terreincapaciteiten, lijdt het dynamisch weggedrag daar natuurlijk onder. De oplossing is “amplitudeafhankelijke demping”: de dempingskrachten van de schokdemper worden afgesteld voor een flexibele in plaats van een lineaire respons. In normale rijomstandigheden op gewone wegen of bij trage ritten op het terrein reageert het systeem zacht, wat zowel het comfort als de terreincapaciteiten ten goede komt. Om te verzekeren dat dit comfortniveau wordt behouden bij een dynamische rijstijl of bij abrupte uitwijkmanoeuvres reageren de dempers in die omstandigheden stugger, waardoor ze een optimale rijstabiliteit garanderen. De bestuurder van de Vision GLK kan rekenen op een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die voor iedere situatie een optimale stuurrespons garandeert. Parkeren of manoeuvreren op het terrein is kinderspel omdat in die omstandigheden de grootst mogelijk bekrachtiging wordt geleverd. Bij hoge snelheden neemt de bekrachtiging af, waardoor de rijstabiliteit vergroot.

Vision GLK FREESIDE: voortzetting van een succesverhaal

Sinds de lancering van de legendarische G-Klasse in 1979 is Mercedes-Benz leider op het vlak van terreinwagens. Met de eerste generatie van de ML-Klasse, die gelanceerd werd in 1997, heeft Mercedes-Benz het segment van de moderne SUV afgebakend. Met de jongste generatie van dit model, die op de markt werd gebracht in 2005, inbegrepen is deze modelreeks een van de meest succesrijke luxe-SUV’s ter wereld, met zo’n 900.000 verkochte exemplaren. De GL-Klasse, die zijn inzittenden ongeacht de omstandigheden, zowel op de weg als op het terrein, in de grootste luxe vervoert, bezet dan weer een koppositie in de algemene SUV-wereld sinds 2006. De Vision GLK FREESIDE toont nu aan hoe de expertise die werd vergaard bij het ontwikkelen van deze aaneenschakeling van modellen, vertaald kan worden in een compact formaat. Het nieuwe compacte model verkeert met andere woorden in het beste gezelschap – net als het productiemodel, dat gelanceerd zal worden in de herfst van 2008.