04
februari
2003
|
01:00
Europe/Brussels

Wereldpremière op het Autosalon van Genève: De nieuwe cabriolet van de Mercedes-Benz CLK-Klasse

  • Een maximum aan rijplezier en comfort in open lucht voor vier passagiers

  • De beste waarden op het vlak van aërodynamica, geruisloosheid en koffervolume 2 krachtige V8 en één nieuwe viercilinder Twinpulse

  • Tot 27 pk meer vermogen en een 7% lager verbruik

Een perfecte techniek, een fascinerende vormgeving en rijplezier voor vier passagiers – dat zijn de opvallende eigenschappen waarmee de nieuwe cabriolet van de CLK-Klasse zich in de lente 2003 voor het eerst aan het publiek presenteert. Mercedes-Benz zet daarmee zijn succesrijke traditie van cabriolets met vier zitplaatsen voort.
Op het vlak van de aërodynamica (cx = 0,30), de geruisloze werking en het koffervolume (390 liter) kan de nieuwe CLK-cabriolet telkens de beste cijfers in zijn klasse voorleggen. Daarnaast is Mercedes-Benz er ook in geslaagd de veiligheid van de inzittenden nog te verhogen met de bijzonder stevige carrosseriestructuur, de standaard ingebouwde zijdelingse airbags voor het hoofd en de borstkas, de adaptieve airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, en de gordelspanners op alle zitplaatsen.

Al even voorbeeldig is het comfort van de nieuwe cabriolet van Mercedes die zich door een nog ruimer interieur onderscheidt. De nieuw ontwikkelde kap met meerdere lagen dempt externe geluiden bijzonder doeltreffend af en is comfortabel te bedienen: de kap opent en sluit zich volledig automatisch na een druk op de knop of met de afstandsbediening.

Het vermogen van die vier-, zes- en achtcilinders gaat van 120 kW/163 pk tot 270 kW/367 pk, terwijl het verbruik met tot 7 % teruggedrongen werd.
Sinds 1998 staat de modelbenaming CLK garant voor cabrioplezier op het hoogste niveau, iets waar meer dan 110.000 bestuursters en bestuurders niet meer van overtuigd moeten worden.

In vergelijking met het vorige model is het volume van de koffer 40 liter groter. Het bedraagt nu 390 liter wat een nieuwe norm is voor cabrio’s met vier zitplaatsen. Het deksel van de koffer laat zich net zoals de kap met de afstandsbediening openen en sluiten.

Veiligheid: grote zijdelingse airbags en een automatische rolbeugel

Andere en voor Mercedes kenmerkende blikvangers van de nieuwe CLK-cabriolet zijn de sensorgestuurde rolbeugel die bij gevaar in enkele fracties van een seconde omhoog klapt, en de grote zijdelingse airbags voor de borstkas en het hoofd die in de leuning van de voorstoelen ingebouwd zijn. Gordelspanners en spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen, automatische gordelarmen voor de bestuurder en de voorpassagier, en adaptieve airbags voorin maken op hun beurt deel uit van de normale veiligheidsuitrusting. Bij het ontplooien van de passagiersairbag wordt niet alleen rekening gehouden met de feitelijke situatie, maar ook met het gewicht van de voorpassagier. Voor het eerst zijn nu ook achterin zijdelingse airbags als optie beschikbaar.

Een stijve carrosseriestructuur is een belangrijke voorwaarde voor een voorbeeldige veiligheid en een hoog comfort. Ongeveer 40 % van het plaatstaal in de naakte carrosserie bestaat uit heel stevige staallegeringen die met een minimum aan gewicht een maximum aan veiligheid en stabiliteit bieden. Daardoor ligt de torsiestijfheid van de carrosserie – een belangrijke aanwijzing voor een betrouwbaar rijgedrag en een laag trillingsniveau – in vergelijking met het vorige model nog eens 12 % hoger.

Ook op het vlak van de aërodynamica laat de nieuwe cabriolet van de CLK-Klasse de beste waarden in zijn klasse optekenen. Hij onderscheidt zich niet alleen door een lage luchtweerstand (cx van 0,30), maar ook door de hoge waarde voor de opwaartse kracht van de rijwind op de voor- en achteras. Op die manier legt de aërodynamica mee de basis voor een hoge stabiliteit, een optimaal geluidscomfort en een laag brandstofverbruik.

Het comfort: meer bewegingsruimte op alle zitplaatsen

Deze tweezitter heeft een in alle richtingen grotere carrosserie (71 mm langer) en een langere wielbasis (+ 25 mm). Daardoor biedt de auto de inzittenden onmiskenbaar meer plaats en ruimte. De hoofdruimte voorin is nu 23 mm groter, terwijl de elleboogruimte en de knieruimte voor de achterpassagiers met resp. 30 en 44 mm toegenomen zijn.

Een verdere ontwikkeling van het ‘Easy-Entry-System’ maakt het de passagiers nog gemakkelijker om achterin in te stappen, waar twee aparte, kuipvormige zitplaatsen voorzien zijn. De zitplaatsen achterin zijn uitgerust met automatische gordels en met in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. Die laatste kunnen met een knop op het instrumentenbord haast volledig ingetrokken worden.

De uitrusting: automatische airconditioning en autoradio standaard

Daarnaast omvat de standaarduitrusting van de nieuwe cabriolet van de CLK-Klasse nog andere systemen die het rij- en bedieningscomfort duidelijk verhogen: een automatische airconditioner met een verluchting van het achtercompartiment, een rijlicht-assistent, een regensensor voor de ruitenwisser, een TEMPOMAT met SPEEDTRONIC, een autoradio met cassettespeler, een in de hoogte en lengterichting verstelbaar multifunctioneel stuurwiel in leer met verlichte bedieningsknoppen, en een centrale display voor eventuele individuele instellingen.

De lijst met opties omvat onder andere de Tempomat DISTRONIC die de afstand tot de voorligger regelt, het sleutelloze toegangs- en startsysteem KEYLESS-GO, het bedienings- en weergavesysteem COMAND APS, de stembediening LINGUATRONIC voor de telefoon, de autoradio en het navigatiesysteem, de automatische comfortairconditioner THERMOTRONIC met zonnesensor, en de krachtige bi-xenonkoplampen.

Zoals bij de coupé kunnen klanten van Mercedes bij de nieuwe CLK-cabriolet ook tussen twee uitvoeringslijnen kiezen – ELEGANCE en AVANTGARDE. Op die manier kunnen ze hun persoonlijke wensen op het vlak van design en uitrusting vervullen.

De motoren: vijf benzinemotoren met een vermogen van 163 tot 367 pk

De top van het motorenaanbod wordt gevormd door twee achtcilinders die de prestaties van echte racemotoren leveren. De nieuwe CLK 500 heeft een vermogen van 225 kW/306 pk waarmee de CLK-cabriolet in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/h optrekt. Dat model is daarmee 20 kW/27 pk sterker dan de huidige CLK 430, terwijl het ook 1,2 seconden sneller accelereert. Ondanks het hogere vermogen verbruikt de CLK 500 cabriolet ongeveer 5 % minder brandstof dan het vorige V8-model. Van Mercedes-AMG komt de 270 kW/367 pk sterke V8-motor in de CLK 55 AMG, die 15 kW/20 pk meer vermogen heeft dan zijn voorganger. Met die krachtbron spurt de cabriolet in maar 5,4 seconden van 0 tot 100 km/h (voorganger: 6,2 seconden).

Het aanbod zescilinders voor de CLK-cabriolet breidt Mercedes-Benz uit met de rustig lopende 2,6-litermotor van 125 kW/170 pk. De vertrouwde V6-motor van de CLK 320 cabriolet (160 kW/218 pk) blijft ongewijzigd in het aanbod opgenomen.
De nieuwe generatie viercilinders met het unieke TWINPULSE-systeem zorgt bij de CLK-cabriolet voor extra vooruitgang op het vlak van vermogen, koppelcurve, looprust en brandstofverbruik. Het TWINPULSE-systeem combineert verscheidene technologieën zoals compressorlading, balansassen, laadluchtkoeling, variabel verstelbare nokkenassen en de vierkleppentechniek.

Met dat hoogtechnologische pakket onder de motorkap ontwikkelt de nieuwe CLK 200 KOMPRESSOR een vermogen van 120 kW/163 pk dat met de looprust van een zescilinder vrijkomt, en verbruikt hij maar 8,8 liter superbenzine per 100 km (totaal verbruik volgens NEFZ). Dat is ongeveer 7 % minder dan zijn even krachtige voorganger.

Het chassis: nieuwe ontwikkelingen voor dynamische rijeigenschappen

De nieuwe vooras met drie wielarmen, het precieze tandheugelstuur met servobekrachtiging, en de gewijzigde en ruimtelijk geleide achteras zijn optimaal op elkaar afgestemd zodat de CLK-cabriolet een maximum aan veiligheid, wendbaarheid en comfort kan bieden. Een chassis met een nog sportievere – lees: stuggere – afstelling van de veren en schokdempers en een lager opgehangen chassis is als optie beschikbaar.

De lichtmetalen velgen van 16 inch (standaard) en de verschillende banden voor en achter (205/55 R 16 en 225/50 R 16) onderstrepen het sportieve karakter van de nieuwe cabriolet van Mercedes. De CLK 500 met V8-motor is uitgerust met wielen van 17 inch, terwijl de CLK 55 AMG zijn elitair karakter met wielen van 18 inch benadrukt.