01
april
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Wereldpremière van de nieuwe A-Klasse op het autosalon ‘Auto Mobil International’ in Leipzig

De nieuwe generatie van de A-Klasse wordt gelanceerd op het autosalon ‘Auto Mobil International’ (AMI) in Leipzig dat loopt van 5 tot 13 april 2008. Dankzij een uitgebreide opfrisbeurt combineert het meest compacte Mercedes-Benz-model een nog sportiever en aantrekkelijker uiterlijk met verbeterde milieuprestaties. De ruimere A 150 en A 170 BlueEFFICIENCY-uitvoeringen beschikken voor het eerst over de handige ECO start/stop-functie waardoor het brandstofverbruik in stadsverkeer tot 9 percent lager ligt. Het uitgebreide BlueEFFICIENCY-pakket voor de driedeurs A 160 CDI Coupé, zorgt voor een verbruik van slechts 4,5 liter per 100 kilometer. Door zijn uitzonderlijke milieuprestaties is de A-Klasse het eerste compacte automodel met een internationaal erkend Milieucertificaat, toegekend door onafhankelijke experts. De nieuwe generatie van de B‑Klasse zal eveneens gepresenteerd worden op het AMI. De Sports Tourer is voor het eerst verkrijgbaar met een hybride benzine/aardgas-motor.
Sinds zijn lancering in 1997, is de A-Klasse een trendsetter binnen het segment van compacte auto’s en baanbrekend op gebied van technische innovaties. Het unieke en veelzijdige concept van de A-Klasse dat al meer dan 2 miljoen bestuurders wist te bekoren, wordt gekenmerkt door ongeëvenaarde veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid.
De nieuwe generatie van de A-Klasse bouwt verder op dit succes: tijdens de lente van 2008 presenteert Mercedes-Benz nieuwe verbeterde versies van de 5-deurs Berline en de 3-deurs Coupé. Het nieuwe front bezorgt de nieuwe A-Klasse een sportievere, meer evenwichtige en zelfverzekerder uitstraling. De vloeiende lijnen van de nieuwe koplampen zorgen ervoor dat de voorzijde en de flanken van de wagen naadloos op elkaar aansluiten.
De eveneens hertekende voorbumper past perfect binnen de nieuwe lijnvoering, met een duidelijk grotere luchtopening onderaan die de wagen er nog breder laat uitzien. De gewijzigde grille onderstreept het vooruitstrevende karakter van de A-Klasse.
Extra designelementen aan de voorkant benadrukken het unieke karakter van de nieuwe A-Klasse. De AVANTGARDE-versie heeft een speciaal ontworpen bumper die de V-vormige look accentueert en symbool staat voor extra wendbaarheid. Verschillende designvelgen onderstrepen het unieke profiel van de flankpartij. Het instapmodel is voorzien van 15 inch velgen met 7-spakendesign, terwijl de ELEGANCE en AVANTGARDE uitvoeringen zijn uitgerust met speciaal ontworpen 16 inch lichtmetalen velgen. De nieuwe, grotere buitenspiegels en de deurhendels zijn voortaan op alle modellen in koetswerkkleur gespoten.
& Het uitzicht van de achterzijde wordt bepaald door een aangepaste bumper en compleet nieuwe lichtunits die ver doorlopen in de flanken. Deze designelementen geven de wagen een breder en krachtiger uiterlijk.
Interieur: grotere opbergruimtes en nieuwe materialen voor een hoogwaardige afwerking
De restyling van het interieur is gericht op meer luxe, met nieuwe kwaliteitsstoffen voor de bekleding en de afwerking van de deurpanelen. In de AVANTGARDE-versie zorgen nieuwe rookgrijze sierelementen in diagonaal geborsteld aluminium voor een luxueus gevoel, terwijl de hoogwaardige houtafwerking in het ELEGANCE-model het exclusieve karakter van de wagen accentueert. Alle uitvoeringen van de A-Klasse hebben een groter opbergvak in de middenconsole en een nieuwe bekerhouder tussen de voorzetels.
Brandstofbesparing: de A 160 CDI BlueEFFICIENCY verbruikt slechts 4,5 l/100 km
De nieuwe generatie van de A-Klasse is uiterst zuinig, met een brandstofverbruik tussen 4,9 en 8,1 liter per 100 kilometer. Door verdere finetuning daalde het brandstofverbruik van de geavanceerde dieselmotoren met directe injectie met 8 percent. Dit betekent dat het verbruik 0,5 liter per 100 kilometer lager ligt dan bij voorgaande modellen. Vanaf dit najaar is de 3-deurs handgeschakelde A 160 CDI standaard leverbaar met het BlueEFFICIENCY-pakket voor een beter motorrendement, verbeterde aerodynamica, lagere rolweerstand, lager gewicht en een beter energiemanagement. Dit zuinigheidspakket zorgt voor een daling van het verbruik met 0,4 liter waardoor de A 160 CDI BlueEFFICIENCY slechts 4,5 liter per 100 kilometer volgens NEDC-norm verbruikt. De CO2-uitstoot van de 60 kW/82 pk Coupé bedraagt 119 gram per kilometer.
Het BlueEFFICIENCY-pakket bestaat onder meer uit een aerodynamisch geoptimaliseerde grille met afgesloten zijkanten die de luchtinstroom naar de motor beperkt maar toch steeds voor voldoende koeling van de CDI-krachtbron zorgt. Het onderstel is ongeveer met 10 millimeter verlaagd om de luchtweerstand verder te beperken. Het dynamische motormanagement op de A 160 CDI BlueEFFICIENCY bespaart brandstof en energie. Het generatormanagementsysteem zet de kracht van de motor bij het afremmen (m.a.w. bij het uitbollen) gelijkmatig om in elektrische stroom die wordt gebruikt om de batterij zo optimaal en efficiënt mogelijk op te laden.
Start/stop-functie: schakelt de motor bij stilstand automatisch uit
Dankzij de nieuwe ECO start/stop-technologie daalt het brandstofverbruik van de benzinemodellen met 0,4 literper 100 kilometervolgens NEDC-norm. De A 150 BlueEFFICIENCY en de A 170 BlueEFFICIENCY uitvoeringen zijn vanaf de herfst leverbaar met de start/stop-functie. Dit systeem schakelt de motor uit als de bestuurder bij geringe snelheid de versnellingsbak in neutraal zet en tegelijkertijd de rem intrapt. De bestuurder kan op een speciaal scherm op het combi-instrument zien wanneer de motor zal uitgeschakeld worden. Zodra de bestuurder ontkoppelt of het rempedaal loslaat, start de motor meteen en vrijwel geluidloos weer op. Door de snelle en soepele herstart is de technologie van Mercedes-Benz duidelijk superieur in vergelijking met andere vergelijkbare systemen.
De ECO start/stop-functie vermindert het brandstofverbruik met ongeveer 6,5 percent volgens NEDC-norm. De A 150 BlueEFFICIENCY (70 kW/95 pk) heeft een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometeren een CO2-uitstoot van 139 gramper 100 kilometer.
In stadsverkeer is de brandstofbesparing nog aanzienlijker. Zo blijkt uit uitgebreid onderzoek met 175 testvoertuigen waarbij in totaal 1,2 miljoen kilometer werd afgelegd. Ongeveer de helft van het omvangrijke testprogramma vond plaats op stadswegen, waarbij de besparing dankzij de nieuwe ECO start/stop-functie kon oplopen tot 9%.
Milieu: de A-Klasse is de eerste compacte wagen met een Milieucertificaat
Praktische resultaten staan steeds voorop bij de evaluatie van nieuwe technologieën. Mercedes-Benz beoordeelt de milieuprestaties van haar voertuigen niet enkel op basis van standaard testresultaten op gebied van brandstofverbruik en emissiewaarden, maar heeft oog voor de hele levenscyclus – van de productie via het gebruik over een lange levensduur tot de verwerking als afval. De analyse van meer dan 40.000 individuele processen geeft een volledig beeld voor de objectieve evaluatie van nieuwe ontwikkelingen.
Deze levenscyclusanalyse ligt aan de basis van de toekenning van een Milieucertificaat volgens de strenge internationale ISO 14062-norm in overeenstemming met het ‘Design for Environment’-principe. De A-Klasse is de eerste compacte wagen met een dergelijk milieukeurmerk. Mercedes-Benz heeft een brochure samengesteld met gedetailleerde informatie over de milieubalans en het Milieucertificaat. Deze brochure is te vinden op de website www.media.daimler.com .
Veiligheid: knipperende remlichten als waarschuwing voor achterliggers
De nieuwe A-Klasse biedt nog meer veiligheid en comfort. Technologische vernieuwingen uit het luxesegment zijn nu ook terug te vinden in het segment van de compacte wagens. Zo zorgen adaptieve remlichten voor extra veiligheid. Door hevig te knipperen bij een noodstop boven 50 km/u waarschuwen ze achteropkomend verkeer waardoor de reactietijd van bestuurders verbetert en kop-staartbotsingen sneller kunnen vermeden worden.
De A-Klasse heeft binnen zijn marktsegment het hoogste veiligheidsniveau voor inzittenden: tweetraps airbags vooraan, gordelspanners vooraan en achteraan (buitenste zitplaatsen), spankrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen en head/thorax-sidebags voor de bestuurder en de voorpassagier. Het uitgebreide veiligheidspakket van Mercedes-Benz wordt voorlopig afgerond met automatische noodverlichting in het interieur na een ongeval tegen een bepaalde snelheid. Zo kunnen de inzittenden en de hulpdiensten zich beter oriënteren.
Parking assist: ultrasone sensoren en elektrische besturing voor eenvoudig parkeren
Dankzij het binnenkort op alle A-Klasse modellen als optie leverbare active parking assist, wordt het vinden van een parkeerplaats en het achterwaarts inparkeren een heel stuk eenvoudiger. Dit systeem zoekt tijdens het rijden met behulp van nieuwe ultrasone sensoren op de zijkanten van de A-Klasse mogelijke parkeerplaatsen links en rechts van de wagen. Een display op het combi-instrument geeft de bestuurder een seintje wanneer een geschikte parkeerplaats is gevonden. Een pijltje op het display toont de positie van de parkeerplaats. Als de bestuurder vervolgens de achteruitversnelling inschakelt, de parkeerplaats bevestigt en het rempedaal indrukt, dan neemt het systeem de besturing over en manoeuvreert de A-Klasse volautomatisch in de vrije ruimte. De bestuurder hoeft alleen nog maar gas te geven en te remmen. De ultrasone sensoren van het PARKTRONIC-systeem helpen bij het inparkeren door informatie te verstrekken over de afstand tot het voertuig voor en achter de A-Klasse.
Het systeem werkt zo exact dat het parkeervak slechts 1,30 meter langer hoeft te zijn dan de auto zelf. Door de compacte afmetingen van de A-Klasse volstaat een parkeerplaats van ongeveer 5,19 meter lang om te kunnen parkeren. Geen enkele andere wagen kan volautomatisch inparkeren in zo’n kleine ruimte.
De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben de vertrouwde parkeerassistent op de A-Klasse uitgebreid met een nieuwe functie: het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP®) is voortaan uitgerust met automatische hill-start assist, een functie die verhindert dat de compacte wagen ongewenst achteruit rolt bij het wegrijden op een helling.
Audio: nieuwe systemen met Bluetooth, kleurendisplay en pan-Europese navigatie
Net als de andere nieuwe Mercedes-Benz-modellen in 2008, is de A-Klasse uitgerust met de nieuwste technologie op gebied van informatie, communicatie, navigatie en entertainment. Het nieuwe Audio 50 APS-systeem omvat een kleurenscherm, pan-Europese dvd-navigatie en een dvd-driver. Het hoogtechnologische COMAND APS-systeem beschikt onder meer over hard-disk-navigatie, een muziekregister, een opening voor een SD-geheugenkaart en een spraakbesturingssysteem. De nieuwe interactieve media-interface biedt nu nog meer mogelijkheden om in de wagen optimaal van muziek te genieten. Zo kunnen een als optie leverbare MP3-speler, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het infotainmentsysteem van de A-Klasse worden aangesloten.
B-Klasse: eerste Sports Tourer met hybride benzine/aardgas-motor
De drie jaar geleden met succes gelanceerde Mercedes-Benz B-Klasse heeft een optische en technische facelift ondergaan. Dankzij een hele reeks subtiele verbeteringen is zijn viercilindermotor nu tot 7% zuiniger dan voorheen met extreem lage emissiewaarden die tot 90% onder de huidige Europese norm liggen. Net als bij de A-Klasse is de nieuwe ECO start/stop-functie ook beschikbaar voor de ruimere B 150 en B 170 modellen. Nieuw in het gamma is de Mercedes-Benz B 170 NGT BlueEFFICIENCY met een hybride benzine/aardgas-aandrijving die slechts 4,9 kilogram aardgas per 100 kilometer verbruikt. Als het gemiddelde aardgasverbruik wordt omgerekend naar het equivalent voor benzine, dan ligt de brandstofprijs per kilometer ongeveer de helft lager.