14
februari
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Wereldpremière van de nieuwe B-Klasse op het salon van Genève,een Mercedes-Benz in een nieuwe dimensie

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde innovatieve Sports Tourer-concept gaat in serie: Op het autosalon van Genève beleeft de nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse zijn wereldpremière. Deze Compact Sports Tourer onderscheidt zich door zijn uitmuntende design, dynamiek en dimensies.

 

Met dit nieuwe autoconcept benadrukt Mercedes-Benz zijn rol als trendsetter op de personenwagenmarkt en vestigt de standaard voor een jong marktsegment met een veelbelovende toekomst. De Sports Tourer beantwoordt aan alle wensen die de moderne mens aan een auto stelt: veel ruimte, een rijkelijk comfort, een goede functionaliteit, een fascinerend design en perfect rijgenot. Daartoe benut de nieuwe B-Klasse de voordelen van verschillende autoconcepten en brengt deze samen in een interessant, eigenzinnig profiel. Als Compact Sports Tourer is de B-Klasse een reis-, gezins- en vrijetijdswagen in één met een onovertroffen meerwaarde wat design en dynamiek betreft.

Een belangrijk pluspunt van de Compact Sports Tourer is het door Mercedes-Benz ontwikkelde sandwich-concept. Door de plaatsbesparende positionering van motor en transmissie deels voor en deels onder de passagierscel, evenaart het interieur van de nieuwe B-Klasse ondanks zijn compacte buitenafmetingen het royale ruimtegevoel van berlines en volumewagens. Met een carrosserie van 4270 millimeter lang behoort deze wagen tot de klasse van de compacte auto's. Het interieur van dit nieuwe Mercedes-model overtreft echter dat van veel grotere personenwagens wat alle comfortbepalende afmetingen betreft, zoals schouderruimte, beenruimte en hoofdvrijheid.

De passagiers achteraan profiteren van de lange wielbasis (2778 millimeter); deze maakt een afstand tussen de zitplaatsen en een knievrijheid mogelijk, die bijna het S-klasse-niveau evenaren.

Nieuwe dimensies opent de B-Klasse ook op het vlak van variabiliteit en laadvolume. Door de in de hoogte verstelbare kofferbodem, een asymmetrisch onderverdeelde, neerklapbare en demonteerbare achterbank en een op verzoek verwijderbare passagiersstoel vooraan kan de Compact Sports Tourer in een handomdraai worden omgetoverd van een comfortabele reiswagen in een praktische transporter. Afhankelijk van de positie en inbouwtoestand van de stoelen stijgt het laadvolume van 544 naar 2245 liter (achterbank en passagiersstoel verwijderd). Dat stemt overeen met het laadvermogen van grote combiwagens. De maximale laadlengte bedraagt 2,95 meter.

Moderne viercilindermotoren tot 142 kW/193 pk

De vinnige CDI-dieselmotoren en moderne benzinemotoren voldoen aan de eisen die het Sports Tourer-concept aan soevereine rijprestaties en onbekommerd rijplezier stelt. Men heeft de keuze uit zes viercilinders met een vermogen dat varieert van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk. Het topmodel B 200 TURBO komt met een nieuwe tweeliter-viercilindermotor aan de start. Dankzij de turbocompressor en intercooler bereikt deze al vanaf 1800 tpm zijn maximumkoppel van 280 Newtonmeter, dat constant blijft binnen een ruim toerentalbereik tot 4850 tpm. Daarmee accelereert de krachtigste Compact Sports Tourer in amper 7,6 seconden van nul naar 100 km/u, hij klaart de tussenspurt van 80 naar 120 km/u in vijfde versnelling in 7,3 seconden en bereikt een topsnelheid van 225 km/u.

Koppelrijke dieselmotoren met een verbruik van slecht 5,6 l /100 km

Het topmodel van het diesel-programma is de B 200 CDI met 103 kW/140 pk, die met een koppel van 300 Newtonmeter een ontzagwekkend acceleratievermogen bezit. Zo accelereert de nieuwe turbodiesel met common-rail directe injectie van de Compact Sports Tourer in 9,6 seconden van nul naar 100 km/u en in 10,0 seconden van 80 naar 120 km/u (in vijfde versnelling). De topsnelheid van de B 200 CDI bedraagt 200 km/u. Ondanks deze indrukwekkende rijprestaties blijft het brandstofverbruik onder de zeslitergrens: 5,6 liter per 100 kilometer (NEFZ-totaalverbruik). Aan de strenge EU-4-emissienormen voldoen de CDI-modellen van de B-Klasse ook zonder partikelfilter. Mercedes-Benz biedt daarenboven een onderhoudsvrij diesel-partikelfiltersysteem als optie aan.

De nieuwe B 200 TURBO en de CDI-modellen B 180 CDI en B 200 CDI worden standaard uitgerust met een zesversnellingsbak. Alle motorvarianten van de B-Klasse zijn op aanvraag verkrijgbaar met de nieuw ontwikkelde, traploze AUTOTRONIC automatische versnellingsbak.

Spitstechnologie voor vinnige handling en hoge rijveiligheid

Innovaties op het gebied van de chassistechniek hebben in grote mate bijgedragen tot de geslaagde combinatie van soepelheid, veiligheid en comfort -- waarbij aan alle eigenschappen evenveel belang werd gehecht.

De nieuwe elektromechanische servobesturing genereert de stuurbekrachtiging met behulp van een elektromotor -- onafhankelijk van de rijsnelheid. Dit zorgt voor een groter servo-effect bij lage snelheden dan bij hoge snelheden, wat het sturen tijdens parkeer- en rangeermanoeuvres aanzienlijk verlicht in vergelijking met conventionele systemen. Ook de zogeheten sferische paraboolachteras is een nieuwigheid. Deze draagt aanzienlijk bij tot het stabiele en sportief precieze rijgedrag en het hoge rijcomfort van de nieuwe B-Klasse.

Het verbeterde Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP®) kreeg voor het eerst een nieuwe extra functie: de stuurassistent STEER CONTROL. Deze werkt samen met de elektromechanische servobesturing en reageert in rijdynamisch kritieke situaties met aangepaste servobekrachtiging, om de chauffeur te helpen zijn wagen te stabiliseren. Ook bij het remmen op eenzijdig verschillende wegoppervlakken ondersteunt de nieuwe extra ESP®-functie de stuurcorrecties, zodat de chauffeur een nog beter wegcontact krijgt.

Nog een bijzonderheid van de Compact Sports Tourer is de standaard uitrusting van het chassis met een nieuw selectief dempingssysteem, dat de schokdemperkracht afstemt op de betreffende rijsituatie. In normale rijomstandigheden zorgt een zachte schokdemper-karakteristiek voor een hoog rolcomfort, terwijl voor het dynamische bochtenwerk de volle demperkracht wordt benut, zodat de B-Klasse optimaal wordt gestabiliseerd.

Mercedes-typische veiligheid door sandwich-concept

Het unieke sandwich-concept, dat een onevenaarbare ruimtebesparing oplevert, vormt de ruggengraat van het veiligheidsconcept van de nieuwe B-Klasse. Door de intelligente schuine plaatsing van motor en transmissie, deels voor deels onder de passagierscel, is er in de neus een grotere kreukellengte beschikbaar. Bij een zware frontale botsing schuift de aandrijfeenheid niet naar de passagiersruimte toe, maar wordt ze langs de eveneens schuine pedaalbodem naar beneden geleid. Ook bij een zijdelingse aanrijding biedt het sandwich-concept duidelijke voordelen, omdat de inzittenden ongeveer 200 millimeter hoger -- en dus boven de impactzone -- zitten. Zo garandeert de B-Klasse ondanks zijn compacte buitenmaten de Mercedes-typische passagiersveiligheid.

Adaptieve tweetraps front-airbags, gordelspanners vooraan en aan de buitenste zitplaatsen achteraan, adaptieve gordelkrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen, ISOFIX-kinderstoelbevestigingen en de nieuw ontwikkelde head/thorax-zijairbags maken het standaard beschermingssysteem voor de inzittenden compleet.

Hoogwaardige materialen en uitgebreide standaarduitrusting

Ook de uitrusting van het interieur beantwoordt volledig aan de hoge normen van het automerk met de ster. Design en aangenaam aanvoelen gaan hand in hand in dit interieur waar men zich meteen thuis voelt en van alle comfort geniet voor lange reizen. Airconditioning, vierspakenstuur met multifunctionele toetsen, armsteun tussen de voorstoelen, elektrische ramen en thermisch isolerend glas behoren tot de standaarduitrusting, net als de hoogwaardige decoratieve elementen uit aluminium aan de middenconsole, de tunnelbekleding en de deurbekledingen.

Andere designkenmerken die de sportief-elegante uitstraling of het sportieve karakter van de nieuwe B-Klasse accentueren, heeft Mercedes-Benz gebundeld in een chroom- en een sportpakket. Beide pakketten zijn als optie verkrijgbaar.

Hightech van Bi-Xenon tot THERMOTRONIC

Hightech-systemen uit de Mercedes-topklasse verhogen het comfort en het rijgenot van de nieuwe Compact Sports Tourer. Tot de mogelijke opties behoren onder meer de THERMOTRONIC automatische klimaatregeling, elektrisch instelbare voorstoelen, een lederen interieur en de radio-/navigatiesystemen COMAND APS of Audio 50 APS. De standaard projectiekoplampen achter helder glas rust Mercedes-Benz op aanvraag uit met de Bi-Xenon-technologie met dynamische bochtverlichting en afslaglicht.

Met het gloednieuwe panorama-lamellenschuifdak kunnen de passagiers van de B-Klasse naar hartelust genieten van het openluchtgevoel. Ook gesloten draagt dit dak bij tot de heldere, aangename interieursfeer van de Compact Sport Tourer. De dakopening is circa tweederde groter dan bij een traditioneel schuifdak. Als alternatief voor het schuifdak is er ook een vast panoramadak van 0,6 vierkante meter groot in grijs getint glas als optie leverbaar.

De nieuwe B-Klasse, de Compact Sports Tourer van Mercedes-Benz, is bij alle DaimlerChrysler-vestigingen en -dealers te bewonderen vanaf zomer 2005.