02
juli
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Wereldpremière van de nieuwe Maybach

- Dit meesterstuk in de autobouw geeft luxe en comfort een nieuwe dimensie
-
Progressieve technische innovaties van Mercedes-Benz standaard
-
Een omvangrijke luxueuze uitrusting volgens de individuele wensen van de klant
-
In 5,4 seconden van 0 tot 100 km/h met de 550 pk sterke biturbomotor
-
Een exemplarische veiligheid dankzij tien airbags en het remsysteem SBC™


Vier maanden na zijn comeback op het Autosalon van Genève presenteert het luxemerk Maybach voor het eerst zijn nieuwe, fascinerende toplimousine aan het publiek in New York.

Toekomstgerichte innovaties, die tot nu toe exclusief voor de modellen van Mercedes bestemd waren, werden voor de Maybach verder ontwikkeld en in de standaarduitrusting opgenomen. Voorbeelden daarvan zijn het elektrisch-hydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC™), de elektronisch gestuurde luchtvering AIRMATIC DC (Dual Control), de spraakbediening LINGUATRONIC, het bedienings- en weergavesysteem COMAND APS en de automatische noodoproep TELEAID.
Daarbij komen nog andere hoogstandjes uit de autotechniek: de krachtigste seriemotor die ooit in een limousine ingebouwd werd, de “Typ 12”-motor van 405 kW/550 pk; de nieuwe slaapstoelen met een comfortabele lighouding achterin; het geluidssysteem van 600 Watt met Dolby-Surround klank op elke zitplaats; en de krachtige klimaatregeling met vier zones op basis van twee aparte airconditioners.
Design: een perfect evenwicht tussen classicisme en avant-garde
De technologische voorsprong gaat bij de nieuwe Maybach gepaard met een even unieke sierlijkheid, schoonheid en perfectie.

Voor de afwerking van het interieur wordt hoogwaardig materiaal gebruikt – waaronder meer dan 100 perfect vormgegeven en ambachtelijk verwerkte onderdelen in edel hout. Bij het concept van het interieur werd maar één maatstaf gehanteerd: het grootst mogelijke gevoel van welbehagen voor alle inzittenden en een volledig nieuwe definitie van First-Class. Zo geeft het topmodel, de Maybach 62, het begrip luxe letterlijk een nieuwe dimensie: het interieur heeft een totale lengte van 2,68 meter terwijl de afstand tussen de voor- en achterstoel 1,57 meter bedraagt, een record.

Individualiteit: meer dan twee miljoen uitrustingsmogelijkheden

Ontspanning, communicatie of genot: alles wat de passagiers tijdens een rit nodig kunnen hebben, is standaard aan boord van de Maybach 62. Van de DVD-speler tot de tv-ontvanger, van het gekoelde vak tot de draadloze telefoon met twee hoorns. Tegelijk laat die rijkelijke standaarduitrusting veel ruimte voor individualiteit.
De ruime standaarduitrusting en het omvangrijke aanbod opties geven de koper van de Maybach samen meer dan twee miljoen mogelijkheden om zijn luxueuze limousine helemaal volgens zijn persoonlijke smaak in te richten en uit te rusten. Dat wordt ook nog in de hand gewerkt door hoogwaardige accessoires die speciaal voor de Maybach ontwikkeld werden – van de kofferset op maat tot de champagnekelk uit sterlingzilver, van de sigarenhouder tot de golftas, van de voetmatten uit het fijnste velours tot de zachte dekens.

Voor de inrichting van het interieur kunnen de kopers van een Maybach uit zes kleuren voor het Grand-Nappaleer kiezen en uit drie soorten edel hout.
Voor de carrosserie biedt het luxemerk een gamma van 17 kleuren aan die – wat een sierlijk kenmerk van de Maybach is – per twee gecombineerd kunnen worden.
Voor de technische uitrusting volgens persoonlijke wensen of behoeften biedt het luxemerk ongeveer twee dozijn bijkomende extra’s aan. Daaronder nog andere exclusieve innovaties van Mercedes die borg staan voor nog meer comfort en rijgenot – bijvoorbeeld de snelheidsregelaar DISTRONIC met afstandscontrole, het toegangs- en vergrendelingssysteem KEYLESS-GO, een uniek panoramadak met elektro-transparant glas of de actieve stoelverluchting.

In het moderne atelier worden er gemiddeld maar vijf exemplaren van de Maybach per dag gebouwd. Dat maakt het mogelijk om nog andere speciale wensen van de klanten te realiseren en om van elk exemplaar van de luxeauto een uniek stuk te maken.

Motor: het hoogste vermogen en koppel

De autobouwer uit Stuttgart is de grootste constructeur ter wereld van V12-motoren voor personenauto’s. De motor van de Maybach heeft een cilinderinhoud van 5,5 liter waaruit hij met een biturbo-oplading een vermogen van 405 kW/550 pk puurt. En al vanaf 2300 t/min stelt de motor zijn maximumkoppel van 900 Newtonmeter ter beschikking. De „Typ 12“-motor is daarmee de seriemotor met het hoogste vermogen en koppel in een limousine. Dankzij de driekleppentechniek en de doeltreffende katalysatoren blijft hij onder de strenge EU-4-emissienorm die in 2005 van kracht wordt.

Dat krachtige vermogen en hoge koppel garanderen in elke situatie een superioriteit die kenmerkend is voor de Maybach: de Maybach 62 trekt in maar 5,4 seconden op van 0 tot 100 km/h en voor de tussenspurt van 60 tot 120 km/h heeft hij dankzij zijn hoge koppel maar 6,5 seconden nodig.

In combinatie met die superieure kracht overstijgt deze luxelimousine de klassieke normen van de autowereld. Hoewel het onovertroffen veercomfort en de nauwelijks hoorbare motor- en windgeluiden de Maybach 62 voorbestemmen om door een “chauffeur” bestuurd te worden, staat zijn verrassende beweeglijkheid in schril contrast tot de andere aanbiedingen op de markt. Het samenspel van de krachtige motor met de nauwelijks merkbare versnellingsautomaat, de precieze stuurinrichting en de voorbeeldige remprestaties verlenen het rijden – en het gereden worden – een nieuwe dimensie.

Veiligheid: tien airbags beschermen de inzittenden

Tot de exemplarische veiligheidstechniek van de luxeauto behoren naast de geperfectioneerde ontwikkeling van de carrosseriestructuur niet minder dan tien airbags – twee adaptieve airbags met tweetraps-gasgeneratoren voor de voorpassagiers, (twee airbags voor de achterpassagiers), vier zijdelingse airbags en twee grote windowbags langs elke kant van het interieur. De driepuntsgordels met oprolmechanisme, gordelspanner en spankrachtbegrenzer zijn in de stoel ingebouwd zodat ze in elke positie een zo groot mogelijke bescherming bieden. Dankzij die geperfectioneerde veiligheidsuitrusting doorstaat de Maybach met glans de strenge crashtests van de Europese en Amerikaanse NCAP-testprogramma’s (New Car Assessment Program).

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC™) draagt bij tot de hoge rijveiligheid van de luxelimousine. Het remsysteem van de Maybach telt twee centrale sturingseenheden, twee hogedruktanks en twee hydraulische eenheden. Dat betekent dat de limousine op in totaal acht remcircuits kan rekenen: de remschijven op de vooras zijn intern verlucht en zorgen met telkens twee remzadels voor een betrouwbare remkracht.