27
februari
2004
|
01:00
Europe/Brussels

Wereldpremière voor de smart roadster BRABUS en de smart roadster-coupé BRABUS

Ter gelegenheid van het autosalon van Genève stelt smart als wereldpremière de smart roadster BRABUS en de smart roadster-coupé BRABUS voor, twee modellen die ontwikkeld werden door de firma smart-BRABUS GmbH. Nauwelijks een jaar na de succesvolle lancering van de smart roadster en de smart roadster-coupé doen deze nieuwe versies met sterkere prestaties en een verbeterde uitrusting hun intrede. Ze staan in het teken van kracht en van rijplezier.


Ter gelegenheid van het autosalon van Genève stelt smart als wereldpremière de smart roadster BRABUS en de smart roadster-coupé BRABUS voor, twee modellen die ontwikkeld werden door de firma smart-BRABUS GmbH. Nauwelijks een jaar na de succesvolle lancering van de smart roadster en de smart roadster-coupé doen deze nieuwe versies met sterkere prestaties en een verbeterde uitrusting hun intrede. Ze staan in het teken van kracht en van rijplezier, met een vermogen dat met 20 % verhoogd werd tot 74 kW (101 pk) en een topsnelheid van 195 km/u. Dankzij hun verhouding gewicht/vermogen van 11,2 kg/kW komen deze beide tweezitters voor de dag als echte kleine sportievelingen.

Uit een cilinderinhoud van 698 cm3 ontwikkelen de driecilinder-turbomotoren van de smart roadster BRABUS en van de roadster-coupé BRABUS een vermogen van 74 kW of 101 pk, voor een maximumkoppel van 130 Nm. Deze cijfers verschaffen de BRABUS-versies van de smart roadster voorbeeldige sportieve kenmerken. Even sprekend is dat beide roadsters de sprint van 0 tot 100 km/u uitvoeren in 9,8 seconden en een topsnelheid halen van ongeveer 190 km/u.

Op technisch vlak onderscheiden de twee auto’s zich door hun nieuwe turbocompressor op de uitlaat, die, in combinatie met een volledig nieuwe tussenkoeler, zorgt voor nog betere prestaties. Hun koppeling werd versterkt en hun versnellingsbak aangepast aan het hogere koppel om te voldoen aan de verwachtingen van een uitgesproken sportieve rijstijl. Bovendien werd de motorsturing herwerkt om de controle van het verbrandingsproces te optimaliseren.

Een sportieve en uitvoerige standaarduitrusting

De standaarduitrusting van de twee BRABUS-tweezitters omvat een sportwieltrein, 17 duim grote aluminium velgen, een gerobotiseerde versnellingsbak met softouch, verwarmde sportstoelen in zwart leder en een driespakig met leder bekleed sportstuur. Met de verkrijgbare toebehoren kan het karakter van deze twee roadsters, die overlopen van energie, nog meer in de verf gezet worden. Zo kunnen ze uitgerust worden met BRABUS-toebehoren, zoals de grille, de deurdrempels of voor- en achterspoilers in koetswerkkleur. Een sportuitlaat maakt deel uit van de standaarduitrusting. Het interieur van de BRABUS-modellen combineert op een verfijnde manier aluminium met leder. De optionele uitrustingspacks zijn zo uitvoerig dat ze talrijke andere personalisatiemogelijkheden bieden. Enkele van de aangeboden opties zijn bijvoorbeeld elektrische stuurbekrachtiging of een regen- en lichtsensor.

smart fortwo coupé BRABUS en smart fortwo cabrio BRABUS
De uitmuntendheid van een design- en uitrustingslijn

In het kader van de 2de generatie van de fortwo-modellen heeft smart de eerste BRABUS-design- en uitrustingslijn voorgesteld, die ontwikkeld werd door smart-BRABUS GmbH en in serie geproduceerd wordt. Overeenkomstig de doelstelling die de in maart 2002 opgerichte joint-venture heeft vastgelegd, vullen de smart fortwo coupé BRABUS en de smart fortwo cabrio BRABUS het smart-gamma naar boven toe aan. Deze twee modellen worden gekenmerkt door hun exclusieve, innoverende en sportieve karakter en richten zich tot veeleisende klanten, die een passie hebben voor design en techniek en die veel belang hechten aan personalisatie.

Op technisch vlak onderscheiden de smart fortwo coupé BRABUS en de smart fortwo cabrio BRABUS zich in de eerste plaats door hun standaardmotor, waarvan het vermogen werd opgevoerd tot 55 kW (75 pk) en die pas elektronisch aan banden wordt gelegd vanaf 150 km/u. Deze motor wordt enkel geleverd met de BRABUS-afwerking en is niet als optie verkrijgbaar. Hij biedt de smart-klanten sportieve sensaties voor een maximumkoppel van 110 Nm. De hogere topsnelheid van de BRABUS-versie kon mogelijk gemaakt worden door de combinatie van het standaard gemonteerde esp en bredere banden die eveneens in het uitrustingspakket zijn inbegrepen. De wagens worden af fabriek geleverd met 175/50 R 16-banden vooraan en 205/45 R 16-banden achteraan, op lichtmetalen 16-duimsvelgen van BRABUS.

De sportieve ambitie van deze twee modellen wordt weerspiegeld in hun design. De voorspoiler, de deurdrempels, de grille en de sportuitlaat met zijn speciale thermische bescherming verlenen de smart fortwo coupé BRABUS en de smart fortwo cabrio BRABUS een uitgesproken dynamisch en elegant uiterlijk.

Luxueus interieur en exclusieve personaliseringselementen

Binnenin wordt het uitzonderlijke comfort van de BRABUS-afwerking benadrukt door de erg hoge kwaliteit van de materialen en de exclusieve personaliseringselementen. De standaarduitrusting van deze modellen bestaat meer bepaald uit verwarmde sportstoelen in leder, een driespakig met leder bekleed sportstuur met geïntegreerde schakelknoppen, airco, een klokje en een toerenteller.

Voor de lederen bekledingen gebruikt BRABUS uitsluitend leder en alcantara dat uitgekozen werd voor de uitzonderlijke fijnheid, de warmteactieve eigenschappen en de weerstand. Voor de bekleding van deze tweezitters wordt alle knowhow toegepast die in de loop van de voorbije twintig jaar opgedaan werd bij het creëren van exclusieve interieuruitrustingen voor de modellen van Mercedes-Benz.

Het departement interieurinrichting van smart-BRABUS GmbH produceert niet alleen met zorg bewerkte bekledingen voor de stoelen, de binnenkant van de deuren en het dashboard van de smart-modellen, maar het verzorgt ook de productie van de vloerbekleding en de fluwelen tapijtjes van hoge kwaliteit, die passen bij de kleuren van het interieur, en een stoffen kap in een kleur naar keuze voor de smart fortwo cabrio.

Wat veiligheid betreft beschikken de smart fortwo coupé BRABUS en de smart fortwo cabrio BRABUS over dynamische stabiliteitscontrole esp (standaard) met abs en elektronische remkrachtverdeler, over frontale en zijdelingse airbags en over mistlampen vooraan. De modellen van de BRABUS-lijn combineren dynamisme en sportiviteit met een exclusief comfort en een maximale veiligheidsuitrusting.

Op prestatievlak laten de BRABUS-modellen geen wens onvervuld. Het ontwikkelingsdepartement van smart-BRABUS GmbH maakt gebruik van al zijn knowhow om de motoren te prepareren en om de schakeltijden te verminderen. Daar gebeurt ook de afstelling van de sportwieltreinen en worden de velgen en banden van 16 en 17 duim exclusief met elkaar gecombineerd, maar ook het ergonomische sportstuur waarmee de bestuurder comfortabel kan schakelen en dat Formule 1-sensaties opwekt, wordt hier ontworpen. Al deze uitrustingselementen zijn afzonderlijk beschikbaar bij de smart verkooppunten en kunnen achteraf gemonteerd worden.
Het BRABUS audio-pack vormt de beide tweezitters om tot een echte concertzaal op wielen : het systeem is perfect aangepast aan de akoestiek van het interieur en bestaat uit een speciale versterker, woofers en middentoonluidsprekers en een in een kist ingebouwde subwoofer die onder de bestuurdersstoel geplaatst wordt.

De BRABUS-modellen zijn enkel verkrijgbaar in de kleuren zwart jack black of metaalgrijs river silver. Als optie kunnen de klanten hun BRABUS-versie uitrusten met een elektrische stuurbekrachtiging, een navigatiesysteem, verschillende audiosystemen en een elektrisch glazen dak.

Personalisering naar wens

Naast de BRABUS-versies voor de smarts fortwo coupé, fortwo cabrio, roadster en roadster-coupé en de toekomstige smart-modellen, ontwikkelt en produceert de firma smart-BRABUS GmbH sportonderdelen en toebehoren voor smarts, alsook speciale reeksen. Sinds eind augustus 2002, bieden de smart verkooppunten een volledig nieuw en uitgebreid gamma aan dynamische en exclusieve uitrustingen en toebehoren die ontwikkeld werden door smart-BRABUS GmbH. De BRABUS-toebehoren voor de smart fortwo coupé en de smart fortwo cabrio gaan van het vermogenspack naar elementen om het interieur persoonlijker te maken, allemaal van hoge kwaliteit, over exclusieve designtoebehoren voor de buitenkant zoals winddeflectoren of uitlaatsierstukken.

De productie van de smart fortwo coupé BRABUS en van de smart fortwo cabrio BRABUS is volledig geïntegreerd in het fabricage- en verdeelproces van smart gmbh. Bestellingen en leveringen gebeuren via de smart verkooppunten. Hoewel de gelimiteerde reeksen die tot dusver werden aangeboden door smart-BRABUS GmbH bij BRABUS in Bottrop onder handen genomen werden, wordt de fabricage van de seriemodellen van de BRABUS-lijn geïntegreerd in de productie van de smart-fabriek van Hambach. De garantie, de herstellingen en de klantendienst worden op dezelfde manier behandeld als voor andere smarts.

De firma smart-BRABUS GmbH is een gezamenlijke onderneming die werd opgericht door smart gmbh en BRABUS GmbH (Bottrop). De twee moederbedrijven houden ieder 50 % van het kapitaal van de joint-venture.

Geïntegreerd veiligheidsconcept : Tridion-veiligheidscel, standaard esp en andere veiligheidssystemen.

Zoals alle auto’s van smart worden de BRABUS-modellen standaard uitgerust met dynamische stabiliteitscontrole esp, een systeem dat in ruime mate bijdraagt aan de actieve veiligheid en aan het wegcomfort. De functie van het esp is de wagen in de koers te houden die de bestuurder wil volgen, ook in moeilijke dynamische omstandigheden. Daarvoor kan het esp ingrijpen door de gasklep te sluiten en de koppeling te openen, maar ook door elk van de wielen individueel af te remmen. Zo wordt het weggedrag in verschillende dynamische situaties verzekerd (optrekken, remmen, vrijloop).

Ook de hydraulisch bekrachtigde noodremhulp brengt een beslissende bijdrage aan de actieve veiligheid. Het systeem voert automatisch een noodremmanoeuvre uit wanneer de bestuurder het pedaal plots, maar niet hard genoeg indrukt en levert dan voldoende druk om de wielen te laten blokkeren zodat het in de module geïntegreerde abs in werking treedt. De belangrijkste controleparameter is de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingedrukt. Dankzij de mogelijkheid die het esp biedt om individueel op de remmen van de wielen in te grijpen, kon nog een andere veiligheidsfunctie met het abs ingebouwd worden : de remcontrole in de bochten.

In snel genomen bochten waakt de remcontrole in bochten erover dat het voorwiel aan de binnenkant van de bocht, dat maar weinig belast is, niet blokkeert. Als de bestuurder in zo’n situatie remt, houdt het esp er rekening mee dat er meer remkracht naar de andere wielen kan gaan. Op die manier wordt het abs niet onnodig geactiveerd, wat overigens de tegendruk die de bestuurder in het rempedaal gewaarwordt uitschakelt.

Om bij het vertrekken op een helling het comfort te kunnen bieden van een automaat met koppelomvormer, zijn de fortwo coupé, de fortwo cabrio, de roadster en de roadster-coupé uitgerust met het vertrekhulpsysteem voor hellingen. Als de bestuurder bij stilstand het rempedaal loslaat, remt het systeem de wielen nog 0,7 s af. Dat is voor hem voldoende om zijn voet te verplaatsen naar het gaspedaal zonder dat de wagen voor- of achteruit bolt door het ontkoppelen. Als de bestuurder gas geeft, valt de remdruk onmiddellijk weg. Doordat de wagen niet weg kan, wordt de koppeling gespaard en verloopt het vertrekken zelfs op een helling altijd vlot, zonder de handrem te moeten gebruiken. Als de bestuurder echter verkiest om op de klassieke manier te vertrekken door die toch te gebruiken wordt het vertrekhulpsysteem automatisch uitgeschakeld via de schakelaar van de handrem.