31
oktober
2007
|
01:00
Europe/Brussels

Wereldpremière voor het “Heavy-Duty Engine Platform” (motorplatform voor zwaar gebruik) van Daimler Trucks

  • Detroit Diesel DD15 eerste vertegenwoordiger van het motorplatform voor zwaar gebruik voor Noord-Amerika

  • Een wereldwijd motorplatform voor alle zware vrachtwagens op middellange tot lange termijn • Investering van $1,5 miljard sinds 2002

  • & 90 % gemeenschappelijke onderdelen en een streefvolume van 200.000 stuks per jaar

  • Detroit Diesel DD15 eerste vertegenwoordiger van het motorplatform voor zwaar gebruik voor Noord-Amerika • Een wereldwijd motorplatform voor alle zware vrachtwagens op middellange tot lange termijn

  • Investering van $1,5 miljard sinds 2002 • 90 % gemeenschappelijke onderdelen en een streefvolume van 200.000 stuks per jaar

  • Grote voordelen voor de klant dankzij een laag brandstofverbruik, lage onderhoudskosten, een hoge betrouwbaarheid en een lange levensduur.

Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur van Daimler en hoofd van de afdeling Daimler Trucks, en zijn collega's, Dr. Michael Dostal, verantwoordelijke voor Powertrain Operations & Manufacturing Engineering, en Chris Patterson, verantwoordelijke voor de NAFTA-regio en de merken Freightliner, Sterling, Western Star en Thomas Built Buses, stelden het nieuwe motorplatform voor zwaar gebruik (Heavy-Duty Engine Platform - HDEP) voor de Noord-Amerikaanse markt voor in Detroit, Michigan, Verenigde Staten.

De nieuwe familie motoren voor zwaar gebruik, die gezamenlijk ontwikkeld zijn in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten, betekent een belangrijke stap naar de verwezenlijking van onze wereldwijde modulaire strategie, zei Renschler bij de lancering.

In het kader van het Global Excellence Program zullen wij met onze verschillende merken veel meer gebruik maken van gemeenschappelijke onderdelen en zelfs modules. Hierdoor kunnen wij op lange termijn aanzienlijk besparen en zullen wij onze wereldwijde leiderspositie versterken.

De doelstelling is om de huidige acht motorfamilies voor alle merken wereldwijd te vervangen door slechts drie. In een eerste fase zal het HDEP gebruikt worden om de vier motoren voor zwaar gebruik van vandaag over middellange tot lange termijn te vervangen door een globaal motorplatform voor dit segment. Sinds 2002 werd wereldwijd $1,5 miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van het motorplatform voor zwaar gebruik.

Met 90 % aan gemeenschappelijke onderdelen zullen op lange termijn aanzienlijke kostenbesparingen mogelijk zijn. Die zijn vooral te danken aan een gemeenschappelijke ontwikkeling en productiemanagement, een wereldwijd gecoördineerde motorproductie en schaalvergrotingen. Het streefvolume bedraagt op middellange tot lange termijn 200.000 eenheden per jaar. Deze motoren, die gebouwd zullen worden in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten, zullen verkrijgbaar zijn in drie cilinderinhoudscategorieën: 12,8 liter, 14,8 liter en 15,6 liter.

Zodra de Detroit Diesel DD15 is gelanceerd, zal de motorfamilie op middellange termijn ook worden gebruikt door de Mitsubishi Fuso en later door Mercedes-Benz.

Door de lange ontwikkelingscycli voor commerciële voertuigen werden de marktlanceringen zodanig gepland dat ze samenvallen met de modelveranderingen van de individuele producten en merken. Hierom zal het HDEP nu voor het eerst wereldwijd verkrijgbaar zijn in de nieuwe Freightliner Cascadia. Nadien zal het achtereenvolgens worden geïmplementeerd in de vier andere vrachtwagenmerken van Daimler Trucks.

Door een uitlaatgasrecirculatie te combineren met een dieselpartikelfilter om de uitstoot te verminderen voldoet de DD15 perfect aan de Noord-Amerikaanse EPA '07-uitstootnormen en aan de wensen van de klanten uit deze regio. De zescilinder-lijnmotor heeft een cilinderinhoud van meer dan 14,8 liter en kan zonder beperkingen voldoen aan de EPA 2010-normen en aan andere mogelijke normen die erop gericht zijn de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen.

Bovenop de talrijke technologische innovaties belooft de DD15 een lager brandstofverbruik, lage onderhoudskosten, een hoge betrouwbaarheid en een lange levensduur. De ingenieurs hebben het HDEP in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan intensief getest over meer dan 5,5 miljoen kilometer in reële omstandigheden en op testbanken. Op die manier garandeert Daimler Trucks dat klanten van bij het begin zullen kunnen vertrouwen op de gebruikelijke kwaliteit van de motoren voor zwaar gebruik van Detroit Diesel.

De marktlancering van de DD15 in de Freightliner Cascadia zal plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2008. De motor zal voor de Noord-Amerikaanse markt geproduceerd worden in de fabriek van Detroit Diesel in Redford, Michigan.