05
oktober
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Zuinigheid, ecologie én rijplezier: De Mercedes-Benz Sprinter met BlueEFFICIENCY-technologieën

Besparen zonder iets op te offeren: de ECO-training voor bestelwagenchauffeurs drukt kosten en spaart het milieu

· De ECO-training van Mercedes-Benz voor alle voertuigtypes

· Specifieke ECO-training voor bestelwagenchauffeurs

· Al vele honderden chauffeurs opgeleid, met aantoonbaar succes

· Gedetailleerd ECO-hoofdstuk in de opleiding rijveiligheid

· 10 ECO-tips om zuinig te rijden

Eigenaars van computers, mobieltjes, camera’s en andere toestellen weten het maar al te goed: de beste en modernste techniek is van weinig of geen nut als de gebruiker niet weet hoe hij die techniek juist moet gebruiken. Hetzelfde geldt voor bestelwagens zoals de Mercedes-Benz Sprinter met BlueEFFICIENCY-technologieën: alleen wie de afzonderlijke elementen van het efficiëntiepakket kent, kan die gericht en bewust gebruiken om brandstof en geld te sparen, de CO2-uitstoot te verminderen en het milieu te ontlasten. De ECO-training voor de Mercedes-Benz Sprinter informeert chauffeurs en vlootbeheerders uitgebreid over de juiste omgang met de technologie in het voertuig en over de zuinigste rijtechniek – het is de bedoeling dat de chauffeur van een Mercedes-Benz bestelwagen die kennis perfect in een zuinige en milieusparende rijstijl omzet.

Een belangrijk neveneffect: zuinig rijden betekent tegelijk een ontspannen en daardoor veilige manier van rijden. Bovendien houdt de Mercedes-Benz ECO-rijstijl helemaal niet in dat de bestuurder van rijplezier en snelheid zou moeten afzien. Integendeel: in het alledaagse gebruik ligt de gemiddelde snelheid vaak zelfs hoger.


De ECO-training van Mercedes-Benz voor alle voertuigtypes

De chauffeursopleidingen van Mercedes-Benz genieten een uitstekende en zelfs legendarische reputatie. Geen enkel ander merk heeft een even volledig aanbod opleidingen als Mercedes-Benz, waarin chauffeurs onder begeleiding van ervaren instructeurs hun voertuig perfect onder de knie leren krijgen om veiliger en zuiniger te rijden. Al meer dan 40 jaar organiseert Mercedes-Benz opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs. Met de opleidingen voor buschauffeurs en gewone automobilisten is het bedrijf resp. 16 en 12 jaar geleden van start gegaan. De ECO-training voor bestelwagenchauffeurs die Mercedes-Benz in 2006 introduceerde, is een onderdeel van die laatste opleiding.

Een betere manier van sparen bestaat niet: wie zijn rijstijl verbetert, stelt meteen een daling van het brandstofverbruik en een beperking van de slijtage vast – en dat zijn ijzersterke argumenten om een ECO-training te volgen. Vooral vlootkanten zien het brandstofverbruik flink dalen. Tegelijk is dit wellicht de goedkoopste manier om zijn steentje tot de vermindering van de CO2-emissies bij te dragen.


Specifieke ECO-training voor bestelwagenchauffeurs

De inhoud van de ECO-training voor bestelwagenchauffeurs steunt op de bijzonder praktijkgerichte ECO-training voor automobilisten, die al meer dan 10 jaar zijn waarde bewijst. De opleiding werd echter aan de behoeften van de bestelwagengebruikers aangepast. Centraal staan tien ECO-tips die met voorbeelden uit het dagelijkse werk van de bestelwagengebruikers aanschouwelijk worden gemaakt. Ook het technische onderdeel werd op de structuur en de kenmerken van de bestelwagens afgestemd.


Een goede combinatie van praktijk en theorie

De ECO-training die één dag duurt, biedt bestuurders ruim de gelegenheid om zich in de praktijk met het basisprincipe “Naar omlaag met het toerental, naar omhoog met de lading" vertrouwd te maken. De eerste rit legt de chauffeur in zijn vertrouwde rijstijl af. Daarbij wordt het brandstofverbruik, het aantal schakelbewegingen, het motortoerental en de rijtijd gemeten. Vervolgens krijgt de chauffeur de theoretische grondslagen uitgelegd, zoals toegepaste rijfysica, verbruikskenmerken, vermogenscurves, overbrengingsverhoudingen enz. Het basisprincipe daarbij is dat een motor minder brandstof nodig heeft om eenzelfde prestatie te leveren bij een lager toerental in een hogere versnelling dan bij een hoger toerental in een lagere versnelling (hoewel de chauffeur het gaspedaal dieper moet blijven indrukken).

De ECO-trainers geven ook belangrijke tips over de bandenspanning. Bij ruim 30% van de auto’s op de weg is de bandenspanning te laag zodat alleen al op dat vlak een aanzienlijk besparingspotentieel bestaat. Bovendien vermindert een juiste bandenspanning niet alleen het verbruik, maar beperkt het ook de veiligheidsrisico’s. Daarnaast omvat het theoretische gedeelte nog een demonstratierit door de instructeur. Na een tweede rit waarbij de deelnemers de nieuwe inzichten in praktijk brengen, zijn de meesten onder hen zeer verrast over de impact op het verbruik van wat ze net geleerd hebben. En dan zijn er nog twee andere belangrijke aspecten: de ECO-rijstijl van Mercedes-Benz leidt niet tot tijdverlies en doet tegelijk de rijveiligheid nog toenemen.


Al vele honderden chauffeurs opgeleid, met aantoonbaar succes

De ECO-training wordt internationaal aangeboden. Zo leidden de lesgevers in 2006/2007 in drie sessies drie dozijn chauffeurs van UPS France op. In 2008 leerden 330 deelnemers van Nestlé Schöller in Duitsland, 24 chauffeurs van gemeentebedrijven en ongeveer 150 Mexicaanse bestelwagenchauffeurs hoe ze zuinig met hun voertuigen konden omgaan. Tijdens de eerste helft van 2009 volgden nog eens bijna 80 personeelsleden van Nestlé Schöller de opleiding. In Istanbul volgden 10 rijinstructeurs van Mercedes-Benz Turkije de opleiding zodat zij op hun beurt hun kennis aan de plaatselijke chauffeurs kunnen doorgeven.

De ECO-training levert onmiskenbare besparingen op. De chauffeurs van Nestlé Schöller bijvoorbeeld konden zich niet alleen tijdens de opleiding van het effect van de besparingstips overtuigen. De duidelijke brandstofbesparing die met de vloot van ongeveer 300 bestelwagens gerealiseerd wordt, spreekt boekdelen. Ook tonen voertuigen nu minder snel slijtage dankzij de anticiperende rijstijl die de chauffeurs in praktijk brengen.

Gedetailleerd ECO-hoofdstuk in de opleiding rijveiligheid

Parallel met de specifieke ECO-training omvat de “Opleiding rijveiligheid voor bestelwagenchauffeurs” ook een theoretisch en praktisch ECO-onderdeel van 90 minuten. Die opleiding, waarvoor de kopers van een nieuwe bestelwagen een bon krijgen, is sinds de start ervan in 2004 door ongeveer 23.000 deelnemers gevolgd.

 

Geïnteresseerde klanten vinden informatie over de organisatie van de ECO-trainingen, die ook aan concrete behoeften aangepast kunnen worden, onder: www.driving-events.de

Mercedes-Benz ECO-rijstijl: 10 ECO-tips om zuinig te rijden

1. Snel opschakelen
2. Hoge snelheden resp. hoge toerentallen vermijden 3. Gelijkmatige snelheid – de auto laten rollen
4. Niet onnodig remmen – anticiperend rijden 5. Na de start meteen wegrijden
6. De technologie benutten 7. De motor niet onnodig laten draaien
8. Geen overbodige accessoires en opbouwelementen 9. Geen overbodige lading
10. De juiste bandenspanning

Sparen tijdens het rijden: de BlueEFFICIENCY-technologieën in de Mercedes-Benz Sprinter drukken kosten en sparen het milieu

· Efficiëntiepakket: nieuwe motoren, nieuwe versnellingsbak en andere onderdelen

· De nieuwe generatie dieselmotoren: superieure prestaties

· De aansturing van de hulpeenheden volgens de behoefte bespaart brandstof

· De motoren in de Sprinter: zuiver in alle bedrijfsomstandigheden

· De nieuwe versnellingsbak drukt het verbruik en verbetert de dynamiek

· Aandrijving op maat: keuze uit twee eindoverbrengingsverhoudingen

· ECO start/stopfunctie: de motor bij elke halte stilleggen, spaart tot 8% brandstof

· Het verbruik en de emissies liggen duidelijk lager

· De Sprinter NGT: een BlueEFFICIENCY-technologie

· BlueEFFICIENCY: een beeld van de toekomst

 

BlueEFFICIENCY: onder die benaming bundelt Mercedes-Benz toekomstgerichte technologieën om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen en om tegelijk het brandstofverbruik en de emissies tot een minimum te beperken. Die technologieën staan voor zuinigheid en duurzaamheid. Het efficiëntiepakket en de NGT-technologie in de Sprinter zijn daar voorbeelden van. De huidige generatie bestelwagens met haar nieuwe aandrijftechnologie stelt een nieuwe maatstaf: ze verzoent zuinigheid en milieubescherming met rijplezier. Een lager verbruik, minder emissies en een hoger vermogen – dat verstaat Mercedes-Benz onder efficiëntie.


Efficiëntiepakket: nieuwe motoren, nieuwe versnellingsbak en andere onderdelen

De Mercedes-Benz Sprinter is een sprekend voorbeeld van de intelligente weg naar meer zuinigheid en milieubescherming zonder de rijprestaties en het rijplezier te beknotten. BlueEFFICIENCY staat in dit geval voor een efficiëntiepakket dat naast de nieuw ontwikkelde 4-cilindermotor (OM 651) ook de nieuwe versnellingsbak (ECO Gear) en de ECO start/stop-functie omvat.


De nieuwe generatie dieselmotoren: superieure prestaties

Kenmerkend voor de nieuwe dieselmotoren van de Mercedes-Benz Sprinter is hun grote zuinigheid. Centraal in het motoraanbod staat de nieuwe CDI-viercilinder. Met zijn drie vermogensniveaus – 70 kW (95 pk), 95 kW (129 pk) en 120 kW (163 pk) – is deze motor opgewassen tegen haast alle vereisten die aan bestelwagens van de klasse van de Sprinter gesteld worden. De vierc ilinder met een cilinderinhoud van 2,15 l beschikt met zijn maximumkoppel van 250 Nm, 305 Nm of 360 Nm over een indrukwekkende trekkracht. En wat heel opmerkelijk is: het maximumkoppel is al beschikbaar bij het extreem lage toerental van 1400 t/min en zelfs van 1200 t/min (middelste motorvariant). Dat maakt van de motoren voor de Sprinter een perfect voorbeeld van moderne ‘downsizing’.

Die superieure prestaties zijn te danken aan doorgedreven technische inspanningen. Twee bovenliggende nokkenassen, een turbolader met variabele turbinegeometrie voor de kleinste motor resp. twee turboladers voor de twee krachtigste motorvarianten, een common-rail brandstofinjectie met een injectiedruk van maximum 1800 bar, magnetische verstuivers met zeven verstuivergaten, een grotere intercooler – en dat zijn alleen maar de belangrijkste maatregelen om het rendement van deze verfijnde motoren nog te verhogen.

De aansturing van de hulpeenheden volgens de behoefte spaart brandstof

Hulpeenheden die alleen volgens de behoefte aangestuurd worden, maken ook deel uit van het efficiëntiepakket van de Sprinter – en dat is een nieuwigheid in de categorie van de bestelwagens. De elektrisch gestuurde oliepomp bijvoorbeeld regelt op een adaptieve en zelfstandige wijze het debietvolume, een primeur bij een dieselmotor. De olieverstuivers die de zuigers koelen, werken eveneens volgens de behoefte. En ook de alternator werkt alleen maar wanneer dat nodig is. Resultaat: de vermelde hulpeenheden verbruiken, in tegenstelling tot conventionele toestellen, alleen maar energie wanneer ze echt gebruikt worden.


De motoren in de Sprinter: zuiver in alle bedrijfsomstandigheden

De talrijke maatregelen om de efficiëntie te verhogen, betekenen niet alleen een verlichting voor de portemonnee (door het verbruik te drukken), maar ook voor het milieu. Een EGR-systeem met tweetraps koeling doet de emissies dalen. In tegenstelling tot veel andere motoren recycleert de nieuwe krachtbron ook bij vol gas een groot deel van de uitlaatgassen zodat de Sprinter in alle bedrijfsomstandigheden bijzonder zuiver is.

De resterende uitlaatgassen worden in de oxidatiekatalysator en de partikelfilter gereinigd. Daardoor voldoen alle vermogens- en gewichtsvarianten vandaag al aan de emissienorm Euro 5. Optioneel is het zelfs mogelijk om de Sprinter zo uit te rusten dat hij zelfs onder de nog strengere limieten van de vrijwillige emissienorm EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) blijft.


Een lange levensduur is onderdeel van het programma

Een ander teken van efficiëntie is de lange levensduur van de motor en de onderdelen. De intervallen voor een oliebeurt en een onderhoudsbeurt bedragen normaal gesproken 40.000 en 80.000 km. Die intervallen zijn echter flexibel en worden permanent door de standaard ingebouwde onderhoudscomputer Assyst aangepast. Afhankelijk van het gebruik kan het onderhoudsinterval tot 100.000 km oplopen.

De aandrijving van de nokkenassen met tandwielen en een korte ketting komt, in tegenstelling tot andere constructies, aan de hoogste normen op het vlak van betrouwbaarheid en levensduur tegemoet. Dat geldt bij de Mercedes-Benz Sprinter ook voor de volledige motor: minstens 90% van de motoren halen 350.000 km zonder dat een algemene revisie nodig is. En dat is een bijzonder goede prestatie als je rekening houdt met het aanzienlijke vermogen en koppel van de compacte motoren.


V6 CDI: een briljant stukje techniek dat nog verbeterd werd

Ook de V6 OM 642 met een cilinderinhoud van drie liter toont zich bijzonder zuinig. Dit is de enige zescilinder in een bestelwagen in Europa en met zijn aluminium krukkast en vier bovenliggende nokkenassen vormt hij een briljant stukje techniek. Toch doet hij op zijn beurt zijn voordeel met dezelfde maatregelen als bij de viercilinder. Daarnaast is deze krachtbron nog uitgerust met piëzo-verstuivers en – in combinatie met een airconditioning – met een elektronisch gestuurde viscoventilator, die ook volgens de behoeften aangedreven wordt. Dankzij die wijzigingen ontwikkelt de V6 CDI een vermogen van 140 kW (190 pk) en een maximumkoppel van 440 Nm.


De nieuwe versnellingsbak drukt het verbruik en verbetert de dynamiek

Tot het efficiëntiepakket van de huidige Sprinter behoort ook de nieuwe, speciaal voor bestelwagens ontwikkelde zesversnellingsbak ECO Gear. Die draagt in grote mate bij tot het lagere brandstofverbruik, de betere rijeigenschappen en de grotere dynamiek van de nieuwe generatie van de Sprinter. Het belangrijkste kenmerk van die versnellingsbak is de bijzonder grote spreiding met een korte eerste versnelling en een zesde versnelling die het motortoerental doet dalen. Die voor bestelwagens specifieke indeling houdt ook rekening met typische situaties, zoals vertrekken bergop met een aanhangwagen of lange ritten op de snelweg.

Over het algemeen verlaagt de nieuwe versnellingsbak het motortoerental om het verbruik te drukken en het rendement te verbeteren. Dat gaat gepaard met lagere emissies, een lager geluidsniveau en een hoger rijcomfort.


Aandrijving op maat: keuze uit twee eindoverbrengingsverhoudingen

Zoals in het verleden hebben de kopers van een Sprinter de keuze tussen verschillende eindoverbrengingsverhoudingen. Wegens de nieuwe motoren met hun hoge koppel en de grote spreiding tussen de 1e en 6e versnelling speelt de kortste overbrengingsverhouding een ondergeschikte rol. Ze blijft echter op uitdrukkelijke vraag beschikbaar voor speciale toepassingen. Volgens hun behoeften kunnen kopers dus kiezen tussen twee eindoverbrengingsverhoudingen per motor. Die keuzemogelijkheid en het ruime motoraanbod maken het mogelijk om elke Sprinter perfect aan zijn specifieke toepassingsdomein aan te passen.


Duidelijke besparingen voor veelrijders

Vooral veelrijders halen aanzienlijke economische voordelen uit het lagere verbruik: wie 50.000 km per jaar rijdt, spaart met de nieuwe generatie van de Sprinter, afhankelijk van het model, 250 tot 750 liter brandstof per jaar. Bij 150.000 km wordt het voordeel drie keer groter: 750 tot 2.250 liter. Voor de kopers van een nieuwe Sprinter betekent dat een onmiddellijk voordeel van verschillende honderden of duizenden euro’s per jaar. Tegelijk spaart het lagere verbruik grondstoffen en liggen de emissies van schadelijke stoffen aanzienlijk lager.

Parallel daarmee werden de dynamische eigenschappen van de Sprinter nog maar eens duidelijk verbeterd. De combinatie van de nieuwe en krachtigere motoren met de nieuwe versnellingsbak maakt snellere acceleraties mogelijk. Maar belangrijker nog is de grotere soepelheid van de aandrijflijn in de praktijk.

Een lager brandstofverbruik, minder emissies en meer vermogen – dat is wat Mercedes-Benz Vans onder efficiëntie verstaat.

ECO start/stop-functie: de motor bij elke halte stilleggen, spaart tot 8% brandstof

Tot het efficiëntiepakket van BlueEFFICIENCY hoort ook de ECO start/stop-functie. Die automatische functie brengt een eenvoudige wijsheid in praktijk: een motor die niet draait, verbruikt geen brandstof. Dat helpt de bestuurders van de nieuwe Sprinter om minder te verbruiken, wat meteen ook goed is voor het milieu en de portemonnee. De ECO start/stop-functie die voor het eerst in de lente van het voorbije jaar ingevoerd werd, is nu ook beschikbaar voor de Sprinter met de nieuwe generatie van dieselmotoren.

De ECO start/stop-functie houdt in dat, wanneer de auto met stationair draaiende motor stil staat, de motor automatisch stilgelegd wordt. De potentiële besparingen zijn aanzienlijk: gemiddeld vergt de Sprinter met de ECO start/stop-functie in de bebouwde kom tot 8% minder brandstof. In individuele gevallen kan de bestuurder – afhankelijk van de toepassing en de verkeersdrukte – het verbruik zelfs met 20% drukken. Tegelijk verminderen ook de CO2-emissies met dezelfde percentages, terwijl ook het geluidsniveau daalt.


De Sprinter – de eerste bestelwagen met een start/stop-functie

De ECO start/stop-functie houdt vooral in het stadsverkeer een groot besparingspotentieel in, meer bepaald tijdens het wachten voor een rood licht of in een file. Zodra de bestuurder de auto drie seconden lang stopt zonder ingeschakelde versnelling, schakelt de ECO start/stop-functie de motor uit. Door het koppelingspedaal in te drukken of door het rempedaal te lossen zodat de auto begint te rollen, slaat de motor onmiddellijk weer aan. Dat gebeurt zo snel dat de bestuurder nauwelijks zonder enige vertraging vertrekt wanneer het licht op groen springt. De ventilator van de verluchting en de koplampen blijven werken wanneer de motor stil ligt.


Milieuvriendelijk, veilig en comfortabel

Een verfijnd elektronisch systeem garandeert de veiligheid: begint de auto te rollen, dan wordt de motor meteen gestart om de stuurbekrachtiging en de servo-ondersteuning van de remmen mogelijk te maken. Wanneer een versnelling ingeschakeld is, begint de motor pas te draaien wanneer het koppelingspedaal volledig ingedrukt is. Daarnaast controleert het veiligheidssysteem of de motorkap gesloten is zodat niemand gewond kan raken door een motor die plotseling aanslaat. Bovendien kan het systeem met een schakelaar op het instrumentenbord gedeactiveerd worden.

Om koudstarts en een oververhitting van de motor te vermijden, werkt het systeem uitsluitend wanneer het koelwater een temperatuur tussen 40 en 100 °C heeft. Is de accuspanning laag, dan wordt de ECO start/stop-functie gedeactiveerd. Ook met het comfort van de inzittenden wordt rekening gehouden: om een maximaal verwarmingsvermogen te garanderen, blijft de motor bij vriestemperaturen tijdens een stop voort draaien.

De ECO start/stop-functie is voor alle Sprinters met de viercilinder diesel en de versnellingsbak ECO Gear als efficiëntiepakket beschikbaar. De geringe meerprijs van 315 euro (België, zonder BTW) wordt in het stadsverkeer snel terugverdiend.


Het verbruik en de emissies liggen duidelijk lager

Het efficiëntiepakket dat uit de krachtige, nieuwe motor, de nieuwe versnellingsbak en de ECO start/stop-functie bestaat, maakt zowel superieure rijeigenschappen als een zeer ontspannen rijstijl mogelijk. De gemiddeld lagere toerentallen en de talrijke technische innovaties drukken zowel de emissies als het brandstofverbruik. Bij de viercilindermotoren ligt dat laatste volgens NEFZ ongeveer 0,5 à 1,0 liter per 100 km lager dan in het vorige model. Bij de V6 CDI is het verschil nog groter: afhankelijk van de configuratie is volgens NEFZ zelfs een minderverbruik van maximum 1,5 liter/100 km mogelijk. De automatische ECO start/stop-functie maakt in het stadsverkeer nog een extra brandstofbesparing tot 8% mogelijk.


De Sprinter NGT: een BlueEFFICIENCY-technologie

Vanaf nu draagt de Sprinter NGT met de nodige trots ook het schildje “BlueEFFICIENCY” op de beide spatborden.

Aardgasmotoren zijn zowel zuiver als zuinig en weten een aantal tegengestelde aspecten te verzoenen. De nieuwe Sprinter NGT met mono- of bivalente aardgasaandrijving bevestigt dat: veel minder emissies, een lager geluidsniveau, aanzienlijk lagere onderhoudskosten en een grote reikwijdte in combinatie met de standaardaandrijving zijn maar enkele van zijn voordelen.

Mercedes-Benz biedt de Sprinter 316 NGT en 516 NGT in verschillende carrosserievarianten met een mono- of bivalente aandrijving aan. Bivalent betekent dat de Sprinter op aardgas rijdt, maar dat hij, wanneer dat nodig is, met een schakelaar op het instrumentenbord op benzine overgeschakeld kan worden. De basismotor, een viercilinder benzinemotor, ontwikkelt een vermogen van 115 kW (156 pk) en geeft een koppel van 240 Nm vrij.


BlueEFFICIENCY: een beeld van de toekomst

Hoe doeltreffend het efficiëntiepakket in de Mercedes-Benz Sprinter ook is, het is toch maar een van de talrijke stappen om onder de algemene benaming BlueEFFICIENCY het verbruik te verminderen en het milieu te sparen. Het doel is om in de nabije toekomst volledig zonder emissies te rijden. Al op de editie van de IAA voor bedrijfsvoertuigen in 2008 gaf Mercedes-Benz met de ontwerpstudie Vito BlueEFFICIENCY een voorsmaakje van de bestelwagens van morgen. Aan de hand van een Vito 115 CDI demonstreerde Mercedes-Benz welke vooruitgang met gerichte maatregelen mogelijk is op basis van bestaande bestelwagens.

De ECO start/stop-functie, het accu- en alternatorbeheer, het aerodynamicapakket, het camerasysteem dat de buitenspiegels vervangt, de banden met lage rolweerstand, de ECO-stuurbekrachtigingspomp en de nieuwe handgeschakelde versnellingsbak ECO Gear voor bestelwagens drukten het verbruik van de ontwerp-Vito in vergelijking met het al zuinige basismodel nog eens met ong. 1,5 l/100 km. Dat betekent een gemiddeld verbruik van maar 6,7 l/100 km volgens NEFZ.


Ecologie en economie: Het biosfeergebied Schwäbische Alb

· Biosfeergebied van de UNESCO in plaats van militair oefenterrein

· Aandacht voor natuurbescherming en duurzame exploitatie

· 30.000 schapen en een voormalig dorp

De Mercedes-Benz Sprinter toont aan dat rendement en milieubescherming, economie en ecologie, elkaar niet uitsluiten, maar elkaar zelfs kunnen aanvullen. Zo bewijst de Sprinter met BlueEFFICIENCY-technologieën zijn waarde in het biosfeergebied Schwäbische Alb, een gebied met een buitengewoon verleden, een dynamisch heden en een veelbelovende toekomst.


Biosfeerreservaat van de UNESCO in plaats van militair oefenterrein

Van een militair oefenterrein tot een biosfeerreservaat – in een mum van tijd heeft een 67 km² groot gebied op de Schwäbische Alb, ten zuidoosten van Stuttgart, een verbluffende metamorfose ondergaan. Van 1895 tot 2005 gebruikte het leger het heuvelachtige en grotendeels onbewoonde gebied bij Münsingen als oefenterrein. Het gebied was voor iedereen verboden terrein zodat het gespaard gebleven is van de grote omwentelingen die de landbouw sinds de 19e eeuw meegemaakt heeft. Het weideland bleef bewaard, samen met de flora en fauna die kenmerkend waren voor de Schwäbische Alb in de 19e eeuw.

Wegens zijn natuurlijke en cultuurhistorische waarde werd het militaire oefenterrein onmiddellijk nadat het leger er zijn activiteiten stopte, de kern van het nieuwe biosfeerreservaat Schwäbische Alb. Dat gebeurde met de samenwerking van de omliggende gemeenten. Het eerste en enige biosfeerreservaat van Baden-Württemberg is 850 km² groot en wordt sinds de lente van dit jaar door de UNESCO erkend – het is een van de 553 biosfeerreservaten in 107 landen in de hele wereld.


Aandacht voor natuurbescherming en duurzame exploitatie

In een biosfeerreservaat wordt gestreefd naar een duurzame ontwikkeling in harmonie met mens en natuur. Economie, ecologie en sociale ontwikkeling moeten samengaan. Biosfeergebieden zijn in drie zones opgedeeld. De kernzone (minstens 3% van de totale oppervlakte) blijft gevrijwaard van elk economisch gebruik en moet erg dicht de natuurlijke toestand, zonder enige beïnvloeding, benaderen.

De behoudszone (minstens 10% van het oppervlak, hier 42%) wordt het best gekarakteriseerd door het begrip “beschermen door te gebruiken". Een niet-ingrijpende exploitatie en landgebruik zijn toegelaten. Het grootste deel van het voormalige militaire oefenterrein maakt deel uit van de behoudszone.

In de ontwikkelingszone ten slotte (minstens 50% van de oppervlakte, hier 55%) ligt de nadruk op een duurzame exploitatie en beheer. De waardecreatie van de regio moet op een milieuvriendelijke wijze gebeuren die grondstoffen spaart. Ook steden en gemeenten met hun infrastructuur maken deel uit van deze zone.


30.000 schapen en een voormalig dorp

Een van de bijzonderheden van het voormalige militaire oefenterrein Münsingen dat de kern van het biosfeergebied vormt, is de begrazing door rondzwervende schapen. Ongeveer 30.000 schapen grazen in het open land. Kenmerkend voor het gebied is zijn buitengewone biodiversiteit: er leven talrijke zeldzame en bedreigde dier- en plantensoorten die er konden gedijen omdat het oefenterrein verboden gebied was. Het voormalige militaire gebied is nu door 35 km vrij begaanbare wegen ontsloten. Om de natuur te beschermen en wegens het gevaar van niet-ontplofte munitie mogen die wegen echter niet verlaten worden. Een bijzonder aantrekkingspunt vormt het voormalige dorp Gruorn met zijn schoolhuis en beschermde kerk. Ze zijn wat overgebleven is toen het militaire oefenterrein meer dan 70 jaar geleden uitgebreid werd.