Brussel,
04
april
2020
|
09:29
Europe/Brussels

120 jaar Mercedes - het meisje en het merk

Verjaardag van de merknaam:

Samenvatting

Stuttgart. 120 jaar geleden groeide de naam van een elfjarig meisje uit tot een begrip in de auto-industrie toen de naam werd gekoppeld aan het eerste premium automerk ter wereld. Op 2 april 1900 besloot het bedrijf Daimler-Motoren-Gesellschaft zijn auto's Mercédès te noemen, naar de dochter van Emil Jellinek. De Oostenrijkse zakenman, die in Nice woonde, verkocht auto's van Daimler en schreef ze in voor race-evenementen. De eerste auto die deze melodieuze Spaanse naam droeg – de Mercedes 35 PS – baarde al in maart 1901 opzien tijdens de raceweek in Nice. Dit was niet alleen te danken aan de zeer geavanceerde technologie – waardoor de auto daar meerdere races kon winnen – maar ook aan het uitzonderlijk elegante design. De Mercedes 35 pk wordt beschouwd als de allereerste moderne auto en is met zijn vooruitstrevende voertuigarchitectuur model gaan staan voor de gehele auto-industrie. Paul Meyan, toenmalig secretaris-generaal van de Automobile Club de France, zei na de raceweek: "We zijn het Mercedes-tijdperk binnengetreden."

De gebogen 'Mercédès'-belettering sierde voortaan de grilles van de Daimler-personenauto's. De naam werd als merk geregistreerd op 23 juni 1902 en wettelijk beschermd op 26 september 1902. Sindsdien is de merknaam – die na de fusie van de bedrijven Daimler en Benz in juni 1926 werd veranderd in Mercedes-Benz – zowel een uiting van als een commitment aan luxe en innovatie. Als geen enkel ander automerk weet Mercedes-Benz schoonheid en elegantie te combineren met prestaties en technologie. Sterker nog, het geheim achter het succes van het huidige Mercedes-Benz design is de combinatie van intelligentie en emotie.

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group: "Onze zoektocht naar de perfecte uiting van luxe en het stimuleren van innovatie maakt deel uit van het DNA van ons merk. Het vormt de basis voor het aanhoudende succes van ons merk. Ons design combineert coole technologie en een emotionele vormgeving tot een prettige experience, zoals nu bijvoorbeeld tot uiting komt in de nieuwe compacte GLA en de vooruitstrevende EQC".

Het enige automerk met een vrouwelijke naam

Tot op de dag van vandaag is Mercedes-Benz het enige automerk dat een vrouwelijke naam draagt. "Vrouwen als Mercédès Jellinek en Bertha Benz hebben het succesverhaal van Mercedes-Benz vanaf het begin helpen vormgeven", aldus Bettina Fetzer, hoofd marketing bij Mercedes-Benz AG. "Met ons initiatief She's Mercedes, dat in 2015 werd uitgerold, bouwen we voort op deze traditie voor onze vele vrouwelijke klanten van over de hele wereld. Ook in de toekomst zal Mercedes-Benz duurzaamheid en luxe op een fascinerende manier combineren."

Sinds 2016 wordt Mercedes-Benz steevast uitgeroepen tot het meest waardevolle premium automerk ter wereld en het is het enige Europese merk dat in de top 10 eindigde bij de ranking 'Best Global Brands 2019' die wordt samengesteld door Interbrand, een gerenommeerd Amerikaans merkadviesbureau.