07
januari
2015
|
01:00
Europe/Brussels

2015: smart versnelt zijn succes

smart viert zijn wereldwijde succes. De smart electric drive neemt in de Verenigde Staten al bijna een kwart van de volledige fortwo-verkoop voor zijn rekening. China is nauwelijks vijf jaar na de lancering van het merk uitgegroeid tot de op een na grootste markt voor smart.  Na de succesvolle lancering van het Europese modellenoffensief met de nieuwe smart fortwo en smart forfour zal smart in 2015 de basis leggen voor een duurzame groei in de overzeese markten.

"De smart fortwo en smart forfour maakten eind november een sterke start in Europa. In 2015 schakelen we een hogere versnelling in met de wereldwijde lancering van beide modellen, de introductie van de volledig automatische transmissie met dubbele koppeling en het nieuwe gamma met zes versies", aldus smart-baas Annette Winkler. "smart geeft stedelijke mobiliteit een nieuwe dimensie en vestigt nieuwe normen met zijn uiterst compacte en wendbare modellen, zijn elektrische aandrijving, het carsharing-programma 'car2go' en de vele attenties die het dagelijkse leven vereenvoudigen, vooral op het gebied van parkeren. smart is veel meer dan gewoon een auto."

Er is heel wat interesse voor de nieuwe smart-generatie: bijna een miljoen mensen bezochten de roadshow van smart die de lancering van de nieuwe smart fortwo en smart forfour promootte. 995.000 bezoekers namen smarts uitnodiging aan om de levensvreugde in hun stad te vieren en live kennis te maken met de nieuwe smart-modellen. Tussen eind juli en november 2014 deed de smart roadshow vijftien Europese steden aan.

De nieuwe smart-modellen werden in heel wat Europese landen gelanceerd op 22 november. In Duitsland alleen kregen de concessiehouders in het lanceringsweekend meer dan 50.000 klanten over de vloer en werden er ruim 6.000 proefritten gepland. "Zowel voor onze concessiehouders als voor onszelf werd het een bijzondere dag waar we maanden naartoe hadden gewerkt", vertelt Andreas von Wallfeld, Hoofd Sales amp; Marketing bij Mercedes-Benz Cars Duitsland. "Behalve het opwindende design kan ook de nieuwe rijervaring – en de uitzonderlijke wendbaarheid in het bijzonder – op heel wat bijval rekenen. De respons stemt ons dan ook erg optimistisch."

smart stelt bovendien alles in het werk om verder te groeien met de lancering van de transmissie met dubbele koppeling (maart), die haar gelijke niet kent in dit segment, en met de marktpremières van de nieuwe smart-generatie in de Verenigde Staten en China (2015). Beide landen zijn momenteel al erg belangrijk voor het jonge merk uit Stuttgart en zagen hun verkoopcijfers ook in 2014 stijgen. In de Verenigde Staten was een op vier verkochte smarts vorig jaar een electric drive. China was in 2014 de op een na grootste markt voor de smart fortwo, net achter Duitsland, en dat terwijl het merk nauwelijks vijf jaar geleden werd gelanceerd in het land.

"In 2014 hielden we rekening met een lagere verkoop door de vernieuwing van onze modellen en bereikten we onze doelstellingen. In 2015 zullen we de nieuwe modellen in onze belangrijkste markten buiten Europa lanceren en in 2016 zullen we hierop voortbouwen om de mobiliteit en het leven in steden overal ter wereld op duurzame wijze vorm te geven", aldus Annette Winkler.

We zetten enkele feiten op een rijtje:

Wist u dat ...

...  China de op een na grootste markt voor smart is, na Duitsland? De smart fortwo wordt sinds 2009 verkocht in China. smart heeft 143 showrooms in 77 Chinese steden. Er werden tot nu toe 60.000 exemplaren verkocht. De smart fortwo werd sinds zijn marktlancering elk jaar opnieuw uitgeroepen tot 'Chinese Auto van het Jaar' in zijn segment.

… car2go de grootste carsharing-dienst ter wereld? Op 10 december 2014 verwelkomde de dochteronderneming van smart zijn een miljoenste gebruiker in het Italiaanse Firenze. Dat maakt de mobiliteitsdienst tot de grootste carsharing-service ter wereld. Sinds de onderneming werd gelanceerd, is de wit-blauwe vloot uitgegroeid tot zo'n 12.500 smarts fortwo, die samen 32 miljoen keer werden gehuurd in 30 steden in acht landen.

... smart nu in 46 landen overal ter wereld wordt verkocht? Sinds 1998 werden wereldwijd ruim 1,7 miljoen exemplaren van de fortwo verkocht.

... het verkoop- en distributienetwerk van smart in de laatste maanden voor de lancering van de nieuwe generatie nog sterk werd uitgebreid? Zo kwamen er de voorbije vier jaar 300 verkooppunten bij, wat het totale aantal op 1.270 brengt. China, de op een na grootste smart-markt, kende een bijzonder snelle groei: er zijn nu meer dan 143 verkooppunten in het land, tegenover slechts 16 in 2010.

... het verkoopaandeel van de smart fortwo electric drive in de Verenigde Staten steeg van 10 procent (eind 2013) tot 25 procent nu? In Duitsland was de smart fortwo electric drive marktleider in 2013 en bezet hij momenteel de tweede plaats in de registratiestatistieken.

Meer informatie over smart vindt u online op: www.media.mercedes-benz.be, www.media.daimler.com en www.smart.com