Brussel,
15
juni
2019
|
17:46
Europe/Brussels

Al 40 jaar een icoon: de G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse viert verjaardag

Samenvatting

Stuttgart/Graz. De Mercedes-Benz G-Klasse is al 40 jaar de maatstaf in het terreinwagensegment en al 20 jaar lang biedt het AMG-model extra sportieve prestaties. Daarmee is het verreweg het langst bestaande personenautomodel uit de geschiedenis van Mercedes-Benz en daarmee de voorvader van alle SUV's met de driepuntige ster. Ter gelegenheid van dit jubileum kunnen G-Klasse fans zich verheugen op maar liefst vier hoogtepunten . Ten eerste: drie aantrekkelijke speciale modellen onder de naam STRONGER THAN TIME. Ten tweede: op aanvraag is deze special edition exclusief verkrijgbaar als G 400 d (gecombineerd brandstofverbruik: 9,6 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 253 g/km)* met de krachtigste variant van de efficiënte zes-in-lijn dieselmotor. Ten derde: het nieuwe custtomized gamma G manufaktur, waarmee klanten hun eigen persoonlijke G kunnen samenstellen. En ten vierde: het nieuwe G-Klasse Experience Centre in de buurt van de fabriek in het Oostenrijkse Graz waar de G-Klasse wordt geproduceerd, en waar klanten uit de hele wereld de indrukwekkende vaardigheden van het offroadicoon in extreem terrein kunnen testen.

“40 jaar geleden was deze combinatie van on- en offroadeigenschappen revolutionair. De huidige G-Klasse zet deze traditie voort. De technologische topprestaties vormen vandaag de dag de basis voor de status van de G-Klasse als icoon”, zegt Dr. Gunnar Güthenke, hoofd van de productie-unit Off-Road Vehicles van Mercedes-Benz. "We zetten deze uitzonderlijke status kracht bij met veel highlights voor onze klanten en fans. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor de G-Klasse nog maar het begin is.”

40 jaar G – met aantrekkelijke uitvoeringen

Wat in het begin van de jaren zeventig begon met een samenwerkingsovereenkomst tussen de toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Puch uit de Oostenrijkse stad Graz, is uitgegroeid tot een uniek stukje automobielgeschiedenis. Het concept van de nieuwe terreinauto was op zich al ongewoon: het model combineert een superieure terreinwaardigheid met uitstekende rijeigenschappen op het asfalt en een maximale veiligheid. Ook vierwielaandrijving en volledig te sperren sperdifferentiëlen maken sinds die tijd deel uit van de ‘G’, net als het robuuste ladderchassis.

In 1975 werd ook het besluit genomen om de serieproductie van de G-modellen voor te gaan bereiden. Tegelijkertijd werd besloten om een nieuwe fabriek te bouwen in Graz, waar de auto’s sindsdien worden geproduceerd, grotendeels met de hand. 80 procent van alle G-Klasses die ooit zijn geproduceerd, is nog steeds in gebruik – een bewijs van de uitstekende kwaliteit van de offroadlegende.

Bij de marktintroductie, in het voorjaar van 1979, werd de G-Klasse leverbaar met vier motorvarianten met vermogens van 53 kW/72 pk tot 115 kW/156 pk. Klanten konden kiezen voor een Cabriolet met korte wielbasis of Station Wagon-modellen met een korte of lange wielbasis. In 1989 markeerden de voertuigen van de modelserie 463 het begin van een evolutionair proces voor de terreinauto's dat voortdurend gelijke tred hield met de technische vooruitgang. Sinds 1993 draagt het model de naam G-Klasse.

Ook in talrijke speciale uitvoeringen toonde de terreinauto zijn veelzijdigheid, de G-Klasse was (en is) in gebruik bij politie, brandweer en reddingsdiensten. Het G-model vormde zelfs de basis voor de ‘Pausmobiel’. De Mercedes-Benz 230 G met parelmoer lak en een speciale carrosserie met grote ramen begeleidde paus Johannes Paulus II vanaf 1980 op tal van reizen.

20 jaar topprestaties, ook in het terrein

De 20e verjaardag in 1999 vormde ook het begin van een zeer succesvol hoofdstuk in de geschiedenis van de G-Klasse: de eerste AMG-variant kwam op de markt in de vorm van de G 55 AMG. Tot dan toe was de G-Klasse alleen op speciale bestelling verkrijgbaar bij AMG. De 5,5-liter atmosferische achtcilinder en drie kleppen per cilinder leverde een vermogen van 260 kW (354 pk); topsnelheid werd elektronisch beperkt tot 210 km/h. Het maximumkoppel is al net zo indrukwekkend: 525 Nm bij 3.000 tpm. Niet alleen de motor werd ingrijpend gewijzigd, ook de 5-traps automaat, het onderstel, de remmen en het uitlaatsysteem werden aangepast aan het hogere vermogen.

In 2002 zette de G 63 AMG een nieuwe standaard. Het was de eerste keer dat er een twaalfcilindermotor in de G-Klasse werd gemonteerd en het cijfer 63 verwijst hier naar een 6,3-liter atmosferische V12 met een vermogen van 326 kW (444 pk) en een royaal maximumkoppel van 620 Nm. De krachtigste G-Klasse tot dan toe werd in de AMG Manufaktur (tegenwoordig bekend als de AMG Performance Studio) geproduceerd op speciale bestelling, geheel volgens de wensen van de klant.

In 2004 werd de G 55 AMG Kompressor gelanceerd ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum. Het vermogen van de achtcilinder (350 kW/476 pk, 700 Nm koppel) zorgde voor een sprint van nul naar 100 km/h in slechts 5,6 seconden. Echte blikvangers waren de aan de zijkant van de auto geplaatste uitlaten vlak voor de achterwielen.

In 2006 werd de G-Klasse voorzien van een nieuwe, ultramoderne dieselmotor. De G 320 CDI, door veel liefhebbers beschouwd als één van de beste ‘G's’ aller tijden, had een vermogen van 165 kW (224 pk) en was standaard voorzien van een roetfilter. Zijn lichtmetalen V6-motor bood rijplezier in overvloed met zijn over een groot toerenbereik beschikbare koppel, zowel op als naast de gebaande paden.

Bovendien werd de G-Klasse op zijn 30e verjaardag in 2009 voorzien van nieuwe uitrustingen, die met name het interieurcomfort en de exclusiviteit verhoogden. De ergonomisch verbeterde voorstoelen boden meer ondersteuning, terwijl nieuwe ontwerpen en klimaatregeling voor de stoelen het offroadicoon nog luxueuzer maakten.

In 2012 werd de G-Klasse nog verder verbeterd met een aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting, een nog fraaier afgewerkt interieur, kleine exterieuraanpassingen en nieuwe veiligheids- en comfortfuncties zoals DISTRONIC Plus en het parkeerhulpsysteem PARKTRONIC. Voor het eerst leverde AMG de G 65 AMG met zijn legendarische 6,0-liter V12-biturbo – op dat moment de krachtigste terreinwagen ter wereld met een vermogen van 450 kW (612 pk) en een elektronisch begrensd maximumkoppel van 1.000 Nm. Nieuw was ook de G 63 AMG, die werd aangedreven door een 5,5-liter V8-biturbo met een vermogen van 400 kW (544 pk) en een maximaal koppel van 760 Nm. Met een aandeel van 40 procent in de verkopen groeide de G 63 AMG uit tot de meest populaire variant binnen de gehele G-Klasse familie.

Veelzijdig icoon

De G 63 AMG 6x6 verbaasde de wereld in 2013 met zijn bijzondere techniek: met een vermogen van 400 kW (544 pk), zes aangedreven wielen, lage gearing, portaalassen voor meer bodemvrijheid, vijf rijdens het rijden vergrendelbare differentiëlen en een bandenspanningscontrolesysteem kon de G 63 6x6 AMG alle topografische en meteorologische uitdagingen aan, waar andere voertuigen tot dan toe de handdoek in de ring hadden moeten gooien. Het hoogwaardige, verfijnde interieur met afzonderlijke stoelen achterin garandeerde de bestuurder en de passagiers bovendien maximaal comfort, zelfs bij extreem offroadgebruik. In 2015 werd de G 500 4x4² aan de wereld voorgesteld, die vergelijkbare prestaties bood, maar dan in combinatie met een formaat waarmee je ook in de stad uit de voeten kunt. Niet alleen beschikte hij over een luxueus interieur, maar ook over een bodemvrijheid van 45 centimeter en indrukwekkende rijeigenschappen op het asfalt.

In 2017 liet de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet zien dat de transformatiemogelijkheden van de G-Klasse vrijwel onbegrensd zijn. Met zijn superieure V12-motor, portaalassen, een elektrisch bedienbare softtop en exclusieve aankleding van het achtercompartiment speelde het model, waarvan slechts 99 exemplaren werden gebouwd, in op de wensen van klanten die alleen genoegen nemen met het hoogst haalbare.

In de zomer van 2017 roldein Graz de 300.000e G-Klasse van de band – een Mercedes-Benz G 500 in designo Mauritius blauw metallic met zwart lederen bekeding en contrasterende witte stiksels. G-Klasse-fans van over de hele wereld bepaalden de voertuigspecificatie door te stemmen op hun favoriete uitrusting en afwerking op de officiële Facebook-pagina van de G-Klasse.

In januari 2018 werd een nieuw tijdperk ingeluid: de nieuwe G-Klasse beleefde zijn première tijdens de North American International Auto Show in Detroit. Met zijn direct herkenbare hoekige buitenzijde en geheel nieuw vormgegeven interieur legt het model qua techniek de lat weer een stuk hoger. De rijeigenschappen op het asfalt zijn bij de G-Klasse naar een hoger plan gebracht met moderne assistentiesystemen, buitengewone handlingkwaliteiten en maximale veiligheid. In het terrein overtreft het model zichzelf: de nieuwe wielophanging, de DYNAMIC SELECT rijprogramma’s, de ‘G-Mode’ en drie volledig te sperren sperdifferentiëlen zorgen voor betere prestaties, een beter rijcomfort en meer dynamiek – op elke ondergrond.

Voor de eeuwigheid: STRONGER THAN TIME Edition en de G 400 d

De drie STRONGER THAN TIME Editions die ter gelegenheid van het jubileumjaar verkrijgbaar zijn, waaronder een AMG-variant, zijn een echt cadeau.

De speciale uitvoeringen van Mercedes-Benz ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de G-Klasse zijn verkrijgbaar in twee motoruitvoeringen. De krachtigste variant van de efficiënte zes-in-lijn dieselmotor OM 656 zorgt voor de aandrijving van de G 400 d (gecombineerd brandstofverbruik: 9,6 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 253 g/km)*. Met een vermogen van 243 kW (330 pk) en een indrukwekkend maximumkoppel van 700 Nm bij 3.400 tot 4.600 tpm zorgt deze krachtbron voor een maximaal rijplezier. Tegelijkertijd voldoet hij aan de toekomstige emissiewetgeving (RDE - Real Driving Emissions). Alle componenten die relevant zijn voor een efficiënte emissiereductie, zijn direct tegen de motor geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de katalysator en het roetfilter sneller maximaal efficiënt werken. Hightech kenmerken zoals het trapsgewijze verbrandingsproces, de tweetraps uitlaatgasturbo en de CAMTRONIC met variabele klepaandrijving zorgen eveneens voor een hogere efficiency

De speciale edities zijn ook verkrijgbaar als G 500 (gecombineerd brandstofverbruik: 12,1-11,5 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 276-263 g/km)*. Bij deze uitvoering zorgt een krachtige 4,0-liter V8-benzinemotor met hoog vermogen voor de aandrijving. De biturbo produceert een vermogen van 310 kW (422 pk) en een maximumkoppel van 610 Nm bij 2.000 tot 4.750 tpm.

De speciale modellen ter gelegenheid van het jubileum van de G-Klasse beschikken over de AMG Line, met bredere wielkasten, AMG-designelementen in de bumpers en een beschermende strip op de buitenkant, remklauwen met Mercedes-Benz opschrift en, in het geval van de G 500, ook een sportuitlaat. Aan de binnenzijde valt het stuurwiel met afgevlakte onderzijde op. Dankzij het RVS-pakket zijn de treeplanken aan de zijkant, de afdekking van het reservewiel, de dorpelbekleding en de laaddrempelbescherming aan de achterzijde van zeer hoge kwaliteit. Het standaard geboden nightpakket omvat getinte lichtunits en buitenspiegels, de reservewielring en designelementen in de bumpers zijn uitgevoerd in de kleur obsidiaanzwart en de achterportieren zijn extra getint.

Zowel de twee Mercedes-Benz varianten als het Mercedes-AMG model van de STRONGER THAN TIME Editions bieden een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief:

  • Het rijassistentiepakket

  • Wielophanging met adaptieve dempers

  • Parkeerpakket met 360° camera

  • MULTIBEAM LED koplampen (niet in combinatie met koplamproosters)

  • Widescreen cockpit

  • Active Multicontour Seat Package

  • < >

    Ambianceverlichting met 64 kleuren en tien kleurenschema’s

  • EASY-PACK laadruimteafdekking

  • Elektrisch glazen schuifdak met comfort- en automatische sluitfunctie in geval van regen, hindernissensor plus PRE-SAFE® sluitfunctie

De grote zorg voor details blijkt ook uit een ander aspect, dat 's nachts op indrukwekkende wijze wordt benadrukt: de Surround Light projecteert het ‘G’-logo en het opschrift ‘STRONGER THAN TIME’ op het asfalt. Dit opschrift is ook te vinden op alle badges op de A-stijl en de met leder beklede handgreep voor de rechter voorstoel.

De Mercedes-Benz edities zijn verkrijgbaar in twee uitvoeringen: traditioneel ingestelde kopers zullen kiezen voor de variant waarbij het interieur wordt gekenmerkt door zwart nappaleder met goudkleurige stiksels en afwerkingselementen in zwart, grofgenerfd essenhout. Bij de exterieurlak is er keuze uit G manufaktur manganietgrijs magno, G manufaktur monzagrijs magno, G manufaktur citroenbruin[PTIEBOU1] magno, G manufaktur olijf metallic, G manufaktur diamantwit, obsidiaanzwart en mojave-zilver. Als wordt gekozen voor één van de drie matte lakkleuren, zijn de normaliter obsidiaanzwarte kenmerken van het nightpakket uitgevoerd in G manufaktur nachtzwart magno, dit geldt ook voor de roosterstructuur in de grille en de uitgebouwde wielkasten. Opvallende kenmerken van deze variant zijn de zwarte 20-inch AMG meerspaaks lichtmetalen velgen en de beschermende roosters voor de koplampen.

Wie een bijzonder exclusieve G-Klasse wil, kan kiezen voor het speciale model met het luxueuze tweekleurige Exclusive Interior Plus in Macchiato beige / jachtblauw met afwerkingselementen van hoogglans lichtbruin Sen-hout of in de combinatie Macchiato beige / lounge rood, waarbij de afwerkingsdelen in het instrumentenpaneel en de middenconsole zijn voorzien van zwarte pianolak. Voor deze speciale uitvoeringen van de G-Klasse zijn de lakkleuren diamantwit, mojave zilver, obsidiaanzwart, briljantblauw en selenietgrijs beschikbaar.

De traditionele en tevens meest exclusieve speciale uitvoeringen van de G-Klasse beschikken over met leder beklede handgrepen aan de dakhemel en ook het instrumentenpaneel is bekleed met nappaleder.

20 jaar AMG G-Klasse: de offroad-koning

AMG viert de 20e verjaardag van de Performance G-Klasse met een STRONGER THAN TIME special edition voor de Mercedes-AMG G 63 (gecombineerd brandstofverbruik: 13,3 l/100 km, gemiddelde CO2 uitstoot: 304-299 g/km)* met passende, krachtige aandrijflijn, het gesofisticeerde AMG RIDE CONTROL-sportonderstel, AMG-specifieke rijprogramma's en een state-of-the-art interieur.

De basis voor de gegarandeerde AMG-rijervaring - zowel on- en offroad - vormt de 4,0-liter V6-biturbo met 430 kW (585 pk), de vierwielaandrijving met asverdeling voor/achter 40:60 met drie differentiëlen, de uiterst snel schakelende AMG SPEEDSHIFT TCT 9-traps automaat, de onafhankelijke, double wishbone voorwielophanging en de adaptieve verstelbare demping. Aan het overbekende design zijn sterke accenten toegevoegd met de AMG- grille, grotere wielkasten, opvallende zijpijpen voor het uitlaatsysteem en de tot 22inch wielen.

Het indrukwekkende maximumkoppel van 850 Nm is beschikbaar van 2.500 tot 3.500 t/min en voelt moeiteloos superieur. Een sprint van stilstand naar 100 km/h is in 4,5 seconde gepiept. Deze rijprestaties blijven scoren tot de begrensde topsnelheid van 220 km/h, of 240 km/h met het AMG Driver's Package.

Op het speciale model ter gelegenheid van de verjaardag van de performance G-Klasse zien we op de donker chromen AMG-grille een uitroepteken. Een aantal onderdelen zijn uitgevoerd in silvershadow, een mat chromen finish, en benadrukken stilistische ‘finetuning’ die hoog in het vaandel staat. Het gaat om de volgende onderdelen:

  • De treeplanken en de uitlaten aan de zij- en achterkant

  • De buitenspiegelbehuizingen

  • De sierdelen in de voor- en achterbumpers, de underguard, de inzetstukken in de beschermstrips op de zijpanelen en de reservewielhouder.

    De 22 inch kruisspaaks gesmede AMG-velgen zijn matzwart gespoten met een hoogglans finish, een combinatie die alleen voorbehouden is aan de special edition en visuele diepte combineert met een matzilverkleurige finish. De 10 J x 22 wielen zijn voorzien van 295/40 R 22 banden.

    De verkrijgbare lakkleuren zijn: non-metallic G manufaktur donkerblauw, obsidiaanzwart metallic, G manufaktur grafiet metallic, G manufaktur nachtzwart magno, G manufaktur platinum magno en G manufaktur diamantwit. De sierlijst rondom de reservewielhouder wordt ook in de carrosseriekleur uitgevoerd.

    Het interieur is rijkelijk sportief luxueus te noemen met onder meer G manufaktur twee kleurig zwart / parel-titaniumgrijs nappaleder, AMG-carbon sierelementen en handgrepen in nappaleder. Ook het dashboard is bekleed met nappaleder, waarbij de bovenkant in de kleur zwart en de onderzijde in parel-titaniumgrijs is uitgevoerd.

    De AMG special edition verwelkomt je met een STRONGER THAN TIME projectie bij de instap. Deze benaming vind je ook gegraveerd in de handgreep voorin aan passagierszijde.

    Voor uitdagende G-ografie: AMG Trail Package

    Met het nieuwe, optionele AMG Trail Package is de Mercedes-AMG G 63 nu nog beter uitgerust voor avonturen buiten de gebaande paden. Het onderstel met adaptieve verstelbare demping AMG RIDE CONTROL is minder strak afgesteld voor offroad gebruik. Het maakt rijden op slechte ondergrond makkelijker en zorgt ervoor dat de wielen oneffen wegdek nauwkeurig volgen. Dankzij verbeterd contact met de ondergrond op ruig terrein hebben de offroad rijprogramma's Trail, Rock en Sand meer effect. De nieuwe afstellingen zorgen voor meer on-road comfort op lange afstanden. Het exclusief voor het AMG Trail Package ontworpen vijf-dubbelspaaks 20 inch lichtmetalen wielen met all-terrain banden versterken visueel de robuuste verhoudingen en het bijzondere offroad talent van de G 63 uitgerust met het AMG Trail Package.

    Een zwarte beschermplaat beschermt de waardevolle aandrijflijn tegen beschadiging en zorgt ervoor dat de auto onder de meest extreme omstandigheden altijd in beweging blijft. Het zwartgetinte en warmtewerende glas van de achterruit en de zijruiten achterin houden scherp zonlicht buiten. Spatlappen in de wielkasten achter en rubberen vloermatten benadrukken tevens de inzetbaarheid van de G 63 met het AMG Trail Package, zelfs op los grind of in de modder.

    Vakmanschap ontmoet hightech in Graz

    Tot op de dag van vandaag wordt elke G-Klasse in alle carrosserie- en motorvarianten tot en met de AMG-modellen door Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz, op slechts één productielijn gemonteerd. Zo'n 2000 medewerkers werken met hart en ziel en vakkundige precieze aan hetzelfde doel: met deze auto topkwaliteit voor op en naast de weg bieden. Zo houden ervaren topzadelmakers ieder detail in de gaten bij de verwerking van de beste kwaliteit ledersoorten bij het bekleden van de stoelen. Dit unieke proces kost veel tijd – met zo’n 100 uur aanzienlijk meer dan bij andere modellen.

    G Manufaktur – de G-Klasse is een maatpak

    Het nieuwe customizing G Manufaktur gamma biedt ruimte voor nog meer exclusiviteit. Met een totaal van één miljoen combinatiemogelijkheden voor serie- en Manufaktur-modellen is de keuze aan G-Klasse versies nagenoeg eindeloos – in theorie zouden in Graz tientallen jaren auto's kunnen worden geproduceerd waarvan er geen twee identiek zouden zijn. Klanten kunnen dus hun eigen, persoonlijke G configureren op basis van een G-Klasse. Het customizing-proces kan zo worden opgenomen in het productieproces dat klanten niet lang op hun auto moeten wachten, ook al bestellen ze een G-Klasse Manufaktur.

    Alleen al voor de stoelen is keuze uit 64 verschillende combinaties van bekleding en stoelontwerpen. Dan is er nog de verwerking van exclusieve materialen, zoals bijvoorbeeld voor met leder beklede handgrepen, met hout en leder beklede stuurwielen of voor de sierdelen die worden afgewerkt met pianolak of grofgenerfde houtsoorten.

    Ook de ruime keuze aan kleuren laat vrijwel niets te wensen over. Voor het interieur heeft de klant ook keuze uit een breed kleurenpallet voor het nappaleder op het stuurwiel, het dashboard en de stoelen en voor de siernaden en veiligheidsgordels. Voor het exterieur is er met 34 lakkleuren voor elk wat wils - en de sierlijst op de reservewielhouder is tegenwoordig ook verkrijgbaar in de carrosseriekleur. Wie kiest voor het Nightpakket kan binnenkort ook een G-Klasse bezitten met zwarte accenten voor het dak, de bumpers, de wielkasten en reservehoudersierlijst in obsidiaanzwart en een zwarte Mercedes ster. Zwarte schijfwielen zijn ook met onmiddellijke ingang verkrijgbaar. Als speciale extraatje zijn auto's met een customized lederpakket in het interieur te herkennen aan de G-Manufaktur-badge op de handgreep voor de voorstoel.

    G-Klasse Experience Centre in Feldkirchen

    Ter gelegenheid van de feestelijke verjaardag worden ook G-Klasse fans ook getrakteerd op een heel bijzonder cadeau : zeer binnenkort opent namelijk het G-Klasse Experience Center officieel haar deuren op het voormalige Nittner vliegveld in Feldkirchen, zo'n 15 kilometer ten zuiden van Graz. Klanten van over de hele wereld kunnen hier de vele capaciteiten van de G-Klasse uittesten en daarmee hun eigen rijvaardigheden - ook op extreem terrein - ontwikkelen en zelf ervaren wat het criterium ‘Schöckl proved’ inhoudt. Vlakbij het experience centre, op de berg Schökl in het centrum van Graz, moet de G-Klasse zich bewijzen op het legendarische 5,6 kilometer lange parcours met hellingen tot 60 procent en rolhoeken tot 40 procent, en dat zijn extreem heftige omstandigheden.

    Even uitdagend zijn de condities op de site van het nieuwe G-Klasse Experience Centre met een oppervlakte van 100.000 m2. Naast een ontvangst- en presentatieruimte zijn er in totaal vier testmodules: een natuurlijke en een kunstmatig aangelegde offroad zone, de G-Rock met verschillende opritten met hellingen tot 100 procent en een on-road sectie op de voormalige startbanen. Hier kunnen bestuurders de grenzen van hun kunnen opzoeken met bijvoorbeeld extreme remmanoeuvres en slalommen.

    Tijdens de bouwfase is veel aandacht besteed aan het verantwoord omgaan met de bestaande situatie: de routing in het natuurlijke offroad gebied is in samenwerking met deskundigen afgestemd op de locatie om ervoor te zorgen dat de bomen en biotopen die bescherming verdienen, intact blijven.

Mijlpalen in de historie van de G-Klasse

1979

De eerste G-modellen worden gepresenteerd aan de pers. De productie van de 240 GD, 300 GD, 230 G en 280 GE begint.

1980

Tijdens zijn bezoek aan Duitsland in november 1980 wordt paus Johannes Paulus II voor het eerst rondgereden in een ‘Pausmobiel’ die is gebaseerd op de 230 G.

1981

De cabriolet wordt leverbaar met airconditioning, een tegen de rijrichting in geplaatste achterbank en een hardtop. Er is keuze uit 22 kleuren.

1983

Tijdens de rally Parijs-Dakar komen Jacky Ickx en Claude Brasseur als eerste over de streep in een 280 GE.

1985

De ‘G’ krijgt een flinke upgrade bij een modelfacelift. Tot de standaarduitrusting behoren nu sperdifferentiëlen, centrale portiervergrendeling en een toerenteller.

1987

Opnieuw een facelift waarbij elektrische raambediening, een elektrisch bedienbare antenne en een grotere tank hun intrede doen.

1989

Introductie van de 463-reeks met een veel uitgebreidere standaarduitrusting en vier motorvarianten: 250 GD, 300 GD, 230 GE en 300 GE. Er is keuze uit drie carrosserievarianten: de Cabriolet, de Station Wagon met korte wielbasis en de Station Wagon met lange wielbasis.

1993

De 500 GE debuteert als eerste V8-varianten van de terreinwagen. De lichtmetalen 5,0-liter motor van het in gelimiteerde oplage gebouwde speciale model levert een vermogen van 177 kW/240 pk. Vanaf september dragen de G-modellen de naam G-Klasse. De modelaanduidingen zijn voortaan G 230, G 300, G 350 TURBODIESEL etc.

1994

Tweede facelift voor de 463-serie, met van binnenuit geventileerde schijfremmen vóór en een bestuurdersairbag.

1996

De G 300 TURBODIESEL met zescilinder lijnmotor (130 kW/177 pk) maakt zijn debuut.

1997

De G-Klasse Cabriolet krijgt er een variant bij met een elektro-hydraulische softtop.

1998

De G 500 met V8-motor (218 kW/296 pk) wordt toegevoegd aan de reguliere modelreeks.

1999

Met de introductie van de G 55 AMG maakt voor het eerst een AMG-variant deel uit van het officiële verkoopgamma van de G-Klasse.

2001

De G-Klasse krijgt een grondig vernieuwd interieur bij een modelfacelift. Het model wordt voorgesteld tijdens de IAA-beurs in september. De uitgebreide standaarduitrusting omvat nu nieuwe dynamische controlesystemen zoals ESP®, Braking Assist BAS en het nieuwe tractiesysteem ETS.

2002

De G 63 AMG is de eerste G-Klasse met een twaalfcilindermotor.

2004

Wereldpremière van de nieuwe G 55 AMG met V8 compressormotor. De krachtigste G-Klasse tot nu toe heeft een vermogen van 350 kW (476 pk).

2006

Bi-xenon koplampen met bochtverlichting behoren bij de G-Klasse tot de standaarduitrusting. De G 320 CDI vervangt de dieseluitvoeringen G 270 CDI en G 400 CDI.

2007

Bij een volgende update wordt de G-Klasse voorzien van een nieuw combi-instrument met vier analoge ronde instrumenten.

2008

Introductie van de nieuwe 5,5-liter V8-motor met 285 kW (388 pk). Vernieuwde grille met drie lamellen.

2012

Geheel nieuw vormgegeven dashboard en middenconsole, waarbij het moderne infotainmentsysteem COMAND Online voortaan tot de standaarduitrusting behoort. De concerndivisie uit Affalterbach introduceert de G 65 AMG, die wordt aangedreven door een 6,0-liter twaalfcilindermotor met een koolstofvezel/aluminium afdekking. Met een koppel van 1.000 newtonmeter is de G 65 AMG de sterkste in serie geproduceerde terreinwagen ter wereld: zijn topsnelheid moest elektronisch worden begrensd op 230 km/h. De G 63 AMG debuteert eveneens, met een 5,5-liter V8 biturbomotor.

2013

De drie-assige G 63 AMG 6x6 beschikt over superieure terreineigenschappen.

2015

Voor het eerst biedt de designo individualiseringsreeks exclusieve, unieke kleur- en materiaalcombinaties voor interieur en exterieur. De nieuwe G 500 4x42 met portaalassen gaat in serieproductie.

2017

Met zijn indrukwekkende V12-motor, portaalassen, elektrisch bedienbaar stoffen dak en een bijzonder exclusieve aankleding in het achtercompartiment speelt de Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, waarvan slechts 99 exemplaren worden gebouwd, in op de wensen van klanten die alleen genoegen nemen met het hoogst haalbare.

2018

De nieuwe G-Klasse maakt zijn debuut tijdens de North American International Auto Show in Detroit. Met zijn direct herkenbare hoekige buitenzijde en geheel nieuw vormgegeven interieur legt het model qua techniek de lat weer een stuk hoger. De rijeigenschappen op het asfalt zijn bij de G-Klasse naar een hoger plan gebracht met moderne assistentiesystemen, buitengewone handlingkwaliteiten en maximale veiligheid. In het terrein overtreft het model zichzelf: de nieuwe wielophanging, de DYNAMIC SELECT rijprogramma’s, de ‘G-Mode’ en drie volledig te sperren sperdifferentiëlen zorgen voor betere prestaties, een beter rijcomfort en meer dynamiek – op elke ondergrond.

2019

De G-Klasse viert zijn 40e verjaardag, de AMG-afgeleide blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Mercedes-Benz brengt een eerbetoon aan zijn offroadicoon met drie speciale modellen. Dankzij het nieuwe individualiseringsprogramma G manufaktur kunnen klanten van een G-Klasse hun persoonlijke G maken.Ongeveer 15 kilometer ten zuiden van Graz wordt het G-Klasse Experience Centre geopend: hier kunnen klanten en fans op een parcours van meer dan 100.000 m2 de G-Klasse zelf testen onder extreme omstandigheden op twee offroadsecties, de G-Rock met verschillende hellingshoeken en een asfaltgedeelte.

* De genoemde cijfers werden vastgesteld volgens de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de NEDC CO2-cijfers volgens Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze cijfers.