Paris,
16
oktober
2022
|
20:05
Europe/Brussels

Allrounder met performance-genen: de nieuwe Mercedes-AMG EQE SUV

Het meest veelzijdige model uit Affalterbach met een volledig elektrische aandrijving

Samenvatting

·        Eerste volledig elektrische performance SUV van Mercedes-AMG

·        Twee krachtige elektromotoren met een totaal vermogen van maximaal 505 kW (687 pk)

·        Standaard uitgerust met volledig variabele vierwielaandrijving, AMG-luchtvering, achterasbesturing en AMG-specifieke rolstabilisatie.

·        Expressief AMG-exterieur en sportief feelgood interieur met Dolby Atmos®-geluidsweergave

Mercedes-AMG presenteert de EQE SUV, een nieuwe mijlpaal in de elektrificatiestrategie – de eerste volledig elektrische SUV van het performance- en sportwagenmerk. Met zijn variabele interieur en performance-gerichte aandrijfconcept is dit het meest veelzijdige elektromodel in het modellengamma van Mercedes-AMG. Het nieuwe model biedt bovendien royale ruimte voor passagiers en bagage. Net als de AMG EQS Limousine en AMG EQE Limousine is de AMG EQE SUV gebaseerd op het elektroplatform van Mercedes-EQ. Twee krachtige elektromotoren en de volledig variabele vierwielaandrijving vormen de basis voor de kenmerkende dynamische AMG-rijervaring. De ontwikkelaars van Mercedes-AMG hebben ook vele andere parameters zelfstandig ontworpen. Daartoe behoren de luchtvering AMG RIDE CONTROL+ met adaptief verstelbare demping, achterasbesturing en AMG ACTIVE RIDE CONTROL - een AMG-specifieke rolstabilisatie. Daarbij komen nog de AMG SOUND EXPERIENCE en het exterieur- en interieurdesign. Er zijn twee varianten van de nieuwe performance-SUV leverbaar: de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (voorlopig energieverbruik gecombineerd (WLTP): 25,1-22,0 kWh/100 km; voorlopige WLTP CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)[1] en de nog sportievere Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ (voorlopig energieverbruik gecombineerd (WLTP): 27,8-22,6 kWh/100 km; voorlopige WLTP CO2 -emissie gecombineerd: 0 g/km)1 .


 


 

[1] Gegevens over het energieverbruik en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

“De AMG EQE SUV is een nieuwe mijlpaal in onze toekomst van Driving Performance. Het nieuwe model is onze eerste volledig elektrische SUV. En na de AMG EQS en AMG EQE Limousines is dit al het derde performance-model dat we op basis van het elektroplatform van Mercedes-EQ hebben kunnen realiseren. Met zijn variabele interieur en krachtige vierwielaandrijving is het de meest veelzijdige elektroauto van Mercedes-AMG. Een echte allrounder en een echte AMG!” aldus Philipp Schiemer, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

“Het compacte formaat van de EQE SUV en de korte wielbasis vormen samen met het performance-gerichte aandrijfconcept het perfecte uitgangspunt voor een dynamische, zeer emotionele en luxueuze AMG-rijervaring. Dat geldt met name voor de aandrijving, het onderstel, de remmen en de sound. Het zorgt ervoor dat onze klanten zich kunnen verheugen op de Driving Performance die kenmerkend is voor ons merk”, aldus Jochen Hermann, Chief Technical Officer van Mercedes-AMG GmbH.

Exterieurdesign met karakteristieke AMG-uitrustingen

Het exterieurdesign wordt gekenmerkt door royaal gemodelleerde oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen. Dynamische proporties benadrukken het sportieve karakter. Veel karakteristieke AMG- uitrustingen egaranderen een hoge herkenningswaarde en helpen het merk te versterken. Daartoe behoren de AMG-specifieke Black Panel-grille met chromen verticale lamellen, geïntegreerde Mercedes-ster en opschrift ‘AMG’. Nieuw is de merkspecifieke badge op de motorkap met het AMG-embleem in plaats van de Mercedes-ster: die siert nu voor het eerst ook een volledig elektrisch model van Mercedes-AMG. Een ander kenmerk aan de voorzijde is de AMG-specifieke voorskirt in carrosseriekleur met hoogglanzend zwarte A-wing en chromen sierdeel. Dezelfde look kenmerkt de hoogglanzend zwarte frontsplitter met chromen sierdeel alsmede flics en vinnen op de gesimuleerde luchtinlaten. De hoogglanzend zwarte airpanels links en rechts maken het AIR CURTAIN-effect mogelijk, dat de lucht gestroomlijnd rond de voorwielen leidt. De standaard DIGITAL LIGHT-koplampen zijn voorzien van een specifieke AMG-projectie bij het openen en sluiten van het voertuig.

Van opzij zorgen AMG-specifieke carrosseriekleurige wielcladdings en de naadloos geïntegreerde, volledig verzonken portiergrepen voor visuele accenten. Daarbij komen aerodynamisch geoptimaliseerde 21 of 22” lichtmetalen AMG-velgen. De carrosseriekleurige achterskirt met aerodynamisch geoptimaliseerde diffusor en vinnen in lengterichting alsmede de achterlichten in helixdesign ronden de dynamische uitstraling perfect af.

Interieurdesign met sportieve touch

Ook het interieur wordt gedomineerd door stijlbepalende AMG- uitrustingen. Hier bieden de nieuwe modellen een sportieve ambiance met stoelen met individuele graphics en speciale stoelbekleding in lederlook ARTICO met microvezel MICROCUT en rode siernaden. Als alternatief is optioneel stoelbekleding in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifieke graphics. De merkidentiteit wordt bovendien benadrukt door de AMG-badges op de rugleuningen van de voorstoelen en de AMG-emblemen in reliëf in de hoofdsteunen.

Enkele andere voorbeelden van de kenmerkende stijl van het interieur:

·      Dashboard en bovenkant van de portieren in spacegrijs lederlook ARTICO met NEOTEX nerf en rode siernaden.

·      Middengedeelte van de portieren en overgang van middenconsole naar het dashboard in zwarte microvezel MICROCUT met rode siernaden.

·      AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, aan de onderzijde afgevlakt, geperforeerd op het greepgedeelte, met zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles voor de instelling van verschillende recuperatieniveaus en de standaard stuurwieltoetsen voor de individuele toewijzing van voertuigspecifieke instellingen.

·      AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en instapllijsten met opschrift ‘AMG’ (verlicht met verwisselbare cover).

Het AMG Performance-stuurwiel met zijn opvallende dubbelspaaks design en naadloos geïntegreerde toetsen combineert visuele stabiliteit met elegantie. De aan de siernaden afgevlakte en met nappaleder beklede stuurwielrand kan als optie worden verwarmd. De standaard AMG-stuurwieltoetsen maken indruk met fraaie displays. Daarmee kunnen belangrijke rijfuncties en de rijprogramma’s worden bediend zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te halen. Talrijke parameters kunnen direct worden geselecteerd. De menu’s op de linker stuurwieltoets kunnen individueel worden aangevuld, verwisseld of verkleind. Daarvoor is er een lijst in het multimediatouchdisplay of in het optionele MBUX Hyperscreen met meer dan vijftien informatie- en instelmogelijkheden als directe keuze voor de stuurwieltoetsen.


 

Optioneel MBUX Hyperscreen met AMG-specifieke functies en displays voor het MBUX infotainmentsysteem.

Beide nieuwe modellen kunnen optioneel worden uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Dit grote, gebogen scherm strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. De drie onder één glazen afdekking geplaatste schermen lijken in elkaar over te lopen. MBUX past zich met zijn adaptieve software volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zero layer worden de belangrijkste toepassingen altijd situatie-afhankelijk en contextueel bovenaan in het gezichtsveld weergegeven.

In Europa en China is dynamische inhoud ook toegestaan op het voorpassagiersdisplay tijdens het rijden. Het onbeperkt bekijken van films, tekstberichten of presentaties en het surfen op internet is dus mogelijk. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ‘blanking-functie’, die voorkomt dat de bestuurder de inhoud ziet. Maar ook zonder dynamische inhoud blijft het voorpassagiersdisplay een aantrekkelijke blikvanger, want dan verschijnt een nieuwe, AMG-specifieke screensaver.

MBUX biedt een reeks extra AMG-functies die het performance-karakter benadrukken. Dat geldt met name voor de opvallende displays in het combi-instrument, het multimediadisplay en het head-up display. Snelle toegang tot de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s wordt geboden door de bijbehorende directe toegangsknop in de middenconsole.

Het Dolby Atmos®-sound system tilt de audio-ervaring in de EQE SUV naar een nieuw niveau. Individuele instrumenten of stemmen in de studiomix kunnen rondom het luistergebied worden geplaatst. Zo wordt een nieuw soort soundanimatie mogelijk: waar conventionele stereosystemen meestal een links-rechts dynamiek hebben, kan Dolby Atmos® het gehele bereik gebruiken en een 360°-ervaring creëren.

Met het premium digitale entertainmentplatform van de Californische specialist ZYNC, dat voor het eerst is geïntegreerd in een voertuig, genieten klanten van een naadloze digitale entertainmentervaring. De voordelen van het MBUX Hyperscreen worden hierbij volledig benut. Via ZYNC krijgen klanten toegang tot een breed scala aan gerenommeerde wereldwijde en lokale streamingdiensten. Het ZYNC-platform richt zich uitsluitend op het interieur van voertuigen en integreert naadloos met de hardware en besturingssystemen. Dit verbetert de audiovisuele ervaring, interactie en gebruiksvriendelijkheid. ZYNC biedt videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer via één enkele user interface.

Performance-gericht aandrijfconcept met twee elektromotoren

Beide nieuwe Mercedes-AMG EQE SUV-modellen hebben een performance-gericht aandrijfconcept met twee elektromotoren. De krachtige elektrische aandrijflijn (eATS) met een motor op de voor- en achteras biedt bovendien volledig variabele vierwielaandrijving, die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op de weg overbrengt. Het vermogensspectrum reikt van 350 kW (476 pk) in de EQE 43 4MATIC tot 505 kW (687 pk) in de EQE 53 4MATIC+ met optioneel AMG DYNAMIC PLUS-pakket met boostfunctie. Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm.

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). De grote focus op performance blijkt al uit de vermogens- en koppelwaarden. De elektromotoren worden bovendien gekenmerkt door een optimale balans tussen vermogenstoename, efficiëntie en geluidscomfort. De elektromotoren van de EQE 43 4MATIC SUV zijn AMG-specifiek getuned en aangestuurd. De EQE 53 4MATIC+ SUV maakt gebruik van AMG-specifieke elektromotoren met aangepaste wikkelingen, andere lamellen en aangepaste inverters. Dit maakt hogere motorsnelheden en dus nog meer vermogen mogelijk, wat vooral merkbaar is bij het accelereren en op topsnelheid.

De elektromotor op de achteras is dankzij zijn zes-fase ontwerp bijzonder krachtig. Hij is voorzien van twee wikkelingen met elk drie fasen. De stator met intrekwikkeling zorgt voor een bijzonder sterk magnetisch veld.

Daarbij komt het zeer veerkrachtige thermische concept, dat herhaalde acceleratiemanoeuvres met constant hoge prestaties mogelijk maakt. Het hart van het uitgekiende ontwerp wordt gevormd door de zogenoemde waterlans in de as van de rotor, die deze koelt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn de speciale ribben op de stator en de naaldvormige pennenstructuur op de omvormer, die gemaakt is van hoogwaardig keramiek. Daarnaast is er de warmtewisselaar voor de transmissieolie: naast koeling wordt de olie bij een koude start ook voorverwarmd om de efficiëntie te verhogen.

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC en 4MATIC+.

De kracht van de motoren wordt op de weg overgebracht door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC (EQE 43) of de 4MATIC+ (EQE 53). In tegenstelling tot vroeger staat de ‘+’ in 4MATIC+ niet alleen voor de volledig variabele vierwielaandrijving waarover zowel de EQE 43 als de EQE 53 beschikken, maar voor alle extra prestaties en dynamiek die de EQE 53 biedt. In beide modellen verdeelt het systeem het aandrijfkoppel continu tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de rijsituatie: in vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het elektrische systeem voor een aanzienlijk snellere respons. Het koppel wordt 160 keer per seconde gecontroleerd en zo nodig aangepast. De koppelverdeling is afhankelijk van het gekozen rijprogramma: in het programma Comfort ligt de nadruk op maximale efficiëntie, terwijl in Sport en Sport+ het koppel meer naar achteren wordt verdeeld voor meer dwarsdynamiek.

AMG RIDE CONTROL+-onderstel met adaptief verstelbare demping

Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met luchtvering en adaptief verstelbare demping is gebaseerd op een vierarmige vooras en een multilink achteras. Beide zijn geoptimaliseerd met AMG-specifieke wieldraagarmen, veerpoten en stabilisatorstangen met een hogere stijfheid. De basiskenmerken komen overeen met het onderstel van de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé, maar de set-up is aangepast voor de AMG EQE SUV. De achterasdrager is met de carrosserie verbonden met behulp van lagers die 50 procent stijver zijn en een kleinere lagerspeling, om een nog directer wegcontact te realiseren. De AMG-engineers hebben alle componenten specifiek afgestemd op de speciale eisen van de AMG-klanten. Dit geldt zowel voor het rijcomfort als voor de rijdynamiek.

De adaptief verstelbare demping maakt gebruik van twee zogeheten drukbegrenzingskleppen. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en rijprogramma’s worden aangepast. De ene klep regelt de reboundfase, oftewel de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert; de andere klep regelt de compressiefase wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiefase worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijdynamiek nog sportiever te maken.

De regeleenheid van de onderstelregeling analyseert gegevens – waaronder gegevens van de acceleratie- en wielsensoren – om de dempingskracht voor elk wiel in een paar milliseconden aan de situatie aan te passen. De AMG-ontwikkelaars zijn erin geslaagd om de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk te vergroten, onder andere door de spreiding tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door nog meer flexibiliteit in de karakteristiekmapping aan te brengen. Door het gebruik van de twee regelkleppen is de demper in staat de dempingskracht over het volledige bereik van wieltrillingen aan te passen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderende weg- en rijomstandigheden.

De efficiëntie komt ook tot uiting in de intelligente niveauregeling, die een betere aerodynamica en een lager energieverbruik mogelijk maakt. In de rijprogramma’s ‘S’ en ‘S+’ rijden de Mercedes-AMG EQE SUV-modellen al vanaf 0 km/h naar het lage niveau (-15 mm). In rijprogramma ‘C’ vindt de snelheidsafhankelijke regeling plaats met verlaging vanaf 120 km/h en verhoging vanaf 80 km/h.

Het hoge rijdynamische potentieel wordt ook versterkt door de speciale banden, die specifiek zijn afgestemd op de karakteristiek van de volledig elektrische AMG Performance-modellen. Opvallend hierbij is de MICHELIN Pilot Sport EV MO1-band die speciaal werd ontwikkeld voor performance-modellen met elektrische aandrijflijn. Deze is leverbaar in de maten 21 en 22” en kenmerkt zich door een lage rolweerstand in combinatie met een zeer hoge grip op nat en droog wegdek.

Standaard met actieve achterasbesturing

Beide Mercedes-AMG EQE SUV-modellen zijn standaard uitgerust met actieve achterasbesturing. De stuurhoek tot 9,0 graden draagt bij aan een wendbaar rijgedrag en maakt een draaicirkel van 10,9 meter mogelijk. De interactie tussen de voor- en achterasbesturing is zo ontworpen dat in de stad of op provinciale wegen een wendbare respons met weinig stuurkracht wordt bereikt. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit maakt de Mercedes-AMG EQE SUV dynamisch, soepel en wendbaar. Het effect is vooral merkbaar bij het nemen van een bocht, het snel van richting wisselen en het manoeuvreren op lage snelheid. Bij snelheden boven 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daaruit voortvloeiende virtueel verlengde wielbasis biedt meer rijstabiliteit en rijveiligheid bij hoge snelheden en bij van rijstrook wisselen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.

AMG ACTIVE RIDE CONTROL: elektromechanische actieve rolstabilisatie (alleen voor AMG EQE 53 4MATIC+ SUV).

De actieve rolstabilisatie in de AMG EQE 53 4MATIC+ SUV compenseert de carrosseriebewegingen elektromechanisch in plaats van met conventionele stabilisatiestangen. Daartoe zijn de stabilisatorstangen op de voor- en achteras in twee delen verdeeld. In het midden bevindt zich een elektromechanische actuator waarin een drietraps planetair tandwiel is geïntegreerd. Bij een oneffen wegdek scheidt de actuator actief de stabilisatorhelften, wat het rijcomfort verhoogt. Tijdens dynamisch rijden komen de helften samen en worden ze tegen elkaar aan gedraaid. Dit vermindert de rolbewegingen aanzienlijk. Om aan de hoge prestatie-eisen van Mercedes-AMG te voldoen, is het systeem gebaseerd op een extra 48V-boordnet. De AMG-ontwikkelaars hebben het achterste gedeelte van het voertuig opnieuw ontworpen om het rolstabilisatiesysteem te integreren.

Voordelen van de elektromechanische rolstabilisatie:

·      Grotere spreiding tussen comfort en sportiviteit dan bij een mechanische oplossing.

·      Compenseert carrosseriebewegingen op nauwkeurige wijze. Zelfs in sportieve situaties dichtbij het grensbereik blijft het rijgedrag nauwkeurig controleerbaar en direct.

·      Vermindert niet alleen de rolbewegingen in bochten, maar maakt ook een nauwkeurigere afstelling van de bochten- en lastwisselkarakteristieken mogelijk.

·      Meer rijcomfort bij het rijden in rechte lijn omdat bewegingen bij het rijden met één wielzijde over verkeersdrempels worden gecompenseerd.

·      Aanzienlijk snellere respons dan hydraulische systemen.

·      Geringer gewicht van de componenten in vergelijking met hydraulische oplossingen.

Voor een individuele rijervaring: AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s.

De bestuurder kan de rijeigenschappen met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of aan de eigen voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. De programma’s bestrijken een breed spectrum van hoog comfort tot uitgesproken sportiviteit. Belangrijke parameters zoals aandrijf- en vermogenskarakteristiek, onderstelinstellingen, AMG DYNAMICS met onder andere de stuurkoppelkarakteristiek en AMG SOUND EXPERIENCE worden aangepast aan de hand van het gekozen rijprogramma. Het maximale aandrijfvermogen kan in het rijprogramma ‘Sport+’ of in alle rijprogramma’s via kickdown worden opgeroepen. In de andere rijprogramma’s (behalve ‘Sport+’) wordt het maximumvermogen aangepast om de efficiëntie te verhogen en het verbruik te verlagen.


 

 

EQE 43 4MATIC SUV

EQE 53 4MATIC+ SUV

Slippery50% vermogen (=175 kW)50% vermogen (=230 kW)
Comfort85% vermogen (=300 kW)80% vermogen (=368 kW)
Sport90% vermogen (=325 kW)90% vermogen (=414 kW)
Sport+100% vermogen (=350 kW)100% vermogen (=460 kW)
RACE START zonder boostfunctie100% vermogen (=350 kW)100% vermogen (=460 kW)
RACE START met boostfunctie (inbegrepen bij AMG DYNAMIC PLUS- pakket)niet beschikbaar110% vermogen (=505 kW)

Bovendien kan de bestuurder via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s de basisafstelling van het onderstel vooraf selecteren. Met een druk op de knop varieert het rijgedrag bijvoorbeeld van maximale dynamiek in ‘Sport+’ tot ontspannen cruisen in ‘Comfort’. Daarnaast kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma’s met een speciale knop in drie stappen worden aangepast.

Afhankelijk van het rijprogramma activeert de centrale regeleenheid van de aandrijving automatisch verschillende derating- en koelstrategieën: in ‘Sport’ en ‘Sport+’ wordt het koelsysteem eerder geactiveerd en wordt de koelcapaciteit verhoogd om het geleverde vermogen langer te behouden. De bestuurder heeft de mogelijkheid om het rijplezier – bijvoorbeeld op circuits – te vergroten met de ESP OFF-functie.

High-performance AMG-remsysteem

Het high-performance AMG-remsysteem met remklauwen met zes zuigers en remschijven van 415 x 33 mm op de vooras en remklauwen met één zuiger en 378 x 22 mm remschijven op de achteras levert eersteklas vertragingswaarden bij een hoge stabiliteit en een uitstekende duurzaamheid. Het optionele high-performance keramische AMG-composietremsysteem maakt gebruik van nog grotere remschijven van 440 x 40 mm op de vooras. Een andere hightech uitrusting is de intelligente, elektromechanische rembekrachtiger iBooster. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem de elektrische recuperatie uiterst efficiënt combineert met het hydraulische remsysteem. Voor een authentieke rijbeleving is de iBooster speciaal afgestemd op de typische AMG-pedaalrespons en het AMG-remsysteem.

AMG SOUND EXPERIENCE: unieke geluidservaring met een grote bandbreedte

Met de AMG SOUND EXPERIENCE geeft het performance- en sportwagenmerk elektromobiliteit een nieuwe stem – een soundtrack voor buiten en binnen die de dynamische rijbeleving emotioneel versterkt. Net als de rijprogramma’s heeft ook de akoestische compositie een grote bandbreedte: in de standaard basisversie ‘Authentic’ kunnen het geluid en de intensiteit afhankelijk van de rijomstandigheden en het gekozen rijprogramma worden geregeld. De AMG-typische drive sounds worden gegenereerd met behulp van extra hardware, waaronder speciale luidsprekers, een basactuator en een soundgenerator.

Een andere optie voor nog meer individualiteit: met behulp van de AMG-stuurwieltoetsen of het centrale display kan de bestuurder in elk rijprogramma de geluidskarakteristieken ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’ selecteren. Bij ‘RACE START’ produceert het voertuig een unieke sound die past bij de dynamische acceleratie.

Tot het AMG DYNAMIC PLUS-pakket behoort ook de AMG SOUND EXPERIENCE ‘Performance’, die een nog emotionelere soundscape creëert, en naar wens ook ‘Balanced’, ‘Sport’ of ‘Powerful’. Naast de drive sounds omvat het pakket ook de meeste zogeheten event sounds – bijpassende geluiden voor alle voertuigfuncties die een geluid voortbrengen. Dit omvat het vergrendelen van het veortuig, evenals het starten en afzetten van de motor. Het programma simuleert zelfs het klikkende geluid van de richtingaanwijzers, omdat veel bestuurders dit vertrouwde geluid niet willen missen. Geheel nieuw is de AMG-specifieke sound die te horen is als het voertuig wordt vergrendeld. Deze ‘bijgeluiden’ kunnen op elk gewenst moment via de instellingen van het multimediasysteem worden uitgeschakeld – afzonderlijk voor het exterieur en het interieur.


 

AMG DYNAMIC PLUS-pakket met extra’s voor dynamisch rijden

Het als optie leverbare AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor de EQE 53 4MATIC+ SUV bevat extra dynamische functies, waaronder de krachtige boost voor ‘RACE START’, een verhoging van de topsnelheid tot 240 km/h en de emotionele AMG SOUND EXPERIENCE Performance. Speciaal voor deze klankwereld gecomponeerde geluiden – bijvoorbeeld voor laad- of infotainmentfuncties – ronden de AMG-beleving af.

De rijdynamiek maakt waar wat het geluid belooft: als de temperatuur en de laadstatus het toelaten, kunnen het maximumvermogen en -koppel voor ‘RACE START’ kortstondig worden verhoogd. De Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV heeft dan slechts 3,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te sprinten. De basactuator en luidsprekers aan boord maken de kracht van de elektromotoren ook bij stilstand duidelijk en zorgen voor een emotionele sound bij de hoge acceleratie. De AMG-specifieke graphics in de displays onderstrepen ook visueel de driving performance. De AMG SOUND EXPERIENCE kan bovendien op elk moment via de instellingen van het multimediasysteem en afzonderlijk voor buiten en binnen worden uitgeschakeld.

Andere opties voor nog meer dynamiek

Tal van AMG-opties versterken desgewenst de dynamische indruk van beide varianten. Daartoe behoren designuitrustingen zoals het AMG-nightpakket met elementen in zwart en zwartchroom, rode remklauwen of sierdelen in AMG-carbon. Ook op het gebied van rijdynamiek kunnen de high-performance AMG EQE SUV-modellen nog verder worden verfijnd op het gebied van rijdynamiek, bijvoorbeeld met het high-performance keramische AMG-composietremsysteem. Bovendien is er keuze uit aerodynamisch geoptimaliseerde 20 en 21” lichtmetalen AMG-velgen.

AMG TRACK PACE, de virtuele race-engineer, is eveneens als optie leverbaar. De software maakt deel uit van het MBUX infotainmentsysteem en registreert permanent meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (zoals snelheid en acceleratie), bijvoorbeeld tijdens het rijden op een circuit. Bovendien worden ronde- en sectortijden weergegeven, evenals het verschil met een referentietijd. Omdat bepaalde aanduidingen in groen of rood worden weergegeven, kan de bestuurder zonder getallen te hoeven lezen in één oogopslag zien of hij op dat moment sneller of langzamer rijdt dan de beste tijd. De gegevens worden weergegeven op het multimediadisplay, in het combi-instrument en op het optionele head-up display.

High-performance accu met een capaciteit van 90,6 kWh

De nieuwe Mercedes-AMG EQE SUV-modellen zijn uitgerust met een krachtige 328V high-performance aandrijfaccu die vervaardigd is met behulp van de nieuwste lithium-ion-technologie. Hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90,6 kWh en bestaat uit tien modules met in totaal 360 pouch cellen. Het accumanagementsysteem in de EQE 53 SUV heeft ook een specifieke AMG-afstemming. Bij de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ ligt de nadruk op het leveren van prestaties, in het rijprogramma ‘Comfort’ op de actieradius. De accugeneratie kenmerkt zich door een hoge energiedichtheid en heeft een hoge laadcapaciteit. Nieuw is ook de mogelijkheid om het accumanagementsysteem over-the-air te updaten voor continue verbeteringen tijdens de levensduur. De EQE 53 4MATIC+ SUV beschikt tevens over een AMG-specifieke kabelboom die is aangepast aan het hogere prestatieniveau. In de celchemie is een grote stap voorwaarts gezet op het gebied van duurzaamheid: het kobaltgehalte is teruggebracht tot 10 procent. Het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.

Korte laadtijden door intelligent thermomanagement

Een ander voordeel van de nieuwe accugeneratie zijn de korte laadtijden. Het energieopslagsysteem kan bij snellaadstations tot 170 kW met gelijkstroom laden. In dat geval kan stroom voor 170 km (WLTP) in slechts 15 worden geladen[1]. Dankzij de boordlader kan de geëlektrificeerde AMG comfortabel thuis of bij openbare laadstations met 11 kW of optioneel 22 kW via wisselstroom worden geladen. In Japan wordt ook bidirectioneel laden mogelijk, oftewel laden in beide richtingen. Bovendien zijn er intelligente laadprogramma’s die afhankelijk van de locatie automatisch kunnen worden geactiveerd. Functies zoals accubesparend laden maken het proces nog efficiënter.

Efficiënt thermomanagement draagt ​​ook bij aan het verkorten van laadtijden. Als de navigatie met Electric Intelligence is geactiveerd, wordt de accu tijdens het rijden voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurbereik van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een geïntegreerde PTC (Positive Temperature Coefficient) boosterverwarming.

Het ontwerp van de accu is erop gericht om de optimale temperatuur van de accu onder alle bedrijfsomstandigheden te garanderen. De aluminium extrusies van het accuframe hebben gedefinieerde holtes waar het koelmiddel doorheen stroomt. Al met al zorgt het intelligente temperatuur- en laadmanagement ervoor dat hoge laadstromen gedurende lange tijd kunnen worden gehandhaafd. De standaard warmtepomp gebruikt de restwarmte van de elektrische aandrijving (omvormer en elektromotor) en de HV-accu om het interieur te verwarmen. Dit vermindert de behoefte aan accuvermogen voor interieurverwarming en vergroot zo de actieradius. Een andere functie is de preconditionering.

De accu onderscheidt zich ook door zijn lange levensduur. De ECO Charging-functie levert hier een belangrijke bijdrage aan: de intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. Klanten kunnen ook profiteren van de ‘laadonderbreking’-functie: het laadproces kan op vrij te kiezen tijdstippen worden gepauzeerd, zodat bijvoorbeeld op een later tijdstip goedkopere dalstroom kan worden gebruikt. Het accucertificaat staat garant voor de lange levensduur van de HV-accu’s en is geldig tot 10 jaar of 250.000 km.

Intelligente recuperatie voor efficiënte energieterugwinning

De accu kan ook worden opgeladen door middel van efficiënte energieterugwinning met behulp van recuperatie. Het recuperatievermogen kan oplopen tot 260 kW[2] . De bestuurder kan het recuperatieniveau via de stuurschakelpaddles in drie stappen aanpassen en krijgt daarbij op de situatie toegesneden ondersteuning van de ECO assistent. Hierbij zijn rijden met één pedaal (one-pedal driving) en gecombineerd remmen tot stilstand mogelijk in de recuperatiestanden D en D-. In DAuto wordt een vertraging tot 5 m/s² bereikt, waarvan 3 m/s² door recuperatie (2 m/s² via het high-performance AMG-remsysteem). Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt bij een gedetecteerde voorligger automatisch afgeremd tot deze tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

Duurzaam gebruik van stroom via Mercedes me Charge

Met Mercedes me Charge zijn klanten vanaf 2021 altijd verzekerd van ‘groen’ laden bij elk openbaar laadstation in heel Europa. Hoogwaardige garanties van oorsprong zorgen ervoor dat er evenveel groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd als er via het laden met Mercedes me Charge aan wordt onttrokken. In de eerste drie jaar na de aanschaf is er geen basisvergoeding voor Mercedes me Charge en dus Green Charging voor klanten. Een ander voordeel is IONITY Unlimited. Alle Europese EQE SUV-klanten kunnen via Mercedes me Charge een jaar lang gratis gebruikmaken van het IONITY-snellaadnetwerk. Met de nieuwe Plug & Charge-functie kan de AMG EQE bijzonder comfortabel worden geladen.

Mercedes me Charge is momenteel het grootste laadnetwerk ter wereld: het telt nu meer dan 500.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Hieronder vallen ook de 336 snellaadstations van het mede door Mercedes-Benz opgerichte snellaadnetwerk IONITY. Bovendien is de functionaliteit van Mercedes me Charge in MBUX uitgebreid met functies als het filteren en voorspellen van de beschikbaarheid van laadstations.


 

Mercedes me App: eenvoudig te gebruiken op smartphone en tablet

De Mercedes me-app biedt sinds de laatste update veel verbeterde en nieuwe functies. Daartoe behoort een filteroptie waarmee de laadpunten kunnen worden gesorteerd op criteria zoals beschikbaarheid of laadcapaciteit. De app laat nu ook zien hoe druk het betreffende laadstation waarschijnlijk zal zijn in de loop van de dag, op basis van een waarschijnlijkheidsberekening.

Voorspellende routeplanning en efficiënt rijden met Electric Intelligence

Bij de navigatie met Electric Intelligence zegt de naam alles. Het systeem plant namelijk op basis van tal van factoren de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadstops, en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Electric Intelligence plant vooraf een snelle en comfortabele route inclusief laadstops op basis van tal van factoren, zoals de berekende energiebehoefte. Het systeem neemt alle relevante gegevens mee in de berekening, van topografie en route tot rijsnelheid en verwarmings- en koelingsbehoefte.

Met Electric Intelligence reageren de nieuwe AMG EQE SUV-modellen bovendien dynamisch op de verkeerssituatie op de geplande route. Het systeem registreert files en wegwerkzaamheden, maar ook veranderingen in de energiebehoefte. Voor zijn berekeningen gebruikt het systeem informatie uit de cloud, die het combineert met onboard gegevens. De geplande route kan individueel worden bewerkt. De bestuurder kan bijvoorbeeld de extra reserve op de bestemming en bij het laadstation instellen (SoC, State of Charge) – 10 procent SoC is standaard. Als de functie ‘Laden op bestemming’ is geselecteerd, kan de ingestelde reserve worden onderschreden totdat de bestemming is bereikt. MBUX geeft aan of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder laden terug te rijden naar het beginpunt.

Andere opties voor een individuele routeplanning:

·      De routeberekening geeft de voorkeur aan handmatig toegevoegde laadstations langs de route.

·      De bestuurder kan voorgestelde laadstations uitsluiten.

·      De geraamde laadkosten per laadstop worden berekend.

Als het risico bestaat dat de bestemming of het laadstation niet kan worden bereikt met de ingestelde instellingen, informeert MBUX de bestuurder tijdig dankzij de ‘Actieve actieradiusbewaking’ met een verzoek om de ECO-rijfuncties te activeren.

Uitgebreid veiligheidsconcept: de accu in de voertuigbodem is beschermd tegen botsingen

De accu bevindt zich in een crashbeschermd gedeelte in de voertuigbodem, ingebed in de carrosseriestructuur inclusief een geëxtrudeerd aluminium profiel aan de zijkant. Tijdens de extrusie wordt een verwarmd blok metaal door de matrijzen geduwd en verandert zo in een ‘eindeloos’ stuk, dat vervolgens op maat wordt gesneden. Dit maakt zeer complexe profielen mogelijk die precies op de eisen zijn afgestemd. De behuizing met energie-absorberende structuren aan de voor- en zijkant en een stijve, dubbelwandige bodemplaat zorgen voor extra bescherming van de modules. Bovendien is er een afzonderlijk veiligheidssysteem met meerdere niveaus voor het dagelijks gebruik. Dit omvat bijvoorbeeld een temperatuur-, spannings- of isolatiebewaking. Als er een storing optreedt, wordt de accu uitgeschakeld. Ook crashbewaking bij stilstand is standaard.


 

Technische gegevens

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV

Aandrijving en accu
ElektromotorenType

Twee permanent bekrachtigde synchroonmotoren

Max. vermogenkW (pk)

350 (476)

Max. koppelNm

858

Aandrijving 

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC

Type accu Lithium-ion
Nominale spanning

V

328
Energie-inhoud accu, bruikbaar

kWh

90,6
Recuperatievermogen, max.

kW

260
AC laadcapaciteit, max. (standaard/optioneel)

kW

11/22
DC laadcapaciteit, max.

kW

170
Onderstel
Vooras

AMG RIDE CONTROL+ met vier draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping

Achteras

AMG RIDE CONTROL+ onafhankelijk met vijf draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping

Remsysteem

Hydraulisch remsysteem met twee circuits; voor: 415 x 33 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium vaste remklauw met zes zuigers; achter: 378 x 22 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium zwevende remklauw met één zuiger; elektrische parkeerrem, ABS, Brake Assist, drietraps ESP®

Stuur

Elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met tandheugel en rondsel, variabele stuurverhouding (12,8:1 in het dode punt) en variabele bekrachtiging, standaard achterasbesturing (9,0°)

Wielenvoor 9,5 J x 21 ET42; achter 9,5 J x 21 ET 42
Bandenvoor Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21; achter Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21
Afmetingen en gewichten
Aantal portieren/zitplaatsen 

4/5

Lengte/breedte[3]/hoogtemm

4879/1931/1672

Wielbasismm

3030

Spoorbreedte, voor/achtermm

1654/1659

Draaicirkelm

10,90

Laadvermogen, VDAl

520-1675

Leeggewicht/max. toegestaan totaalgewicht/max. laadvermogenkg

2600/3195/595

Perm. trekvermogen (geremd/ongeremd)kg

1800/750

Prestaties, verbruik en actieradius
Acceleratie 0-100 km/hsec.

4,3

Topsnelheidkm/h

210

Energieverbruik gecombineerd (WLTP)[4]

kWh/100 km

25,1-22,0
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)

g/km

0
Actieradius (WLTP)5

km

431-488
    

Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV

Aandrijving en accu
ElektromotorenType

Twee permanent bekrachtigde synchroonmotoren

Max. vermogenkW (pk)

460 (626)/505 (687) met AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Max. koppelNm

950/1000 met AMG DYNAMIC PLUS-pakket

Aandrijving 

AMG Performance 4MATIC+ 
volledig variabele vierwielaandrijving

Type accu Lithium-ion
Nominale spanning

V

328
Energie-inhoud accu, bruikbaar

kWh

90,6
Recuperatievermogen, max.

kW

260
AC laadcapaciteit, max. (standaard/optioneel)

kW

11/22
DC laadcapaciteit, max.

kW

170
Ophanging
Vooras

AMG RIDE CONTROL+ met vier draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping en actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL

Achteras

AMG RIDE CONTROL+ onafhankelijk met vijf draagarmen, luchtgeveerde veerpoot, adaptief verstelbare demping en actieve rolstabilisatie

Remsysteem

Hydraulisch remsysteem met twee circuits; voor: 415 x 33 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium vaste remklauw met zes zuigers; achter: 378 x 22 mm remschijven, inwendig geventileerd en geperforeerd, aluminium zwevende remklauw met één zuiger; elektrische parkeerrem, ABS, Brake Assist, drietraps ESP®

Stuur

Elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met tandheugel en rondsel, variabele stuurverhouding (12,8:1 in het dode punt) en variabele bekrachtiging, standaard achterasbesturing (9,0°).

Wielenvoor 9,5 J x 21 ET42; achter 9,5 J x 21 ET 42
Bandenvoor Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21; achter Michelin Pilot Sport EV MO1 275/40 R21
Afmetingen en gewichten
Aantal portieren/zitplaatsen 

4/5

Lengte/breedte[5] /hoogtemm

4879/1931/1672

Wielbasismm

3030

Spoorbreedte, voor/achtermm

1654/1659

Draaicirkelm

10,90

Laadvermogen, VDAl

520-1675

Leeggewicht/max. toegestaan totaalgewicht/max. laadvermogenkg

2690/3195/505

Perm. trekvermogen (geremd/ongeremd)kg

1800/750

Prestaties, verbruik en actieradius
Acceleratie 0-100 km/hsec.

max. 3,5 (met AMG DYNAMIC PLUS-pakket)

Topsnelheidkm/h

220 / 240 (met AMG DYNAMIC PLUS-pakket)

Energieverbruik gecombineerd (WLTP)[6]

kWh/100 km

27,8-22,6
CO2-emissie gecombineerd (WLTP)

g/km

0
Actieradius (WLTP)7

km

375-470
    

Contact info:

Bastien Van den Moortel, +32 (0)479 51 52 16,  Bastien.van_den_moortel@mercedes-benz.com

Press info BeLux:

https://media.mercedes-benz.be

Brochures & prijslijsten:

https://www.mercedes-benz.be/nl_BE/passengercars/buy/pricelist-brochures.html

Mercedes-Benz Group Media (Global)

https://group-media.mercedes-benz.com

Mercedes MeMedia

https://media.mercedes-benz.com/

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer circa 172.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens en bestelwagens, alsmede voertuiggerelateerde services. Bovendien streeft de onderneming naar een leidende rol in elektromobiliteit en voertuigsoftware. Het productportfolio omvat het merk Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ, G-Klasse, alsmede het merk smart. Het merk Mercedes me biedt toegang tot de digitale services van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2021 werden circa 1,9 miljoen personenwagens en bijna 386.200 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met zo’n 35 fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid is de leidraad van de Mercedes-Benz strategie en betekent voor de onderneming het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Mercedes-Benz Group. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.


 


 

[1] Laadtijd bij DC-snellaadstations met 500 ampère. Cijfers voor laadtijden zijn voorlopig en werden intern verkregen volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

[2] Deze waarde heeft betrekking op het elektrische vermogen dat door recuperatie in de elektrische accu wordt gebracht. Deze kan worden bereikt onder optimale omgevingsomstandigheden, afhankelijk van onder meer de laadtoestand en de temperatuur. Afwijkingen zijn mogelijk.

[3] Zonder buitenspiegels.

[4] Gegevens over het energieverbruik en actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

[5] Zonder buitenspiegels.

[6] Gegevens over het energieverbruik en actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, EG-typegoedkeuring en  een certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de opgegeven cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.