15
december
2010
|
01:00
Europe/Brussels

Annual Press Conference 2010

Hoewel 2010 pas over een maand afgesloten wordt, kunnen we nu al met zekerheid stellen dat het een aanzienlijk beter jaar wordt dan 2009. Over de periode januari-november 2010 registreerde Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz en smart) een stijging van de internationale verkoop met 12,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2009. Uitgesplitst betekent dat een stijging van 15,8% voor Mercedes-Benz (1.059.600 verkochte auto’s) en een daling van 16% voor smart (89.900 verkochte eenheden). In november noteerde Mercedes-Benz zelfs de beste verkoopmaand ooit. De stijging is zowat overal in de wereld te merken, zelfs in Duitsland waar de markt toch achteruitgaat. In de regio Azië/Stille oceaan kenden de verkoopcijfers van Mercedes-Benz de spectaculairste stijging: niet minder dan 62,2 % (januari-november 2010). In West-Europa steeg de verkoop van het merk met 1,8 % (511.500 eenheden).

Het belangrijkste model is de E-Klasse in de versies Berline en Break
(+ 48%) die zijn segment blijft aanvoeren. Maar ook de nieuwe CL (+ 63%) en de nieuwe R-Klasse (+ 37%) doen het uitstekend. De C-Klasse, een andere leider in zijn segment, kan eveneens mooie resultaten voorleggen (+ 10%). De stadswagen smart blijft in heel wat landen zijn marktsegment aanvoeren. De algemene achteruitgang in dat segment heeft de verkoop van smart echter stevig aangetast. Voor het jaar 2010 streven we naar een verkoop van 100.000 exemplaren.

De cijfers in België

Ook op Belgisch niveau zal het jaar 2010 een plaats in de annalen krijgen. Over de periode januari-november 2010 groeide de totale Belgische automarkt (alle merken samen) met 15,20% in vergelijking met 2009. Bovendien werden in november 2010 niet minder dan 40.537 auto’s ingeschreven – dat is het hoogste cijfer dat ooit tijdens een novembermaand gehaald werd. De streefcijfers voor 2010 zijn nu duidelijk: men mikt op 540.000 nieuwe inschrijvingen, een cijfer dat we moeten vergelijken met de 538.000 inschrijvingen van het recordjaar 2008! De heropleving van de fleetmarkt en de stijgende verkoop aan particulieren verklaren die bijzonder positieve ontwikkeling.

Welke plaats neemt Mercedes-Benz in die context in? Eind november was de verkoop van het merk met 10,26% gestegen, iets minder dus dan de totale groei van de markt. Met 19.547 inschrijvingen bezet Mercedes-Benz de 9e plaats in de merkenrangschikking. Het marktaandeel van Mercedes-Benz bedraagt 3,80%, iets minder dan in 2009 (3,94%). Een achteruitgang die gedeeltelijk verklaard wordt door de groei van de segmenten van de A- en B-Klasse, zonder dat de verkoop van die twee modellen, die het einde van hun levenscyclus naderen, mee steeg. De maatregelen van de overheid, waar de A- en B-Klasse jammer genoeg niet voor in aanmerking komen, hebben de verkoop in die twee segmenten immers gestimuleerd. Gelukkig heeft een prijsaanpassing voor de B-Klasse het toch nog mogelijk gemaakt om de verkoop ervan te verhogen.

Op de fleetmarkt, die goed is voor 15% van de volledige markt in België, neemt Mercedes-Benz een belangrijke plaats in. Met 5.279 inschrijvingen over de periode januari-oktober 2010 (ongeveer 700 eenheden meer dan in 2009) heeft Mercedes-Benz een marktaandeel van 8,56%. Dat is in grote mate aan de C-Klasse te danken die met succes met de modellen van Audi en BMW rivaliseert. We wijzen erop dat Mercedes-Benz ongeveer een vierde van zijn verkoop op de fleetmarkt realiseert.

Analyse per model

Sommige modellen hebben dus een bijzonder interessant jaar achter de rug. De C-Klasse, zowel Berline als Break, heeft zijn marktaandeel over de periode januari-november verhoogd (27,3% voor de Berline en 15,6% voor de Break). Een prijsaanpassing, een restwaarde die hoog blijft en de komst van de ‘kleine’ 180-motoren verklaren die goede resultaten. Bij de E-Klasse waarvan het aanbod nu volledig is, heeft de Berline een marktaandeel van 30%. Dat model ondervindt echter een sterke concurrentie in zijn segment wat de relatief stabiele verkoop verklaart. De Break daarentegen, die sinds begin 2010 op de markt is, heeft een bijzonder mooi marktaandeel veroverd (22,9%). Bovendien stijgt het aantal inschrijvingen van de Break pijlsnel (+ 283,7%). Voor de Coupé en de Cabriolet liggen de cijfers in de lijn van de verwachtingen.

De S-Klasse blijft met zijn marktaandeel van 32,7% een vaste waarde en de komst van de S250 CDI in de loop van de volgende maanden zou de verkoop nog een duwtje in de rug moeten geven. In het 4x4-segment blijft de GLK een aantrekkelijk model, meer bepaald de versie 220 CDI die een uitstekende verhouding gewicht/vermogen heeft. Na een moeilijke start in 2009, toen alleen de zescilindermodellen beschikbaar waren, heeft de GLK nu een marktaandeel van 12%. Met de komst van de tweewieleaangedreven versie 200 CDI, die voor een prijs van ongeveer 32.500 € aangeboden zal worden, moet dat cijfer nog stijgen.

De nieuwigheden van 2010 dan. De inschrijvingen van de R-Klasse blijven stabiel op 150 à 200 eenheden per jaar, terwijl de eerste reacties op de CL en de CLS heel positief zijn. Dat moet zich in 2011 in de cijfers vertalen, meer bepaald zodra de CLS 250 CDI vanaf maart 2011 in België op de markt komt. Vergeten we bovendien de SLS niet, die met 60 inschrijvingen en meer dan 100 verkochte eenheden uitstekende resultaten liet noteren.

smart, een klasse apart

Net zoals elders in de wereld heeft smart ook bij ons een moeilijk 2010 achter de rug. Het segment van de smart is er in vergelijking met 2009 op achteruitgaan. Van de smart zelf zijn er voorlopig (januari-november 2010) 1120 exemplaren ingeschreven, in vergelijking met 2009 is dat een daling van 15,73%. De laatste vijf maanden echter, meer bepaald sinds de komst van het vernieuwde model, zijn de cijfers weer wat gestegen. Voor 2011 en de jaren daarop is het streefdoel duidelijk: het aanbod blijven verruimen. De smart blijft immers een vaste waarde en is met een CO2-uitstoot van 86 g/km de kampioen op dat vlak.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.