13
september
2012
|
02:00
Europe/Brussels

B 200 Natural Gas Drive

Met een 16 procent lagere CO2-uitstoot, aanzienlijk schonere uitlaatgassen dan benzine- en dieselmotoren en een ongeveer 50 procent lagere brandstofkost dan bij het vergelijkbare benzinemodel, wordt de nieuwe Mercedes B 200 Natural Gas Drive, zoals zijn naam al zegt, aangedreven door een aardgasmotor, en dat biedt heel wat voordelen. Het jongste model in de succesvolle B-Klasse beleeft zijn première op het autosalon van Parijs (27 september tot 14 oktober 2012).

De B 200 Natural Gas Drive is de eerste B-Klasse die het modulaire koetswerkconcept ‘ENERGY SPACE’ gebruikt: een gedeeltelijk dubbele vloer onder de achterbank creëert ruimte om een grote en twee kleinere aardgascontainers onder te brengen, die in het totaal 125 liter aardgas bevatten (ongeveer 21 kilogram). Dankzij de intelligente lay-out behoudt deze vijfzitter de royale bagageruimte waarvoor hij bekend staat.

In aardgasmodus bedraagt het verbruik van de 115 kW (156 pk) sterke B 200 Natural Gas Drive slechts 4,2 kg/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 115 g/km. Daardoor liggen de CO2-emissies ongeveer 16 procent lager dan die van de even performante B-Klasse 200 BlueEFFICIENCY. Het nieuwe model hoort dan ook thuis in energie-efficiëntieklasse A en voldoet reeds aan de Euro 6-normen voor benzinemotoren die pas op 1 september 2014 van kracht worden. Maar deze versie spaart niet alleen het milieu, ze is goed voor uw portefeuille. Als we het verbruik van de B 200 Natural Gas Drive omzetten in het energie-equivalent van benzine, ligt de prijs per kilometer ongeveer 50 procent lager dan de brandstofkosten van een benzinemodel.

Ook de prestaties zitten op hetzelfde niveau: de B 200 Natural Gas Drive haalt een topsnelheid van 200 km/u en sprint in 9,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De B 200 Natural Gas Drive werkt volgens het ‘monovalent+’-principe. Dat betekent dat de motor voornamelijk op gas draait. Voor noodgevallen is er een kleine tank van 12 liter benzine aan boord. Wanneer de gastank leeg raakt, schakelt de wagen automatisch en onmerkbaar over op benzine. En omdat de bestuurder niet zelf voor de benzinemodus kan kiezen, geniet de B 200 Natural Gas Drive de gunstigere belastingtarieven van aardgaswagens. Het rijbereik in aardgasmodus bedraagt ongeveer 500 kilometer.

Het menu van de boordcomputer in het instrumentenbord werd uitgebreid voor de B 200 Natural Gas Drive en geeft nu ook de respectievelijke bedrijfsmodus weer. Daarnaast is er een brandstofpeilindicator en wordt het resterende rijbereik voor de benzinemodus weergegeven. In de gasmodus heeft de bestuurder toegang tot alle standaard boordcomputerfuncties.

Visueel onderscheidt de B 200 Natural Gas Drive zich van andere B-Klasse-modellen door enkele details. Zijn voornaamste eigenschappen zijn de opvallende voorbumper met led-dagrijlichten in stripvorm.

Voertuigen met een aardgasaandrijving zijn niet alleen bijzonder milieuvriendelijk maar ook erg duurzaam. Ze draaien namelijk niet alleen op mineraal aardgas maar ook op biogas. Zelfs synthetisch gas kan worden gebruikt: dit wordt geproduceerd met behulp van ‘energieoverschotten’ van elektriciteitscentrales en windmolenpark. In de toekomst zou het bovendien kunnen helpen om de opslagproblemen van alternatieve energieopwekking op te lossen. In dat opzicht kan de B 200 Natural Gas Drive als emissievrij worden beschouwd.

De B 200 Natural Gas Drive viert zijn wereldpremière op het autosalon van Parijs en is als optie verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak en de 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling. Begin 2013 wordt hij bij de concessiehouders verwacht.

Met de B 200 Natural Gas Drive voegt Mercedes-Benz een bijzonder economische en ecologische versie toe aan de nieuwe B-Klasse. Sinds zijn marktlancering in november 2011 is de B-Klasse erg populair bij de klanten: eind juni waren er wereldwijd al ruim 70.000 exemplaren verkocht.