Brussel,
06
september
2019
|
11:39
Europe/Brussels

Belevingswereld in plaats van tentoonstelling – geheel nieuw beursconcept zet klanten in het middelpunt

Samenvatting

Tijdens de Internationale Automobilausstellung (IAA), die van 10 tot 22 september 2019 in Frankfurt am Main plaatsvindt, presenteert Mercedes-Benz Cars & Vans in de Frankfurt Festhalle een volledig nieuwe merkbeleving. Belangrijke onderwerpen zijn onder meer connectiviteit, duurzaamheid en kwaliteit van leven. De kern van het concept wordt gevormd door vier ‘adventure rooms’, die bezoekers meenemen op een reis naar de mobiliteit van morgen.

Dit jaar richten we ons tijdens de IAA meer dan ooit op de behoeften van mensen”, aldus Bettina Fetzer, Hoofd Marketing bij Mercedes-Benz Cars. “In Frankfurt laten we zien hoe we kunnen inspelen op de wensen van onze klanten op het gebied van intuïtieve, naadloze en duurzame mobiliteit, die tegelijkertijd tastbare luxe biedt.”

Bij Mercedes-Benz zijn autoshows een essentieel marketinginstrument om een groot aantal mensen in korte tijd met het merk in contact te brengen en te inspireren. Tijdens de IAA 2017 bijvoorbeeld bezochten in twee weken tijd zo'n 830.000 mensen de stand. Uit marktonderzoek blijkt dat de meerderheid van de bezoekers geïnteresseerd is om binnen twee jaar een auto te kopen. De behoeften van klanten veranderen echter. Vooral in tijden van digitalisering wordt de echte, fysieke ontmoeting met het merk steeds belangrijker. Mercedes-Benz speelt in op deze verandering met een verrassende presentatie in de Festhalle. Ongeveer een kwart van het nieuwe beursconcept bestaat uit presentatieruimtes voor voertuigen en wereldpremières in het ‘Forum’, driekwart van het standoppervlak is gevuld met vier grote belevingsruimtes in de Festhalle. De gehele beursstand beslaat ongeveer 8.800 vierkante meter.
 

Het merk wordt tastbaar – en wekt emoties op

In het eerste deel van de productpresentatie laat Mercedes-Benz zijn producten tot leven komen in het Forum van de Festhalle in Frankfurt. Daar worden de producthighlights en met name de modellen die hun wereldpremière beleven, gepresenteerd in duidelijk vormgegeven merkgebieden, van Mercedes-Maybach tot Mercedes-AMG, Mercedes-EQ en smart tot Mercedes-Benz.

“Onze producten worden al meer dan 130 jaar wereldwijd gewaardeerd en gerespecteerd. Maar ons merk staat ook voor grote emoties en vreugde. Daarom staat Mercedes-Benz bij de IAA dichter bij de klanten dan ooit – het favoriete merk van huidige en toekomstige klanten”, aldus Bettina Fetzer.

De aanwezigheid van Mercedes-Benz in de Festhalle is er vooral op gericht om een emotionele band met het merk te creëren. Onder het motto ‘Pioneering the future. By Mercedes-Benz since 1886’ passeren bijzondere Mercedes--Benz momenten uit de afgelopen 130 jaar de revue. Daarna kunnen bezoekers een reis door vier themaruimtes maken. Deze zijn ingedeeld aan de hand van de kernbegrippen ‘Intuïtive’, ‘Energize’, ‘Excite’ en ‘Responsible’. In deze belevingsruimtes kan de revolutionaire ontwikkeling worden ervaren die de mobiliteit de komende jaren zal doormaken. De uitvinder van de auto zal als pionier vorm blijven geven aan deze verandering. Mercedes-Benz begrijpt de uitdagingen van de toekomst, weet wat de klanten willen en biedt innovatieve en intelligente oplossingen.


Naadloze mobiliteit

Onder de noemer ‘Intuitive. Seamless Connectivity’ geeft de eerste themaruimte inzicht in wat naadloze mobiliteit betekent bij Mercedes-Benz. De kernboodschappen van de CASE-strategie (Connectivity, Autonomous, Shared & Services, Electric) zijn bijzonder belangrijk. Mercedes-Benz verbindt deze toekomstige gebieden en technologieën met elkaar en ontwikkelt zo intuïtief bruikbare services en systemen. De themaruimte geeft inzicht in de naadloze mobiliteit van de toekomst, waarin de meest uiteenlopende vervoersmiddelen – van openbaar vervoer en deel- en chauffeursservices tot het rijden met privévoertuigen via het intelligente en intuïtieve MBUX-systeem – met elkaar zijn verbonden. Dit biedt reizigers een breed scala aan efficiënte, goedkope en flexibele mogelijkheden om van A naar B te komen. Het systeem biedt ook een groot aanbod aan andere services. Deze naadloze wereld van mobiliteit wordt gesymboliseerd door een draadsculptuur die de ruimte bedekt als een net met sierlijke, zilverkleurige lijnen.


De auto als ontspanningsplek

In een tijd waarin efficiëntie en snelheid een grotere rol spelen dan ooit, worden immateriële waarden zoals tijd en stilte steeds belangrijker voor mensen. Auto’s spelen hierbij een belangrijke rol. Ze worden de ‘Third Place’, een ruimte om je in terug te trekken en te ontspannen en die zich aanpast aan de stemming en behoeften van de inzittenden. Daarom heeft de tweede themaruimte het motto ‘Energize. Luxury of All Senses’. De ruimte dompelt de bezoeker onder in een warme en organisch vormgegeven wereld, waarin de kleur en lichtsfeer individueel op de bezoekers reageert en verandert. Dit wordt mogelijk gemaakt door een interactieve tentoonstelling: de bezoeker kan de lichtkleur en de sfeer in de ruimte beïnvloeden met zijn eigen polsslag en stemming en ervaart op speelse wijze hoe het ENERGIZING-comfortprogramma in modellen van Mercedes-Benz werkt.


De auto als ‘mobiel apparaat’

Onder het motto ‘Excite. Inspiring Experiences’ draait het in de derde themaruimte om inspirerende ervaringen. De focus ligt op individuele interactiemogelijkheden met het voertuig door middel van digitalisering. Dankzij nieuwe technologieën, platforms en entertainmentformats ontwikkelt de auto zich steeds meer tot een interface tussen de analoge en digitale wereld en wordt deze een ‘mobiel apparaat’. Zo speelt bijvoorbeeld In-Car-Gaming een belangrijke rol. Een formatie van hangende elementen geeft niet alleen de themaruimte visueel vorm, maar komt ook terug in de aanwezige gaming displays. Het creëert een holistische overgang tussen analoge en digitale objecten.


Nieuwe concepten – nieuwe kwaliteit van leven

Het imago van steden verandert. Waar in het verleden de wens naar een autovriendelijke stad domineerde, is de focus verschoven naar een complete mix van mobiliteitsoplossingen. Autonome en duurzame concepten gaan een grotere rol spelen in de binnensteden. Dit biedt ruimte voor groen en nieuwe innovatieve ontwerpmogelijkheden in de stad. De vierde themaruimte is ingericht volgen het motto ‘Responsible. Pioneering Sustainable Luxury’. Tijdens rondleidingen ervaren bezoekers hoe de mobiliteit de komende jaren zal veranderen – van emissievrij rijden naar nieuwe voertuig- en mobiliteitsconcepten en autonoom rijden.

Gezien vanaf de hoofdtribune van de Festhalle biedt het samenspel van de vier themaruimtes de visie van een stad van de toekomst waarin het prettig leven is. Op de beursstand worden de auto’s getoond die aansluiten op de thema's die in de belevingsruimtes kunnen worden ervaren. Led-panelen vormen op de stand interactieve elementen en er zijn ook live-elementen te zien op het podium. Tijdens het rondlopen over de stand maakt de bezoeker deel uit van de enscenering, als een inwoner van de stad van de toekomst.