13
mei
2013
|
02:00
Europe/Brussels

Clean Van of the Year: Mercedes-Benz Sprinter NGT (Natural Gas Technology)

Naar aanleiding van de Clean Week 2020, een organisatie van het Circuit van Zolder die plaatsvond van één tot en met drie mei 2013 vond de verkiezing van de Clean Car, de Clean Van en de Clean Truck of the Year plaats. Die laatste twee awards werden voor het eerst uitgereikt en Mercedes-Benz viel bij de Van-categorie in de prijzen met de Sprinter NGT.

De jury, samengesteld uit een team van vakjournalisten , technische specialisten en experts uit de transportsector, gaf punten op milieuvriendelijkheid, veiligheid en praktische inzetbaarheid als bedrijfsvoertuig. De Sprinter NGT haalde daarbij de hoogste score. De jury was onder de indruk van de goede afwerking en de volwaardige inzetbaarheid van dit bedrijfsvoertuig dat door twee types brandstof wordt aangedreven: benzine en aardgas.

 

Sprinter NGT
De Sprinter NGT (Natural Gas Technology) met aardgasmotor ging in maart 2008 in productie. Deze versie van de Sprinter produceert niet alleen minder schadelijke uitstoot en lawaai, maar gaat ook prat op bijzonder lage gebruikskosten. In Duitsland bijvoorbeeld geniet aardgas tot in 2018 een verlaagd belastingstarief, waardoor deze brandstof de helft goedkoper is dan benzine of diesel.


De motor van de Sprinter NGT is de beproefde 1,8 liter grote viercilinderbenzine met codenaam M271, die talrijke Mercedes-modellen aandrijft. Dankzij zijn mechanische drukvoeding met behulp van een compressor levert deze motor een vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximumkoppel van 240 Nm, en dit zowel op benzine als op gas. Standaard beschikt de Sprinter NGT over een handgeschakelde zesbak, maar als optie kan hij ook worden uitgerust met een automatische overbrenging met koppelomvormer.

 

EEV-norm voor de Sprinter NGT
Consumenten die op zoek zijn naar een nog milieuvriendelijkere variant van de Sprinter NGT kunnen voor een EEV-versie (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) opteren. Deze EEV-versie is enkel verkrijgbaar als monovalente uitvoering, dat wil zeggen uitgerust met een bijkomend benzinereservoir van minder dan 15 liter. Dit systeem biedt een aanzienlijk gewichtsvoordeel. Het voertuig kan slechts een beperkte hoeveelheid benzine meenemen en niet manueel omschakelen tussen benzine en gas. Enkel bij het starten draait de motor op benzine. De Sprinter NGT EEV wordt dus zo goed als altijd met het voordelige aardgas aangedreven.

 

Beproefde bivalente motorversie voor de Sprinter NGT
Mercedes-Benz biedt ook een bivalente motorversie van de Sprinter NGT aan. De basiskrachtbon kan functioneren op gas of op benzine en kan rekenen op een rijbereik van wel 1.200 kilometer.

De gasreservoirs van de Sprinter NGT bevinden zich onder de laadvloer zodat er ruimte wordt bespaard en het laadruim niet wordt opgeofferd. De Sprinter met een MTM van 3,5 ton kan worden uitgerust met maximaal zes tanks die in totaal 46 kg of 294 liter gas bevatten. De versie met een MTM van 5 ton kan op zijn beurt voorzien worden van drie reservoirs met een totale capaciteit van 39 kg of 246 liter. De Sprinter NGT voldoet niet alleen aan de veiligheidsvereisten voor voertuigen op aardgas die bepaald zijn in de Europese richtlijn EEG-R110, maar slaagde ook met glans voor een reeks interne tests en controles. Daardoor krijgt hij toegang tot ondergrondse parkings en zelfs ferryboten.

Er worden verschillende versies van de Sprinter NGT aangeboden. Om te beginnen is er de Sprinter 316 NGT met standaardlengte en een MTM van 3,5 ton in bestelwagen-, combi-, plateau- of chassis-cabineversie. Van de Sprinter NGT bestelwagen en combi wordt ook een lange versie aangeboden. De plateau- en chassis-cabinemodellen zijn bovendien verkrijgbaar met een MTM van 5 ton: in dat geval heten ze Sprinter 516 NGT.