Brussel,
21
augustus
2020
|
11:01
Europe/Brussels

Connectiviteit achteraf toegevoegd door Mercedes-Benz: meer dan 500.000 Mercedes me Adapters geactiveerd

Samenvatting
  • Sinds 2016 meer dan een half miljoen auto’s in 33 markten uitgerust met Mercedes me Adapter
  • Connectiviteit beschikbaar gemaakt in oudere modelreeksen: voertuiggegevens, diensten en statistieken beschikbaar via een tik op de smartphone van de gebruiker
  • Vanaf nu kunnen klanten de Mercedes me Adapter ook zelf thuis installeren
  • Populaire features: gemiddeld wordt er 150.000 keer per week gezocht naar een tankstation of parkeerplaats

Sinds 2016 biedt Mercedes-Benz klanten de mogelijkheid om oudere modellen (tot en met 2002) die nog niet over connectiviteit beschikken, uit te rusten met de Mercedes me Adapter. Na koppeling van de adapter met een smartphone zijn de connectiviteitsdiensten niet langer alleen voorbehouden aan klanten die nieuwe auto's kopen. Meer dan een half miljoen auto’s wereldwijd zijn tot nu toe uitgerust met de adapter. De 500.000e adapter werd in Maleisië gemonteerd. Modellen die achteraf zijn uitgerust met de adapter rijden nu rond in 33 landen in Europa en de Azië/Pacific-regio. Met Estland, Litouwen en Cyprus zullen dit jaar nog drie markten worden toegevoegd. Sinds augustus van dit jaar hebben klanten de mogelijkheid om de adapter zelf te installeren in hun Mercedes-Benz en hoeft er geen bezoek meer te worden gebracht aan een gecertificeerde servicepartner. Een speciaal onderdeel in de app leidt de gebruiker door de afzonderlijke stappen, zodat ze zelf de installatie kunnen uitvoeren. Dit maakt activering binnen enkele minuten mogelijk.

“Met onze Mercedes me Adapter kunnen eigenaren van tal van oudere Mercedes-Benz modelreeksen genieten van de voordelen van een auto met connectiviteit. En het is nu nog eenvoudiger om oudere auto's gereed te maken voor de wereld van Mercedes me: de nieuwe installatie-optie voor thuisgebruik is eenvoudig en bespaart onze klanten kostbare tijd”, zegt Britta Seeger, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor marketing & sales.

Voertuiggegevens en diensten gemakkelijk op te vragen en te bedienen via de smartphone van de gebruiker

De activering vereist de installatie van de Mercedes me Adapter, een Mercedes me gebruikersaccount en een verbinding met de Mercedes me Adapter App. De informatie wordt uit de auto uitgelezen en via Bluetooth® in de app geüpload. De app biedt eigenaren van een Mercedes-Benz verschillende functies in vier categorieën: mijn auto, mobiliteit, statistieken en service. De geïntegreerde zoekfunctie voor tankstations en parkeerplaatsen behoort tot de meest gebruikte functies, waarbij klanten gemiddeld 150.000 keer per week een zoekopdracht invoeren. Deze functie toont de tankstations in de omgeving met de bijbehorende brandstofprijzen en openingstijden en geeft beschikbare parkeerplaatsen aan op nabijgelegen parkeerterreinen, inclusief parkeerkosten. Een andere populaire functie is de telediagnose, waarbij de app een waarschuwing geeft om de gebruiker direct te waarschuwen voor eventuele storingen of problemen in de auto. Op hun smartphone kunnen klanten alles in de gaten houden – van het oliepeil tot de accu- en bandenspanning. De app informeert de dealer automatisch wanneer er een servicebeurt nodig is. Klanten kunnen online een afspraak maken via de app en contact opnemen met hun dealer en een 24-uurs hotline die beschikbaar is via de telefoon of per e-mail.

Naast functies over zaken als parkeren, tanken en navigatie toont de Mercedes me Adapter App ook informatie over de auto en beschikbare diensten. Gegevens als het brandstofniveau, de motorolie- en koelvloeistoftemperatuur, de mate van motorbelasting en de inlaattemperatuur worden in de zogenaamde Cockpit weergegeven. De individuele rijstijl wordt geanalyseerd via de Driver Score-functie. Deze legt het acceleratie- en remgedrag van de bestuurder vast om comfortabel en zuinig te kunnen rijden. Eerdere ritten en tankstops kunnen worden bekeken in het gedeelte Statistieken – de lijst kan worden geëxporteerd en dient als basis voor het maken van een logboek. De app herinnert de gebruiker er automatisch aan wanneer de bandenspanning of het oliepeil moeten worden gecontroleerd of wanneer de volgende onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd, met vermelding van de resterende tijd en het aantal resterende kilometers.

Best Customer Experience 4.0: wensen van de klant in het digitale tijdperk

De Mercedes me Adapter is een integraal onderdeel van het verkoopinitiatief 'Best Customer Experience 4.0’ van de divisie Mercedes-Benz Cars. Met ‘Best Customer Experience 4.0’ richt het merk Mercedes-Benz zich op de veranderende wensen van de klant in het digitale tijdperk. Klanten moet een naadloze en comfortabele luxe-ervaring worden geboden wanneer zij in contact willen komen met Mercedes-Benz – ongeacht het tijdstip, de plaats of het kanaal dat zij gebruiken. Daarom combineert Mercedes-Benz zijn fysieke verkooppunten met de digitale kanalen en komt het met innovatieve dealerpand- en locatieconcepten. Tegelijkertijd verwacht de onderneming rond 2025 een kwart van de wereldwijde verkoop van personenauto's samen met zijn verkooppartners via online kanalen te realiseren. De digitalisering van de verkoop omvat ook de werkplaats- en aftersalesactiviteiten: Mercedes-Benz verwacht dat 80 procent van alle serviceafspraken in 2025 online worden geboekt. Klanten krijgen individuele aanbiedingen en afspraakvoorstellen die ze met één muisklik op eenvoudige wijze kunnen accepteren. De basis voor de verdere ontwikkeling van de verkoop volgens de huidige wensen van de klant werd al in 2013 gelegd met 'Best Customer Experience' om de toegang tot de producten en diensten van Mercedes-Benz voor nieuwe en bestaande klanten nog gemakkelijker te maken.

Het laatste nieuws, informatie en communicatiemateriaal over BCE 4.0 vindt u op Mercedes me media: https://media.mercedes-benz.com/bce.