Brussel,
23
november
2020
|
10:18
Europe/Brussels

Daimler AG, Geely Holding Group en hun dochtermerken werken samen aan zeer efficiënt aandrijfsysteem voor hybride toepassingen

Samenvatting

Daimler AG en Geely Holding, de twee moedermaatschappijen van Mercedes-Benz AG en Volvo Cars, werken samen aan de ontwikkeling van zeer efficiënte aandrijfsystemen van de volgende generatie voor hybride toepassingen.

Als onderdeel van de overeenkomst werken de ondernemingen samen aan hybride aandrijflijnoplossingen om hun wereldwijde concurrentiepositie te versterken en van schaalvoordelen te profiteren. Mogelijke samenwerkingsgebieden zijn ontwikkeling, inkoop, industrialisatie en efficiëntie.

Voor beide ondernemingen zijn efficiënte aandrijftechnologieën een speerpunt in de transformatie van de auto-industrie, die de overgang naar emissievrij rijden versnellen. Beide concerns gebruiken hun wereldwijde R&D-netwerken om samen aan een zeer efficiënte benzinemotor van de nieuwe generatie te werken, die voor voor hybride toepassingen wordt ontworpen. De productie is gepland in de aandrijflijnfabrieken van de ondernemingen in Europa en China, en kan gebruikt worden door Mercedes-Benz AG en diens gerenommeerde partners in China en in het brede merkenportfolio van Geely Holding Group, waaronder Volvo Cars. Om de wereldmarkten te kunnen bedienen, wordt overwogen de motor uit China te exporteren.

“Ons doel blijf CO2-neutraliteit”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, alsmede COO van Mercedes-Benz Cars. “Onze ambitie voor 2039 is een klimaatneutraal personenwagenprogramma. De consequente elektrificatie van onze aandrijflijnportfolio is daarom een integraal onderdeel van onze aandrijflijnstrategie. Daartoe passen we ons portfolio systematisch aan, zodat tegen 2030 meer dan de helft van onze personenautoverkopen uit plug-in hybrids of volledig elektrische auto’s zal bestaan. We kijken uit naar de toekomst, waarin we samen met Volvo’s motorenunit en Geely onze synergiën op het gebied van zeer efficiënte aandrijfsystemen in China en de rest van de wereld verder zullen uitbreiden. Binnen Mercedes-Benz zal de nieuw opgerichte afdeling Mercedes-Benz Drive Systems verantwoordelijk zijn voor het project en het creëren van kostenefficiëntie.”

Hubertus Troska, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Groot-China, voegt hieraan toe: “Daimler streeft ernaar zijn wereldwijde concurrentiepositie te behouden en te verbeteren door onze sterke technische competentie en door samenwerking met toonaangevende partners uit de industrie. We hebben de afgelopen jaren een sterk momentum gezien in de ontwikkeling van de Chinese auto-industrie en zijn ervan overtuigd dat China een groot potentieel biedt op het gebied van innovatie, efficiëntie en schaalvoordelen. Dankzij de samenwerking met Geely Holding Group vergroten we niet alleen onze aanwezigheid op de grootste automarkt ter wereld, maar versterken we tevens onze positie voor de toekomst in de waardeketen binnen de wereldwijde industrie.”

“Schone en zeer efficiënte motoren zijn een essentieel onderdeel van ons concurrentievermogen”, aldus An Conghui, President van Geely Holding Group en President & CEO van Geely Auto Group. “Met onze volledige toewijding aan elektrificatie, ondersteund door onze nieuwe Sustainable Experience Architecture (SEA) als centrale pijler, zullen we blijven zoeken naar concurrentievoordelen in R&D, productie, leveranciersbeheer en andere gebieden, en ons richten op de ontwikkeling van geëlektrificeerde premium modellen. Dit project weerspiegelt het belang van schaalvergroting en gerichte investeringen in onderzoek en ontwikkeling in schone, zeer efficiënte aandrijflijnen en hybride aandrijfsystemen inclusief de bijbehorende toepassingen. Samen met onze partner zullen we de volgende generatie geavanceerde technologieën ontwikkelen, om ook in tijden van ingrijpende veranderingen voorop te blijven lopen in de industrie.”

Het nieuwe project met Geely Holding Group en dochterondernemingen maakt deel uit van de omvangrijke aandrijflijnstrategie van Mercedes-Benz voor de toekomst. In het kader van van Ambition2039 streeft Mercedes-Benz met zijn strategische oriëntatie ‘Electric first’ consequent naar elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen, waarmee het merk een duidelijk commitment afgeeft op weg naar CO2-neutraliteit. Om te kunnen voldoen aan de uiteenlopende marktvereisten en klantbehoeften wereldwijd, maken zeer efficiënte verbrandingsmotoren deel uit van deze transformatie. Mercedes-Benz blijft ernaar streven om de transformatie nog sneller en efficiënter te laten verlopen en tegelijkertijd zijn leidende technologische rol op de wereldmarkten te behouden.

Geely Holding streeft ernaar zijn wereldwijde klanten toonaangevende producten, services en ervaringen te bieden door een niet-aflatende focus op technische innovatie en resource-integratie. Met deze samenwerking zullen beide concerns hun voordelen en wereldwijde middelen combineren om zeer efficiënte aandrijflijnsystemen te ontwikkelen en te produceren.

Daimler AG en Geely Holding werken reeds samen aan de doorontwikkeling van het merk smart op wereldwijd niveau, en op het gebied van premium ride-hailingservices op de Chinese markt.

Dit document bevat toekomstgerichte verklaringen die onze huidige kijk op toekomstige gebeurtenissen weerspiegelen. De woorden ‘verwachten’, ‘aannemen’, ‘geloven’, ‘schatting’, ‘verwacht’, ‘voornemens zijn’, ‘mogelijk’, ‘zouden kunnen’, ‘plannen’, ‘project’ en vergelijkbare uitdrukkingen worden gebruikt om toekomstgerichte verklaringen aan te duiden. Deze verklaringen zijn onderhevig aan vele risico’s en onzekerheden, inclusief een ongunstige ontwikkeling van de wereldwijde economische omstandigheden, met name een afname van de vraag in onze belangrijkste markten; een verslechtering van onze herfinancieringsmogelijkheden op de krediet- en financiële markten; gevallen van overmacht, onder meer als gevolg van natuurrampen, pandemieën, terrorisme, politieke onrust, gewapende conflicten, industriële ongevallen en de effecten daarvan op onze verkopen, inkoop, productie of financiële dienstverlening; veranderingen in valutakoersen en tariefregelingen; een verandering in consumentvoorkeuren naar kleinere auto’s met kleinere marges; een mogelijk gebrek aan acceptatie van onze producten of services dat onze mogelijkheden beperkt om prijzen te realiseren en onze productiecapaciteit adequaat te benutten; prijsverhogingen van brandstof of ruwe materialen; verstoring van de productie vanwege materiaaltekorten, stakingen of faillissementen bij toeleveranciers; een afname van verkoopprijzen van gebruikte auto’s; de effectieve implementatie van maatregelen om kosten te besparen en efficiëntie te optimaliseren; de zakelijke vooruitzichten van bedrijven waarin we een aanzienlijk aandelenbelang hebben, de succesvolle implementatie van strategische samenwerkingen en joint ventures; veranderingen in wetten, voorschriften en overheidsbeleid, met name op het gebied van voertuigemissies, brandstofverbruik en veiligheid; de afronding van lopende overheidsonderzoeken of van onderzoeken waar overheden om hebben verzocht en de afronding van lopende of dreigende toekomstige gerechtelijke procedures; en andere risico’s en onzekerheden, waarvan we er enkele beschrijven onder het kopje ‘Risk and Opportunity Report’ in het huidige jaarverslag of de actuele tussenrapportage. Als een van deze risico’s en onzekerheden zich voordoet of als de aannames die ten grondslag liggen aan een van onze toekomstgerichte verklaringen onjuist mocht blijken te zijn, kunnen de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de resultaten die we in dergelijke verklaringen vermelden of impliceren. Wij zijn niet voornemens, en aanvaarden geen enkele verplichting om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken, aangezien ze uitsluitend zijn gebaseerd op de omstandigheden op het moment van publicatie.

Over DaimlerDaimler AG is een van de meest succesvolle autobedrijven ter wereld. Met de divisies Mercedes-Benz Cars & Vans, Daimler Trucks & Buses en Daimler Mobility is de voertuigfabrikant een van de grootste aanbieders van premium personenwagens en een van de grootste fabrikanten van bedrijfswagens ter wereld. Daimler Mobility biedt financiering, lease, fleet management, investeringen, credit cards, verzekeringen en innovatieve mobiliteitsservices. De oprichters van de onderneming – Gottlieb Daimler en Carl Benz – schreven historie door in 1886 de automobiel uit te vinden. Als pionier op het gebied van autotechniek ziet Daimler het als zijn drive en verplichting om toekomstige mobiliteit op een veilige en duurzame manier vorm te geven. De focus van de onderneming ligt op innovatieve en groene technologieën en op veilige, hoogwaardige voertuigen die fascineren en inspireren. Daimler investeert consequent in de ontwikkeling van elektrische aandrijvingen – van hightech verbrandingsmotoren en hybride auto’s tot volledig elektrische aandrijvingen met accu’s of brandstofcellen – om op lange termijn lokaal emissievrij rijden mogelijk te maken. De inspanningen van de onderneming zijn tevens gericht op de intelligente connectiviteit van zijn modellen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten. Daimler ziet het als zijn verplichting om verantwoordelijkheid te nemen voor de samenleving en het milieu. Daimler verkoopt zijn modellen en services in nagenoeg alle landen wereldwijd en heeft fabrieken in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Naast Mercedes-Benz, ‘s werelds meest waardevolle luxe automerk (bron: Interbrand-onderzoek, 20 oktober 2020), en Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me bestaat het merkenportfolio uit smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra & Thomas Built Buses alsmede de merken van Daimler Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services en Daimler Truck Financial. De onderneming staat genoteerd aan de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (tickersymbool DAI). In 2019 verkocht het concern 3,3 miljoen voertuigen en bood werkgelegenheid aan zo’n 298.700 werknemers. De omzet bedroeg € 172,7 miljard, de EBIT werd vastgesteld op € 4,3 miljard.

Over Zhejiang Geely Holding GroupZhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) is een wereldwijd autoconcern dat diverse bekende, internationale automerken bezit. De activiteiten omvatten de gehele automotive waardeketen, van onderzoek, ontwikkeling en design tot productie, verkoop en service. Geely Holding werd in 1986 in de stad Taizhou in de Chinese provincie Zhejiang opgericht door Li Shufu, voorzitter van de onderneming. In 1997 lanceerde de holding zijn autodivisie. Het hoofdkantoor van Geely Holding is momenteel gevestigd in Hangzhou, China. De Group bestaat uit vijf hoofddivisies: Geely Auto Group, Volvo Car Group, Geely New Energy Commercial Vehicle Group, Geely Technology Group en Mitime Group. Tot het merkenportfolio behoren Geely Auto, LYNK & CO, Geometry, Volvo Cars, Polestar, London Electric Vehicle Company (LEVC), Farizon Auto, PROTON, Lotus en Terrafugia. Geely Holding verkocht in 2019 meer dan 2,178 miljard auto’s, waarbij Volvo Cars een historisch verkooprecord van 705.452 auto’s wereldwijd noteerde en de in Hong Kong genoteerde divisie van Geely Auto Group in 2019 een verkoop van 1.361.560 eenheden registreerde. Geely Holding heeft wereldwijd meer dan 120.000 werknemers in dienst en staat de afgelopen acht jaar genoteerd in de Fortune Global 500. Meer informatie over Zhejiang Geely Holding Group is beschikbaar op de officiële website www.zgh.com