Brussel,
06
mei
2020
|
19:25
Europe/Brussels

De Mercedes-AMG GT3 blijft virtueel succesvol

download
20C0218_013
Samenvatting

Affalterbach. Veel professionele coureurs die normaal gesproken met de Mercedes-AMG GT3 over de gehele wereld racen, ontdekken momenteel de wereld van het simulatieracen (simracen). Ze steken veel tijd in de training, de uitrusting en de set-up, elke tiende van een seconde telt immers ook op de virtuele circuits. Als coureurs in hart en nieren streven ze ook naar topresultaten in deze nieuwe vorm van competitie en met succes, zoals Raffaele Marciello bewijst. Bij het debuut van de SRO E-Sport GT Series eind april behaalde de Italiaan zijn eerste podiumplaats, hij eindigde met zijn Mercedes-AMG GT3 als derde. De Macau-kampioen van 2019 maakt daarbij gebruik van hightech apparatuur met een hoogwaardige racestoel, een hightech stuurwiel, professionele pedalen en een game-pc met drie monitoren voor een perfect zicht. Ook professioneel coureur Dirk Müller heeft zijn sim-opstelling een flinke upgrade gegeven, hoewel hij in zijn eerste race met nieuwe hardware en componenten, de vierde ronde van de Digital Nürburgring Endurance Series powered by VCO (DNLS), nog geen topresultaat kon neerzetten. Toch stonden er vier Mercedes-AMG GT3's in de top tien aan het einde van de drie uur durende race op de virtuele Nürburgring-Nordschleife.

· Eerste podiumplaats bij de openingsrace van de SRO E-Sport GT Series

· Vier top tien-resultaten tijdens de vierde DNLS-race met de posities 5, 6, 7 en 10

· Professionele coureurs bereiden zich voorop de virtuele autosportwereld

Uiteindelijk zijn het vaak de details die bepalen wie op de bovenste trede van het podium belandt, in de top tien eindigt of de pole position opeist. Het komt regelmatig voor dat races in de laatste ronde of zelfs in de laatste bocht worden beslist – zowel in de echte autosport als tijdens sim-races. Raffaele Marciello bewees dat ook tijdens de eerste ronde van de SRO E-Sports GT Series. Op het virtuele circuit van Silverstone kon de Italiaan dankzij een inhaalmanoeuvre vlak voor het einde van de race nog de derde plaats veiligstellen in de Pro Series, waarin professionele coureurs de virtuele uitdaging aangaan. Voor de winnaar van de FIA GT World Cup van vorig jaar was de mogelijkheid om op het podium te staan ook een beloning voor de vele trainingsuren die hij thuis op zijn game-installatie had doorgebracht.

Net als Marciello zijn veel professionele coureurs die normaal gesproken met de Mercedes-AMG GT3 racen op dit moment meer en meer bezig met simracen, waarbij ze het moeten opnemen tegen onder andere de profs uit de e-sportwereld. Zoals bijvoorbeeld in de Digital Nürburgring Endurance Series powered by VCO, waarin zowel racecoureurs als e-sportsprofessionals deel uitmaken van het veld. Net als in de echte wereld strijden de coureurs in verschillende klassen. Zo neemt de Mercedes-AMG GT3 deel in de SP9-klasse, waarbij de raceauto tijdens de vierde race van de virtuele Nordschleife-serie opnieuw een sterke prestatie neerzette: vier teams die reden met de GT3 uit Affalterbach eindigden in de top tien. Het HTP WINWARD Motorsport, dat de race lang heeft geleid, wist met een rijderstrio dat bestond uit de professionele coureurs Philip Ellis en Marvin Dienst en simracer Aleksi Elomaa te eindigen op de vijfde plaats. Het team staat momenteel op de derde plaats in het puntenklassement van de digitale raceklasse. Op dit moment staat team Heusinkveld tweede in het klassement na het behalen van een zesde plaats in de vierde race met de Mercedes-AMG GT3, vlak achter het Mercedes-AMG GT3-team. De overige e-sportteams Schnitzelalm Racing (7e plaats) en RacingFuel Academy & Friends (10e plaats) leverden ook een belangrijke bijdrage aan het goede resultaat dat werd behaald met de Mercedes-AMG GT3.

Dirk Müller, die afgelopen zaterdag voor het team van Black Falcon Team AM Solutions uitkwam – de eerste keer dat hij met zijn nieuwe game-installatie deelnam aan een wedstrijd – wist wederom geen succesvol resultaat te realiseren in de digitale 'Groene Hel'. Hij drong even door in de top tien, maar toen ging het mis, waardoor hij terugviel naar de staart van het SP9-veld. Bij het enige Mercedes-AMG GT3-team dat niet beschikte over een simracer was er echter toch een stijgende lijn zichtbaar in de ontwikkeling van Dirk Müller en zijn collega-coureur Nico Bastian. Opnieuw blijkt dat veel details het verschil kunnen maken. De rijstijl, de wijze waarop wordt geremd, het bochtgedrag van de auto en de nauwgezette afstelling moeten grondig worden aangepast voor de virtuele races. En net als in de echte racewereld levert elke testkilometer een bijdrage aan het verbeteren van de rondetijden in de race. De professionals die met de Mercedes-AMG GT3 rijden, krijgen hun volgende kans op 10 mei tijdens het tweede evenement van de SRO E-Sport GT Series op het Circuit van Spa-Francorchamps en in de vijfde race van de Digital Nürburgring Endurance Series op 30 mei.

Dirk Müller: “Ook in de vierde DNLS-ronde heb ik weer veel geleerd. Ik was opnieuw zeer gemotiveerd en had veel plezier. Voor het eerst kon ik met het originele stuurwiel van de Mercedes-AMG GT3 een simulatiewedstrijd rijden. Dat maakte het weer wat realistischer en ik kon een goed gevoel voor het rijden in de simulator ontwikkelen. Vergeleken met mijn vorige versie zijn de veranderingen aan mijn nieuwe game-installatie aanzienlijk, zodat het voor mij bijna voelde als opnieuw beginnen. De update omvatte monitoren, het stuurwiel, de pedalen en een racestoel. Nu heb ik een totaal andere perceptie van het virtuele circuit, het wordt nog realistischer en het maakt een betere inschatting van de omstandigheden mogelijk. De rondetijden zijn daardoor aanzienlijk verbeterd. Op dit moment breng ik elke dag twee uur door in de racesimulator en werk ik nauw samen met de andere coureurs die met de Mercedes-AMG GT3 rijden. We helpen elkaar en dat is erg leuk. Tegenwoordig is het belangrijk dat we allemaal gezond blijven. Maar simracen stelt ons in staat om op een andere manier te racen voordat we weer met de Mercedes-AMG GT3's het echte circuit op mogen.”

Raffaele Marciello: “Natuurlijk ben ik de afgelopen dagen en weken veel meer bezig geweest met simracen en heb ik beduidend meer geoefend dan voorheen. Zo was ik goed voorbereid op de eerste ronde van de SRO E-Sport GT Series. Ik vond het erg leuk om met de andere professionele coureurs te racen. Ik ben erg blij met de podiumplaats die ik heb behaald tijdens de eerste race, maar ik heb er hard voor gewerkt en aan het begin van het seizoen van de E-Sport Series ben ik nu in een goede positie voor de komende kampioenschapsrondes. Persoonlijk kan ik iets beter overweg met de Mercedes-AMG GT3 in Assetto Corsa Competizione, het spel dat in de SRO E-Sport Series wordt gebruikt, dan in de DNLS. Maar op de Nürburgring-Nordschleife hadden we vorig weekend ook een goede kans op een topresultaat met het GetSpeed-team, totdat we over de kop sloegen nadat we buiten onze schuld om betrokken raakten bij een botsing op het gedeelte voor het rechte stuk en we op ons dak naar de ingang van de pitstraat gleden. Gelukkig is zo'n ongeluk niet zo erg in een simulatierace en achteraf gezien kun je er zelfs om lachen, ook al is het vervelend tijdens de race, want we zijn altijd volledig gemotiveerd en willen graag strijden om de overwinning. Over het algemeen geniet ik tegenwoordig enorm van simracen en er is nog een ander voordeel: in plaats van met de technici op het circuit kan ik hier met mijn vriendin thuis over de race praten.”

Nico Bastian: “Tussen 2011 en 2013 was ik al iets intensiever bezig met simracen, maar niet op professioneel niveau. Het heeft me wel geholpen om nu sneller te wennen aan de virtuele races. Al met al is het duidelijk te zien dat simracen zeker in opkomst is en dat alles steeds professioneler wordt. Wat ik op dit moment vooral leuk vind, is dat ik weer met Dirk deel kan uitmaken van een team. Zulke dingen missen we als coureurs nu er op dit moment niet wordt geracet: het hebben van een gemeenschappelijk doel als team en het samenwerken om dat te bereiken. Onze taak is echter niet bepaald eenvoudig: in tegenstelling tot de andere teams die met de Mercedes-AMG GT3 rijden, hebben we geen simracer om ons te ondersteunen. Het is gewoon Dirk en ik, net als in de echte wereld. Voor ons gaat het er dus om wat ervaring op te doen met de game en ook wat betreft de set-up. Maar onze leercurve gaat steil omhoog, we kunnen steeds beter overweg met de virtuele race-actie. We kunnen verder oefenen tijdens de kleine pauze die de DNLS nu heeft tot eind mei en dan willen we weer maximaal aanvallen.”