Brussel,
03
maart
2020
|
09:01
Europe/Brussels

De nieuwe E-Klasse: intelligentie wordt spannend

Samenvatting

Automobiele intelligentie is nu spannend en dynamisch: de E-Klasse Limousine en Estate zijn de eerste vertegenwoordigers van de grondig vernieuwde modellenreeks en beleven hun premières tijdens de Autosalon van Genève (5 tot 15 maart 2020). Beide modellen zullen in de zomer van 2020 in de showrooms van de Europese dealers arriveren. De lange versie van de Limousine (China) alsmede de Coupé en Cabriolet volgen kort daarna.

Met meer dan 14 miljoen afgeleverde Limousine- en Estate modellen sinds 1946 is de E-Klasse de best verkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Hij wordt door velen gezien als het 'hart van het merk'. De tiende generatie van de E-Klasse zette in 2016 met een strak en toch emotioneel aantrekkelijk design en een exclusief, hoogwaardig interieur trends op het gebied van styling. Kenmerkend was ook de rijkdom aan innovaties, zoals op het gebied van de assistentiesystemen. Deze aantrekkelijke en tegelijkertijd intelligente combinatie is uiterst succesvol: tot nu toe hebben meer dan 1,2 miljoen klanten over de gehele wereld een E-Klasse Limousine of E-Klasse Estate van de huidige generatie gekocht.

De belangrijkste feiten met betrekking tot de update:

o Meer dynamiek in het design

o Avantgarde Line als nieuwe basisspecificatie voor het exterieur

o Nieuw ontworpen koplampen (standaard full-LED koplampen, optioneel verkrijgbaar met MULTIBEAM LED-koplampen)

o Nieuw vormgegeven achterlichten

o Nieuw ontworpen grille en voorbumper

o All-Terrain variant die visueel meer lijkt op de SUV-modellen

De volgende generatie assistentiesystemen, waaronder:

o Nieuwe stuurwielgeneratie met capacitieve hands-off detectie

o Actieve afstandsassistent DISTRONIC met route-gebaseerde snelheidsaanpassing

o Actieve file-assistent

o Actieve stuurassistent

o Actieve remassistent; in het rijassistentiepakket nu ook met manoeuvreerfunctie

o Actieve dodehoekassistent – nu ook met uitstapwaarschuwing

o Parkeerpakket in combinatie met 360° camera: nieuw uitgebreid zijaanzicht en voor het eerst automatisch parkeren, niet alleen op parallelle parkeerplaatsen en haakse parkeerplaatsen, maar ook op gemarkeerde plaatsen op grote parkeerterreinen.

Nog meer comfort in het interieur:

o Standaard twee digitale schermen (2 x 10,25-inch, gecombineerd), optioneel widescreen cockpit met twee 12,3-inch displays)

o MBUX met LINGUATRONIC-spraakbesturing (standaard) en augmented reality

o Interieurassistent

o ENERGIZING-comfortbediening met ENERGIZING COACH en PowerNap (in plug-in hybriden)

o ENERGIZING stoelkinetica

E als in efficiency: elektrificatie van de aandrijflijn:

o Zeven plug-in hybriden als Limousine en Estate, benzine en diesel, met achterwiel- of vierwielaandrijving

o Voor het eerst ook voor de Amerikaanse markt geëlektrificeerde modellen.

o Nieuwe M 254-motor: tweeliter viercilinder benzinemotor met ISG (Integrated Starter-Generator) en 48-volt boordnet, nominaal vermogen: 200 + 15 kW, innovatieve segment-turbocompressor met stromingsaansluiting, ondersteunende elektrische compressor (eVZ), NANOSLIDE® gecoate cilinderbuizen, CONICSHAPE® cilinderboring, CAMTRONIC voor de aansturing van de inlaatkleppen

o Extra motorvarianten en off-road rijprogramma's voor de All-Terrain

URBAN GUARD:

o Nieuw uitgebreid aanbod van producten en opties

o Intelligente koppeling van hardware en digitale oplossingen voor bescherming tegen diefstal en schade

Dynamischer ontwerp

De verbeterde dynamiek en de upgrade van de E-Klasse worden weerspiegeld in het modelaanbod: het basismodel is nu standaard voorzien van het sportieve Avantgarde Line exterieur. De E-Klasse heeft daardoor voor het eerst standaard een in de grille geplaatste ster. Het nieuwe front met een verhoogd chroomgehalte speelt een belangrijke rol in het vernieuwde uiterlijk: de grille van de Avantgarde Line is nieuw vormgegeven met twee verchroomde lamellen en verticale hoogglans zwarte profielen. Chroom en hoogglans zwarte sierelementen in de voorbumper onderstrepen het sportieve en elegante uiterlijk. De eveneens verkrijgbare Exclusive Line doet zijn naam eer aan: de speciale grille, de staande ster op de motorkap en de grote verchroomde elementen in de voorbumper benadrukken deze positionering.

De AMG Line met een nieuwe bumper in de stijl van de AMG Performance-modellen ziet er nog sportiever uit. Daarnaast zijn de Avantgarde, AMG Line en All-Terrain voorzien van een motorkap met power domes De E-Klasse is standaard voorzien van all-LED-koplampen. MULTIBEAM LED-koplampen inclusief ULTRA RANGE grootlicht zijn als optie verkrijgbaar.

De designers hebben ook de achterzijde van de Limousine geüpdatet met een nieuwe bumper, gedeelde achterlichten en een nieuwe achterklep. Het binnenwerk van de achterlichten is voor alle modellen herzien.

De All-Terrain lijkt visueel meer op de SUV-modellen van het merk met de ster. Daarnaast zijn kenmerkende All-Terrain onderdelen zoals de grille of de gestileerde skid plate nu voorzien van een hoogglans chroom afwerking in plaats van de kleur silver shadow die tot nu toe werd gebruikt.

De drie nieuwe lakkleuren dragen de namen hightech zilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver. Ook het wielenaanbod is uitgebreid en bevat nu ook aerowielen, die ook bijdragen aan de brandstofbesparing en dus aan de duurzaamheid.

Nieuwe afwerkingskleuren en materialen zorgen voor een upgrade van het interieur. Zo zijn er de nieuwe kleurencombinaties magmagrijs/nevagrijs (Avantgarde), zwart/notenbruin (Exclusive) en magmagrijs/macchiato beige (Exclusive) alsmede sierstrips van zilverkleurig essenhout met open poriën, wortelnotenhout, geborsteld aluminium en aluminium met een koolstofvezel-nerf.

De stoelen combineren het voor Mercedes-Benz kenmerkende comfort voor de lange afstand met een avantgardistisch design. De adaptieve stoelverstelling voor de bestuurder is bijzonder comfortabel: wanneer de gewenste carrosseriehoogte op het mediadisplay of via Mercedes me wordt ingevoerd, beweegt de stoel zich automatisch naar een passende positie, die alleen nog maar door de bestuurder hoeft te worden verfijnd.

De vormgeving van de voorstoelen accentueert de sportieve uitstraling van het interieur. Ze bieden een uitstekende zijdelingse steun zonder afbreuk te doen aan het comfort. De stoelvorm sluit aan op de geprononceerde zijwangen en afhankelijk van de specificatie is het middengedeelte voorzien van sportieve dwarsnaden of stijlvolle langsnaden. De kleuren van de middensecties van de rugleuning en het zitkussen zijn afgestemd op het totale kleurstelling van de stoelen. Talrijke materiaalcombinaties, variërend van stof tot ARTICO lederlook, van reliëfleer tot nappaleder met diamantstiksel, zijn mogelijk.

Nieuwe generatie assistentiesystemen: betere ondersteuning bij achteropkomend verkeer en bij het parkeren

De nieuwe E-Klasse beschikt over de nieuwste generatie Mercedes-Benz assistentiesystemen die de bestuurders coöperatief ondersteunen. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau van actieve veiligheid: de Limousine en Estate kunnen reageren als de bestuurder dat niet doet. De hands-off herkenning werkt nu op een capacitieve basis. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid bij het rijden in de semi-automatische modus, want om de assistentiesystemen te laten weten dat de bestuurder nog steeds controle heeft over de E-Klasse, is het voldoende dat de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Voorheen was een stuurmoment – dat wil zeggen een lichte stuurbeweging – nodig als feedback. Het nieuwe stuurwiel (zie het volgende hoofdstuk voor details) is voorzien van een pad, de benodigde sensoren zitten in de stuurwielrand. Deze registreren of de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Als het systeem detecteert dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd zijn handen niet op het stuurwiel heeft, wordt een waarschuwingsfase gestart, waarbij uiteindelijk de noodstopondersteuning wordt geactiveerd als de bestuurder inactief blijft.

De E-Klasse wordt standaard geleverd met de actieve remassistent, die ervoor zorgt dat in veel situaties autonoom kan worden geremd om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij gangbare stadssnelheden en kan zelfs aanrijdingen voorkomen, afhankelijk van de situatie. Als onderdeel van het rijassistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij het afslaan van tegemoetkomende auto's.

Enkele Intelligent Drive-functies kunnen optioneel worden toegevoegd aan het rijassistentiepakket. Zo is er de actieve snelheidslimietassistent, die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een op de route gebaseerde snelheidsaanpassing voor bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op autosnelwegen/doorgaande wegen behoort ook tot het functiepakket. Wanneer de bestuurder de actieve afstandsassistent DISTRONIC met route-gebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de E-Klasse nu zelfs reageren op gegevens van LiveTraffic Information. Idealiter gebeurt dit nog voordat de bestuurder of de radar- en camerasensoren verkeershinder kunnen detecteren. Wanneer een file wordt gedetecteerd, wordt de snelheid uit voorzorg gereduceerd tot circa 100 km/h, tenzij de bestuurder bewust anders beslist.

Bij het rijden in een file op de snelweg is de actieve file-assistent in de meeste gevallen in staat om bij snelheden tot circa 60 km/h het volgen van de rijstrook en het bewaren van de veiligheidsafstand uit te voeren. Het voertuig kan tot een minuut na het tot stilstand komen automatisch herstarten. Op wegen met meerdere rijstroken kan de actieve stuurassistent de bestuurder ondersteunen met de noodbaan-functie, die ervoor zorgt dat het voertuig buiten het midden van de rijstrook blijft. Op snelwegen wijst het voertuig bij snelheden onder 60 km/h zijn bestuurder op gedetecteerde rijstrookmarkeringen en past het zwermintelligentie toe om zich te laten oriënteren door voertuigen in de directe omgeving van de auto. Als er niets wordt gedetecteerd, baseert de E-Klasse zich op het vooruitrijdende voertuig, net als voorheen.

De actieve dodehoekassistent met uitstapwaarschuwing biedt een betere bescherming bij het uitstappen. Het is in staat om op zowel voertuigen in de dode hoek als in het kritische gebied te reageren met een actieve reminterventie.

Wanneer de auto tot stilstand komt, kan het systeem de passagiers nu ook visueel via de buitenspiegel voor het uitstappen waarschuwen als er een voertuig, zelfs een fiets, in het kritieke gebied voorbijrijdt. Als de bestuurder op dit moment de portiergreep beetpakt, klinkt er een extra geluidssignaal en begint de omgevings-portierverlichting rood te knipperen. Het systeem detecteert passerende weggebruikers die zich met een snelheid van meer dan 7 km/h verplaatsen. De functie is ook beschikbaar wanneer de auto stilstaat en tot drie minuten nadat het contact is uitgeschakeld.

De actieve parkeerassistent met PARKTRONIC en 360°-camera maakt het mogelijk om automatisch parkeerplaatsen op te rijden en te verlaten. Het systeem vergemakkelijkt het zoeken naar en selecteren van een parkeerplaats en het in- en uitrijden (als de auto automatisch werd geparkeerd) van parallelle parkeerplaatsen of haakse parkeerplaatsen en parkeergarages. Voor het eerst is de nieuwe E-Klasse in staat om parkeerplaatsen te herkennen en te gebruiken die bijvoorbeeld op grotere terreinen zijn gemarkeerd. De 360°-camera zorgt voor een nog realistischer beeld op het mediadisplay, met een uitgebreid zijaanzicht. Bij het verlaten van een parkeerplaats kan het systeem waarschuwen voor kruisend verkeer achter het voertuig en kan het in geval van twijfel een remingreep uitvoeren.

Nog meer comfort in het interieur: MBUX, ENERGIZING comfortbediening met 'PowerNap'

De nieuwe E-Klasse is voorzien van een geheel nieuw stuurwiel. Het is leverbaar in drie uitvoeringen: een volledig lederen stuurwiel, een hout-ledercombinatie of een een supersport-versie. De sierdelen op het stuur zijn uitgevoerd in hoogglans zwart, terwijl de sierelementen en de omlijstingen zijn voorzien van een afwerking in de kleur silver shadow. Het combi-instrument en het mediadisplay worden bediend met behulp van veegbewegingen langs de Touch Control knoppen. Het bedieningsprincipe van de Touch Control-knoppen verandert van optisch naar capacitief. Een mechanisch systeem was niet meer nodig en de aanraakvlakken zijn nu minder gevoelig voor vingerafdrukken. Er wordt nu door middel van capacitieve detectie (zie hoofdstuk over de assistentiesystemen) gekeken of de bestuurder zijn handen op het stuurwiel heeft.

De nieuwe E-Klasse is voorzien van de nieuwste generatie van het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Het omvat standaard twee grote schermen van 10,25 inch/26 cm, die voor een beeldbeeld naast elkaar zijn geplaatst. Twee schermen van 12,3 inch/31,2 cm zijn optioneel verkrijgbaar. De informatie in het instrumentenpaneel en op het mediascherm is goed afleesbaar op de grote schermen met hoge resolutie. Een fraaie presentatie met hoogwaardige graphics levert een belangrijke bijdrage aan een intuïtieve bedieningsstructuur.

Afhankelijk van voorkeuren of de interieuraankleding heeft de gebruiker de keuze uit vier verschillende stijlen:

- Modern Classic is een doorontwikkeling van de klassieke displaystijl in een elegante en lichte materiaalmix.

- Sport heeft een hightech turbine-uitstraling met opvallende sportieve zwart/gele contrasten.

- Progressive geeft het digitale domein in gereduceerde vorm vorm weer.

- In de Discrete stijl zijn alle displays gereduceerd tot het absoluut noodzakelijke.

Andere highlights zijn de standaard touchscreenbediening van het mediadisplay en het gebruik van augmented reality-technologie voor het navigatiedisplay wanneer de navigatiefunctie actief is: een videobeeld van de omgeving wordt verrijkt met nuttige navigatie-informatie: pijlen of huisnummers worden bijvoorbeeld automatisch direct op het beeld in het mediadisplay geplaatst. Het systeem assisteert de bestuurder ook bij verkeerslichten: Als de E-Klasse vooraan staat bij de verkeerslichten, wordt de actuele verkeerslichtsituatie weergegeven. Op deze manier is deze nieuwe functie vooral een hulpmiddel als er slecht zicht is op het verkeerslicht.

De optionele MBUX Interior Assistant maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van diverse comfort- en MBUX-functies mogelijk, ook door middel van bewegingsherkenning. Wanneer een hand het touchscreen of het touchpad op de middenconsole nadert, verandert het mediadisplay en worden bijvoorbeeld afzonderlijke elementen gemarkeerd.

Een ander nieuw kenmerk van de E-Klasse is de ENERGIZING stoelkinetica. Het ondersteunt de gunstige verandering van de zithouding door middel van minieme bewegingen van het zitkussen en de rugleuning tijdens de reis.

De ENERGIZING comfortbediening verbindt verschillende comfortsystemen in het voertuig en maakt gebruik van muziek- en lichtstemmingen en een aantal massagemodi voor een breed scala aan wellnessprogramma's. Het 'PowerNap'-programma is beschikbaar in de plug-in hybride uitvoeringen, wat handig is bij bijvoorbeeld het nemen van een pauze op een parkeerplaats of bij het opladen van de accu onderweg. Het programma heeft drie fasen - in slaap vallen, slapen, wakker worden - en kan de prestaties van de bestuurder verbeteren en nieuwe energie leveren.

De ENERGIZING COACH is gebaseerd op een intelligent algoritme en beveelt een van de programma's aan die geschikt zijn voor de bestuurder en de situatie. Als een Garmin® wearable is geïntegreerd, optimaliseren persoonlijke waarden zoals het stressniveau of de kwaliteit van de slaap de nauwkeurigheid van de aanbevelingen. Het doel is dat passagiers zich goed en ontspannen voelen, zelfs tijdens veeleisende of monotone reizen.

URBAN GUARD: intelligente koppeling van hardware en digitale oplossingen voor bescherming tegen criminaliteit

Onder de naam URBAN GUARD introduceert Mercedes-Benz een nieuwe, uitgebreide reeks producten en features voor alle modelseries. Het bundelt bestaande en toekomstige producten voor de bescherming van het voertuig tegen vandalisme en criminaliteit. Met URBAN GUARD - een intelligente koppeling van hardware en digitale oplossingen - voldoet Mercedes-Benz aan de wereldwijd stijgende vraag van klanten naar veiligheid en bescherming van eigendommen.

Twee optiepakketten, URBAN GUARD Vehicle Protection en URBAN GUARD Vehicle Protection Plus, zullen leverbaar worden vanaf medio 2020. Sommige URBAN GUARD producten zullen ook beschikbaar zijn via de online store van Mercedes me voor latere activering.

De twee pakketten URBAN GUARD Vehicle Protection en URBAN GUARD Vehicle Protection Plus maken in samenwerking met Mercedes me een allround bewaking van het geparkeerde voertuig mogelijk. URBAN GUARD bestaat uit een alarmsysteem, een wegsleepbeveiliging met visuele en akoestische waarschuwing bij een gedetecteerde positieverandering, een alarmsirene, interieurbewaking (activatie bij bewegingen in het interieur) en een voorbereiding voor diefstal- en parkeerbotsingdetectie. In het laatste geval registreren de voertuigsensoren wanneer het geparkeerde en vergrendelde voertuig wordt aangetikt of wordt weggesleept - of wanneer iemand probeert in te breken in de auto. Als de dienst is ingeschakeld, wordt de chauffeur via de Mercedes me-app op de hoogte gesteld. Door middel van een push-melding komt hij bijvoorbeeld te weten hoe ernstig de parkeerschade is en welk gedeelte van de auto is beschadigd. Zodra de auto opnieuw wordt gestart, wordt deze informatie ook eenmalig op het mediascherm weergegeven.

Daarnaast zorgt URBAN GUARD Vehicle Protection Plus ervoor dat de locatie van gestolen voertuigen kan worden vastgesteld. In geval van diefstal is het ook mogelijk om de positie van de auto te achterhalen, zelfs als de dief bijvoorbeeld de voertuigvolgfunctie heeft gedeactiveerd. Dit gebeurt in samenwerking met de politie.

E als in efficiency: elektrificatie van de aandrijflijn

De elektrificatie van de aandrijflijn wordt opnieuw naar een hoger plan gebracht bij de modelupdate van de E-Klasse. Zeven modellen zijn beschikbaar als plug-in hybride (diesel en benzine, Limousine en Estate, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving). Het aanbod van zeer efficiënte, emissiearme en krachtige benzinemotoren bestrijkt een vermogensbereik van 115 tot 270 kW, terwijl het vermogensspectrum van dieselvoertuigen zich uitstrekt van 118 tot 243 kW.

Voor het eerst maakt een viercilinder-benzinemotor (M 254) met geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG), die tot 15 kW extra vermogen en 180 Nm meer koppel produceert deel uit van het motorgamma. De modellen die voorzien zijn van deze motor, hebben een elektrisch systeem van 48 volt aan boord. Dankzij de energierecuperatie en de mogelijkheid om te 'zeilen' met uitgeschakelde motor is de benzinemotor zeer efficiënt.

Bij de M 254-motor heeft Mercedes-Benz voor het eerst alle innovaties van de modulaire motorenfamilie van 4- en 6-cilinder benzine- en dieselmotoren in één motor gecombineerd. Daartoe behoren de NANOSLIDE®-cilindercoating, de CONICSHAPE®-cilinderafwerking (trumpet honing genaamd) en het direct op de motor geplaatste emissiecontrolesysteem. Volledig nieuw is de segmentturbo met stromingsaansluiting, een doorontwikkeling van de twin-scroll-technologie voor een nog snellere reactie van de motor. Indien nodig bouwt een elektrische extra compressor snel de laaddruk op - vooral bij lage toerentallen van de verbrandingsmotor - en draagt zo bij aan een zeer dynamische gasrespons.

De zes-in-lijn benzinemotor (M 256), die voor het eerst in de E-Klasse verkrijgbaar is, is ook uitgerust met ISG. Het motoraanbod wordt gecompleteerd door de zescilinder dieselmotor (OM 656). Deze motor en de viercilinder OM 654 zijn voorzien van een uitgebreid emissiecontrolesysteem.

Tot de componenten behoren:

- een 'close-coupled' NOX-opslagkatalysator voor de reductie van de stikstofoxide-uitstoot

- een DPF (dieselroetfilter met speciale coating om ook de hoeveelheid stikstofoxiden te verminderen)

- een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie; met gedoseerde geïnjecteerde van de AdBlue-hoeveelheid)

- een extra SCR-katalysator in de onderzijde van het voertuig met een afzonderlijk gedoseerde hoeveelheid AdBlue.

De 9G-TRONIC transmissie is ook doorontwikkeld voor de samenwerking met de tweede generatie ISG en wordt allereerst gebruikt in combinatie met de viercilindermotor. De elektromotor, de vermogenselektronica en het transmissie-koelsysteem zijn nu in of op de transmissie geplaatst. De kabels die voorheen benodigd waren, zijn komen te vervallen, wat voordelen biedt ten aanzien van de inbouwruimte en het gewicht. Hierdoor is de transmissie eenvoudig te combineren met de verschillende verbrandingsmotoren. Bovendien is het rendement van de transmissie verhoogd. Door het geoptimaliseerde samenspel met de elektrische oliepomp wordt onder andere de afgifte van de mechanische pomp met 30 procent gereduceerd. Bovendien wordt gebruikgemaakt van een nieuwe generatie van de volledig geïntegreerde transmissiebesturing met multikernprocessor en nieuwe constructie- en verbindingstechniek. Naast het toegenomen rekenvermogen is het aantal elektrische interfaces drastisch verminderd en is het gewicht van de transmissie-besturingsunit met 30 procent gereduceerd.

De kern van het merk: het succesverhaal van de E-Klasse

Al in het begin van de 20e eeuw vormden modellen die onder de top- en luxe-modellen werden gepositioneerd, maar boven de compacte modellen, een essentieel onderdeel van de modelportfolio van Mercedes-Benz. De eerste modellen van Mercedes, die in 1901 op de markt kwamen en het concept van de moderne autobouw bepaalden, waren al beschikbaar in verschillende versies en richtten zich op verschillende klanten - met inbegrip van mensen die vandaag de dag een voertuig uit het hogere deel van de middenklasse zouden kiezen.

Met meer dan 14 miljoen afgeleverde exemplaren sinds 1946 is de E-Klasse de best verkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Het model wordt door velen gezien als 'de kern van het merk'. De kopers van een E-Klasse behoren tot de meest trouwe kopers van de modellen van Mercedes-Benz: acht van de tien kopers van de E-Klasse Limousine kiest bij de aanschaf van een volgende auto wederom voor Mercedes-Benz.

Toen de productie na de Tweede Wereldoorlog weer op gang kwam, was de eerste auto die in productie ging het 170 V-model, dat oorspronkelijk in 1936 werd geïntroduceerd als een voertuig voor reddingsdiensten, politie, handels- en ambachtslieden. Al snel volgde een sedan-versie, de eerste naoorlogse Mercedes-Benz personenauto kwam in 1947 op de markt.

Het 180-model (W 120) dat in 1953 werd gelanceerd, beschikte over een zelfdragende carrosserie en een 'Ponton'-vorm, waarmee het model zowel op het gebied van technologie en design trends zette. In 1961 volgde de viercilinder-uitvoering van de 'Heckflosse' (W 110) - het eerste model met veiligheidscarrosserie en kreukelzones. De volgende grote stap kwam zeven jaar later in de vorm van de 'Strich Acht' (modelreeks W 115/114). Met de komst van het eerste coupémodel werd het aantal beschikbare carrosserievarianten verhoogd. Het succes werd nog eens overtroffen door de opvolger van deze modelreeks, De W 123 die vanaf 1976 leverbaar. Deze werd ook geproduceerd in een stationcar-uitvoering - waarmee Mercedes-Benz de stationwagon op de kaart zette als gezinsvriendelijke lifestyle- en vrijetijdsauto. De W 124-serie die leverbaar was van 1984 tot 1995, was ook als vierpersoons cabriolet verkrijgbaar en kreeg medio 1993 voor het eerst de naam E-Klasse.

Het gezicht met de 'vier koplampen' en de innovatieve techniek waren de kenmerkende eigenschappen van de in 1995 gelanceerde W 210-modelreeks. De E-Klasse van modelreeks W 211 werd begin 2002 gelanceerd. In 2009 volgde de W 212-serie (Limousine en Estate) en de 207-serie (Cabriolet en Coupé) en vanaf 2010 kwam de E-Klasse Limousine ook beschikbaar als de V 212, een lange versie die in en voor China werd geproduceerd. In 2016 lanceerde Mercedes-Benz de E-Klasse van de modelreeks W 213. Vanaf 2017 was de Estate ook leverbaar als All-Terrain versie.

2019: E-Klasse vestigt nieuw verkooprecord in het gebied Azië-Stille Oceaan.

In het derde volledige jaar dat de nieuwe generatie op de markt was, werden meer dan 351.000 E-Klasse Limousines en Estates aan klanten geleverd. Het belang van China als de belangrijkste markt voor de Limousines van Mercedes-Benz is duidelijk zichtbaar bij de E-Klasse: de lange wielbasis-versie van de E-Klasse Limousine vestigde een nieuw record en zag de omzet daar met dubbele cijfers stijgen. Eén op de twee E-Klasses die in 2019 wereldwijd werden verkocht, werd in China geleverd in de vorm van een uitvoering met lange wielbasis. In Zuid-Korea boekte de E-Klasse Limousine het hoogste jaarlijkse verkoopcijfer tot nu toe.

Moderne digitale productie van de nieuwe E-Klasse

De E-Klasse Limousine en Estate worden geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek te Sindelfingen, op dezelfde productielijn als de Mercedes-Benz CLS en de Mercedes-AMG GT 4-deurs Coupé aan de hand van een flexibel productiesysteem. Bij de productie wordt gebruikgemaakt van moderne digitale technologieën - van smartphones voor het lokaliseren van voertuigen langs de productielijn en additieve productiemethoden voor het produceren van apparatuur tot digitaal werkvloerbeheer, waarbij verschillende belangrijke aspecten in één systeem worden beheerd. Bij het productieproces wordt ook gebruikgemaakt van het Ubisense systeem. Dit systeem lokaliseert de bevestigingsmiddelen die een medewerker nodig heeft in het assemblageproces en voorziet de medewerker van de benodigde informatie over een specifiek voertuig. Op deze manier wordt alleen het gereedschap geactiveerd dat daadwerkelijk nodig is voor het werken aan het voertuig. De medewerker wordt optimaal ondersteund in het montageproces.

De fabriek in Sindelfingen is het competentiecentrum voor personenauto's uit het hogere en en het topsegment en is de hoofdfabriek voor de S- en E-Klasse. Op de productielocatie werken meer dan 35.000 mensen. Naast de bovengenoemde modellen produceert Mercedes-Benz er de S-Klasse Limousine, Coupé en Cabriolet, de Mercedes-Maybach S-Klasse en de Mercedes-AMG GT-familie. In de toekomst zal dit ook de locatie zijn voor de productie van elektrische modellen van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. Vanaf 2022 zal de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen volledig CO2-neutraal zijn. Bovendien is de 'Factory 56', één van de meest geavanceerde autofabrieken ter wereld, momenteel in aanbouw op deze locatie.