Bekijk Mercedes_Benz_E_Class_ComfortFeatures_Footage_FullHD_20MBit
Mercedes_Benz_E_Class_ComfortFeatures_Footage_FullHD_20MBit
Bekijk Digital_Vent_Control_short_916_Text_
Digital_Vent_Control_short_916_Text_
Brussels,
23
februari
2023
|
13:12
Europe/Brussels

De nieuwe E-Klasse: ruimteconcept en interieurdesign

Samenvatting

·        De nieuwe elektronische architectuur maakt een uitgebreide gebruikerservaring mogelijk

·        Bijzonder snelle gegevensoverdracht met de 5G-standaard

·        Tal van nieuwe, intelligente functies in de interieursystemen

Kopers van de nieuwe E‑Klasse kunnen zich verheugen op een bijzonder intense entertainmentervaring. Muziek, games en streaming-content kunnen in de auto met bijna alle zintuigen worden ervaren. Dankzij digitale innovaties in het interieur is de E-Klasse nu intelligenter, met een geheel nieuw niveau van personalisatie en interactie. Tegelijkertijd is de elektronische architectuur meer software- en minder hardware-gestuurd. Dit vormt de basis voor meer individuele updates van de interieursystemen in de toekomst.

De computerfuncties van domeinen die voorheen gescheiden waren, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX-infotainmentsysteem maken dus beide gebruik van een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze vorm van netwerken verbetert de prestaties, omdat de gegevensstromen aanzienlijk sneller kunnen worden verzonden.

De nieuwe E-Klasse krijgt het entertainmentpakket MBUX Entertainment Plus. Het omvat hardware, Mercedes me connect services[1] en een datapakket. Afhankelijk van de beschikbaarheid per markt wordt een communicatiemodule met een 5G-verbinding gebruikt[2] . De mobiele telefoonstandaard 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS[3] .

De lancering van de E-Klasse begint met het Limousine-model. De eerste exemplaren van de 214-serie arriveren deze zomer bij de Europese dealers. In de VS vindt de marktintroductie plaats in het najaar van 2023.

Muziek wordt zichtbaar: geluidsvisualisatie

Met de nieuwe actieve ambianceverlichting met Sound Visualisation kunnen de inzittenden van de nieuwe E-Klasse muziek met drie zintuigen beleven: muzieknummers en het geluid van films of apps kunnen worden beluisterd (desgewenst met Dolby Atmos®-technologie), gevoeld (door middel van klankresonerende transducers in het optionele Burmester® 4D surround sound systeem) en nu ook worden ‘gezien’. De visualisatie vindt plaats op de lichtstrook van de actieve ambianceverlichting (meeruitvoering). Voor het eerst vindt dit plaats in de gehele auto. Zo kunnen bijvoorbeeld snelle opeenvolgingen van beats snelle lichtveranderingen veroorzaken, terwijl vloeiende ritmes zacht in elkaar overlopende lichtstemmingen creëren.

De entertainmentervaring voor de voorpassagier is altijd indrukwekkend. Op het optionele passagiersdisplay kan de voorpassagier dynamische content bekijken, zoals TV of videostreaming1, zelfs wanneer de bestuurder achter het stuur naar hem/haar kijkt. Het display is namelijk schakelbaar. De geavanceerde visuele afscherming met camera vermindert de helderheid en daarmee het risico op afleiding voor de bestuurder.


 

Het entertainmentprogramma in de E-Klasse is interactiever dan ooit. De software-experts van Mercedes-Benz hebben een nieuwe compatibiliteitslaag ontwikkeld waarmee apps van derden kunnen worden geïnstalleerd[4] . Bij de introductie van de E-Klasse[5] zijn de volgende apps beschikbaar op het centrale display: het entertainmentplatform ‘TikTok’, de game ‘Angry Birds’, ‘Webex’, ‘Zoom’ en de browser ‘Vivaldi’. Daarnaast biedt het ZYNC entertainmentportaal[6] (meeruitvoering) videostreaming, on-demand content, interactieve ervaringen, lokale videoprogramma’s, sport, nieuws, games en nog veel meer op het centrale display en het passagiersdisplay, via één gebruikersinterface.

Ook nieuw is een selfie- en videocamera (onderdeel van het optionele MBUX Superscreen) bovenop het dashboard[7]. Wanneer de auto stilstaat, kan de bestuurder[8] deelnemen aan online videoconferenties via bijvoorbeeld Webex en persoonlijke foto’s en video’s maken.

MBUX biedt ook meer bedieningsgemak. Met de functie ‘Just Talk’ kan de intelligente spraakbesturing nu worden geactiveerd zonder het startcommando ‘Hé Mercedes’. Als de functie wordt geactiveerd, verschijnt er een rood microfoonsymbool op het display. Dit geeft aan dat de auto klaar staat en wacht op commando’s.

Meer dagelijks gemak: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) zodat de auto leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies automatiseert[9]. Het resultaat is een gepersonaliseerde automatisering. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Bij het debuut van de nieuwe E-Klasse kunnen klanten gebruikmaken van sjablonen voor standaardfuncties. Ze hebben ook de mogelijkheid om zelf functies aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende taken en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: “Schakel de stoelverwarming in en zet de ambianceverlichting op warm oranje als de binnentemperatuur onder de twaalf graden Celsius komt”.

Voor meer welzijn: ENERGIZING COMFORT en THERMOTRONIC met digitale ventilatieregeling (beide optioneel).

Kalmerende geluiden, mobiliserende massage, activerend licht – Mercedes-Benz biedt een uitgebreid wellness-programma met de verschillend samengestelde ENERGIZING COMFORT-programma’s en de individuele aanbevelingen van de ENERGIZING COACH. In de E-Klasse maakt een nieuwe feature zijn debuut: het ENERGIZING COMFORT-programma ter voorkoming van wagenziekte[10] helpt passagiers die hiermee kampen de symptomen te verlichten. Voor de ENERGIZING COACH is op middellange termijn een bio‑feedback functie10 gepland. Deze kan het gevoel van stress verminderen met ademhalingsoefeningen.


 

Met de automatische THERMOTRONIC-klimaatregeling (meeruitvoering) verbetert Digital Vent Control de comfortbeleving. Het stelt de ventilatieroosters voorin automatisch in op een gewenst ventilatiescenario. Dat kan bijvoorbeeld plaatsvinden aan de hand van het gebruikersprofiel per zitplaats. De ventilatieroosters kunnen echter ook gewoon met de hand worden afgesteld.

MBUX Superscreen met een groot glasoppervlak en nieuw ontworpen pictogrammen: het interieurdesign

Sportief, hoogwaardig en digitaal – deze drie woorden beschrijven het interieurdesign. Het combi-instrument geeft vorm aan de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse is uitgerust met het optionele scherm voor de voorpassagier, strekt een groot glasoppervlak zich over de gehele breedte van het interieur. In het blikveld van de bestuurder bevindt zich het hoge-resolutie instrumentendisplay.

De hoofdpictogrammen op het centrale en optionele passagiersdisplay zijn nu eenvoudiger opgezet en hebben bovendien een kleurcode die overeenkomt met de tegels van de smartphone. Zo kan de bestuurder ze nog intuïtiever herkennen.

‘Het hart van het merk’ gedurende meer dan 75 jaar: de historie

Met meer dan 17 miljoen afgeleverde exemplaren sinds 1946 zijn de E-Klasse en zijn voorgangers de best verkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Velen beschouwen hem als het ‘hart van het merk’. Het erfgoed van de E-Klasse gaat terug tot de begindagen van het merk. Al in de beginjaren van de 20e eeuw domineerden de voorlopers van het huidige Mercedes-Benz AG dit segment: modellen die onder het topsegment, maar boven het segment van compacte modellen waren gepositioneerd, maken een integraal deel uit van het modellengamma van Mercedes-Benz en de oorspronkelijke merken. Sinds de jaren dertig hadden de modellen benamingen die ook nu nog bekend in de oren klinken: bijvoorbeeld de 200 (1933), de 230 (1936) en de dieselvariant 260 D (W 138, 1936) – de eerste personenauto ter wereld met dieselmotor.



 


 

[1] Om de Mercedes me connect services te gebruiken is een persoonlijke Mercedes me ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect services vereist. Bovendien moet de auto gekoppeld zijn aan de bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, voor zover ze op dat moment nog voor de betreffende auto worden aangeboden. De eerste activering van de diensten is mogelijk binnen een jaar na de eerste registratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst gebeurt.

[2] Voor het gebruik van 5G is het optionele Entertainment-pakket vereist met inbegrip van het datavolume van een externe aanbieder (geldig voor 12 maanden) of het datavolume van de klant zelf.

[3] De snelheid en beschikbaarheid van de gegevensverbinding zijn afhankelijk van factoren als de netwerkdekking op de plaats waar de auto zich bevindt.

[4] Voor het gebruik van de services is een persoonlijke Mercedes me ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect services vereist. Bovendien moet de auto gekoppeld zijn aan de bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de diensten tegen betaling worden verlengd, voor zover ze op dat moment nog voor de betreffende auto worden aangeboden. De eerste activering van de diensten is mogelijk binnen een jaar na de eerste registratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst gebeurt. Het gebruik van het entertainmentpakket vereist ook een eigen datavolume van de klant. Voor het gebruik van bepaalde apps via de Mercedes me connect-service kan een apart klantspecifiek contract met de app-aanbieder nodig zijn.

[5] Voor de marktintroductie is een app-pakket gepland. De apps kunnen tijdens de levensduur van de E-Klasse variëren. Voor het gebruik van de diensten is een persoonlijke Mercedes me ID en instemming met de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-diensten vereist. Bovendien moet de auto gekoppeld zijn aan het bijbehorende gebruikersaccount. Na afloop van de eerste termijn kunnen de services tegen betaling worden verlengd, voor zover ze op dat moment nog voor de betreffende auto worden aangeboden. De eerste activering van de diensten is mogelijk binnen een jaar na de eerste registratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat het eerst gebeurt.

[6] Voor het gebruik van ZYNC zijn een actief Mercedes-Benz me-account en het MBUX Entertainment Plus-pakket vereist. Dit is momenteel een jaar lang gratis beschikbaar vanaf de oorspronkelijke registratie, en kan daarna tegen betaling worden verlengd via het Mercedes me Portal (landspecifieke variaties zijn mogelijk).

[7] Nieuwe technologieën moeten altijd voldoen aan de wettelijke eisen van de verschillende markten en moeten dus dienovereenkomstig worden aangepast. Mercedes-Benz onderzoekt momenteel de goedkeuringssituatie die hiermee samenhangt.

[8] In een later stadium worden ook camerafuncties mogelijk voor de voorpassagier.

[9] De beschreven functies zijn toekomstvisies, waarvan sommige nog niet beschikbaar zijn en afhangen van het betreffende model, de individuele configuratie en de betreffende markt.

[10] Voorwaarde voor het gebruik van de functie is de aanwezigheid van ENERGIZING COMFORT en stoelverstelling met geheugenfunctie. Het programma ter voorkoming van bewegingsziekte kan niet worden gebruikt in combinatie met kinderzitjes en is niet beschikbaar in de VS en Canada.