Brussel,
17
juli
2019
|
00:01
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Topprestaties op alle disciplines

Quote module 1

Affalterbach. Emotioneel, dynamisch, persoonlijk. Mercedes-AMG presenteert de CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake en de CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake - twee krachtige nieuwe compacte auto's die een sportief atletisch karakter combineren met een hoge mate van functionaliteit. De 2,0-liter viercilinder turbomotor van 2,0 liter is krachtiger dan ooit, met een vermogen van 285 kW (387 pk) of 310 kW (421 pk). De combinatie van extreem sportieve prestaties (acceleratie 0-100 km/h in 4,1/4,0 seconden) en het variabele interieur met een grotere bagagecapaciteit is gericht op een jonge doelgroep die een actief en gevarieerd leven leidt op het werk en in hun vrije tijd.

Mercedes-AMG breidt zijn modelportefeuille snel uit: “De nieuwe CLA 45 Shooting Brake is nu al het derde model van onze volledig nieuwe reeks compacte performanceauto's en het model laat zien dat we een gamma hebben dat is afgestemd op alle soorten individuele wensen. De rijdynamiek en de sportieve productbeleving zijn van een niveau dat voorheen ondenkbaar was in de compacte klasse. Onze Shooting Brake biedt bovendien een uitgesproken praktisch gebruiksgemak, die door zijn expressieve vormtaal een grote aantrekkingskracht uitoefent”, zegt Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Een nieuw kenmerk dat een belangrijke bijdrage levert aan de onvergelijkbare rijervaring is de actieve, volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving: voor het eerst biedt dit systeem een selectieve vermogensverdeling naar de wielen op de achteras via AMG TORQUE CONTROL. Dit betekent dat het vermogen zeer flexibel en in verschillende verhoudingen over de linker en rechter achterwielen wordt verdeeld, afhankelijk van de rijomstandigheden – wat resulteert in een optimale tractie, ongeacht de toestand van het wegdek en het verloop van de route. Daarnaast zorgt deze spectaculaire Drift-modus (standaard op het S-model en onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor de basismodellen) voor nog meer rijplezier. Dit is mogelijk dankzij een nieuw achterasdifferentieel met een meerschijfskoppeling op elk achterwiel. Deze opent en sluit razendsnel om de koppeltoevoer richting elk achterwiel individueel aan te sturen.

Atletisch en gespierd exterieurdesign

De buitenkant van de nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake wekt emoties op met de lange motorkap, de compacte raamsectie met coupéachtige ruitlijn, de gespierde schouderpartij boven de achterste wielkasten en een gedrongen ogende achterzijde die duidelijk laat zien dat dit model over sportwagengenen beschikt. De AMG-grille met de verticale lamellen laat zien dat de Shooting Brake onmiskenbaar tot de AMG Performance-familie behoort. Tegelijkertijd lijkt het front optisch verlaagd door de ‘shark nose’, de slanke koplampen en de platte, aerodynamische motorkap.

Deze indrukwekkende uitstraling wordt verder benadrukt door de bredere spatborden met uitgebouwde wielkasten. Hiermee wordt de spoorbreedte vergroot en wordt de atletische look geaccentueerd. De mondstukvormige buitenste luchtinlaten vormen een optische link met de AMG GT 4-Door Coupé. De frontsplitter loopt naadloos over in de luchtopeningen voor de voorwielen, die de luchtstroom optimaliseren en zo de aerodynamische prestaties en luchtweerstandscoëfficient (Cd) verbeteren.

De achterzijde wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatpijpen (diameter 82 mm) en een breed achterskirt. De S-modellen vallen op door de grotere uitlaatpijpen van 90 mm met interne demping en AMG-logo. De brede uitstraling van de achterzijde wordt benadrukt door de slanke achterlichtunits, die uit twee delen bestaan. De diffuser met vier verticale vinnen levert een bijdrage aan de aerodynamica. De luchtstroomonderbreker in carrosseriekleur op de achterspoiler maken de sportieve uitstraling aan de achterzijde compleet.

Met 871 mm is de laadopening aanzienlijk breder dan die van de vorige versie (635 mm). Bovendien kan de achterklep ook contactloos worden geopend met EASY PACK en HANDS-FREE ACCESS. Met een volume van 505 liter is er in de bagageruimte veel plaats voor vrijetijds- en outdoor-materiaal.

Verstevigde carrosserie

Net als bij de Coupé hebben de AMG-ontwikkelaars de carrosserie flink verstevigd omdat deze de basis vormt voor het precieze instuurgedrag en de nauwkeurige aansturing van het camber alsmede de stabiliteit van de spoorbreedte en de wielvlucht, ook bij hoge belasting. Een lichtgewicht aluminium plaat die onder de motor is vastgeschroefd, verhoogt de torsiestijfheid aan de voorzijde van de auto. Ook inbegrepen zijn een veerpootbrug tussen de voorste veerpoten en pistoolvormige ‘shotguns’ – extra verstevigingen die de bewegingen van het voorste deel tot een minimum beperken. Diagonaal geplaatste stangen aan de voor- en achterkant van het subframe verbeteren de stijfheid verder.

Nieuwe 4 cilinder turbomotor levert superlatief vermogen

Met een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) is de volledig nieuw ontwikkelde Mercedes-AMG 2,0 liter motor momenteel de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld. Met deze motor heeft Mercedes-AMG het vermogen van zijn voorganger met 30 kW (40 pk) weten te overtreffen. Het maximumkoppel is eveneens verhoogd, van 475 naar 500 newtonmeter. De nieuwe, zeer efficiënte krachtbron wordt geproduceerd op de innovatieve productielijn in Affalterbach, volgens het principe ‘One Man, One Engine’.

De viercilinder motor levert bijzonder indrukwekkende prestaties met twee vermogensvarianten: 310 kW (421 pk) in het S-model en 285 kW (387 pk) in de basisversie. De nieuwe compacte sportwagens accelereren in een recordtijd van nul naar 100 km/u: de CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake heeft daar slechts 4,0 seconden voor nodig, terwijl het basismodel CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake dit redt in 4,1 seconden. De topsnelheid van de basisversies is elektronisch begrensd op 250 km/u, terwijl het S-model af fabriek een topsnelheid van 270 km/u heeft. Met het optionele AMG Driver's package kan de basisvariant ook worden opgevoerd tot 270 km/h.

Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons. Om deze te kunnen bieden, werd de koppelkromme met grote nauwkeurigheid gevormd (‘torque shaping’): Het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij de basisversie) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij de basisversies). Met deze configuratie hebben de engineers van AMG een vermogensafgifte gerealiseerd die vergelijkbaar is met die van een atmosferische motor

Slimme motorfeatures

De nieuwe motor beschikt over tal van intelligente constructiedetails. In tegenstelling tot de eveneens overdwars geplaatste viercilinder in de ‘35’-modellen, draait de nieuwe motor rond zijn verticale as onder een hoek van 180°. Dit betekent dat de turbo en het uitlaatspruitstuk nu aan de achterzijde zijn geplaatst, aan de kant van het schutbord. Het inlaatsysteem is zodoende aan de voorzijde geplaatst. Deze configuratie maakt een zo vlak en aerodynamisch mogelijk frontdesign mogelijk. Daarnaast maakt deze lay-out een luchtcirculatie met kortere afstanden en minder verstoringen mogelijk – zowel aan de inlaat- als uitlaatzijde.

De nieuwe twinscroll-turbo koppelt een optimale respons bij lage toerentallen aan een hoog vermogen in het bovenste toerenbereik. De as van de compressor en het turbinewiel is voor het eerst op anti-frictie lagers geplaatst, waarmee de mechanische weerstand in de turbo wordt geminimaliseerd. Hierdoor reageert de lader sneller en wordt de topsnelheid sneller bereikt – met maximaal 169.000 t/min.

Elektronisch aangestuurde laaddruk

Met een maximale laaddruk van 2,1 bar biedt de 2,0 liter viercilinder turbomotor ook topprestaties op dit vlak. De elektronisch geregelde overdrukklep zorgt ervoor dat de laaddruk nog nauwkeuriger en flexibeler kan worden aangepast, met name tijdens het accelereren onder deellast. Bij dit proces is rekening gehouden met tal van parameters.

Er is naast olie en water ook frisse lucht nodig voor het koelen van de turbo. Die wordt direct van de grille, via de motorafdekking die ook dienstdoet als luchtgeleider, en openingen onder de motorkap naar de turbo geleid. Daarnaast is de turbinebehuizing voorzien van een geïntegreerde isolatie.

Grotere uitlaatkleppen voor snellere gascycli

Door de injectiemonden en de bougies in de cilinderkop te herpositioneren en onder een kleine hoek te plaatsen, was het mogelijk om de uitlaatkleppen veel groter te maken dan bij de vorige motor. De grotere dwarsverbindingen in het uitlaattraject zorgen ervoor dat de gassen uit de verbrandingskamers stromen met beperkte verliezen.

Twee bovenliggende nokkenassen sturen de 16 kleppen aan via lichtgewicht rolnokvolgers. De nokkenasverstelling aan de inlaat- en de uitlaatzijde zorgen voor een uitstekende respons en een optimalisatie van de gascyclus onder alle omstandigheden. De variabele klepbediening CAMTRONIC aan de uitlaatzijde is een andere feature, met twee nokken per klep. De nokken hebben een verschillende geometrie zodat de uitlaatkleppen, afhankelijk van de nokinstelling die het beste past bij de rijomstandigheden, kort of lang kunnen worden geopend – voor een nog betere respons bij lage toerentallen, zuinig en comfortabel rijden bij middelhoge toerentallen en een volledige vermogensafgifte in het hoge toerenbereik.

Tweevoudige benzine-inspuiting voor hogere prestaties

Voor het eerst is de nieuwe high-performance viercilinder voorzien van tweevoudige benzine-inspuiting. In de eerste fase zorgen de zeer snel en nauwkeurig werkende piëzo-injectoren ervoor dat de brandstof in de verbrandingskamers wordt gespoten onder een druk tot 200 bar. Dit is deels een meervoudig proces dat wordt aangestuurd door het motormanagement. In de tweede fase vindt er extra indirecte inspuiting plaats via het inlaatspruitstuk met behulp van magneetkleppen. Dit is noodzakelijk om het hoge specifieke vermogen van de motor te realiseren. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer werkt onder een druk van 6,7 bar.

Geavanceerd koelsysteem voor motor, turbo en laadlucht

Het hoge vermogen vereist een intelligent koelsysteem. Dit systeem is zo ontworpen dat de cilinderkop en het carter tot verschillende temperatuurniveaus kunnen worden gekoeld. Met deze innovatieve maatregel kan een koude cilinderkop maximum vermogen bieden en een efficiënte ontstekingstiming en een warm carter interne wrijving beperken.

De koelvloeistof wordt naar de cilinderkop geleid door een mechanische waterpomp, terwijl het motorblok wordt gekoeld via een tweede, elektrische, high-performance waterpomp. Na een koude start blijft deze pomp uitgeschakeld tot de motor is opgewarmd. Als hij is ingeschakeld, wordt de pomp door de regeleenheid van de motor bestuurd zodat het motorblok altijd voldoende gekoeld wordt.

Daarnaast beschikt de motor over een olietemperatuurregelaar die tijdens de opwarmfase de motorolietemperatuur flexibel regelt. Hiermee komt de motor sneller op bedrijfstemperatuur en worden wrijving en slijtage geminimaliseerd. Een bijkomend milieuvoordeel is dat het brandstofverbruik en de koude start-emissie ook worden verlaagd.

Functies als het dynamomanagement, het ECO start-stopsysteem met snelle herstarts, de ‘zeil’-functie en het benzinepartikelfilter maken allemaal deel uit van het technologiepakket van de nieuwe AMG-viercilinder.

Digitale en ‘smart hand’-productie: ‘One man, one engine’

De nieuwe motor wordt geheel met de hand geassembleerd. Hiervoor werd in de AMG-motorenfabriek in Affalterbach een geheel nieuwe productielijn geïnstalleerd waarmee Mercedes-AMG het ‘One Man, One Engine’-principe en de Industry 4.0-methodes naar een nieuw niveau brengt met behulp van de nieuwste inzichten op het gebied van ergonomie, de omgang met materialen, kwaliteitsborging, duurzaamheid en efficiëntie. Als stap richting de implementatie van Industry 4.0 vindt de handmatige assemblage bij AMG plaats volgens het principe ‘smart production’. Dat kenmerkt zich door een maximale flexibiliteit, het is transparant en bijzonder efficiënt. Het garandeert en verbetert het kwaliteitsniveau van de motoren en de productieprocessen met behulp van innovatieve en digitale technologieën.

AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling

De AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling draagt ook bij aan het soepele en dynamische karakter van de auto. De overbrengingsverhoudingen zijn zo gekozen dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. Afhankelijk van de gekozen AMG DYNAMIC SELECT modus wordt een specifieke rijconfiguratie aangeboden met andere acceleratie- en schakelfeatures.

Met de standaard RACE START-functie kan vanuit stilstand maximaal worden geaccelereerd en dat is een geweldige ervaring. Dat geldt ook voor de motorsound met tijdelijke ontstekingsonderbreking bij het opschakelen en automatische dubbele ontkoppelingsfunctie bij het terugschakelen. Natuurlijk is er rekening gehouden met de efficiency: in de ‘Comfort’-modus is de ECO start/stopfunctie actief; de ‘zeil’-functie kan worden geselecteerd in de ‘Individual’-modus.

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met AMG TORQUE CONTROL

De bijzonder dynamische rijervaring van een compleet nieuwe dimensie wordt versterkt door de volledig variabele vierwielaandrijving, die standaard wordt geleverd. Het geheim is de AMG TORQUE CONTROL in het nieuwe achterasdifferentieel: Dit is voorzien van twee elektronisch bestuurde multidisckoppelingen die beide zijn verbonden met een aandrijfas achter. Zo kan het vermogen niet alleen volledig variabel worden verdeeld tussen de voor- en achterwielen, maar ook variabel tussen het linker- en rechter achterwiel. Dit betekent dat het koppel afhankelijk van de rijmodus en de rijomstandigheden over de beide achterwielen kan worden verdeeld.

Het resultaat is een optimale trekkracht, zelfs onder slechte wegomstandigheden en extreem bochtenwerk, bijvoorbeeld op het circuit. Daarnaast biedt deze geavanceerde oplossing een Drift-modus (standaard bij de S-modellen en onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor de basismodellen), wat driften mogelijk maakt en daarmee het rijplezier extra vergroot. De Drift-modus kan worden geactiveerd in de ‘RACE’-rijmodus met de schakelpaddles mits ESP® is uitgeschakeld en de versnellingsbak op handmatig staat.

Snel reagerende elektromechanische regeling

De verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achteras en tussen de twee achterwielen wordt elektromechanisch geregeld. De factoren die van invloed zijn op de koppelverdeling zijn niet alleen de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleraties en de stuurhoek, maar ook het verschil in aantal omwentelingen tussen de afzonderlijke wielen, de gekozen versnelling en de positie van het gaspedaal.

De voordelen van een elektromechanische regeling ten opzichte van een elektro-hydraulisch systeem hebben vooral betrekking de rijdynamiek, met name door de aanzienlijk snellere respons en de toerentalonafhankelijke bediening van de lamellen over het hele verstelbereik.

De karakteristiek van de vierwielaandrijving is afhankelijk van het rijprogramma en de AMG DYNAMICS-modus. In ‘Basic’ en ‘Advanced’ staat het 4MATIC-systeem in de ‘Comfort’-modus. In ‘Pro’ en ‘Master’ (standaard voor de S-modellen, onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor basisversies) schakelt het 4MATIC-systeem over naar de ‘Sport’-modus ‑voor een nog soepeler handling en nog hogere stabiliteitslimieten.

Specifieke componenten voor buitengewoon dynamische handling

De nieuwe AMG-ophanging met specifieke veerelementen en de nieuwe, frequentie-selectieve schokdempers zorgt voor een goede rechtuitstabiliteit en een dynamisch bochtengedrag met een beperkte rolneiging van de carrosserie. Tegelijkertijd is het comfort verbeterd ten opzichte van het vorige model. De dynamiek in langs- en dwarsrichting zijn perfect gecoördineerd. Alle onderstelcomponenten zijn doorontwikkeld voor een hogere mate van laterale acceleratie in combinatie met een goede voertuigcontrole in het grensbereik.

De vooras bestaat uit een constructie met McPherson-veerpoten. De wielgeleiding verloopt aan beide zijden door middel van een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert torque steer – voor een maximaal comfort en een lichtvoetig rijgedrag. De nieuwe dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium beperken het onafgeveerde gewicht en maken zo een gevoeliger respons van de vering mogelijk. De remzadels bij de vooras zijn radiaal geschroefd, een technologie afkomstig uit de autosport. De drager van de vooras kenmerkt zich door een extra stevige bevestiging en levert zodoende een bijdrage aan de stijfheid van de voorzijde.

De achteras met vier draagarmen is via een achterasdrager star met de carrosserie verbonden voor een zeer hoge mate van torsiestijfheid. De achterwielen zijn voorzien van drie dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm plus specifieke lagers. Dit garandeert een hoge mate van rijstabiliteit en souplesse.

Adaptieve demping AMG RIDE CONTROL met drie modi

Deze optioneel leverbare adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht al naargelang de rijsituatie, op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.

Krachtig high-performance remsysteem

Het high-performance remsysteem zorgt voor een fadingvrije vertraging en korte remwegen. Bij het basismodel werken de vaste monoblok-remzadels op de vooras met vier zuigers met 350 x 34 mm grote schijven en is de achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 x 22 mm grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De grijze remklauwen zijn voorzien van een wit AMG-logo.

De S-modellen en het basismodel met het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket hebben een nog krachtiger remsysteem met vaste remzadels met zes zuigers en 360 x 36 mm schijven op de vooras. Hier zijn de remzadels rood en voorzien van een wit AMG-logo.

Stuurbekrachtiging met speciale tandheugel en variabele verhouding

De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging past met zijn directe instuurkarakteristiek perfect bij een sportief rijgedrag. De stuurbekrachtiging is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele verhouding en twee kenvelden: afhankelijk van het gekozen rijprogramma zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel. De starre bevestiging aan de integraaldrager verbindt de stuurbekrachtiging nog beter met de carrosserie en zorgt zo voor nog meer stuurprecisie.

Uitgebreide voertuigkarakteristieken

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard voor S-modellen, inbegrepen in het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor de basismodellen) maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden tal van relevante parameters veranderd:

  • Aandrijflijn: De afstelling van het gaspedaal, de schakeltijden en timing in de varianten Reduced, Moderate, Sport of Dynamic
  • Transmissie: automatisch of handmatig
  • AMG DYNAMICS: Rijdynamiekfuncties zoals vierwielcontrole, de afstelling van de stuurinrichting en extra ESP® functies in de varianten Basic, Advanced, Pro of Master (standaard bij het S-model, maakt deel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket voor het basismodel)
  • Uitlaatsysteem: Geluid en afstelling van de geluidsmodi Balanced of Powerful
  • Onderstel (met optioneel AMG RIDE CONTROL-onderstel): in Comfort, Sport, Sport+

AMG DYNAMICS: meer souplesse en stabiliteit

De nieuwe CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake biedt ook AMG DYNAMICS als onderdeel van de AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma's. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP® uit met souplesse-verhogende ingrepen op de vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en extra ESP®-functies. Bij een snel genomen bocht zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment rond de hoogte-as, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig verloopt

Het spectrum varieert van extreem stabiel tot zeer dynamisch. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma’s het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de bijpassende extra informatie weergegeven

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval vertonen de compacte sportauto's een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van demping van de gierverhouding.
  • ‘Advanced’ is ingeschakeld in het ‘Sport’-rijprogramma. De 45 modellen behouden een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.
  • ‘Pro' (afkorting voor 'Professional') behoort tot het 'Sport+' programma. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer hulp bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en de feedback van de weg bij het nemen van bochten verder worden verbeterd.
  • ‘Master’ is gekoppeld aan het ‘RACE’-rijprogramma (standaard voor het S-model, onderdeel van het optionele AMG DYNAMIC PLUS package voor de basisversies) De ‘Master’-modus is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier willen ervaren op afgesloten racecircuits. De ‘Master’-modus biedt een voertuigbalans met licht overstuur, een lage stuurhoek en een soepeler besturing. Op deze manier zorgt de ‘Master’-modus voor maximale wendbaarheid en wordt alle dynamische rijpotentieel gebruikt. Om de ‘Master’-modus te activeren, moet de bestuurder met een knop op de middenconsole het ESP® naar de ESP® SPORT-handlingmodus omzetten of het ESP® uitschakelen.

In rijprogramma ‘Individueel’ kan de bestuurder zelf de AMG DYNAMICS-niveaus ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ instellen.

Nauwe samenwerking tussen man en machine

Met de sportieve uitrusting en het MBUX-infotainmentsysteem creëert het hoogwaardige interieur een nauwe, persoonlijke band tussen mens en machine. De bestuurder en de voorpassagier zitten actief op voorgevormde sportstoelen met stevige zijdelingse steun. De standaardbekleding met een combinatie van zwarte lederlook ARTICO en microvezel DINAMICA is tijdloos en zorgt voor typische AMG-accenten met dubbele, rode sierstiksels. Het kleurenschema wordt weerspiegeld door de rode designo veiligheidsgordels en het sierpaneel van het dashboard in zwart microvezel DINAMICA met rode sierstrip. De verchroomde ventilatieroosters zijn eveneens voorzien van een rode omlijsting. Als alternatief kan worden gekozen voor een bekleding in lederlook ARTICO in nevagrijs/zwart met middengrijze dubbele sierstiksels en een lichte, in de lengterichting geslepen aluminium lijst.

Gele accenten benadrukken het autosportkarakter

Gele accenten in het interieur van het S-Model onderstrepen het autosportkarakter van de modellen met de krachtigste motoren. Tot de standaarduitrusting behoren ook het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met contrasterende gele sierstiksels, een gele 12-uur markering, AMG-stuurknopen en AMG-logo, plus sfeerverlichting.

Alle modellen hebben standaard een hoogglans zwarte middenconsole met touchpad en bovendien een bedieningspaneel met extra schakelaars voor de bediening van de 3-traps ESP®, de handmatige schakelmodus, de optionele adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL en het optionele AMG Performance uitlaatsysteem. In combinatie met het optionele lederpakket is de rand van de middenconsole uitgevoerd in zilverchroom.

MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke displays

De combinatie van een sportief design en verfijnde details komt ook naar voren in het MBUX infotainmentsysteem met zijn innovatieve bedienings- en weergaveconcept. MBUX zorgt voor een nog sterkere verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers Emotionele weergavestijlen onderstrepen de begrijpelijkheid van de bedieningsstructuur en worden gekenmerkt door briljante 3D-graphics met maximale resolutie. Optisch versmelten beide displays onder een gemeenschappelijk afdekglas tot een widescreen cockpit en benadrukken daarmee als centraal element de horizontale structuur van het interieurdesign.

Bij het combi-instrument is er keuze uit de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken.

En natuurlijk is de baanbrekende stembesturing die wordt ingeschakeld met de woorden ‘Hey Mercedes’ ook aan boord. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX nagenoeg alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigfuncties, ook al worden ze op een andere manier uitgesproken.

AMG Performance-stuurwiel: met optionele bedieningstoetsen

De bestuurder wordt perfect met de auto verbonden via het met nappaleder beklede, afgevlakte, multifunctionele sportstuur met geperforeerd leder op het greepgedeelte en, afhankelijk van de bekleding, rode, gele of zwarte sierstiksels en een zilveren afdekplaatje. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken door handmatig schakelen een nog sportiever rijgedrag mogelijk.

De S-modellen zijn standaard uitgerust met een AMG Performance stuurwiel dat is bekleed met nappaleder/microvezel DINAMICA (optioneel verkrijgbaar voor het basismodel). Met de AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij de S-modellen, optioneel bij de basisversies in combinatie met het Performance-stuurwiel) bevinden de AMG-rijprogramma’s zich binnen handbereik en kunnen ook andere AMG-functies direct vanaf het stuur gemakkelijk worden bediend.

Technische gegevens in een oogopslag

 

Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake

Motor

2,0-liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

2,0-liter 4 in-lijn twinscroll turbo met rollagers

Cilinderinhoud

1.991 cc

1.991 cc

Max. vermogen

285 kW (387 pk) bij 6.500 t/min

310 kW (421 pk) bij 6.750 t/min

Max. koppel

480 Nm bij 4.750-5.000 t/min

500 Nm bij 5.000-5.250 t/min

Aandrijving

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele koppelverdeling met AMG TORQUE CONTROL

AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele koppelverdeling met AMG TORQUE CONTROL

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT DCT8G-transmissie met dubbele koppeling

AMG SPEEDSHIFT DCT8G-transmissie met dubbele koppeling

Acceleratie 0-100 km/h

4,1 sec

4,0 sec

Topsnelheid

250 km/h**

270 km/h***

** elektronisch begrensd met AMG Driver‘s Pakket tot 270 km/h; *** elektronisch begrensd