Brussel,
21
november
2019
|
11:10
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ en GLE 63 S 4MATIC+

Samenvatting

Met de nieuwe Performance-modellen op basis van de GLE zet Mercedes-AMG een 20 jaar oude traditie voort: in 1999 was de ML 55 met zijn 255 kW (347 pk) V8-motor het topmodel in het modellengamma van de toenmalige M-Klasse. Hetzelfde geldt voor zijn hedendaagse opvolger, de Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik: 11,5-11,4 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 262-261 g/km)* . De topuitvoering van de modelreeks verschijnt uiteraard aan de startlijn met de modernste motortechnologie: de AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met een vermogen van 420 kW (571 pk) in de reguliere uitvoering en de motorversie met 450 kW (612 pk) in de S-variant wordt voor het eerst gecombineerd met de EQ Boost-startdynamo, een extra elektrisch vermogen van 16 kW (22 pk), een 48-volt elektrisch boordsysteem, cilinderuitschakeling en een benzinepartikelfilter voor een optimaal rendement. Bovendien worden de grenzen van de rijdynamiek nog verder verlegd door de volledig variabele vierwielaandrijving, de luchtvering met adaptieve demperverstelling, actieve rolstabilisatie en de extreem snel schakelende TCT 9G-transmissie.

De nieuwe AMG-modellen bieden de luxe van een top-SUV: een goed zicht rondom, veel ruimte voor passagiers en bagage, hoogwaardige materialen en de allernieuwste rijhulp-, infotainment- en connectiviteitsfuncties. Nog meer veelzijdigheid wordt geboden door de verbeterde offroad-capaciteiten met de twee extra rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' en het variabel instelbare voertuigniveau. In deze auto komen extreme sportiviteit, eersteklas offroad-eigenschappen en een maximaal praktisch gebruiksgemak samen.

“Met onze nieuwe GLE Performance-modellen hebben we een 20-jarige traditie klaargestoomd voor de toekomst. Voor het eerst elektrificeren we onze beproefde 4,0-liter V8-biturbomotor met een EQ Boost startdynamo en een 48-volt boordsysteem. Zo beginnen we aan een nieuw hoofdstuk met betrekking tot onze aandrijftechniek, die we achtereenvolgens ook verder uitbreiden naar andere modelseries terwijl we stappen zetten richting elektrificatie en hybridisatie. Met onze nieuwe premium SUV's kunnen onze klanten zich verheugen op een ongeëvenaarde combinatie van rijprestaties, een maximaal praktisch gebruiksgemak, optimale tractie op vrijwel alle oppervlakken en ook comfort tijdens lange ritten plus een overtuigende efficiency”, zegt Tobias Moers, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Voor het eerst voorzien van de EQ Boost startdynamo: de AMG 4,0-liter V8-biturbomotor

De 4,0-liter V8-biturbomotor in de nieuwe GLE 63 wordt voor het eerst in beide vermogensvarianten (420 kW/571 pk en 450 kW/612 pk) gecombineerd met een geïntegreerde EQ Boost startdynamo. Deze combineert een startmotor en een dynamo in één krachtige elektromotor en is geïntegreerd tussen de motor en de transmissie om ruimte te besparen. Het extra vermogen van 16 kW (22 pk) plus 250 Nm koppel dat tijdelijk kan worden gebruikt, maakt niet alleen krachtiger wegrijden mogelijk; dit innovatieve systeem levert namelijk ook de energie voor het 48 volt boordnet, doet dienst als stroomgenerator voor onder meer de verschillende hybride-functies. Hiertoe behoren boost, recuperatie, verschuiving van het belastingpunt, zeilen en het vrijwel onmerkbaar herstarten van de motor met behulp van de start/stop-functie. Voor het eerst is de EQ Boost startdynamo ook verantwoordelijk voor de regeling van het stationaire toerental. Dit maakt een brandstofbesparing mogelijk die voorheen voorbehouden was aan hoogvoltage hybridetechnologie.

De AMG 4,0-liter V8-motor beschikt over de beproefde dubbele turbotechniek, waarbij de twee uitlaatgasturbo’s niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken zijn geplaatst. De voordelen van de 'hot inside V' opstelling zijn het compacte motorontwerp en de directe reactie van de uitlaatgasturboladers. Deze beschikken over twin-scroll-technologie om optimaal gebruik te maken van de uitlaatgasstroom en de respons nog verder te verbeteren. Directe benzine-injectie met piëzo-injectoren, het volledig aluminium carter, de vier kleppen per cilinder met nokkenasverstelling, de lucht-waterkoeling, het dynamomanagement, de ECO-start-/stopfunctie en de zeilmodus zijn allemaal aanwezig.

Verbeterde efficiency: het intelligente AMG-cilindermanagement

Om de efficiency verder te verhogen, heeft Mercedes-AMG de V8-motoren ook voorzien van cilinderuitschakeling. In het deellastbereik zijn de cilinders twee, drie, vijf en acht gedeactiveerd, wat het brandstofverbruik aanzienlijk vermindert. Wanneer de bestuurder het rijprogramma 'Comfort' heeft geselecteerd, is het cilinderuitschakelingsysteem beschikbaar in het brede toerentalbereik van 1.000 tot 3.250 tpm. Een speciaal display in het instrumentenpaneel geeft aan of het cilinderuitschakelingsysteem in gebruik is en of de motor in vier- of achtcilindermodus draait. De overgang tussen deze twee modi is direct, snel en koppelneutraal, zodat de passagiers geen comfortvermindering ervaren.

In de krachtigste AMG GLE S 4MATIC+-variant beschikt de achtcilinder over actieve motorsteunen. Deze spelen in op de tegenstrijdige doelstellingen van een zo zacht mogelijke verbinding met de aandrijflijn voor een hoog comfort en een zo stijf mogelijke verbinding voor een optimale rijdynamiek door hun stijfheid traploos en snel aan te passen aan de betreffende rijomstandigheden.

Voor meer sportiviteit: luchtvering met continu verstelbare demping

De tot de standaarduitrusting behorende luchtvering AMG RIDE CONTROL+ en de adaptief verstelbare demping ADS+ (Adaptive Damping System) combineren een uitstekende rijdynamiek met een hoge mate van afrolcomfort. Het systeem biedt de mogelijkheid om een selectie te maken uit de drie standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ en maakt daarmee een duidelijke keuze mogelijk tussen langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.

Door de pneumatische niveauregeling rondom behoudt de GLE 63 4MATIC+ een constant voertuigniveau, ongeacht de belading. Dit kan afhankelijk van de rijmodus of handmatig worden aangepast met behulp van een tuimelschakelaar in de middenconsole. Het voertuigniveau wordt in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's ´Sport´, ´Sport+´ en ´RACE´ (alleen beschikbaar voor de S-variant) over het algemeen met 10 mm verlaagd. In de rijmodus ´Comfort´ wordt het voertuig bij een snelheid van 120 km/h met 10 mm verlaagd en bij een snelheid van minder dan 70 km/h weer op een normaal niveau gebracht. Hierdoor worden de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik verminderd. Bovendien wordt de rijstabiliteit beter dankzij het lagere zwaartepunt. In de rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' wordt het onderstel met 55 mm verhoogd om de bodemvrijheid op slechte ondergrond te vergroten en automatisch tot een normaal niveau verlaagd wanneer de snelheid 70 km/h bereikt. Deze functie kan ook worden bediend met de tuimelschakelaar.

Lichtvoetig en nauwkeurig: AMG ACTIVE RIDE CONTROL rolstabilisatie

De AMG-specifieke configuratie voor een hoge mate van dynamiek wordt ondersteund door het actieve rolstabilisatiesysteem ACTIVE RIDE CONTROL op 48-volt basis. Dit systeem compenseert nauwkeurig de bewegingen van de carrosserie. Dit zorgt ervoor dat zelfs in sportieve situaties die het grensbereik benaderen het rijgedrag nauwkeurig controleerbaar en uiterst direct blijft. Het systeem maakt gebruik van twee onafhankelijk werkende, elektromechanische actuatoren op de voor- en achteras, elk met een geïntegreerde planetaire aandrijving. Het systeem vermindert niet alleen overhelbewegingen bij het nemen van bochten, maar maakt het ook mogelijk om het gedrag bij insturen en lastwisselingen nauwkeuriger te bepalen. Bovendien zorgt het voor meer rijcomfort bij rechtuit rijden, omdat bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek aan één kant worden gecompenseerd. Carrosseriebewegingen kunnen actief en optimaal worden aangepast aan de rijomstandigheden, wat de rijbeleving versterkt. Bijkomend voordeel in vergelijking met conventionele hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. De AMG-regeling kan de rijsituatie in milliseconden aanpassen. Ook is het gewicht van de componenten lager in vergelijking met conventionele oplossingen.

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling

De op maximale prestaties gerichte vierwielaandrijving zorgt continu voor een optimale verhouding tussen dynamiek, tractie en efficiency. Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de vast aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. De optimale koppelverdeling wordt continu berekend op basis van de rijomstandigheden en de input van de bestuurder. De overgang van achterwiel- naar vierwielaandrijving en omgekeerd is naadloos, omdat de intelligente besturing is geïntegreerd in de totale systeemarchitectuur van de auto. Naast tractie en zijwaartse dynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de dynamiek in langsrichting voor een nog krachtigere acceleratie. De factoren die de koppelverdeling beïnvloeden, zijn niet alleen de rijsnelheid, de laterale en longitudinale acceleratie en de stuurhoek, maar ook het verschil in draaisnelheid tussen de afzonderlijke wielen en de gekozen versnelling.

De vierwielaandrijving wordt afhankelijk van de gekozen fase van het 3-traps elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® geregeld – van sportief met de nadruk op veiligheid tot zeer dynamisch. Het dynamische 4ETS stuursysteem verbetert de veiligheid en wendbaarheid nog verder, met name op gladde oppervlakken of op oppervlakken met verschillende wrijvingscoëfficiënten. Het systeem maakt gebruik van reminterventies om te voorkomen dat de aangedreven wielen bij het wegrijden of accelereren spinnen. Tegelijkertijd maakt het sperdifferentieel-effect het mogelijk om het koppel over te brengen naar de wielen die niet spinnen.

Meer tractie en dynamiek: het sperdifferentieel

Om de tractie en dynamiek verder te verbeteren, beschikken de GLE 63 en GLE 63 S standaard over een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras. Zo wordt het spinnen van het wiel aan de binnenzijde in bochten onderdrukt, wat zorgt voor een optimale grip en maximale veiligheid bij het rijden. Zo kan de bestuurder dankzij de verbeterde tractie eerder en met meer vermogen uit de bochten accelereren. Het voertuig blijft stabieler bij het remmen vanaf hoge snelheid, terwijl het sperdifferentieel ook de tractie bij het optrekken vanuit stilstand verbetert. Op die manier kan de bestuurder sneller en met meer kracht uit de bocht accelereren.

Bijzonder direct: de snelheidsafhankelijke AMG sportbesturing

De elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging beschikt over een variabele verhouding. Hij overtuigt door zijn precieze feedback dankzij de AMG-specifieke tandheugelbesturing met een variabele verhouding. De stuurhulp is gekoppeld aan de verschillende niveaus van het AMG DYNAMICS-systeem. De configuratie in 'Basic' en 'Advanced' is gericht op comfort. In 'Pro' en 'Master' is een configuratie geprogrammeerd die een sportieve rijstijl ondersteunt en voor meer feedback van het wegdek zorgt.

Goede controle en fadingbestendigheid: de AMG high-performance remsystemen

In lijn met de hoge vermogens en de bijbehorende prestaties hebben de nieuwe GLE 63-modellen een groot gedimensioneerd high-performance remsysteem met vaste remklauwen en 400 x 38 mm remschijven aan de voorzijde, plus zwevende remklauwen met één zuiger en 370 x 32 mm schijven aan de achterzijde. De S-variant wordt gekenmerkt door rode remklauwen, terwijl de basisvariant grijze remklauwen heeft.

Als optie kan een krachtig keramisch remsysteem met bronskleurige vaste remklauwen met zes zuigers aan de voorzijde, en zwevende remklauwen met één zuiger aan de achterzijde worden besteld. Dit systeem levert niet alleen een lager gewicht op, maar ook een hoge mate van stabiliteit en fading-bestendigheid bij hoge belasting. Het remsysteem scoort ook hoog met een lange levensduur en bijzonder snelle reacties.

Snel en dynamisch: de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie

De AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie is speciaal afgestemd op de eigenschappen van de achtcilindermotor van de GLE 63. De systematische doorontwikkeling van hardware en software heeft het mogelijk gemaakt om de reactietijden verder te optimaliseren. Dit betekent dat automatische en handmatige schakelcommando's sneller dan ooit kunnen worden uitgevoerd. Verschillende versterkingsmaatregelen zorgen ook voor duurzaamheid en prestaties met het hoge koppelniveau dat door de V8-motor wordt gegenereerd. Er wordt een natte startkoppeling gebruikt in plaats van een koppelomvormer. Dit bespaart gewicht, vermindert de massatraagheid en optimaliseert zo de reactiesnelheid.

De specifiek op dit model afgestemde software maakt extreem korte schakeltijden en snelle meervoudige terugschakelacties mogelijk. De software zorgt ook voor een bijzonder emotionele schakelervaring dankzij de dubbele koppelingsfunctie.

Het schakelen vindt plaats zonder onderbreking van de trekkracht. Dynamische acceleratie en zeer korte schakeltijden zijn evenzeer mogelijk als een zuinige rijstijl, afhankelijk van de gekozen modus.

Highlights van de transmissie:

· aanpassing van de schakelkarakteristieken aan het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma

· in de handmatige modus 'M' reageert de transmissie direct op manuele schakelopdrachten van de bestuurder – de aandrijflijn reageert nauwkeurig en voert de opdrachten vrijwel onmiddellijk uit

· de gedurende een korte tijd beschikbare M-modus maakt een onmiddellijke overschakeling naar de handmatige modus mogelijk met behulp van de schakelpaddles

· automatische dubbele koppelingsfunctie bij terugschakelen: dit effect wordt automatisch toegepast in de rijprogramma's 'Sport', 'Sport+' en 'RACE' (alleen beschikbaar bij de S-variant).

· de ECO-start-/stopfunctie is automatisch actief in het rijprogramma 'Comfort'.

· de functie 'zeilen' kan in de modus 'Individual' individueel worden geactiveerd.

Rijplezier maal zeven: AMG DYNAMIC SELECT en AMG DYNAMICS

De zeven DYNAMIC SELECT-rijprogramma's Comfort, Sport, Sport+, Individual, RACE (alleen S-variant), Trail en Sand maken een zeer gevarieerde rijbeleving mogelijk, met een brede spreiding tussen maximaal comfort en lichtvoetige sportiviteit. AMG DYNAMIC SELECT past hiervoor belangrijke parameters als de respons van motor en transmissie, de kenvelden van gaspedaal en besturing, de demping van het onderstel of de sound aan.

  • ‘Comfort’: comfortabel en zuinig rijden, onder andere door vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgesteld met de nadruk op comfort.
  • ‘Slippery’: optimaal afgesteld voor glad wegdek met verminderd vermogen en een vlakke koppelcurve voor maximale stabiliteit.
  • ‘Sport’: sportief karakter door soepeler respons op bevelen via het gaspedaal, verkorte schakeltijden, eerder terugschakelen en de duidelijke emotionalisering van het schakelen door tussengas. Dynamischere afstelling van het onderstel.
  • ‘Sport+’: extreem sportief karakter door nog soepeler respons van het gaspedaal, akoestisch sterker benadrukt tussengas bij het terugschakelen en gerichte momentingrepen bij het opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Hoger stationair toerental voor sneller wegrijden. Onderstel, besturing en aandrijflijn zijn nog dynamischer afgesteld.
  • ‘Individual’: individuele aanpassing van aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, onderstel en uitlaat. Daarnaast is de zeilfunctie beschikbaar in de rijsettings ‘Reduced’ en ‘Moderate’.
  • ‘Trail’: veilig rijden bij maximale performance op een zachte, modderige of gladde ondergrond. De ophanging wordt naar een hoger niveau gebracht (55 mm meer bodemvrijheid). Vanaf 70 km/h wordt de vering automatisch weer verlaagd.
  • ‘Sand’: sportief karakter voor optimale grip en besturing in zand of in woestijnduinen. De ophanging wordt naar een hoger niveau gebracht (55 mm meer bodemvrijheid). Vanaf 70 km/h wordt de vering automatisch weer verlaagd.

De rijmodi zijn gekoppeld aan de AMG DYNAMICS rijdynamiekcontrole, wat betekent dat de handlingeigenschappen nog beter kunnen worden afgestemd op de verschillende eisen en rijomstandigheden. Achter de overkoepelende term AMG DYNAMICS gaan de dynamiekfuncties 'Basic', 'Advanced', 'Pro' en 'Master' schuil, waarvan de functies automatisch door het betreffende rijprogramma worden geselecteerd. Bovendien zijn de niveaus 'Traction' en 'Slide' beschikbaar in de offroad rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' wanneer het ESP® is gedeactiveerd.

Parameters die relevant zijn voor het rijden, zoals de reactie van de motor en de ophanging of de activeringsniveaus van het volledig vernieuwde ESP®, zijn op intelligente wijze aangepast aan het rijprogramma. Het spectrum varieert van extreem veiligheidsgericht tot zeer dynamisch. De aan het RACE-rijprogramma gekoppelde 'Master'-modus zorgt voor optimale wendbaarheid en laat het hoge prestatiepotentieel optimaal tot zijn recht komen -bijvoorbeeld door een hogere gierverhouding en een snellere reactie van het gaspedaal, de versnellingsbak, de achterasbesturing, het elektronisch geregelde achteras-sperdifferentieel of de remkrachtverdeling van de vierwielaandrijving.

Onafhankelijk van het aandrijfprogramma kan de bestuurder met de knoppen in de middenconsole of de knoppen op het stuurwiel direct de handmatige schakelmodus, het gewenste veringniveau en bijvoorbeeld ook de gewenste instelling van het uitlaatsysteem selecteren.

Exterieurdesign – gespierd en onderscheidend

Het design van het exterieur straalt pure energie en 'Performance Luxury' uit. De AMG-specifieke grille met verticale lamellen bevestigt dat dit model deel uitmaakt van de AMG-modelfamilie, terwijl de dynamische pijlvorm van de voorzijde de kenmerkende verhoudingen benadrukt. Een typisch kenmerk van de Performance-modellen is de voorbumper in een dynamisch jet-wing design, die in de kleur van het voertuig is gespoten en is voorzien van zwarte luchtinlaten. Imposante powerdomes in de motorkap en de frontsplitter in de kleur zilver chroom benadrukken het scherpere design.

De side skirts, buitenspiegelbehuizingen en verbrede wielkasten zijn in de kleur van de auto gespoten en sluiten naadloos aan bij het gespierde totaalbeeld. Verschillende wiel-/bandcombinaties voldoen aan alle eisen die op de weg en in het terrein worden gesteld. Het basismodel is standaard voorzien van 20 inch lichtmetalen wielen met AMG-belettering, terwijl de S-variant af fabriek wordt geleverd met 21 inch wielen. Andere wielvarianten met een diameter van 21 tot 22 inch zijn optioneel verkrijgbaar.

De nieuw ontworpen achterbumper met AMG-specifieke details, zoals een opvallende diffuser en een sierstrip in de kleur silver shadow, accentueren de breedte van het voertuig visueel. Het speciale AMG-uitlaatsysteem met twee rechthoekige dubbele uitlaatelementen (met de voor de GLE 63 S kenmerkende golfvorm) en de dakspoiler ronden het sportieve uiterlijk af.

Verdere individualiseringsmogelijkheden zijn beschikbaar in de vorm van het AMG nightpakket. Daartoe behoren warmtewerende, donker getinte ramen en ook de frontsplitter, de bumpersierdelen aan de voor- en achterzijde, de inzetstukken in de side skirts, de buitenspiegelkappen en de raamomlijsting in gedistingeerd zwart. Bovendien zijn de dubbele uitlaatelementen afgewerkt in de kleur zwart chroom.

Interieur – vooruitstrevende elegantie en robuuste ambiance

Het hoogwaardige interieur wordt gekenmerkt door een sportieve sfeer met een dynamische en exclusieve uitstraling. De standaard AMG-stoelen zijn bekleed met nappaleder, bieden een optimale zijdelingse ondersteuning en hebben een AMG-specifiek stoelpatroon met een AMG-badge in de rugleuning van de voorstoelen. Andere ledervarianten zijn optioneel verkrijgbaar. Individueel instelbare ambianceverlichting behoort tot de standaarduitrusting. De tweede zitrij is optioneel uit te rusten met volledig elektrische verstelling.

AMG-specifieke interieuruitrustingen en bedieningselementen geven het interieur een AMG-sfeer en ze ondersteunen een sportieve, precieze bediening. Het driespaaks AMG Performance-stuurwiel van de nieuwste generatie met aluminium schakelpaddles overtuigt door zijn optimale, op de bestuurder gerichte ergonomie. In het basismodel is de stuurwielrand bekleed met zwart nappaleder en in de S-variant met nappaleder/DINAMICA-microvezel, in beide gevallen in combinatie met een zwarte 12-uursmarkering. Andere opties zijn de AMG-stuurwielknoppen, deze zorgen voor een bijzonder snelle bediening van dynamisch relevante parameters.

De middenconsole heeft een AMG-specifiek bedieningspaneel met extra schakelaars waarmee het 3-traps ESP®, de handbediende transmissiemodus, de adaptieve demperverstelling, het optionele AMG Performance-uitlaatsysteem en het veringniveau kunnen worden bediend.

Naast de AMG-sportpedalen van geborsteld roestvrij staal met rubberen noppen accentueren de dorpelpanelen en zwarte vloermatten met 'AMG'-belettering de sportieve uitstraling. Voor de verdere individualisering van het interieur is een breed scala aan hoogwaardige interieurelementen beschikbaar. AMG-sierdelen van koolstofvezel verlenen het interieur een bijzonder sportieve aanblik.

Met AMG-specifieke displays: het MBUX-infotainmentsysteem

Het innovatieve MBUX besturings- en weergaveconcept in de nieuwe Performance-SUV's zorgt voor een nog nauwere band tussen voertuig, bestuurder en passagiers. Tegelijkertijd draagt de nieuwste versie van het infotainmentsysteem bij aan een maximaal praktisch gebruiksgemak. De op de emotie gerichte displays zoals de bijzonder opvallende Supersport-modus met een centrale toerenteller en 3D-look schaalverdeling geven het combi-instrument visuele diepte en accentueren de exclusiviteit.

Of het nu de bediening via het touchpad, de TouchControl-toetsen op het stuurwiel of via spraak- of gebarenbesturing betreft: het bedieningsconcept is veelzijdig en flexibel. Dankzij de innovatieve spraakbesturing – geactiveerd met het trefwoord 'Hey Mercedes' – herkent en begrijpt de AI-software vrijwel alle gebruikelijke commando's op het gebied van infotainment- en voertuigbesturing – ook wanneer er indirect gesproken wordt.

Met de vier AMG-specifieke displaystijlen 'Modern Classic', 'Sporty', 'Discreet' of 'Supersport' worden de voertuigfuncties direct getoond in het combi-instrument aan de linkerkant en op het touchscreen aan de rechterkant. Visueel passen de twee displays onder één gemeenschappelijke glazen afdekking in de widescreen cockpit en benadrukken zo als centraal element de horizontale oriëntatie van het interieurdesign.

In de 'Supersport'-modus wordt er ook uitgebreide aanvullende informatie getoond die specifiek is voor AMG, zoals een symbool uit de autosport voor het opschakelen in de handmatige schakelmodus. Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale displays oproepen:

· Gear display - met geel 'M'-symbool in de handmatige modus

· Warm-Up menu - temperatuur van de motor en transmissieolie

· Set-Up menu AMG DYNAMIC SELECT-instellingen

· G-Meter - acceleratiekrachten in langs- en dwarsrichting

· Race-Timer - chronometer, rondetijden en sectortijden

· Motorgegevens - vermogen en koppel, temperatuur van de motorolie en transmissieolie

De nieuw ontworpen visualisaties in het multimediadisplay maken het mogelijk om nog meer voertuigfuncties nog beter te ervaren, bijvoorbeeld door een animatie-presentatie van de rijhulp-, voertuig- en communicatiesystemen en de rijprogramma's. Wanneer de AMG-specifieke DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' zijn geactiveerd, kunnen offroad-specifieke instellingen zoals hellingsgraad, hellingshoek en de werking van het sperdifferentieel worden geselecteerd en op de mediadisplay worden weergegeven.

Voor meer comfort zorgt het optionele ENERGIZING-pakket plus. Het pakket bundelt veel premiumopties en omvat multicontourstoelen voor bestuurder en bijrijder inclusief stoelverwarming en stoelventilatie, het warmte comfortpakket, het AIR-BALANCE-pakket (geur-, ionisatie- en luchtzuiveringspakket) en zes ENERGIZING Comfort-programma's alsmede de ENERGIZING COACH voor een slimme selectie van ENERGIZING Comfort-programma's die is afgestemd op de rijsituatie en de gemoedstoestand van de bestuurder. Ook aan boord: de ambianceverlichting met programma-specifieke lichtsferen.

Comfort en ondersteuning tijdens het rijden: onder alle omstandigheden

Het optionele rijassistentiepakket ondersteunt de bestuurder tijdens het rijden, met snelheidsaanpassing, besturing, rijstrookveranderingen en zelfs wanneer er een risico op een aanrijding bestaat. Hiertoe behoren de systemen actieve afstandsregeling DISTRONIC; actieve snelheidslimietassistent, uitgebreide herstartfunctie voor snelwegen, route-gebaseerde snelheidsaanpassing met file-einde functie, actieve stuurassistent; actieve rijbaanwisselassistent, actieve noodstopassistent, Emergency Lane Function, actieve remassistent met functie voor bochten en kruisend verkeer, End of Tailback Emergency Brake Function, uitwijkassistent, Active Lane Keeping Assist, actieve dodehoekassistent, Exit Warning Function; PRE-SAFE® PLUS en Traffic Sign Assist.

Het rijassistentiepakket plus biedt een buitengewoon hoog niveau qua comfort en veiligheid. Hiertoe behoort ook het systeem Active Stop-and-Go Assist, dat ondersteuning biedt bij het rijden in het verkeer, terwijl in het geval van een zijwaartse aanrijding PRE-SAFE® Impulse Side extra bescherming biedt.

Overzicht van de technische gegevens

 

Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC+

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+

Motor

4,0-liter V8 met dubbele turbo en geïntegreerde EQ Boost startdynamo

4,0-liter V8 met dubbele turbo en geïntegreerde EQ Boost startdynamo

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Max. vermogen

420 kW (571 pk) bij 5.750-6.500 tpm+ 16 kW (22 pk) van de EQ Boost startdynamo

450 kW (612 pk) bij 5.750-6.500 tpm+ 16 kW (22 pk) van de EQ Boost startdynamo

Max. koppel

750 Nm bij 2.250-5.000 tpm

850 Nm bij 2.500-4.500 tpm

Aandrijflijn

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie

Gemiddeld brandstofverbruik

11,4 l/100 km*

11,5 l/100 km*

Gemiddelde CO2 emissie

261 g/km*

262 g/km*

Energieklasse

E

E

Acceleratie 0-100 km/h

4,0 s

3,8 s

Topsnelheid

250 km/h**

280 km/h***

* De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2 emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

** elektronisch begrensd, met het optionele AMG Drivers Package 280 km/h*** elektronisch begrensd