Brussel,
21
november
2019
|
11:27
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+

comfortabele sportiviteit van het hoogste niveau

Samenvatting

De 'S-Klasse onder de SUV's' in combinatie met AMG Performance Luxury: de nieuwe Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik: 11,9 l/100 km; gecombineerde CO2 emissies: 273 g/km)* Een opwindend design, exclusieve uitrustingen, veel ruimte voor maximaal zeven personen en een verder verbeterde rijdynamiek maken de GLS 63 tot een ongeëvenaard totaalpakket in het luxe SUV-segment. Superieur rijplezier wordt gegarandeerd door de krachtige 4,0-liter V8-biturbomotor met een vermogen van 450 kW (612 pk) en een geïntegreerde EQ Boost-startdynamo. De 16 kW (22 pk) sterke ondersteunende unit voorziet het 48-volt elektrische boordsysteem van stroom en de boostfunctie zorgt voor ondersteuning bij lage toerentallen. De Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ voldoet aan de hoogste dynamische verwachtingen dankzij de volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving, de AMG SPEEDSHIFT TCT 9-versnellingsbak en de AMG ACTIVE RIDE CONTROL luchtvering met actieve rolstabilisatie, dat is gebaseerd op het AMG RIDE CONTROL+ luchtveringsysteem.

“Met de nieuwe GLS 63 bieden we een auto voor klanten die niet bereid zijn om compromissen te accepteren als het gaat om veelzijdigheid, moeiteloze superioriteit en ruimte. We hebben de efficiency van de aandrijflijn verder verhoogd in combinatie met de EQ Boost-startdynamo en het 48-volt boordsysteem, waardoor onze GLS 63 de ideale begeleider is voor lange afstanden, net als de S-Klasse, in combinatie met goede terreineigenschappen en ruimte voor maximaal zeven personen”, zegt Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Het exterieur: expressief, dominant en sportief

Het onmiskenbare design van de nieuwe Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ belichaamt de kracht van het Performance-model. De AMG-specifieke grille met verticale lamellen in hoogglans chroom is groter dan bij andere AMG-modellen. De grille kenmerkt het vooraanzicht in combinatie met de expressieve motorkap, de krachtig ogende powerdomes en de standaard meegeleverde MULTIBEAM LED-koplampen. Het uiterlijk wordt versterkt door de nieuw ontworpen AMG-voorbumper met geïntegreerde jet-wing in hoogglans zwart, de frontsplitter, de jet-wing sierstrip in de kleur silver shadow en de opvallende, sportieve luchtinlaten in de zijkanten.

De verbrede wielkasten, de side skirts en de buitenspiegelbehuizingen zijn in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de raamomlijsting in hoogglans chroom is uitgevoerd. De nieuw ontworpen AMG-achterbumper met sportieve diffusor benadrukt de breedte van de auto en geeft de achterzijde een dynamische uitstraling, samen met het AMG-uitlaatsysteem met twee rechthoekige, dubbele uitlaatpijpen met kenmerkende golfvorm.

De Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ is standaard voorzien van 21 inch 10-spaaks lichtmetalen wielen in tantaal grijs met een hoogglans afwerking. Voor verdere individualisering zijn er nog zes andere wielvarianten met een diameter tot 23 inch beschikbaar.

De GLS krijgt een nog meer expressief en onderscheidend karakter met het optionele AMG nightpakket. Opvallende exterieurfeatures in hoogglans zwart, zoals de strip op de jet-wing en de frontsplitter, de buitenspiegelbehuizingen en de sierstrip in de AMG-achterbumper, stralen een sportieve elegantie uit. Verduisterde ruiten van de B-Stijl naar achteren toe, de zwart verchroomde dubbele uitlaatpijpen en de optioneel verkrijgbare lichtmetalen AMG-velgen in matzwart ronden de expressieve look af.

Het interieur: hoogwaardig, ruim en authentiek

Het interieur van de GLS 63 is ruim, van uitstekende kwaliteit en biedt veel ruimte aan maximaal zeven personen. De AMG-sportpedalen van geborsteld roestvrij staal met rubberen noppen, verlichte dorpelpanelen met AMG-belettering, zwarte vloermatten met AMG-belettering en de ambianceverlichting zorgen voor een authentieke AMG-sfeer. Hoogwaardige materialen voor het dashboard en de portierafwerking met lederlook ARTICO en hoogglans antraciet lindehouten bekledingselementen accentueren de hoogwaardige ambiance.

Voor een modern bedieningscomfort beschikt de performance-SUV over de moderne widescreen cockpit, waarbij het instrumentendisplay en het mediadisplay onder een glazen afdekking een visuele eenheid vormen. Het multimediale touchdisplay is royaal van formaat en heeft een hoge resolutie. Het AMG-instrumentencluster met specifieke inhoud, zoals het RACETIMER- en AMG-opstartmenu, biedt keuze uit vier displaystijlen - 'Modern Classic', 'Sport', 'Discreet' en de AMG-specifieke displaystijl 'Supersport'.

De AMG-stoelen voor de bestuurder en de bijrijder zorgen voor een optimale zijdelingse ondersteuning en zijn voorzien van een AMG-specifieke stoelbekleding – met een AMG-badge in de rugleuningen voorin. Deze zijn standaard bekleed met zwart AMG-nappaleder. Er is keuze uit nog zeven andere kleur- en materiaalvarianten. Voor eersteklas comfort zijn de multicontourstoelen voor bestuurder en bijrijder voorzien van een klimaatregeling en het memorypakket. De stoelen op de tweede zitrij zijn standaard voorzien van verwarming. Deze is ook optioneel verkrijgbaar voor de derde zitrij.

Andere modelspecifieke uitrustingen en bedieningselementen, zoals de 3-spaaks AMG-stuurwielvarianten, passen perfect bij het sportieve en precieze rijgedrag en beschikken bovendien over een optimale ergonomie. Deze stuurwielen hebben een afgeplatte onderzijde en overtuigen door de touch- control knoppen, aluminium schakelpaddles en een bekleding met AMG-belettering. De AMG-knoppen op het stuurwiel zorgen voor een snelle en nauwkeurige bediening van de dynamische functies.

Nog meer ruimte, optionele comfortfuncties en een uitstekend geluid

De nieuwe GLS 63 heeft een duidelijk langere wielbasis dan zijn voorganger. De hieruit resulterende extra ruimte is vooral plezierig voor de inzittenden op de tweede zitrij. De beenruimte wordt hier met 87 mm vergroot wanneer de stoelen in de achterste stand staan, wat tevens het instappen in de auto vergemakkelijkt. De Europese uitvoeringen beschikken over een tweede rij die is voorzien van een in de verhouding 40:20:40 neerklapbare achterbank met verstelbare rugleuningen. Als alternatief kunnen klanten kiezen voor de configuratie die op de Amerikaanse markt standaard is, met twee afzonderlijke stoelen en armleuningen, met hiertussen een gemakkelijke doorgang naar de derde zitrij.

Optionele comfortfuncties zorgen ervoor dat het streven om de 'S-Klasse onder de SUV's' aan te bieden wordt waargemaakt: het AIR-BALANCE-pakket, ENERGIZING-pakket of ENERGIZING-pakket Plus, het warmte comfortpakket en diverse pakketten voor het achtercompartiment brengen de luxe in het interieur naar het hoogste niveau. Het standaard Burmester® surround sound system of het optionele Burmester® high-end 3D-surround sound system garandeert een bijzondere luisterervaring.

Klaar voor topprestaties: de AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met EQ Boost startdynamo

De 4,0-liter V8-biturbomotor in de Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ wordt voor het eerst gecombineerd met een geïntegreerde EQ Boost startdynamo. Hij combineert een startmotor en een dynamo in één krachtige elektromotor en is geïntegreerd tussen de motor en de transmissie om ruimte te besparen.

Het extra vermogen van 16 kW (22 pk) plus 250 Nm koppel dat tijdelijk kan worden gebruikt, maakt niet alleen sneller wegrijden mogelijk. Dit innovatieve systeem levert namelijk ook de energie voor het 48 volt boordnet, wordt gebruikt als stroomgenerator en beschikt ook over hybridefuncties. Hiertoe behoren boost, recuperatie, verschuiving van het belastingpunt, zeilen en het vrijwel onmerkbaar herstarten van de motor met de start/stop-functie. Voor het eerst is de EQ Boost startdynamo ook verantwoordelijk voor de regeling van het stationaire toerental. Dit maakt een brandstofbesparing mogelijk die voorheen voorbehouden was aan hoogvoltage hybridetechnologie.

Bovendien maakt het geavanceerde elektrische boordsysteem van 48 volt het gebruik van nieuwe technologieën mogelijk – het voorziet de elektrische verbruikers aan boord (bijvoorbeeld de actieve stabilisatorstangen of verwarmingselementen) op betrouwbare wijze van energie, terwijl het volledige aandrijfvermogen gewaarborgd blijft.

Een andere kenmerkende feature van de AMG 4,0-liter V8-motor: de twee uitlaatgasturboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken zijn geplaatst. De voordelen van de 'hot inside V' opstelling zijn het compacte motorontwerp en de directe reactie van de uitlaatgasturboladers. Deze beschikken over twin-scroll technologie om optimaal gebruik te maken van de uitlaatgasstroom en de respons nog verder te verbeteren. In de GLS 63 ontwikkelt hij een vermogen van 450 kW (612 pk). De prestaties van de V8-biturbomotor worden nog eens aangevuld met 16 kW extra dankzij de geïntegreerde startdynamo – met een indrukwekkend koppel van maximaal 850 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 4,2 seconden, terwijl de topsnelheid 250 km/h (elektronisch begrensd) bedraagt. 280 km/h is mogelijk met het optionele AMG Driver's package.

Comfortabel en dynamisch: AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

De AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie (TCT = Torque Converter Transmission) zorgt voor een zeer dynamische acceleratie met korte schakeltijden en maakt tevens een comfortabele en zuinige rijstijl mogelijk. De transmissie is speciaal afgestemd op de eigenschappen van de motor en belooft een hoge mate van lichtvoetigheid bij het wegrijden in combinatie met een snelle acceleratie – zowel automatisch als handmatig via de schakelpaddles aan het stuurwiel. Op- of terugschakelcommando's worden onmiddellijk uitgevoerd. Vooral in het rijprogramma 'Sport+' en in de handmatige modus reageert de transmissie zeer snel. Een ander sterk punt van de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G zijn de snelle meervoudige terugschakelacties. Zo kan de transmissie bij kick-down bijvoorbeeld direct van de 9e naar de 5e versnelling of van de 5e naar de 3e versnelling schakelen.

Klaar voor alle uitdagingen: luchtvering met continu verstelbare demping

De tot de standaarduitrusting behorende luchtvering AMG RIDE CONTROL+ en de adaptief verstelbare demping ADS+ (Adaptive Damping System) combineren evenzeer uitstekende rijdynamiek met een hoog afrolcomfort. Het demping-kenveld biedt de mogelijkheid van voorkeuze in de drie standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ en maakt daarmee een duidelijk onderscheid mogelijk tussen langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.

Door de pneumatische niveauregeling rondom krijgt de GLS 63 4MATIC+ een constant voertuigniveau, ongeacht de belading. Het voertuigniveau wordt in de AMG DYNAMIC SELECT-aandrijfprogramma's ´Sport´ en ´Sport+´ in de meeste gevallen met 10 mm verlaagd. In de rijmodus ´Comfort´ wordt het voertuig bij een snelheid van 120 km/h met 10 mm verlaagd en bij een snelheid van minder dan 70 km/h weer op een normaal niveau gebracht. Hierdoor worden de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik verminderd. Bovendien wordt de rijstabiliteit beter dankzij het lagere zwaartepunt. Het onderstel kan met 55 mm worden verhoogd om de bodemvrijheid op slechte ondergrond te vergroten en automatisch tot een normaal niveau verlaagd wanneer de snelheid 70 km/h bereikt.

Intelligent en praktisch: AMG ACTIVE RIDE CONTROL rolstabilisatie

Een nieuwe feature levert een belangrijke bijdrage aan de AMG-specifieke afstemming voor een hoge mate van rijdynamiek: het actieve rolstabilisatiesysteem AMG ACTIVE RIDE CONTROL op 48-volt basis met twee onafhankelijk werkende, elektromechanische actuatoren op de voor- en achteras. Hij compenseert de bewegingen van de carrosserie nauwkeurig en zorgt voor een nauwkeurig controleerbare, directe bediening, zelfs in het grensbereik.

Het systeem met actieve elektromechanische stabilisatoren aan de voor- en achterzijde vermindert niet alleen hellende bewegingen bij het nemen van bochten, maar maakt het ook mogelijk om het gedrag bij insturen en lastwisselingen nauwkeuriger te bepalen. Bovendien zorgt het voor meer rijcomfort bij rechtuit rijden, omdat bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek aan één kant worden gecompenseerd. Carrosseriebewegingen kunnen actief en optimaal worden aangepast aan de rijomstandigheden, wat de rijbeleving versterkt. Dit betekent dat de voor AMG kenmerkende rijdynamiek, de precisie en de respons nog intensiever kunnen worden ervaren door de bestuurder.

Bijkomend voordeel in vergelijking met conventionele hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. De AMG-regeling kan de rijsituatie in milliseconden aanpassen. Ook is het gewicht van de componenten lager in vergelijking met conventionele oplossingen.

Een hoog gripniveau: AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving

Voor maximale tractie en dynamiek is de nieuwe GLS 63 uitgerust met de AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele vierwielaandrijving met een volledig variabele koppelverdeling van 0:100 tot 50:50 en een elektronisch achteras-sperdifferentieel. De intelligente besturing verbindt de vast aangedreven achteras variabel met de vooras en berekent continu de optimale koppelverdeling – afhankelijk van de rijsituatie en de wensen van de bestuurder. Zo profiteert de bestuurder van de voordelen van een tractiegerichte vierwielaandrijving, maar ook van de pure achterwielaandrijving en van uitstekende rijeigenschappen op elk oppervlak. Naast tractie en zijwaartse dynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de dynamiek in langsrichting.

Nog meer veiligheid en comfort: de rijassistentiesystemen

Voor de nieuwe GLS 63 4MATIC+ is ook de nieuwste generatie Mercedes-Benz rijassistentiesystemen voor de coöperatieve ondersteuning van de bestuurder beschikbaar. Deze systemen verhogen de actieve veiligheid nog verder. Tot de standaarduitrusting behoren de actieve afstandsassistent DISTRONIC met route-afhankelijke snelheidsaanpassing, die aan de hand van informatie van LiveTraffic in een vroeg stadium files of langzaam rijdend verkeer herkent en daarop reageert. Als wordt gekozen voor het rijassistentiepakket plus, is de actieve stop-and-go-assistent in staat om de rijbaan en de veiligheidsafstand aan te houden bij snelheden tot ongeveer 60 km/h. Het wegrijden kan tot één minuut na het stoppen automatisch plaatsvinden. Zodra het oponthoud is verdwenen, accelereert de GLS weer naar de snelheid die vooraf is ingesteld via de actieve afstandsassistent DISTRONIC met route-afhankelijke snelheidsaanpassing.

Nog beter geschikt voor dagelijks gebruik: het MBUX-infotainmentsysteem met AMG-specifieke displays.

Het innovatieve bedienings- en weergaveconcept MBUX is standaard bij de GLS 63 4MATIC+ en omvat tal van AMG-specifieke content. Visueel passen de twee displays onder één gemeenschappelijke glazen afdekking in de widescreen cockpit. Of het nu de bediening via het touchpad, de TouchControl-toetsen op het stuurwiel of via spraak- of gebarenbesturing betreft: het bedieningsconcept is veelzijdig en flexibel. Tal van zaken kunnen ook worden bediend via de innovatieve spraakbesturing – deze wordt geactiveerd met het trefwoord 'Hey Mercedes'. Het optioneel verkrijgbare systeem MBUX Interior Assist maakt ook een intuïtieve, natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning en gebaren, waardoor een nog nauwere band tussen het voertuig, de bestuurder en de passagiers ontstaat.

Het instrumentenpaneel heeft zijn eigen specifieke details, zoals het AMG-opstartmenu en de vier selecteerbare stijlen: 'Modern Classic', 'Sport', 'Discreet' of 'Supersport'. Wanneer de AMG-specifieke DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' zijn geactiveerd, kunnen offroad-specifieke instellingen zoals hellingshoek en bodemspeling worden geselecteerd en in het combi-instrumenten worden weergegeven.

De nieuw ontworpen visualisaties in het multimediadisplay maken het mogelijk om nog meer voertuigfuncties nog beter te ervaren, bijvoorbeeld door een geanimeerde presentatie van de rijhulp-, voertuig- en communicatiesystemen en de rijprogramma's.

Variabele rijervaring: AMG DYNAMICS en AMG DYNAMIC SELECT

AMG DYNAMICS beschikt over de intelligente besturingselektronica voor alle voertuigspecifieke functies die de rijdynamiek verhogen, zoals bijvoorbeeld de besturing, de koppelverdeling, de vierwielaandrijving en de actieve stabilisatoren. Dit systeem maakt een zeer gevarieerde rijbeleving mogelijk, met een brede spreiding tussen maximaal comfort en lichtvoetige sportiviteit. AMG DYNAMICS vormt de basis voor de AMG DYNAMIC SELECT rijmodi. De bestuurder selecteert de vooraf geconfigureerde modus met behulp van de AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar of definieert zelf de voertuigconfiguratie in de modus 'Individual'.

Een overzicht van de zes rijmodi:

  • ‘Comfort’: comfortabel en zuinig rijden, onder andere door vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgesteld met de nadruk op comfort.
  • ‘Sport’: sportief karakter door soepeler respons op bevelen via het gaspedaal, verkorte schakeltijden, eerder terugschakelen en de duidelijke emotionalisering van het schakelen door tussengas. Dynamischere afstelling van het onderstel.
  • ‘Sport+’: extreem sportief karakter door nog soepeler respons van het gaspedaal, akoestisch sterker benadrukt tussengas bij het terugschakelen en gerichte momentingrepen bij het opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Hoger stationair toerental voor sneller wegrijden. Onderstel, besturing en aandrijflijn zijn nog dynamischer afgesteld.
  • ‘Individual’: individuele aanpassing van aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, onderstel en uitlaat. Daarnaast is de zeilfunctie beschikbaar in de rijsettings ‘Reduced’ en ‘Moderate’.
  • ‘Trail’: veilig rijden bij maximale performance op een zachte, modderige of gladde ondergrond. De ophanging wordt naar een hoger niveau gebracht (55 mm meer bodemvrijheid). Vanaf 70 km/h wordt de vering automatisch weer verlaagd.
  • ‘Sand’: sportief karakter voor optimale grip en besturing in zand of in woestijnduinen. De ophanging wordt naar een hoger niveau gebracht (55 mm meer bodemvrijheid). Vanaf 70 km/h wordt de vering automatisch weer verlaagd.

De rijmodi zijn gekoppeld aan de AMG DYNAMICS rijdynamiekcontrole, wat betekent dat de handlingeigenschappen nog beter kunnen worden afgestemd op de verschillende eisen en rij-omstandigheden. Achter de overkoepelende term AMG DYNAMICS gaan de dynamiekfuncties 'Basic', 'Advanced' en 'Pro' schuil, waarvan de functies automatisch door het betreffende rijprogramma worden geselecteerd. Bovendien zijn de niveaus 'Traction' en 'Slide' beschikbaar in de offroad rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' wanneer het ESP® is gedeactiveerd.

Onafhankelijk van het aandrijfprogramma kan de bestuurder met de knoppen in de middenconsole of de knoppen op het stuurwiel direct de handmatige schakelmodus, het gewenste veringniveau en bijvoorbeeld ook de gewenste instelling van het uitlaatsysteem selecteren.

Snelheidsgevoelige sportstuurbekrachtiging en high-performance AMG-remsystemen

De elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft een variabele verhouding. Hij overtuigt met zijn directe reacties en precieze feedback. De stuurbekrachtiging is gekoppeld aan de verschillende modi van het AMG DYNAMICS-systeem. De configuratie in 'Basic' en 'Advanced' is gericht op maximaal comfort. De modus 'Pro' heeft een configuratie die een sportieve rijstijl ondersteunt en meer feedback geeft met betrekking tot het wegdek.

Veel trekkracht, grote remwerking: het overeenkomstig gedimensioneerde, krachtige remsysteem vertraagt de SUV ook bij zwaardere belastingen en bij korte remwegen op betrouwbare wijze. Op de vooras worden 400 x 38 mm inwendig geventileerde en geperforeerde integrale remschijven gebruikt, met vaste remklauwen met 6 zuigers, die grijs van kleur zijn en zijn voorzien van witte AMG-belettering. Aan de achterzijde zijn de inwendig geventileerde integrale remschijven 370 x 32 mm groot en voorzien van een zwevende remklauw met één zuiger.

Overzicht van de technische gegevens

 

Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+

Motor

4,0-liter V8 met dubbele turbo en geïntegreerde EQ Boost startdynamo

Cilinderinhoud

3.982 cc

Max. vermogen

450 kW (612 pk) bij 5.750-6.500 tpm+ 16 kW (22 pk) van de EQ Boost startdynamo

Max. koppel

850 Nm bij 2.500-4.500 tpm

Aandrijflijn

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie

Gemiddeld brandstofverbruik

11,9 l/100 km*

Gemiddelde CO2 emissie

273 g/km*

Energielabel

E

Acceleratie 0-100 km/h

4,2 s

Topsnelheid

250 km/h**

* De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2 emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

** elektronisch begrensd, met optioneel AMG Drivers Package 280 km/h