Brussel,
08
januari
2019
|
20:30
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz CLA Coupé

Zo mooi kan auto-intelligentie zijn

Samenvatting

De nieuwe Mercedes-Benz CLA Coupé is niet alleen de auto met de grootste emotionele uitstraling in zijn categorie, hij is ook bijzonder intelligent: van de MBUX interieurassistent die op basis van bewegingen bedieningsinstructies herkent en het interieur tot een intelligente ruimte omtovert, over de navigatie waarbij van toegevoegde realiteit gebruik gemaakt wordt, en de herkenning van indirecte steminstructies tot de ENERGIZING COACH die individuele aanbevelingen geeft om fit te blijven – de nieuwe CLA biedt een waaier van slimme oplossingen aan. De auto onderscheidt zich ook door ingenieuze details op het vlak van de aerodynamica en door nieuwe functies voor het assistentiepakket Intelligent Drive. Het design met de langgerekte vorm onderstreept, net als de powerdomes op de motorkap of de lager gemonteerde nummerplaathouder, het coupékarakter van de auto. Als dusdanig doet het nieuwe model recht aan de status van zijn voorganger als designicoon.

Met de MBUX heeft Mercedes-Benz sinds de lancering van de A-Klasse een omwenteling teweeggebracht in de bediening van en communicatie met auto’s. “We stappen nu over naar het volgende niveau met een intelligent assistentiesysteem voor het interieur van auto’s uit de compacte categorie. Het systeem herkent bewegingen waardoor het de natuurlijke bediening vereenvoudigt,” zegt Ola Källenius, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, bevoegd voor het onderzoek binnen de groep en voor de ontwikkeling van Mercedes-Benz Cars. “En dit is niet het enige nieuwe kenmerk waarmee de CLA een ruim pakket auto-intelligentie aanbiedt.”

“Met de eerste CLA kenden we een enorm succes. We verkochten ongeveer 750.000 exemplaren van die vierdeurs coupé waarmee we een compleet nieuw segment creëerden,” voegt Britta Seeger daaraan toe, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, bevoegd voor Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales. “De nieuwe uitvoering van de CLA werd op een intelligente manier verder ontwikkeld en is zelfs nog emotioneler en sportiever dan zijn voorganger. Dankzij zijn nieuwe bedieningssystemen vormt dit model de nieuwe referentie voor de hele categorie.”

 De nieuwe generatie van compacte modellen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verjonging en het nieuwe imago van het merk Mercedes-Benz. De CLA is meer bepaald belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden. De CLA Coupé werd in 2013 in de VS uitgebracht en was daarmee de eerste compacte Mercedes‑Benz op de Amerikaanse markt. Op bepaalde momenten kwam meer dan twee derde van de kopers van een CLA in de VS over van de concurrentie. Gemiddeld zijn de Amerikaanse kopers van een CLA ook ongeveer tien jaar jonger dan de klassieke klant van Mercedes‑Benz. En ook in Europa horen de kopers van een CLA tot de jongste groep in het klantenbestand van Mercedes. In 2017 reed een op de twee Europese klanten voordien met een model van een concurrent. En meer dan 75% van de Europese klanten die een CLA Coupé of Shooting Brake als hun eerste Mercedes-Benz kozen, opteerden voor hun volgende auto opnieuw voor Mercedes‑Benz. In totaal droegen zo’n 750.000 eenheden van de CLA Coupé en CLA Shooting Brake van de eerste generatie in grote mate bij tot het succes van het compacte model.

Tijdens zijn eerste jaar zal de nieuwe CLA ook in de uitvoering ‘Edition 1’ beschikbaar zijn. Zowel het koetswerk als het interieur van deze beperkte serie vallen op door talrijke visuele accenten die het exclusieve karakter van deze uitvoering onderstrepen. De nieuwe CLA wordt in de fabriek van Kecskemét (Hongarije) gebouwd en komt in mei 2019 op de markt.

Design: pure emotie

“Als een vierdeurs coupé intrigeert de nieuwe CLA met zijn puristische, verleidelijke design en voert hij een nieuwe maatstaf in het design-DNA van de ‘sensuele puurheid’ in. De auto maakt indruk met zijn perfecte verhoudingen die al in de eerste ontwerpschetsen vast lagen: een lange motorkap, een compacte passagiersruimte, een breed spoor met uitgesproken wielkasten en onze kenmerkende GT-achterzijde met de duidelijk herkenbare ‘schouders van een colaflesje’,” zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler AG. “Kortom, de CLA Coupé heeft het potentieel om een modern designicoon te worden.”

De combinatie van de lang gerekte lijn boven de ruiten en de deuren zonder frame bezorgt de CLA Coupé zijn onmiskenbaar sportieve en sierlijke karakter. Kenmerkend voor de voorzijde zijn de opvallende neus die als die van een haai naar voren loopt, en de lange motorkap met powerdomes.

De vlakke koplampen, de lage motorkap en de radiatorrooster met diamantdesign en centrale ster bezorgen de voorzijde van de auto een sportief karakter. En door de smalle, tweedelige achterlichten en de nummerplaathouder die in de bumper geïntegreerd is, oogt de achterzijde van de CLA bijzonder breed.

Het passagierscompartiment ligt ver naar achteren waardoor in de sportieve GT-achterzijde een evenwicht tussen sierlijkheid en sportiviteit bereikt wordt. Het heel precies ontworpen zijprofiel met zijn sobere lijnen roept een boeiende wisselwerking tussen licht en schaduw in het leven. En omdat de flank geen bovenzijde meer heeft, was het mogelijk om een extreem gespierde en atletische schouderlijn te creëren die van de voorste wielkast tot de sculpturale achterzijde doorloopt. De wielen die gelijk liggen met de buitenzijde van het koetswerk, vormen met hun brede wielkasten en brede spoor een perfect symbool voor dynamiek en versterken nog het sportieve karakter van de auto.

In het interieur komen de overkoepelende designthema’s ‘hightech’ en ‘jeugdig avant-gardisme’ in alle elementen tot uiting - zowel bij het stuurwiel als bij de bedieningsmodules in de deuren, de middenconsole of nog de stoelen. Zoals in de A-Klasse wordt de unieke interieurarchitectuur sterk bepaald door het avant-gardistische ontwerp van het instrumentenbord. De ontwerpers maakten volledig komaf met de afdekking boven de cockpit zodat het vleugelvormige lichaam van het instrumentenbord zonder visuele onderbreking van de éne voordeur naar de andere loopt. De brede display staat volledig vrij. Een ‘gleuf’ scheidt het bovenste deel van instrumentenbord van het onderste deel zodat dat laatste lijkt te zweven. Een effect dat nog door de sfeerverlichting versterkt wordt. De luchtmonden in een sportief turbinedesign vormen een andere blikvanger.

Het concept voor de afmetingen: langer, breder en meer volwassen

   

CLA

Voorganger

Verschil

Buitenafmetingen

     

Lengte

mm

4688

4640

+48

Breedte

mm

1830

1777

+53

Breedte, buitenspiegels inbegrepen

mm

1999

2032

-33

Hoogte

mm

1439

1441

-2

Wielbasis

mm

2729

2699

+30

Spoor voor

mm

1612

1549

+63

Spoor achter

mm

1602

1547

+55

Interieurafmetingen

     

Max. hoofdruimte, voor

mm

1023

1006

+17

Hoofdruimte, achter

mm

908

905

+3

Beenruimte, voor

mm

1062

1063

-1

Beenruimte, achter

mm

861

860

+1

Elleboogruimte, voor

mm

1457

1422

+35

Elleboogruimte, achter

mm

1454

1410

+44

Schouderruimte, voor

mm

1400

1391

+9

Schouderruimte, achter

mm

1372

1350

+22

Max. breedte laadruimte

mm

1444

1331

+113

Max. diepte laadruimte

mm

1054

1030

+24

Breedte van laadopening

mm

891

629

+262

Koffervolume, Duitse Federatie van de Auto-industrie

l

460

470

-10

Ophanging: uitzonderlijk levendig en toch comfortabel

Ook op het vlak van de rijdynamiek maakt de nieuwe CLA de belofte van zijn design waar: een breed spoor (voor en achter resp. 63 mm en 55 mm meer dan zijn voorganger) en een laag zwaartepunt zijn de twee basiskenmerken die de CLA de sportiefste rijeigenschappen bezorgen van alle modellen in de nieuwe generatie compacte auto’s van Mercedes-Benz. Technisch wordt daarbij een beroep gedaan op een aparte multilink achteras die geluiden en trillingen beperkt, een standaard ingebouwd Direct-Steer systeem en hydraulische steunpunten vooraan. Een stabilisatorstang met een grotere diameter beperkt de rolbewegingen van het koetswerk. Een actief en adaptief dempingssysteem is als optie beschikbaar zodat de bestuurder tussen een comfortabele en een meer uitgesproken sportieve instelling kan kiezen. Het formaat van de wielen in het aanbod varieert van 16 tot 19 inch, met banden tussen 205/60 R 16 en 225/40 R 19. Het ESP® werd speciaal aangepast aan de potentiële hoge bochtsnelheden en de rijprestaties van de CLA.

Een jaar na de première: de MBUX blijft bijleren

Een jaar geleden zorgde de MBUX – de Mercedes-Benz User Experience – voor furore op zijn wereldpremière tijdens de CES in Las Vegas. Een krachtige computer, heldere schermen en tekeningen, individualiseerbare weergaves, een Head-up Display in kleur, navigatie met toegevoegde realiteit, software die kan leren, en ‘Hey Mercedes’ – het startwoord voor een stembediening die de klassieke toepassingsmogelijkheden ervan in de autosector verveelvoudigt. Daarmee heeft Mercedes-Benz een revolutie in de bediening van en de communicatie met auto’s in gang gezet. En nu gaat het bedrijf nog een stap verder. De MBUX interieurassistent maakt het gemakkelijker om de auto op een natuurlijke manier te bedienen. Zo kan de stembediening nu op vragen binnen een groeiend aantal kennisdomeinen reageren. En dankzij de ononderbroken ontwikkeling van het systeem is het ook mogelijk om rekening te houden met landspecifieke contentproviders.

“Inzittenden van de nieuwe CLA kunnen gebruik maken van de nieuwste versie van de stembediening voor de MBUX of de Mercedes-Benz User Experience. De stemassistent ‘Hey Mercedes’ bijvoorbeeld kan aanzienlijke complexere vragen herkennen en beantwoorden,” zegt Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Cars voor CASE en hoofd van de afdeling ‘Digitaal voertuig en digitale mobiliteit’. “Bovendien raakt de stemassistent niet langer meer van slag door de gesprekken tussen andere passagiers. In plaats daarvan reageert het systeem alleen op instructies van de persoon die het laatst ‘Hey Mercedes’ gezegd heeft om het systeem te activeren.”

MBUX interieurassistent: nog indrukwekkender

De MBUX interieurassistent kan bewegingen herkennen en brengt daardoor nog extra intelligentie in het interieur. Met die innovatieve technologie ondersteunt de MBUX de inzittenden door verscheidene comfort- en MBUX-functies eenvoudiger en intuïtiever te maken. De interieurassistent werkt zonder dat contact nodig is en functioneert zowel in zonlicht als in complete duisternis.

De functie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de inhoud van het scherm aan te passen zodra een hand het aanraakscherm in het instrumentenbord of de touchpad op de middenconsole nadert. Afzonderlijke elementen worden naar voren gehaald volgens het menu dat op dat moment actief is. Daarnaast kan het systeem ook een onderscheid maken tussen de intenties van de bestuurder en die van de voorpassagier: het weet dus bijvoorbeeld in welke stoel de massagefunctie geactiveerd moet worden.

Een speciaal kenmerk van de interieurassistent is de functie ‘persoonlijke favorieten’. Tot die functie krijgt men toegang door een hand boven de middenconsole te houden en daarbij de wijs- en middenvinger in een V te spreiden. Op die manier kan elke instructie die via de MBUX gestuurd kan worden, opgeslagen worden om er eenvoudig toegang toe te krijgen. Een vaak voorkomende favoriet bij de navigatie-instructies bijvoorbeeld is ‘Naar huis’. Omdat het systeem op een betrouwbare manier kan herkennen wie het bedient, kunnen de bestuurder en voorpassagier zelfs verschillende favorieten aan dezelfde handpositie toewijzen.

Nog andere functies kunnen intuïtief gestuurd worden zonder dat de gebruiker de overeenstemmende bewegingen moet inoefenen: in het duister wordt bijvoorbeeld de leeslamp in- en uitgeschakeld door een hand eventjes naar de achteruitkijkspiegel uit te steken. En als de bestuurder in het duister naar iets op de lege passagiersstoel zoekt, wordt die automatisch verlicht. Daardoor is het gemakkelijker om spullen die op de stoel gelegd werden, terug te vinden. Zodra de bestuurder zijn hand weer uit die zone terugtrekt, schakelt het licht weer uit.

‘Hey Mercedes’: het systeem verstaat u nog beter en geeft nog betere antwoorden

In de CLA kunt u ook op de allernieuwste stembediening rekenen. Ook hier is de functie ingevoerd waarmee herkend wordt van op welke stoel de instructie komt. De stembediening reageert alleen maar op instructies van de persoon die het laatst ‘Hey Mercedes’ gezegd heeft om het systeem te activeren. De stemassistent zal ook, het eerst op de Amerikaanse markt, aanzienlijk complexere vragen kunnen herkennen en beantwoorden. Bijvoorbeeld: “Welke kindvriendelijke Aziatische restaurants zijn er in de buurt, maar geen Chinese of Japanse?” Ook het aantal kennisdomeinen waarbij MBUX complexe vragen kan begrijpen en snel beantwoorden, neemt toe: daaronder sport (“Hey Mercedes, hoe hebben de San Francisco 49ers gespeeld?”), de beurs (“Hoe heeft het aandeel Apple het vandaag gedaan in vergelijking met dat van Microsoft?”), berekeningen (“Wat is de vierkantswortel van drie?”) of algemene kennis (“Hoe groot is Texas?”, “Wat is het vetgehalte van avocado’s?”).

ENERGIZING comfort control: welzijn aan het stuur

Energizing comfort control verbindt verschillende comfortsystemen in het voertuig. De intelligente aanbevelingen van de Energizing COACH in het ENERGIZING pakket Plus zijn volledig nieuw. Normaal gesproken maakt de ENERGIZING comfort control systematisch gebruik van de functies van de airconditioning, de stoelen (verwarming, ventilatie, massage), de verlichting en de muziek om de klant zich, in overeenstemming met zijn stemming en behoeften, goed te doen voelen.

ENERGIZING pakketten: de volgende stap in intelligent comfort

De ENERGIZING pakketten met de ENERGIZING COACH zijn nieuw. Deze dienst die op een intelligent algoritme gebaseerd is, beveelt een van de programma’s van de ENERGIZING pakketten aan, afhankelijk van de situatie en het individu. De Mercedes-Benz vivo-actieve® 3 Smartwatch beleefde zijn wereldpremière op de CES. Als dit of een ander compatibel Garmin®-toestel gedragen wordt, kan rekening gehouden worden met persoonlijke gegevens zoals het stressniveau of de slaapkwaliteit, zodat de aanbeveling beter bij de situatie aansluit. Het is de bedoeling dat de inzittenden zich, zelfs tijdens zware of monotone ritten, goed en ontspannen voelen. Daarnaast wordt de polsslag die het geïntegreerde Garmin-toestel registreert, op de mediadisplay weergegeven.

Aerodynamica: intelligente oplossingen, intelligent ontworpen

Tijdens de voorbereiding van de serieproductie werd er aanzienlijk meer tijd geïnvesteerd in het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen van de nieuwe CLA dan die van zijn voorganger. Meer bepaald werden, nog voor de eerste metingen in de windtunnel, meer simulaties gemaakt. Dat was mogelijk dankzij een groter computervermogen en omdat de ingenieurs ondertussen meer ervaring opgedaan hadden met de simulatie-instrumenten en met het best mogelijke en efficiëntste gebruik ervan in het ontwikkelingsproces.

Een groot voordeel van het simulatieproces is dat het eenvoudig is om de precieze verhoudingen van de vorm vast te leggen. Tegelijk kan men ook snel beoordelen welk effect een verandering in de vorm heeft op de luchtstroom ter hoogte van een ander punt (zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts), zonder dat het daarbij nodig is om het concrete model te veranderen. Geen wonder dat het resultaat een nieuwe norm is: een Cx-waarde van 0,23.

De ontwerpers en ingenieurs werkten nauw samen om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren. Daarbij ging bijzondere aandacht naar de achterschort, de radiatorrooster, de uitsparingen voor de mistlampen (het diamantvormige patroon op de rand daarvan kreeg op de CLA uit aerodynamische overwegingen een minder uitgesproken vorm) en de hoogte van de diffusor. Volledig nieuw zijn de wielkastspoilers met hun vinnen in de lengterichting: die helpen om de lucht met een minimaal verlies rond de wielen te doen stromen. Ook de aerodynamische eigenschappen van de wielen en banden werden verbeterd – zowel bij de normale combinaties van velg en band als bij de zogeheten aero-velgen. Die laatsten werden volledig nieuw ontworpen om de kleinst mogelijke luchtweerstand op te wekken, terwijl ze bovendien nog aantrekkelijk ogen. In de neus van de auto, achter de radiatorrooster, is standaard een tweedelig jaloeziesysteem ingebouwd dat de luchtstroom door het motorcompartiment regelt. Haast de volledige onderzijde heeft een bekleding gekregen: het motorcompartiment, de vloerplaat, delen van de achteras en de diffusor.

Intelligent Drive: functies uit de S-Klasse

De CLA is uitgerust met de nieuwste assistentiesystemen om de bestuurder te ondersteunen. Dankzij die functies die uit de S‑Klasse zijn overgenomen, biedt dit model de hoogste actieve veiligheid in zijn segment. Voor het eerst kan de CLA in bepaalde situaties half autonoom rijden. Om dat mogelijk te maken, houdt hij de verkeerssituatie heel goed in het oog. Verbeterde camera- en radarsystemen stellen de CLA in staat om tot 500 m vooruit te kijken. De CLA maakt ook gebruik van kaart- en navigatiegegevens om een optimale werking van de assistentiefuncties mogelijk te maken. De actieve afstandsassistent DISTRONIC bijvoorbeeld, als onderdeel van het optionele Driving Assistance pakket, biedt de bestuurder in tal van situaties een op het verloop van de weg gebaseerde ondersteuning. Zo kan het systeem preventief en comfortabel de snelheid aanpassen, bijv. wanneer er een bocht, een kruispunt of een rotonde aankomt. Andere functies zijn de actieve noodstopassistent en de intuïtief begrijpbare active rijbaanwisselassistent.

De nieuwe CLA wordt standaard met de verbeterde actieve remassistent uitgerust. Afhankelijk van de situatie kan dat systeem doeltreffend helpen om de gevolgen van een botsing met trager rijdende, vertragende of stilstaande voorliggers, en zelfs met overstekende voetgangers en fietsers, te beperken of de botsing zelfs helemaal te voorkomen.

De actieve spoorassistent (eveneens standaard) waarschuwt de bestuurder met behulp van trillingen in het stuurwiel wanneer het voertuig ongewild zijn rijstrook verlaat, en dat bij snelheden tussen 60 en 200 km/u. Als de auto een volle lijn overschrijdt, kan het systeem de auto terug op zijn rijstrook brengen door de remmen langs één kant te bedienen. Bij een onderbroken lijn grijpt het systeem alleen maar op die manier in wanneer er botsingsgevaar dreigt met een voertuig in de naburige rijstrook (ook met een tegenligger).

PRE-SAFE® PLUS kan een dreigende kop-staartbotsing opmerken. Als het botsingsgevaar blijft bestaan, kan het systeem ook hard de remmen van het stilstaande voertuig bedienen. Op die manier wordt het risico van letsels door een voorwaartse schok als gevolg van een impact achteraan beperkt.

MULTIBEAM LED koplampen: beter zicht in alle omstandigheden

Een ander voorbeeld van auto-intelligentie en van de overdracht van technologie vanuit het luxesegment naar de compacte klasse zijn de optionele MULTIBEAM LED koplampen. Die passen de elektronisch gestuurde lichtbundels extreem snel en nauwkeurig aan de verkeerssituatie aan. Elke koplamp van de CLA telt 18 apart regelbare leds. Doordat de lichtkleur van de leds heel nauw bij die van het daglicht aansluit, heeft dat een positief effect op de concentratie. De weg voor de auto wordt heel precies en helder uitgelicht. Een andere optie zijn de LED High Performance koplampen. Standaard wordt de nieuwe CLA van halogeen koplampen met geïntegreerde leddagrijlichten voorzien. De achterlichten zijn op hun beurt volledig met de ledtechnologie beschikbaar.