Brussel,
11
juni
2019
|
10:31
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz GLB: voor gezin & vrije tijd

Met maximaal zeven zitplaatsen

Samenvatting

Indrukwekkende proporties met een korte overhang voor en achter, een design met offroadkenmerken alsmede de optioneel verkrijgbare 4MATIC vierwielaandrijving én een speciale offroadverlichting die bij het rijden op lage snelheid helpt bij het herkennen van obstakels die zich vlak voor de auto bevinden – de nieuwe Mercedes-Benz GLB is een veelzijdige SUV. En een ruime gezinsauto: optioneel wordt de GLB als eerste Mercedes-Benz in dit segment geleverd als zevenzitter. De twee stoelen op de derde zitrij bieden mensen met een lengte van maximaal 1,68 meter een comfortabele zitplek. Met krachtige en zuinige viercilindermotoren, de nieuwste rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning, het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem MBUX plus de omvangrijke comfortbesturing ENERGIZING Comfort biedt het nieuwe model (lengte/breedte/hoogte: 4.634/1.834/1.658[1] millimeter) alle voordelen van de huidige generatie compacte modellen van Mercedes-Benz.

[1] Hoogte geldt voor de vijfzitter. Zevenzitter: 1.662 mm

Met een lengte van 2.829 millimeter is de wielbasis van de GLB tien centimeter langer dan die van bijvoorbeeld de nieuwe B-Klasse. Samen met het op maximale functionaliteit gerichte uiterlijk zorgt dit voor een riant ruimteaanbod. De hoofdruimte bedraagt op de eerste zitrij 1.035 millimeter – de hoogste waarde in dit segment. Met een lengte van 967 millimeter kan de beschikbare beenruimte achterin de vijfzitter ook bijzonder comfortabel worden genoemd.

De bagageruimte heeft een inhoud van 560 tot 1.755 liter (cijfers geleden voor de vijfzitter), wat vergelijkbaar is met de bagageruimte van een Estate. Optioneel zijn voor de tweede zitrij stoelen verkrijgbaar die in lengterichting kunnen worden verschoven. Tot de standaarduitrusting behoren rugleuningen die in verschillende standen kunnen worden gezet. Op deze wijze kan de bagageruimte worden vergroot met 179 liter en op flexibele wijze worden benut.

Succesverhaal: het achtste model in de compacte modelreeks

De new GLB wordt geproduceerd in de fabriek in Aguascalientes (Mexico) en, voor de Chinese markt, in Beijing. De GLB zal eind dit jaar in de showrooms staan.

Eén op de drie auto’s die op dit moment door Mercedes-Benz worden verkocht, is nu een SUV, en één op de vier een compact model. Een compacte SUV zoals de GLB combineert zodoende alle succesfactoren die het verschil maken in de segmenten die het meest succesvol zijn voor de fabrikant.

Met de komst van de nieuwe GLB bestaat de compacte modelreeks van Mercedes-Benz nu uit acht modellen: de A-Klasse, de A-Klasse Limousine en de A-Klasse Limousine met lange wielbasis, de B-Klasse, de CLA Coupé, de CLA Shooting Brake en de GLA zijn reeds te koop. In 2018 kregen meer dan 609.000 klanten wereldwijd de sleutels van een compact model overhandigd. Sinds het debuut van de A-Klasse in 1997 zijn er wereldwijd meer dan 6,5 miljoen voertuigen verkocht in dit segment door Mercedes-Benz.

Alle ruimte voor avontuur: maximaal zeven zitplaatsen

De GLB is het eerste compacte model van Mercedes-Benz dat optioneel wordt geleverd met een derde zitrij die bestaat uit twee afzonderlijke stoelen. Op deze stoelen kunnen mensen met een lengte van maximaal 1,68 meter comfortabel zitten met genoeg bewegingsvrijheid. Tot de omvangrijke veiligheidsuitrusting behoren uitschuifbare hoofdsteunen, gordels met gordelspanners, windowairbags voor de zijruiten die ook de passagiers op de derde zitrij beschermen plus ISOFIX- en TOP-Tether-bevestigingspunten voor geschikte kinderzitjes. Hiermee kunnen maximaal vier kinderzitjes in het achtercompartiment worden geplaatst.

Tot de comfortdetails op de derde zitrij behoren twee bekerhouders tussen de stoelen alsmede twee opbergvakken met een rubberen inzetstuk aan de linker- en rechterzijde van de bagageruimte, beide voorzien van een USB-aansluiting. De stoelen kunnen zo worden neergeklapt dat er een vlakke laadvloer ontstaat als de bagageruimte wordt uitgebreid.

De interieurmogelijkheden in detail:

Flexibiliteit

Vijfzitter

Zevenzitter (optie)

Eerste zitrij

Neerklapbare leuning passagiersstoel (optie)

Tweede zitrij

De leuning van de achterbank kan in delen worden neergeklapt in de verhouding 40:20:40

Meertraps verstelbare rugleuning van de achterbank

 

De bank kan in lengterichting worden verschoven over een afstand van 140 mm, de zitting kan worden omgeklapt in de verhouding 40:60 (optie)

De bank kan in lengterichting worden verschoven over een afstand van 140 mm, de zitting kan worden omgeklapt in de verhouding 40:60

 

EASY-ENTRY functie

Derde zitrij

-

Twee neerklapbare afzonderlijke stoelen

Offroad-uitstraling: het exterieurdesign

De gespierde proporties van de GLB benadrukken zijn offroadkarakter: de oppervlakken van de carrosseriedelen worden benadrukt en de gereduceerde lijnen en nauwkeurige overgangen zijn belangrijke features. Het robuuste front met zijn markante koplampen verwijst duidelijk naar de offroad-genen, net als de korte overhang voor en achter.

Het zijaanzicht wordt ter hoogte van de C-stijl bepaald door de gespierd en sensueel gevormde schouderlijn, een effect dat wordt versterkt door de oplopende taillelijn. De over de dorpels doorlopende portieren verhogen het instapcomfort. De beschermende delen rondom versterken de uitstraling van de verschillende componenten en benadrukken het offroad-karakter van de auto, net als de gesimuleerde onderrijdbescherming aan de voor- en achterzijde.

“Zijn iconische design geeft de Mercedes-Benz GLB een onmiskenbaar SUV-karakter”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler AG. “De strakke vormen met een gereduceerd lijnenspel en krachtig ogende oppervlakken sluiten perfect aan op onze designfilosofie van sensuele puurheid.”

Met aluminium details: het interieurdesign

Het instrumentenpaneel is gemaakt uit één stuk, met optische uitsparingen ter hoogte van de bestuurder en de bijrijder. De bestuurder kijkt uit op een widescreen cockpit die wordt bediend en waarvan de informatie wordt weergegeven via MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nieuw zijn de offroad-achtige buiselementen van gefreesd aluminium aan de onderkant van het dashboard. Deze geven de dashboarddrager een robuuste, krachtige uitstraling met een zekere funfactor. Onder de luchtuitstroomopeningen bevindt zich het bedieningspaneel van de airconditioning, met knoppen die ogen alsof ze uit een aluminium cilinder zijn gefreesd.

Het robuuste karakter van het interieur wordt voortgezet op de middenconsole. Aluminium buiselementen met een geborstelde structuur in handgreeplook voegen soliditeit toe aan het design van de componenten en bedieningselementen. In de portieren wordt het SUV-karakter onderstreept door de horizontale handgreep (standaard vanaf het uitrustingsniveau Progressive) in de vorm van een aluminium buis die een integraal onderdeel vormt van de portierpanelen.

Optimaal verlicht in het terrein: de offroad verlichtingsfunctie

De high-performance led-koplampen en de MULTIBEAM LED zijn optioneel verkrijgbaar voor de GLB. Deze maken een bijzonder snelle en nauwkeurige, elektronisch aangestuurde verstelling van de koplampen mogelijk om deze aan te passen op de huidige verkeerssituatie.

Als optie zijn ook mistlampen voor de voorzijde leverbaar met led-technologie. Deze verdelen het licht over een breder bereik dan de koplampen en verlichten de gedeelten naast de weg zodoende beter. De lage positie in de voorbumper zorgt ervoor dat het risico van verblinding wordt verminderd.

De 4MATIC modellen beschikken over het Offroad techniekpakket. In combinatie met de MULTIBEAM LED koplampen beschikken deze modellen over een speciale offroad verlichtingsfunctie. Deze maakt het eenvoudiger om in het donker obstakels te herkennen in het terrein. Bij de offroadverlichting is het bochtenlicht van de MULTIBEAM LED koplampen continu ingeschakeld tot een snelheid van 50 km/h. dit zorgt voor een brede en felle lichtbundel vlak voor de auto.

Helemaal up-to-date: de technische details

De GLB beschikt over de technische highlights van de huidige compacte modelgeneratie van Mercedes-Benz. Hiertoe behoren met name:

  • De viercilinder benzine- en dieselmotoren, die volledig zijn doorontwikkeld voor de nieuwe generatie compacte modellen van Mercedes-Benz. In vergelijking met de motoren van de vorige generatie kenmerken de motoren zich door een hoger vermogen, een verbeterde efficiency en een lagere emissie (voor meer informatie zie de pagina).

  • De rijassistentiesystemen met coöperatieve bestuurdersondersteuning van de bestuurder uit de S-Klasse: dankzij de verbeterde camera- en radarsystemen kan de GLB maximaal 500 meter ‘vooruitkijken’ en deels autonoom rijden in bepaalde situaties, bijvoorbeeld door de snelheid aan te passen voor bochten, kruisingen of rotondes met behulp van de adaptieve cruise control DISTRONIC. Hierbij wordt de data van kaarten en het navigatiesysteem gebruikt. Een nieuwe functie van de actieve stuurassistent is, onder meer, de intuïtief werkende rijbaanwisselassistent. Als de actieve parkeerassistent met PARKTRONIC ook aan boord is, beschikt de GLB ook over de functie automatische herstarts in files.

  • Het comfortonderstel: aan de voorzijde is de GLB voorzien van McPherson veerpoten, aan de achterzijde is een multilink as met compressieveren toegepast die akoestisch en qua vibraties is ontkoppeld. Optioneel zijn adaptief verstelbare dempers leverbaar. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit meer comfort of een extra sportieve afstelling met behulp van de DYNAMIC SELECT schakelaar.

  • Het intuïtief te bedienen infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience): de krachtige rekenunit, de hoge resolutie van de weergaves en de graphics, de op de persoonlijke voorkeuren af te stemmen weergave, de navigatie met augmented reality, de zelflerende software en de spraakbesturing die kan worden geactiveerd met de kreet ‘Hey Mercedes’ zijn de belangrijkste voordelen van het systeem.

  • De ENERGIZING comfortbesturing: koppelt tal van comfortsystemen aan elkaar. Het maakt gebruik van muziek- en lichtsferen plus een aantal massagemodi voor een omvangrijke reeks wellnessprogramma’s. De ENERGIZING COACH maakt gebruik van data van de auto en de omgeving en het adviseert een programma op basis van de situatie en de persoon. Als er een Mercedes-Benz vivoactive® 3 smartwatch of een vergelijkbare Garmin® wearable wordt gedragen, wordt er rekening gehouden met zaken als het stressniveau en de slaapkwaliteit om de aanbeveling nog geschikter te maken.

    Als er meer tractie nodig is: de 4MATIC vierwielaandrijving

    De GLB is leverbaar met de permanente vierwielaandrijving 4MATIC, met volledig variabele koppelverdeling. Deze sportieve 4x4-setup stelt de bestuurder in staat om met behulp van de DYNAMIC SELECT-schakelaar de afstelling van 4MATIC te beïnvloeden. Drie instelbare modi zijn beschikbaar voor de afstelling van de 4x4-koppeling, hoewel het systeem in elke modus flexibel reageert op de rijsituatie. Onder normale rijomstandigheden zorgt het rijprogramma ‘ECO/Comfort’ voor een 80:20 verdeling (vooras:achteras), in ‘Sport’ voor 70:30. In de offroad-modus doet de 4x4-koppeling dienst als sperdifferentieel tussen de assen met een basisverdeling van 50:50.

    Tot de 4MATIC-componenten behoren een wegrijkoppeling aan de achteras, die geïntegreerd is in de geautomatiseerde transmissie met dubbele koppeling, en het sperdifferentieel aan de achteras met geïntegreerde meerplaten-koppeling. Deze wordt elektromechanisch geregeld. Via een kroonwiel en een ‘ball ramp’ oefent een elektromotor een axiale kracht uit op de koppeling om de platen te openen of te sluiten. Het sperdifferentieel aan de achteras compenseert de verschillende paden/rotatiesnelheden van de achterwielen. De voordelen van deze regeling: een bediening die niet toerentalafhankelijk is over het gehele inschakelingsbereik, bij stilstand reeds automatische bediening van de koppeling en een betere efficiëntie dankzij het ball ramp-concept.

    Handig in het terrein: Offroad techniekpakket

    Naast de offroad verlichting biedt het Offroad techniekpakket ook een extra rijmodus. Hierin wordt de vermogensafgifte van de motor en de ABS-afstelling aangepast op rijden in lichte terreinomstandigheden. De modus kan worden ingeschakeld met de DYNAMIC SELECT schakelaar.

    Andere onderdelen van het Offroad techniekpakket:

  • Via het media display kan een animatie van de rijsituatie worden opgevraagd. De realistische weergave van de hellingshoek, de overhelhoek en de technische instellingen helpen de bestuurder bij het uitvoeren van manoeuvres.

  • Het hill-start assistentiesysteem Downhill Speed Regulation (DSR) past de snelheid automatisch aan op een van te voren ingestelde snelheid tussen de 2 en 18 km/h, die kan worden afgelezen in het combi-instrument en het optionele head-up display. Met gerichte remingrepen helpt de assistent bij het onder controle houden van de auto bij het afdalen van steile hellingen.

    Krachtig en efficiënt: de motoren

De nieuwe GLB wordt leverbaar met viercilinder benzine- en dieselmotoren die volledig zijn doorontwikkeld voor de nieuwe generatie compacte modellen van Mercedes-Benz. In vergelijking met de motoren van de vorige generatie kenmerken de motoren zich door een hoger vermogen, een verbeterde efficiency en een lagere emissie.

De instapmotor in de benzinereeks is de M 282 met een cilinderinhoud van 1,33 liter in de GLB 200 (gemiddeld brandstofverbruik 6,2-6,0 l/100 km, gemiddelde CO2 emissie 142-137 g/km)[1]. Deze motor is voorzien van cilinderuitschakeling voor een laag verbruik in het deellastbereik.

De tweeliter M 260 motor in de GLB 250 (gemiddeld brandstofverbruik7,4-7,2 l/100 km, gemiddelde CO2 emissie 169-165 g/km) beschikt over een motorblok van gegoten aluminium met cilindervoeringen van gegoten metaal. De cilinderboring is verbreed aan de onderkant van de cilindervoeringen volgens het CONICSHAPE®-principe, dit staat intern bekend als ‘conisch honen’. Dit vermindert de wrijving en het brandstofverbruik. In de vierkleps aluminium cilinderkop is ook CAMTRONIC geïntegreerd, een variabele kleptiming die tweetraps verstelling van de kleplifthoogte aan de inlaatzijde van het kleppensysteem mogelijk maakt.

Dankzij een nog intensievere uitlaatgasnabehandeling voldoet de tweeliter dieselmotor (OM 654q) in de GLB 200 d/GLB 220 d met 8G-DCT transmissie met dubbele koppeling (gemiddeld brandstofverbruik 5,0-4,9 l/100 km, gemiddelde CO2 emissie 133-129 g/km)2 reeds aan de RDE (Real Driving Emissions) level 2-norm die pas van kracht wordt in 2020. Het model is gecertificeerd volgens de Euro 6d-norm.

Een overzicht van de modellen:

 

GLB 200

GLB 250

Transmissie

7G-DCT (automatic)

8G-DCT (automatic)

Cilinderinhoud (cc)

1.332

1.991

Max. vermogen (kW/pk)

120/163

165/224

bij tpm

5.500

5.800

Max. koppel (Nm)

250

350

bij tpm

1.620 – 4.000

1.800 – 4.000

Gemiddeld brandstofverbruik

(l/100 km)2

6,2-6,0

7,4-7,2

Gemiddelde CO2 emissie (g/km)2

142-137

169-165

Acceleratie 0-100 km/h (s)

9,1

6,9

Topsnelheid (km/h)

207

236

 

GLB 200 d

GLB 200 d4MATIC

GLB 220 d

4MATIC

Transmissie

8G-DCT (automatic)

8G-DCT (automatic)

8G-DCT (automatic)

Cilinderinhoud (cc)

1.951

1.951

1.951

Max. vermogen (kW/pk)

110/150

110/150

140/190

bij tpm

3.400 – 4.440

3.400 – 4.440

3.800

Max. koppel (Nm)

320

320

400

bij tpm

1.400 – 2.600

1.400 – 2.600

1.600 – 2.400

Gemiddeld brandstofverbruik

(l/100 km)2

5,0-4,9

5,5-5,2

5,5-5,2

Gemiddelde CO2 emissie (g/km)2

133-129

144-136

146-138

Acceleratie 0-100 km/h (s)

9,0

9,3

7,6

Topsnelheid (km/h)

204

201

217

[1] De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2 emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.