Brussel,
31
januari
2019
|
15:58
Europe/Brussels

De nieuwe V-Klasse – het succesmodel is nu nog aantrekkelijker

De nieuwe V-Klasse: de belangrijkste feiten

Vijf jaar geleden voerde de Mercedes-Benz V-Klasse met zijn vormgeving, zijn kwaliteit, zijn comfort en zijn veiligheids- en assistentiesystemen een nieuwe maatstaf in het MPV-segment in (MPV: multiple purpose vehicle). Dat was het begin van de succesvolle internationale carrière van dit model. De modelaanpassing nu bouwt voort op bovenstaande kernwaarden en verhoogt zo nog de aantrekkingskracht van de grootste vertegenwoordiger van personenauto’s in het aanbod van Mercedes-Benz. De compacte Marco Polo en Marco Polo HORIZON kampeer- en vrijetijdsvoertuigen nemen op hun beurt alle innovaties van de V-Klasse over. Meer nog, Mercedes-Benz Vans gaat in het MPV-segment nog een stap verder door binnenkort een volledig elektrische model uit te brengen.

Design en comfort

  • Dankzij de nieuw ontworpen bumper met de opvallende luchtinlaat en het diamantdesign van de radiatorrooster oogt het nieuwe model zelfzekerder en breder.

  • De AMG Line die als optie beschikbaar is, omvat een nieuwe radiatorrooster met diamantdesign en verchroomde pinnen, en verleent het voertuig een nog sportiever uiterlijk.

  • Daarnaast zijn ook vier nieuwe lakkleuren en vier nieuwe lichtmetalen velgen beschikbaar.

  • Nieuwe sierelementen met een dubbele lijn als designkenmerk, nieuw ontworpen luchtmonden in een sportieve turbinelook en de nieuwe lederkleur ‘tartufo’ bezorgen het interieur op zijn beurt een nieuwe uitstraling.

  • Luxezetels achterin vormen een uitbreiding op het zetelaanbod voor de MPV en verwennen de inzittenden met een ligfunctie, rugmassage en temperatuurregeling.

Rijdynamiek en efficiëntie

  • De viercilinder OM 654 dieselmotor waarvan de emissie- en verbruikscijfers nog verlaagd zijn en die nu nog minder geluiden en trillingen opwekt, wordt voor het eerst in de V-Klasse ingebouwd.

  • De nieuwe topmotor in de V 300 d levert met een vermogen van 176 kW (239 pk) en een koppel van 500 Nm de beste waarden in het MPV-segment (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*. Tijdens de acceleratiefase kan de V 300 d kort een bijkomend koppel van 30 Nm vrijgeven (‘overboost)

  • De versnellingsautomaat 9G-TRONIC die voor het eerst in de V-Klasse beschikbaar is, verhoogt het schakelcomfort en verbetert de brandstofefficiëntie.

Veiligheids- en assistentiesystemen

  • Het veelzijdige aanbod veiligheids- en assistentiesystemen werd voor het vernieuwde model nog uitgebreid.

  • De actieve remassistent, die voor het eerst beschikbaar is, kan afhankelijk van de situatie de ernst van een aanrijding met voorliggers, stilstaande obstakels en overstekende voetgangers (in stadsverkeer) verminderen of de aanrijding zelfs helemaal voorkomen.

  • De nieuwe grootlichtassistent Plus maakt het mogelijk om permanent met het grootlicht aan te rijden en schakelt het dimlicht alleen maar in wanneer de situatie dat vereist.

De toekomst is elektrisch

  • Mercedes-Benz Vans wordt binnenkort de eerste premium constructeur die een volledig elektrische MPV aanbiedt

  • De eDrive@VANs strategie wordt consequent tot alle modelreeksen voor particulier gebruik uitgebreid.

  • De zogoed als productieklare ontwerpstudie ‘Concept EQV’ beleeft in 2019 haar première op het Autosalon van Genève.

    *De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

Korte versie

De nieuwe V-Klasse – het succesmodel is nu nog aantrekkelijker

In 2014 belichaamde de nieuwe V-Klasse van Mercedes-Benz een volledig nieuwe aanpak van het design, de kwaliteit, het comfort en de veiligheid in het MPV-segment. Het concept bleek een overtuigend succes: dat bewijzen de ongeveer 209.000 exemplaren van de V-Klasse die sinds de introductie op de markt in 2014 verkocht werden, met 2018 als topjaar met 64.000 verkochte exemplaren. Bovendien trekt het model een van de jongste klantengroepen van Mercedes-Benz aan en kent het ook veel succes op andere dan Europese markten, meer bepaald in Azië. Begin 2019 werd India de nieuwste markt waar de V-Klasse aangeboden wordt. En met de facelift zal het al succesvolle model opnieuw een frisse wind door de markt doen waaien. Blikvangers bij de vernieuwing zijn het aangepaste en opvallende design van de voorzijde en de introductie van de OM 654 viercilinder dieselmotor – waarbij de V 300 d een nieuw maximumvermogen van 176 kW (239 pk) ontwikkelt (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km). Bovendien is ook voor het eerst de automatische versnellingsbak 9G-TRONIC beschikbaar, terwijl de veiligheids- en assistentiesystemen, waaronder de actieve remassistent, nu de nieuwste technologieën integreren. De nieuwe V-Klasse is te bestellen vanaf maart 2019 en leverbaar vanaf mei 2019. Bovendien breidt Mercedes-Benz Vans zijn eDrive@VANs elektrificatiestrategie uit en brengt de constructeur binnenkort een volledig elektrische MPV uit.

Een nieuw design en een nog hoger comfortniveau

De stijl en de kwaliteit die de V-Klasse uitstralen, zijn toonaangevend in het MPV-segment. De ontwerpers van de V-Klasse in Stuttgart hebben een reeks van gerichte maatregelen genomen om de MPV een nieuwe look te bezorgen die bij de designtaal van de huidige personenwagens van Mercedes-Benz aansluit. Dankzij de nieuwe voorzijde oogt de nieuwe V-Klasse breder en straalt hij een nog sterkere présence uit. Verantwoordelijk daarvoor is het nieuwe design van de bumper met de opvallende luchtinlaten en een nieuwe diamantstructuur in de radiatorrooster. De Mercedes-ster heeft een centrale plaats in de radiatorrooster gekregen en wordt door twee zilverkleurige lamellen geflankeerd. Het personalisatieconcept met de aantrekkelijke AVANTGARDE en EXCLUSIVE lines blijft bestaan, terwijl de AMG Line visueel nog aan kracht wint: die uitrustingslijn zorgt voor een sportieve toets en wordt gekenmerkt door een nieuw radiatorrooster in diamantdesign met verchroomde pinnen.

De nieuwe lakkleuren grafietgrijs metallic en selenietgrijs metallic vormen een uitbreiding van het door het publiek goed ontvangen aanbod lakkleuren in wit- en zwarttinten. Eveneens nieuw is de optionele kleur staalblauw. En in het nieuwe, optionele hyacintrood metallic vormt de nieuwe V-Klasse een statement met een bijzonder emotionele draagwijdte. Daarnaast staan vier nieuwe lichtmetalen velgdesigns borg voor een krachtig en avantgardistisch uiterlijk. Daaronder 17 inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend zwart, alsook 18 inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend tremolietgrijs of hoogglanzend zwart. De top van het nieuwe aanbod velgen wordt echter gevormd door 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend zwart.

De ontwerpers hebben ook het interieur onder handen genomen en daarbij de designfilosofie die ze voor het interieur van de huidige Mercedes-Benz personenauto’s volgen, in de nieuwe V-Klasse geïntroduceerd. Het interieur van de nieuwe V-Klasse sluit aan bij de trend naar moderniteit en helderheid. De vernieuwde V-Klasse profileert zich met nieuwe luchtmonden in een sportieve turbinelook en met nieuwe wijzers in het combi-instrument. Dankzij het eenvoudigere ontwerp kan de bestuurder zich veel gemakkelijker oriënteren. De nieuwe kleur ‘tartufo’ voor de bekleding en uitrusting in nappaleder roept een moderne en sierlijke sfeer in het leven. Daarnaast omvat het aanbod nog Luganoleder en nappaleder, telkens in het zwart of het beige verkrijgbaar, en niet te vergeten het zwarte weefsel Santos. Dat betekent dat de klant in totaal uit zes verschillende bekledingen in lichte en donkere kleuren kan kiezen. Ook het nieuwe sierelement - met een dubbele lijn als designkenmerk - dat op het instrumentenbord en in de zijbekledingen geïntegreerd wordt, oogt modern en sierlijk. De sierelementen in pianolak, ebbenhout, carbonvezel en geborsteld aluminium blijven beschikbaar.

Als onderdeel van de modelaanpassing werd het comfortniveau van het achtercompartiment nog verhoogd. De optionele luxezetels voor de eerste zetelrij laten geen wensen onvervuld en net als in de S-Klasse kunnen ze helemaal plat gelegd worden en bieden ze functies zoals rugmassage en temperatuurregeling. Na een belastende vlucht of zakenvergadering voelt een ritje in de nieuwe V-Klasse die als VIP-busje ingericht is, dan ook meer als een wellnessbehandeling aan.

Nieuwe motor, nieuwe versnellingsbak – krachtig en zuinig

De vernieuwde Mercedes-Benz V-Klasse wordt met de viercilinder OM 654 dieselmotor uitgerust die in de volgende vermogensversies beschikbaar is:

  • De V 250 d met een vermogen van 140 kW (190 pk) en een koppel van 440 Nm (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*

  • En - met de beste waarden in zijn segment - de V 300 d met een vermogen van 176 kW (239 pk) en een koppel van 500 Nm (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*

Bij het accelereren kan de V 300 d kort een bijkomend koppel van 30 Nm vrijgeven (‘overboost), bovenop zijn koppel van 500 Nm. De V 300 d accelereert in 7,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 220 km/u. Ter vergelijk, de immer populaire voorganger, de Viano CDI 3.0 V6 leverde 165 kW/224 pk en 440 Nm. Dit voertuig accelereerde van 0 naar 100 km/u in 9,1 seconden.

De nieuwe motorgeneratie is nog efficiënter en zuiverder dan haar voorganger en wekt ook minder trillingen en geluiden op. In het voertuig is het aangenaam rustig, terwijl vervelende trillingen geëlimineerd worden.

De nieuwe motorgeneratie onderscheidt zich door een reeks van vernieuwende kenmerken, zoals de combinatie van een aluminium motorblok met stalen zuigers, het gefaseerde verbrandingsproces en de bekleding van de cilinderwand in NANOSLIDE® waardoor de motorwrijving vermindert. Hoe doeltreffend die maatregelen zijn, blijkt uit de brandstofbesparing. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe V 250 d ongeveer 13% zuiniger2.

De meeste onderdelen die bij het zuiveren van de uitlaatgassen een rol spelen, zijn direct op de motor gemonteerd. De geïntegreerde technologische aanpak met het nieuwe gefaseerde verbrandingsproces en de dynamische meerwegs uitlaatgasrecirculatie waarvan de onderdelen dicht bij de motor gemonteerd zijn, werken een laag verbruik en lage emissies in de hand. De onderdelen van het systeem voor de uitlaatgaszuivering staan niet alleen dicht bij de motor gemonteerd, maar zijn ook geïsoleerd zodat het warmteverlies beperkt blijft en de ideale werkingsomstandigheden in het leven geroepen worden. Die maatregelen omvatten:

  • Een hoge- en lagedrukuitlaatgasrecirculatie met inbegrip van een koeler

  • Een dieseloxidatiekatalysator (DOC) die de emissies van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) terugdringt

  • Een partikelfilter met SCR-functie (sDPF)

  • Een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die de uitstoot van stikstofoxiden beperkt. Daarnaast wordt er voor de sDPF ammoniak - in de vorm van AdBlue® - met de stroom uitlaatgassen gemengd.

  • Een bijkomende SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met ASC-functie (ASC: ammonia slip catalyst) in de uitlaatleiding.

De vernieuwde V-Klasse kan voor het eerst ook met de automatische versnellingsbak 9G-TRONIC uitgerust worden. Die bijzonder comfortabele en efficiënte versnellingsbak vervangt de 7G-TRONIC en is standaard in de V 300 d (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)1 en V 250 d (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*. Met de DYNAMIC SELECT schakelaar kan de bestuurder de rijprogramma’s ‘Comfort’ en ‘Sport’ selecteren en zo het schakelgedrag beïnvloeden. Daarnaast stelt de M-modus de bestuurder in staat om met de DIRECT SELECT schakelpaddles op het stuurwiel manueel te schakelen.

Alle motorvarianten van de nieuwe V-Klasse worden standaard op de achterwielen aangedreven. Als optie is de permanente 4MATIC vierwielaandrijving beschikbaar waarmee de nieuwe V-Klasse zich op elk soort van terrein wendbaar en vlot toont. Zelfs als het voertuig met de vierwielaandrijving uitgerust is, blijft de totale hoogte ervan onder de twee meter. De nieuwe V-Klasse speelt dus niet alleen niets kwijt van zijn dagelijkse bruikbaarheid, maar kan ook probleemloos gewone garages en ondergrondse parkeergarages binnenrijden.

De nieuwe V-Klasse: nog veiliger

De standaard ingebouwde zijwindassistent ondersteunt de bestuurder om de V-Klasse, zelfs bij harde windstoten, in het spoor te houden. Ondertussen bezorgt de WAAKZAAMHEIDSASSISTENT die vijf jaar geleden in de V-Klasse geïntroduceerd wordt, het voertuig een aparte positie op het vlak van de veiligheid in zijn segment. En het vernieuwde model verstevigt die positie nog.

De nieuwe actieve remassistent kan nu bijvoorbeeld het risico van een aanrijding met een voorligger detecteren, waarna hij een zichtbare en hoorbare waarschuwing opwekt. Als de bestuurder reageert, verhoogt de actieve remassistent de remdruk in overeenstemming met de situatie. Als de bestuurder niet reageert, voert het systeem zelfstandig een remmanoeuvre uit. In stadsverkeer reageert de actieve remassistent ook op stilstaande obstakels of overstekende voetgangers. Op die manier kunnen ongevallen vermeden worden, of alvast de gevolgen ervan beperkt.

Een andere nieuwe veiligheidsuitrusting is de optionele grootlichtassistent Plus die voor het eerst in de V-Klasse beschikbaar is. Wanneer de grootlichtassistent Plus in de grootlichtmodus staat, wordt de rijweg voortdurend breed uitgelicht zonder andere weggebruikers te verblinden. Zodra het systeem voorliggers of tegenliggers opmerkt, worden de leds van de grootlichtmodule gedeeltelijk gedeactiveerd zodat een U-vormige uitsparing in de lichtbundel ontstaat. Het grootlicht blijft wel de andere delen van de weg verlichten (gedeeltelijk grootlicht).

Ook de Mercedes-Benz kampeer- en vrijetijdsvoertuigen krijgen een facelift

De modellen van de bouwreeks Marco Polo die op de V-Klasse gebaseerd zijn, worden samen met de Mercedes-Benz MPV vernieuwd en worden op het vlak van stijl, aantrekkingskracht, prestaties, zuinigheid en veiligheid de evenknie van de V-Klasse. De compacte Marco Polo en Marco Polo HORIZON kampeer- en vrijetijdsvoertuigen krijgen hetzelfde design voor de neus, dezelfde nieuwe lakkleuren en lichtmetalen velgen, en dezelfde nieuwe luchtmonden en bekledingen. Daar komt nog de nieuwe dieselmotor met een maximumvermogen van 176 kW (239 pk) bij (gemiddeld brandstofverbruik 6,8-6,1 l/100 km, gemiddelde CO2-emissises 180-160 g/km)*, alsook de Active Brake Assist en Highbeam Assist Plus.

Uitbreiding van de eDrive@VANs-strategie

Mercedes-Benz Vans zet weldra een volgende stap vooruit in het MPV-segment en biedt als eerste premium constructeur een volledig elektrisch model aan. Mercedes-Benz Vans verruimt op die manier consequent zijn alles omvattende eDrive@VANs strategie. Naast de eVito en de eSprinter die op de markt gaan komen, wordt het aanbod volledig elektrische voertuigen dan uitgebreid met een modelreeks voor particulier gebruik.

Op het Internationale Autosalon van Genève gunt Mercedes-Benz Vans het publiek een eerste blik op de elektrische toekomst van zijn MPV. De zo goed als productieklare ontwerpstudie ‘Concept EQV’ beleeft daar zijn première.

*De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

Korte versie

Het management van Mercedes-Benz over de nieuwe V-Klasse

“Met de introductie van de V-klasse vijf jaar geleden bewezen we dat een stijlvolle en dynamische aanwezigheid ook in het XXL-formaat mogelijk is. En dat model kon van in Europa tot Azië uiteenlopende doelgroepen overtuigen - van gezinnen over avontuurlijk aangelegde sporters tot zakenklanten. Dat bewijzen de ongeveer 209.000 exemplaren van de V-Klasse die verkocht werden sinds het model op de markt kwam, en het feit dat het model een van de jongste klantengroepen bij Mercedes-Benz heeft. En dat succesverhaal zetten we in 2019 voort. Met de modelvernieuwing bouwen we op een gerichte manier voort op de sterke punten van onze MPV. En weldra sturen we ook dit segment een nieuwe richting uit door ons aanbod met een volledig elektrische MPV uit te breiden.”Wilfried Porth, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, bevoegd voor het personeelsbeleid, en directeur arbeidsrelaties bij Mercedes-Benz Vans

“Met gerichte aanpassingen hebben we de V-klasse een nieuwe look gegeven. Dankzij het nieuwe ontwerp van de voorzijde, straalt het koetswerk een grotere présence uit, terwijl het interieur een uiting van sensuele zuiverheid is.” Gorden Wagener, hoofdontwerper bij Daimler AG

“De vernieuwde V-Klasse wordt met de Mercedes-Benz OM 654 viercilinder dieselmotor uitgerust. Dat is een bijzonder efficiënte en zuivere krachtbron. In de V 250 d bijvoorbeeld bedraagt de brandstofbesparing in vergelijking met het vorige model, meer dan 10%2. Tegelijk is de nieuwe V-Klasse met zijn nieuwe topmotor, de V 300 d, nog dynamischer. Dat model is echt de referentie in het segment.”3Dr. Ulf Zillig, hoofd ontwikkeling bij Mercedes-Benz Vans

Lange versie

De MPV van Mercedes-Benz: een terugblik

In 2014 werd Mercedes-Benz met de V-Klasse de referentie in het MPV-segment. Dat nieuwe model bracht immers sierlijkheid en bruikbaarheid in één enkel pakket samen waardoor het model uiteenlopende klantengroepen heeft kunnen aantrekken. Sinds de première van de V-Klasse werden er ongeveer 209.000 exemplaren van verkocht en vorig jaar (2018) boekte het model een verkooprecord met niet minder dan 64.000 exemplaren. Factoren die aan dat succes bijgedragen hebben, zijn de permanente verbeteringen en updates aan het product, én de integratie van nieuwe varianten en uitrustingsopties. Daarnaast heeft de Mercedes-Benz MPV in de loop van de voorbije vijf jaar zijn internationale populariteit zien toenemen – ook in grote Aziatische markten zoals Japan en China.

Vier klantengroepen voor ogen

De Mercedes-Benz V-Klasse combineert een dynamisch en sierlijk uiterlijk met het XXL-formaat. Het grootste lid van de familie personenwagens uit Stuttgart verzoent ruimte voor tot acht mensen en een intelligent concept voor de laadruimte met de aantrekkingskracht en het comfort die gewoonlijk met het merk Mercedes-Benz geassocieerd worden. Daardoor valt het voertuig bij uiteenlopende klantengroepen in de smaak:

  • Gezinnen met twee of meer kinderen waarvoor een actief gezinsleven, vrije tijd en een goed evenwicht tussen werk en privé belangrijk zijn

  • Mensen die van actieve vrijetijdsactiviteiten houden en die een voertuig nodig hebben om uiteenlopend sportmateriaal en outdooruitrusting te vervoeren

  • Aanbieders van luxueuze VIP- en hotelpendeldiensten die hun gasten comfortabel willen vervoeren

  • Bedrijfsleiders die hun voertuig zowel voor privégebruik als voor het werk nodig hebben en voor wie de V-Klasse ook als visitekaartje fungeert

Succes dankzij het juiste basisconcept en de constante uitbreiding van het productaanbod

Sinds de V-Klasse in 2014 op de markt kwam, heeft hij een succesvol parcours afgelegd. Tot nu toe werden er in totaal 209.000 exemplaren van verkocht. Vorig jaar werden er ongeveer 64.000 stuks verkocht – een nieuw recordcijfer. In de periode van januari tot december steeg de verkoop met 7,7%. De MPV was bijzonder in trek bij klanten in Duitsland en China - in dat land werd vorig jaar de grootste groei opgetekend.

De V-Klasse heeft zijn succes echter niet alleen aan het goede basisconcept te danken, maar ook aan de voortdurende en gerichte uitbreiding van het productaanbod. Klanten kregen ook een groeiend aantal mogelijkheden aangeboden om hun Mercedes MPV te personaliseren:

  • Vanaf 2015 is de permanente 4MATIC vierwielaandrijving beschikbaar.

  • Sinds 2016 kan de V-Klasse met het grootste panoramische dak in zijn segment uitgerust worden. Tegelijk werd het aanbod uitgebreid met de AMG Line, de V-Klasse EXCLUSIVE en met andere comfortuitrustingen zoals de middenconsole met ingebouwde koelbox en bekerhouders met temperatuurregeling.

  • Ook nog sinds 2016 zijn Mercedes me connect diensten beschikbaar. Met die diensten kunnen gebruikers via hun smartphone, tablet of PC op elk moment een verbinding met hun V-Klasse tot stand brengen, op voorwaarde dat ze een internetverbinding hebben. Diensten waar de klant gebruik van kan maken, omvatten het Mercedes-Benz noodoproepsysteem, het ongeval- en onderhoudsbeheer of de verkeersinformatie in real time.

  • Sinds 2017 is voor de V-Klasse het Night-pakket met zwarte designaccenten beschikbaar.

  • Daarnaast werd ook een aantal speciale modellen aangeboden, zoals de V-Klasse Night Edition uit 2018.

De V-Klasse als onderdeel van de strategie ‘Mercedes-Benz Vans goes global’

Sinds de V-Klasse in 2014 uitgebracht werd, heeft hij niet alleen de Europese markt veroverd. Vanaf november 2015 werd het voertuig ook in Japan en het Midden-Oosten aangeboden. In de lente van 2016 werd hij in China geïntroduceerd – in een aan de wensen en behoeften van de Chinese klanten aangepaste uitvoering. Hongkong volgde in 2018. En dat is nog lang niet het einde van de internationalisering: in januari 2019 werd de V-Klasse voor het eerst in India geïntroduceerd.

De V-Klasse is dus een belangrijke bouwsteen van de groeistrategie ‘Mercedes-Benz Vans goes global’. Binnen die strategie volgt Mercedes-Benz Vans drie belangrijke lijnen: marktstrategieën voor de internationale expansie, productstrategieën voor de permanente ontwikkeling en differentiatie van het aanbod, en het toekomstgerichte initiatief adVANce - waarbinnen ontwikkeling en commercialisatie gecombineerd worden tot klantvriendelijke en alomvattende transport- en mobiliteitsoplossingen.

De V-Klasse wordt in Vitoria, Spanje, gebouwd, en binnen de joint venture Fujian Benz Automotive Corporation ook in Fuzhou, China. De fabriek van Mercedes-Benz in Vitoria is het internationale kenniscentrum van Mercedes-Benz Vans voor voertuigen van het middensegment.

Lange versie

De nieuwe V-Klasse: een vernieuwd design met nog meer comfort

De stijl en de aantrekkingskracht van de Mercedes-Benz MPV zijn baanbrekend in dit segment – en dragen in grote mate bij tot het succes van het model. Via een reeks van gerichte aanpassingen hebben de ontwerpers in Stuttgart de V-Klasse als onderdeel van de facelift nu een nieuwe look gegeven. Het model vindt zijn designinspiratie in het huidige aanbod personenwagens van Mercedes-Benz – dat blijkt uit de vormgeving van de voorzijde die nu nog meer zelfzekerheid uitstraalt, en uit de nieuwe kleuren en materialen. Een andere blikvanger van de nieuwe V-Klasse zijn de luxezetels achteraan waarmee de inzittenden als het ware een wellnessgevoel kunnen oproepen.

Een nieuw en goed herkenbaar design voor de voorzijde

Dankzij zijn nieuwe voorzijde lijkt de nieuwe V-Klasse breder en heeft hij een nog sterkere visuele présence. Verantwoordelijk daarvoor is het nieuwe design van de bumper met de opvallende luchtinlaten en de nieuwe diamantstructuur in de radiatorrooster. De Mercedes-ster heeft een centrale plaats in de radiatorrooster gekregen en wordt door twee zilverkleurige lamellen geflankeerd. Daarmee dient de nieuwe V-Klasse zich aan als een lid van de huidige generatie personenauto’s van Mercedes-Benz. Het personalisatieconcept met de aantrekkelijke AVANTGARDE en EXCLUSIVE lines blijft bestaan, terwijl de AMG Line visueel aan kracht wint: naast de vertrouwde AMG vormgeving voor de bumper, is die nu ook uitgerust met een nieuwe radiatorrooster in diamantdesign met verchroomde pinnen. De AMG Line geeft dus meteen blijk van sportiviteit en dynamiek.

Het design van de flanken van de nieuwe V-Klasse verandert niet in vergelijking met dat van de voorganger. Kenmerkend daarvoor zijn de twee uitgesproken en strakke lijnen. De wisselwerking tussen concave en convexe oppervlakken vormt op haar beurt een sculpturaal en sensueel geheel. De twee flanklijnen zetten de prominente contouren van de nieuwe voorbumper voort en lopen naar achteren toe geleidelijk omhoog. Als gevolg daarvan oogt het zijprofiel lang en zet het de dynamiek van het nieuwe design van de neus voort. Een optionele verchroomde sierstrip op de vensterlijn zet die indruk nog kracht bij. De achterlampen in de ledtechnologie met de vertrouwde en aantrekkelijke vormgeving vormen een harmonieus sluitpunt. Indien gewenst kan het design van de achterzijde op zijn beurt opgewaardeerd worden met een verchroomd sierelement op de onderrand van de achterruit.

Nieuwe lakkleuren en lichtmetalen velgen

Het kleurenaanbod voor de nieuwe V-Klasse is met vier nieuwe kleuren uitgebreid. Grafietgrijs metallic en selenietgrijs metallic breiden het palet zwarte en witte tonen uit. Daarnaast geeft hyacintrood metallic - een kleur die bijzonder populair is bij de personenauto’s van Mercedes-Benz - de V-Klasse een bijzonder emotionele waarde. Eveneens nieuw is de optionele kleur staalblauw.

Als een onderdeel van de facelift kregen ook de lichtmetalen velgen voor de MPV een nieuwe stijl. Voor de nieuwe V-Klasse zijn de volgende velgen beschikbaar: een 19 inch tienspaaks lichtmetalen velg in hoogglanzend zwart en twee 18 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend tremolietgrijs of in hoogglanzend zwart. Daarnaast is ook een nieuwe 17 inch vijfspaaks velg in hoogglanzend zwart beschikbaar. De vormgeving van die velg is niet alleen opvallend en avantgardistisch, maar is ook bijzonder aerodynamisch zodat de luchtweerstand van de V-Klasse nog verminderd wordt.

Nieuwe interieurkleuren en -materialen

Het interieur van de nieuwe V-Klasse sluit aan bij de trend naar moderniteit en helderheid. De vernieuwde V-Klasse dient zichzelf aan met nieuwe luchtmonden in de sportieve turbinelook die we uit de A-Klasse kennen, en met nieuwe wijzers in het combi-instrument. Dankzij het eenvoudigere ontwerp kan de bestuurder zich veel gemakkelijker oriënteren. De nieuwe kleur ‘tartufo’ voor de bekleding en uitrusting in nappaleder, die al voor de E-Klasse en de G-Klasse beschikbaar is, vormt nu ook in de nieuwe V-Klasse een modern en sierlijk statement. En met het Lugano-leder en het nappaleder, telkens in het zwart of het beige, zonder

het zwarte weefsel Santos te vergeten, zijn er in totaal zes verschillende bekledingen in lichte en donkere kleuren beschikbaar. Ook het nieuwe sierelement - met een dubbele lijn als designkenmerk - dat op het instrumentenbord en in de zijbekledingen geïntegreerd wordt, oogt modern en sierlijk. De sierelementen in pianolak, ebbenhout, carbonvezel en geborsteld aluminium blijven beschikbaar.

Luxezetels: nieuw en comfortabel

Comfort oblige in het MPV-segment. In het verleden al maakte de V-Klasse indruk met zijn comfortuitrusting, zoals het grootste panoramische schuifdak in het segment, de brede middenconsole met ingebouwde koelbox, de bekerhouders met temperatuurregeling en ledverlichting, en de discrete sfeerverlichting met drie kleuren en een in vijf stappen regelbare helderheid. In de nieuwe V-Klasse is er voor de passagiers op de eerste zetelrij een andere, optionele comfortuitrusting beschikbaar. Zoals in de S-Klasse bezorgen de optionele luxezetels die je volledig plat kunt leggen, en die met een rugmassage en temperatuurregeling uitgerust zijn, de inzittenden een heuse verwenbeurt. De passagiers kunnen uit drie verschillende niveaus voor de massage en de temperatuurregeling kiezen. Na een belastende vlucht of zakenvergadering voelt een ritje in de nieuwe V-Klasse die als VIP-busje ingericht is, dan ook meer als een wellnessbehandeling aan.

Met de optionele, afzonderlijk te openen achterruit, de laadruimteverdeler en de elektrische EASY-PACK achterklep is de nieuwe V-Klasse op een variabele en eenvoudige manier te laden en te lossen. Vooral de elektrische achterklep betekent een echte toename van het comfort, ongeacht het gebruik dat van de V-Klasse gemaakt wordt - als pendelvoertuig, om met het gezin naar de supermarkt te rijden of om volumineus sportmateriaal te vervoeren.

Haast onbeperkte zetelconfiguraties en een flexibele bagageruimte

In de nieuwe V-Klasse kunnen de zitplaatsen achterin nog altijd op tal van manieren geconfigureerd worden om aan de meest uiteenlopende vereisten tegemoet te komen. Standaard wordt de MPV met vier afzonderlijke comfortzetels in twee rijen uitgerust. Indien gewenst kan tussen de individuele zetels een klaptafeltje geïnstalleerd worden. Als een alternatief voor de afzonderlijke zetels van de eerste rij is er ook een tweezitsbank met een tweedelige, neerklapbare rugleuning beschikbaar, of een driezitsbank met een tweedelig zitvlak en een driedelige rugleuning.

De rechtse zitplaats van de driezitsbank kan naar voren geklapt worden, of apart uitgebouwd. Daarnaast is het ook mogelijk om de hele zitbank neer te klappen om ruimte voor grote bagagestukken te maken. Die zitbank is ook als optie beschikbaar voor de tweede zetelrij. En wie in de V-Klasse wil slapen, kan voor de achterste zetelrij een driezitsbank bestellen die tot een comfortabel bed omgebouwd kan worden.

*De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op:

http://media.mercedes-benz.bewww.facebook.com/mercedesbenz.behttp://twitter.com/mercedesbenz_be

http://instagram.com/mercedesbenz_be/

http://youtube.com/MercedesBenzCars

De nieuwe V-Klasse: de belangrijkste feiten

Vijf jaar geleden voerde de Mercedes-Benz V-Klasse met zijn vormgeving, zijn kwaliteit, zijn comfort en zijn veiligheids- en assistentiesystemen een nieuwe maatstaf in het MPV-segment in (MPV: multiple purpose vehicle). Dat was het begin van de succesvolle internationale carrière van dit model. De modelaanpassing nu bouwt voort op bovenstaande kernwaarden en verhoogt zo nog de aantrekkingskracht van de grootste vertegenwoordiger van personenauto’s in het aanbod van Mercedes-Benz. De compacte Marco Polo en Marco Polo HORIZON kampeer- en vrijetijdsvoertuigen nemen op hun beurt alle innovaties van de V-Klasse over. Meer nog, Mercedes-Benz Vans gaat in het MPV-segment nog een stap verder door binnenkort een volledig elektrische model uit te brengen.

Design en comfort

  • Dankzij de nieuw ontworpen bumper met de opvallende luchtinlaat en het diamantdesign van de radiatorrooster oogt het nieuwe model zelfzekerder en breder.

  • De AMG Line die als optie beschikbaar is, omvat een nieuwe radiatorrooster met diamantdesign en verchroomde pinnen, en verleent het voertuig een nog sportiever uiterlijk.

  • Daarnaast zijn ook vier nieuwe lakkleuren en vier nieuwe lichtmetalen velgen beschikbaar.

  • Nieuwe sierelementen met een dubbele lijn als designkenmerk, nieuw ontworpen luchtmonden in een sportieve turbinelook en de nieuwe lederkleur ‘tartufo’ bezorgen het interieur op zijn beurt een nieuwe uitstraling.

  • Luxezetels achterin vormen een uitbreiding op het zetelaanbod voor de MPV en verwennen de inzittenden met een ligfunctie, rugmassage en temperatuurregeling.

Rijdynamiek en efficiëntie

  • De viercilinder OM 654 dieselmotor waarvan de emissie- en verbruikscijfers nog verlaagd zijn en die nu nog minder geluiden en trillingen opwekt, wordt voor het eerst in de V-Klasse ingebouwd.

  • De nieuwe topmotor in de V 300 d levert met een vermogen van 176 kW (239 pk) en een koppel van 500 Nm de beste waarden in het MPV-segment (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*. Tijdens de acceleratiefase kan de V 300 d kort een bijkomend koppel van 30 Nm vrijgeven (‘overboost)

  • De versnellingsautomaat 9G-TRONIC die voor het eerst in de V-Klasse beschikbaar is, verhoogt het schakelcomfort en verbetert de brandstofefficiëntie.

Veiligheids- en assistentiesystemen

  • Het veelzijdige aanbod veiligheids- en assistentiesystemen werd voor het vernieuwde model nog uitgebreid.

  • De actieve remassistent, die voor het eerst beschikbaar is, kan afhankelijk van de situatie de ernst van een aanrijding met voorliggers, stilstaande obstakels en overstekende voetgangers (in stadsverkeer) verminderen of de aanrijding zelfs helemaal voorkomen.

  • De nieuwe grootlichtassistent Plus maakt het mogelijk om permanent met het grootlicht aan te rijden en schakelt het dimlicht alleen maar in wanneer de situatie dat vereist.

De toekomst is elektrisch

  • Mercedes-Benz Vans wordt binnenkort de eerste premium constructeur die een volledig elektrische MPV aanbiedt

  • De eDrive@VANs strategie wordt consequent tot alle modelreeksen voor particulier gebruik uitgebreid.

  • De zogoed als productieklare ontwerpstudie ‘Concept EQV’ beleeft in 2019 haar première op het Autosalon van Genève.

    *De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

Korte versie

De nieuwe V-Klasse – het succesmodel is nu nog aantrekkelijker

In 2014 belichaamde de nieuwe V-Klasse van Mercedes-Benz een volledig nieuwe aanpak van het design, de kwaliteit, het comfort en de veiligheid in het MPV-segment. Het concept bleek een overtuigend succes: dat bewijzen de ongeveer 209.000 exemplaren van de V-Klasse die sinds de introductie op de markt in 2014 verkocht werden, met 2018 als topjaar met 64.000 verkochte exemplaren. Bovendien trekt het model een van de jongste klantengroepen van Mercedes-Benz aan en kent het ook veel succes op andere dan Europese markten, meer bepaald in Azië. Begin 2019 werd India de nieuwste markt waar de V-Klasse aangeboden wordt. En met de facelift zal het al succesvolle model opnieuw een frisse wind door de markt doen waaien. Blikvangers bij de vernieuwing zijn het aangepaste en opvallende design van de voorzijde en de introductie van de OM 654 viercilinder dieselmotor – waarbij de V 300 d een nieuw maximumvermogen van 176 kW (239 pk) ontwikkelt (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km). Bovendien is ook voor het eerst de automatische versnellingsbak 9G-TRONIC beschikbaar, terwijl de veiligheids- en assistentiesystemen, waaronder de actieve remassistent, nu de nieuwste technologieën integreren. De nieuwe V-Klasse is te bestellen vanaf maart 2019 en leverbaar vanaf mei 2019. Bovendien breidt Mercedes-Benz Vans zijn eDrive@VANs elektrificatiestrategie uit en brengt de constructeur binnenkort een volledig elektrische MPV uit.

Een nieuw design en een nog hoger comfortniveau

De stijl en de kwaliteit die de V-Klasse uitstralen, zijn toonaangevend in het MPV-segment. De ontwerpers van de V-Klasse in Stuttgart hebben een reeks van gerichte maatregelen genomen om de MPV een nieuwe look te bezorgen die bij de designtaal van de huidige personenwagens van Mercedes-Benz aansluit. Dankzij de nieuwe voorzijde oogt de nieuwe V-Klasse breder en straalt hij een nog sterkere présence uit. Verantwoordelijk daarvoor is het nieuwe design van de bumper met de opvallende luchtinlaten en een nieuwe diamantstructuur in de radiatorrooster. De Mercedes-ster heeft een centrale plaats in de radiatorrooster gekregen en wordt door twee zilverkleurige lamellen geflankeerd. Het personalisatieconcept met de aantrekkelijke AVANTGARDE en EXCLUSIVE lines blijft bestaan, terwijl de AMG Line visueel nog aan kracht wint: die uitrustingslijn zorgt voor een sportieve toets en wordt gekenmerkt door een nieuw radiatorrooster in diamantdesign met verchroomde pinnen.

De nieuwe lakkleuren grafietgrijs metallic en selenietgrijs metallic vormen een uitbreiding van het door het publiek goed ontvangen aanbod lakkleuren in wit- en zwarttinten. Eveneens nieuw is de optionele kleur staalblauw. En in het nieuwe, optionele hyacintrood metallic vormt de nieuwe V-Klasse een statement met een bijzonder emotionele draagwijdte. Daarnaast staan vier nieuwe lichtmetalen velgdesigns borg voor een krachtig en avantgardistisch uiterlijk. Daaronder 17 inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend zwart, alsook 18 inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend tremolietgrijs of hoogglanzend zwart. De top van het nieuwe aanbod velgen wordt echter gevormd door 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend zwart.

De ontwerpers hebben ook het interieur onder handen genomen en daarbij de designfilosofie die ze voor het interieur van de huidige Mercedes-Benz personenauto’s volgen, in de nieuwe V-Klasse geïntroduceerd. Het interieur van de nieuwe V-Klasse sluit aan bij de trend naar moderniteit en helderheid. De vernieuwde V-Klasse profileert zich met nieuwe luchtmonden in een sportieve turbinelook en met nieuwe wijzers in het combi-instrument. Dankzij het eenvoudigere ontwerp kan de bestuurder zich veel gemakkelijker oriënteren. De nieuwe kleur ‘tartufo’ voor de bekleding en uitrusting in nappaleder roept een moderne en sierlijke sfeer in het leven. Daarnaast omvat het aanbod nog Luganoleder en nappaleder, telkens in het zwart of het beige verkrijgbaar, en niet te vergeten het zwarte weefsel Santos. Dat betekent dat de klant in totaal uit zes verschillende bekledingen in lichte en donkere kleuren kan kiezen. Ook het nieuwe sierelement - met een dubbele lijn als designkenmerk - dat op het instrumentenbord en in de zijbekledingen geïntegreerd wordt, oogt modern en sierlijk. De sierelementen in pianolak, ebbenhout, carbonvezel en geborsteld aluminium blijven beschikbaar.

Als onderdeel van de modelaanpassing werd het comfortniveau van het achtercompartiment nog verhoogd. De optionele luxezetels voor de eerste zetelrij laten geen wensen onvervuld en net als in de S-Klasse kunnen ze helemaal plat gelegd worden en bieden ze functies zoals rugmassage en temperatuurregeling. Na een belastende vlucht of zakenvergadering voelt een ritje in de nieuwe V-Klasse die als VIP-busje ingericht is, dan ook meer als een wellnessbehandeling aan.

Nieuwe motor, nieuwe versnellingsbak – krachtig en zuinig

De vernieuwde Mercedes-Benz V-Klasse wordt met de viercilinder OM 654 dieselmotor uitgerust die in de volgende vermogensversies beschikbaar is:

  • De V 250 d met een vermogen van 140 kW (190 pk) en een koppel van 440 Nm (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*

  • En - met de beste waarden in zijn segment - de V 300 d met een vermogen van 176 kW (239 pk) en een koppel van 500 Nm (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*

Bij het accelereren kan de V 300 d kort een bijkomend koppel van 30 Nm vrijgeven (‘overboost), bovenop zijn koppel van 500 Nm. De V 300 d accelereert in 7,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 220 km/u. Ter vergelijk, de immer populaire voorganger, de Viano CDI 3.0 V6 leverde 165 kW/224 pk en 440 Nm. Dit voertuig accelereerde van 0 naar 100 km/u in 9,1 seconden.

De nieuwe motorgeneratie is nog efficiënter en zuiverder dan haar voorganger en wekt ook minder trillingen en geluiden op. In het voertuig is het aangenaam rustig, terwijl vervelende trillingen geëlimineerd worden.

De nieuwe motorgeneratie onderscheidt zich door een reeks van vernieuwende kenmerken, zoals de combinatie van een aluminium motorblok met stalen zuigers, het gefaseerde verbrandingsproces en de bekleding van de cilinderwand in NANOSLIDE® waardoor de motorwrijving vermindert. Hoe doeltreffend die maatregelen zijn, blijkt uit de brandstofbesparing. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe V 250 d ongeveer 13% zuiniger2.

De meeste onderdelen die bij het zuiveren van de uitlaatgassen een rol spelen, zijn direct op de motor gemonteerd. De geïntegreerde technologische aanpak met het nieuwe gefaseerde verbrandingsproces en de dynamische meerwegs uitlaatgasrecirculatie waarvan de onderdelen dicht bij de motor gemonteerd zijn, werken een laag verbruik en lage emissies in de hand. De onderdelen van het systeem voor de uitlaatgaszuivering staan niet alleen dicht bij de motor gemonteerd, maar zijn ook geïsoleerd zodat het warmteverlies beperkt blijft en de ideale werkingsomstandigheden in het leven geroepen worden. Die maatregelen omvatten:

  • Een hoge- en lagedrukuitlaatgasrecirculatie met inbegrip van een koeler

  • Een dieseloxidatiekatalysator (DOC) die de emissies van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) terugdringt

  • Een partikelfilter met SCR-functie (sDPF)

  • Een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die de uitstoot van stikstofoxiden beperkt. Daarnaast wordt er voor de sDPF ammoniak - in de vorm van AdBlue® - met de stroom uitlaatgassen gemengd.

  • Een bijkomende SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met ASC-functie (ASC: ammonia slip catalyst) in de uitlaatleiding.

De vernieuwde V-Klasse kan voor het eerst ook met de automatische versnellingsbak 9G-TRONIC uitgerust worden. Die bijzonder comfortabele en efficiënte versnellingsbak vervangt de 7G-TRONIC en is standaard in de V 300 d (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)1 en V 250 d (gemiddeld brandstofverbruik 6,3-5,9 l/100 km, gemiddelde CO2-emissies 165-154 g/km)*. Met de DYNAMIC SELECT schakelaar kan de bestuurder de rijprogramma’s ‘Comfort’ en ‘Sport’ selecteren en zo het schakelgedrag beïnvloeden. Daarnaast stelt de M-modus de bestuurder in staat om met de DIRECT SELECT schakelpaddles op het stuurwiel manueel te schakelen.

Alle motorvarianten van de nieuwe V-Klasse worden standaard op de achterwielen aangedreven. Als optie is de permanente 4MATIC vierwielaandrijving beschikbaar waarmee de nieuwe V-Klasse zich op elk soort van terrein wendbaar en vlot toont. Zelfs als het voertuig met de vierwielaandrijving uitgerust is, blijft de totale hoogte ervan onder de twee meter. De nieuwe V-Klasse speelt dus niet alleen niets kwijt van zijn dagelijkse bruikbaarheid, maar kan ook probleemloos gewone garages en ondergrondse parkeergarages binnenrijden.

De nieuwe V-Klasse: nog veiliger

De standaard ingebouwde zijwindassistent ondersteunt de bestuurder om de V-Klasse, zelfs bij harde windstoten, in het spoor te houden. Ondertussen bezorgt de WAAKZAAMHEIDSASSISTENT die vijf jaar geleden in de V-Klasse geïntroduceerd wordt, het voertuig een aparte positie op het vlak van de veiligheid in zijn segment. En het vernieuwde model verstevigt die positie nog.

De nieuwe actieve remassistent kan nu bijvoorbeeld het risico van een aanrijding met een voorligger detecteren, waarna hij een zichtbare en hoorbare waarschuwing opwekt. Als de bestuurder reageert, verhoogt de actieve remassistent de remdruk in overeenstemming met de situatie. Als de bestuurder niet reageert, voert het systeem zelfstandig een remmanoeuvre uit. In stadsverkeer reageert de actieve remassistent ook op stilstaande obstakels of overstekende voetgangers. Op die manier kunnen ongevallen vermeden worden, of alvast de gevolgen ervan beperkt.

Een andere nieuwe veiligheidsuitrusting is de optionele grootlichtassistent Plus die voor het eerst in de V-Klasse beschikbaar is. Wanneer de grootlichtassistent Plus in de grootlichtmodus staat, wordt de rijweg voortdurend breed uitgelicht zonder andere weggebruikers te verblinden. Zodra het systeem voorliggers of tegenliggers opmerkt, worden de leds van de grootlichtmodule gedeeltelijk gedeactiveerd zodat een U-vormige uitsparing in de lichtbundel ontstaat. Het grootlicht blijft wel de andere delen van de weg verlichten (gedeeltelijk grootlicht).

Ook de Mercedes-Benz kampeer- en vrijetijdsvoertuigen krijgen een facelift

De modellen van de bouwreeks Marco Polo die op de V-Klasse gebaseerd zijn, worden samen met de Mercedes-Benz MPV vernieuwd en worden op het vlak van stijl, aantrekkingskracht, prestaties, zuinigheid en veiligheid de evenknie van de V-Klasse. De compacte Marco Polo en Marco Polo HORIZON kampeer- en vrijetijdsvoertuigen krijgen hetzelfde design voor de neus, dezelfde nieuwe lakkleuren en lichtmetalen velgen, en dezelfde nieuwe luchtmonden en bekledingen. Daar komt nog de nieuwe dieselmotor met een maximumvermogen van 176 kW (239 pk) bij (gemiddeld brandstofverbruik 6,8-6,1 l/100 km, gemiddelde CO2-emissises 180-160 g/km)*, alsook de Active Brake Assist en Highbeam Assist Plus.

Uitbreiding van de eDrive@VANs-strategie

Mercedes-Benz Vans zet weldra een volgende stap vooruit in het MPV-segment en biedt als eerste premium constructeur een volledig elektrisch model aan. Mercedes-Benz Vans verruimt op die manier consequent zijn alles omvattende eDrive@VANs strategie. Naast de eVito en de eSprinter die op de markt gaan komen, wordt het aanbod volledig elektrische voertuigen dan uitgebreid met een modelreeks voor particulier gebruik.

Op het Internationale Autosalon van Genève gunt Mercedes-Benz Vans het publiek een eerste blik op de elektrische toekomst van zijn MPV. De zo goed als productieklare ontwerpstudie ‘Concept EQV’ beleeft daar zijn première.

*De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.

Korte versie

Het management van Mercedes-Benz over de nieuwe V-Klasse

“Met de introductie van de V-klasse vijf jaar geleden bewezen we dat een stijlvolle en dynamische aanwezigheid ook in het XXL-formaat mogelijk is. En dat model kon van in Europa tot Azië uiteenlopende doelgroepen overtuigen - van gezinnen over avontuurlijk aangelegde sporters tot zakenklanten. Dat bewijzen de ongeveer 209.000 exemplaren van de V-Klasse die verkocht werden sinds het model op de markt kwam, en het feit dat het model een van de jongste klantengroepen bij Mercedes-Benz heeft. En dat succesverhaal zetten we in 2019 voort. Met de modelvernieuwing bouwen we op een gerichte manier voort op de sterke punten van onze MPV. En weldra sturen we ook dit segment een nieuwe richting uit door ons aanbod met een volledig elektrische MPV uit te breiden.”Wilfried Porth, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, bevoegd voor het personeelsbeleid, en directeur arbeidsrelaties bij Mercedes-Benz Vans

“Met gerichte aanpassingen hebben we de V-klasse een nieuwe look gegeven. Dankzij het nieuwe ontwerp van de voorzijde, straalt het koetswerk een grotere présence uit, terwijl het interieur een uiting van sensuele zuiverheid is.” Gorden Wagener, hoofdontwerper bij Daimler AG

“De vernieuwde V-Klasse wordt met de Mercedes-Benz OM 654 viercilinder dieselmotor uitgerust. Dat is een bijzonder efficiënte en zuivere krachtbron. In de V 250 d bijvoorbeeld bedraagt de brandstofbesparing in vergelijking met het vorige model, meer dan 10%2. Tegelijk is de nieuwe V-Klasse met zijn nieuwe topmotor, de V 300 d, nog dynamischer. Dat model is echt de referentie in het segment.”3Dr. Ulf Zillig, hoofd ontwikkeling bij Mercedes-Benz Vans

Lange versie

De MPV van Mercedes-Benz: een terugblik

In 2014 werd Mercedes-Benz met de V-Klasse de referentie in het MPV-segment. Dat nieuwe model bracht immers sierlijkheid en bruikbaarheid in één enkel pakket samen waardoor het model uiteenlopende klantengroepen heeft kunnen aantrekken. Sinds de première van de V-Klasse werden er ongeveer 209.000 exemplaren van verkocht en vorig jaar (2018) boekte het model een verkooprecord met niet minder dan 64.000 exemplaren. Factoren die aan dat succes bijgedragen hebben, zijn de permanente verbeteringen en updates aan het product, én de integratie van nieuwe varianten en uitrustingsopties. Daarnaast heeft de Mercedes-Benz MPV in de loop van de voorbije vijf jaar zijn internationale populariteit zien toenemen – ook in grote Aziatische markten zoals Japan en China.

Vier klantengroepen voor ogen

De Mercedes-Benz V-Klasse combineert een dynamisch en sierlijk uiterlijk met het XXL-formaat. Het grootste lid van de familie personenwagens uit Stuttgart verzoent ruimte voor tot acht mensen en een intelligent concept voor de laadruimte met de aantrekkingskracht en het comfort die gewoonlijk met het merk Mercedes-Benz geassocieerd worden. Daardoor valt het voertuig bij uiteenlopende klantengroepen in de smaak:

  • Gezinnen met twee of meer kinderen waarvoor een actief gezinsleven, vrije tijd en een goed evenwicht tussen werk en privé belangrijk zijn

  • Mensen die van actieve vrijetijdsactiviteiten houden en die een voertuig nodig hebben om uiteenlopend sportmateriaal en outdooruitrusting te vervoeren

  • Aanbieders van luxueuze VIP- en hotelpendeldiensten die hun gasten comfortabel willen vervoeren

  • Bedrijfsleiders die hun voertuig zowel voor privégebruik als voor het werk nodig hebben en voor wie de V-Klasse ook als visitekaartje fungeert

Succes dankzij het juiste basisconcept en de constante uitbreiding van het productaanbod

Sinds de V-Klasse in 2014 op de markt kwam, heeft hij een succesvol parcours afgelegd. Tot nu toe werden er in totaal 209.000 exemplaren van verkocht. Vorig jaar werden er ongeveer 64.000 stuks verkocht – een nieuw recordcijfer. In de periode van januari tot december steeg de verkoop met 7,7%. De MPV was bijzonder in trek bij klanten in Duitsland en China - in dat land werd vorig jaar de grootste groei opgetekend.

De V-Klasse heeft zijn succes echter niet alleen aan het goede basisconcept te danken, maar ook aan de voortdurende en gerichte uitbreiding van het productaanbod. Klanten kregen ook een groeiend aantal mogelijkheden aangeboden om hun Mercedes MPV te personaliseren:

  • Vanaf 2015 is de permanente 4MATIC vierwielaandrijving beschikbaar.

  • Sinds 2016 kan de V-Klasse met het grootste panoramische dak in zijn segment uitgerust worden. Tegelijk werd het aanbod uitgebreid met de AMG Line, de V-Klasse EXCLUSIVE en met andere comfortuitrustingen zoals de middenconsole met ingebouwde koelbox en bekerhouders met temperatuurregeling.

  • Ook nog sinds 2016 zijn Mercedes me connect diensten beschikbaar. Met die diensten kunnen gebruikers via hun smartphone, tablet of PC op elk moment een verbinding met hun V-Klasse tot stand brengen, op voorwaarde dat ze een internetverbinding hebben. Diensten waar de klant gebruik van kan maken, omvatten het Mercedes-Benz noodoproepsysteem, het ongeval- en onderhoudsbeheer of de verkeersinformatie in real time.

  • Sinds 2017 is voor de V-Klasse het Night-pakket met zwarte designaccenten beschikbaar.

  • Daarnaast werd ook een aantal speciale modellen aangeboden, zoals de V-Klasse Night Edition uit 2018.

De V-Klasse als onderdeel van de strategie ‘Mercedes-Benz Vans goes global’

Sinds de V-Klasse in 2014 uitgebracht werd, heeft hij niet alleen de Europese markt veroverd. Vanaf november 2015 werd het voertuig ook in Japan en het Midden-Oosten aangeboden. In de lente van 2016 werd hij in China geïntroduceerd – in een aan de wensen en behoeften van de Chinese klanten aangepaste uitvoering. Hongkong volgde in 2018. En dat is nog lang niet het einde van de internationalisering: in januari 2019 werd de V-Klasse voor het eerst in India geïntroduceerd.

De V-Klasse is dus een belangrijke bouwsteen van de groeistrategie ‘Mercedes-Benz Vans goes global’. Binnen die strategie volgt Mercedes-Benz Vans drie belangrijke lijnen: marktstrategieën voor de internationale expansie, productstrategieën voor de permanente ontwikkeling en differentiatie van het aanbod, en het toekomstgerichte initiatief adVANce - waarbinnen ontwikkeling en commercialisatie gecombineerd worden tot klantvriendelijke en alomvattende transport- en mobiliteitsoplossingen.

De V-Klasse wordt in Vitoria, Spanje, gebouwd, en binnen de joint venture Fujian Benz Automotive Corporation ook in Fuzhou, China. De fabriek van Mercedes-Benz in Vitoria is het internationale kenniscentrum van Mercedes-Benz Vans voor voertuigen van het middensegment.

Lange versie

De nieuwe V-Klasse: een vernieuwd design met nog meer comfort

De stijl en de aantrekkingskracht van de Mercedes-Benz MPV zijn baanbrekend in dit segment – en dragen in grote mate bij tot het succes van het model. Via een reeks van gerichte aanpassingen hebben de ontwerpers in Stuttgart de V-Klasse als onderdeel van de facelift nu een nieuwe look gegeven. Het model vindt zijn designinspiratie in het huidige aanbod personenwagens van Mercedes-Benz – dat blijkt uit de vormgeving van de voorzijde die nu nog meer zelfzekerheid uitstraalt, en uit de nieuwe kleuren en materialen. Een andere blikvanger van de nieuwe V-Klasse zijn de luxezetels achteraan waarmee de inzittenden als het ware een wellnessgevoel kunnen oproepen.

Een nieuw en goed herkenbaar design voor de voorzijde

Dankzij zijn nieuwe voorzijde lijkt de nieuwe V-Klasse breder en heeft hij een nog sterkere visuele présence. Verantwoordelijk daarvoor is het nieuwe design van de bumper met de opvallende luchtinlaten en de nieuwe diamantstructuur in de radiatorrooster. De Mercedes-ster heeft een centrale plaats in de radiatorrooster gekregen en wordt door twee zilverkleurige lamellen geflankeerd. Daarmee dient de nieuwe V-Klasse zich aan als een lid van de huidige generatie personenauto’s van Mercedes-Benz. Het personalisatieconcept met de aantrekkelijke AVANTGARDE en EXCLUSIVE lines blijft bestaan, terwijl de AMG Line visueel aan kracht wint: naast de vertrouwde AMG vormgeving voor de bumper, is die nu ook uitgerust met een nieuwe radiatorrooster in diamantdesign met verchroomde pinnen. De AMG Line geeft dus meteen blijk van sportiviteit en dynamiek.

Het design van de flanken van de nieuwe V-Klasse verandert niet in vergelijking met dat van de voorganger. Kenmerkend daarvoor zijn de twee uitgesproken en strakke lijnen. De wisselwerking tussen concave en convexe oppervlakken vormt op haar beurt een sculpturaal en sensueel geheel. De twee flanklijnen zetten de prominente contouren van de nieuwe voorbumper voort en lopen naar achteren toe geleidelijk omhoog. Als gevolg daarvan oogt het zijprofiel lang en zet het de dynamiek van het nieuwe design van de neus voort. Een optionele verchroomde sierstrip op de vensterlijn zet die indruk nog kracht bij. De achterlampen in de ledtechnologie met de vertrouwde en aantrekkelijke vormgeving vormen een harmonieus sluitpunt. Indien gewenst kan het design van de achterzijde op zijn beurt opgewaardeerd worden met een verchroomd sierelement op de onderrand van de achterruit.

Nieuwe lakkleuren en lichtmetalen velgen

Het kleurenaanbod voor de nieuwe V-Klasse is met vier nieuwe kleuren uitgebreid. Grafietgrijs metallic en selenietgrijs metallic breiden het palet zwarte en witte tonen uit. Daarnaast geeft hyacintrood metallic - een kleur die bijzonder populair is bij de personenauto’s van Mercedes-Benz - de V-Klasse een bijzonder emotionele waarde. Eveneens nieuw is de optionele kleur staalblauw.

Als een onderdeel van de facelift kregen ook de lichtmetalen velgen voor de MPV een nieuwe stijl. Voor de nieuwe V-Klasse zijn de volgende velgen beschikbaar: een 19 inch tienspaaks lichtmetalen velg in hoogglanzend zwart en twee 18 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend tremolietgrijs of in hoogglanzend zwart. Daarnaast is ook een nieuwe 17 inch vijfspaaks velg in hoogglanzend zwart beschikbaar. De vormgeving van die velg is niet alleen opvallend en avantgardistisch, maar is ook bijzonder aerodynamisch zodat de luchtweerstand van de V-Klasse nog verminderd wordt.

Nieuwe interieurkleuren en -materialen

Het interieur van de nieuwe V-Klasse sluit aan bij de trend naar moderniteit en helderheid. De vernieuwde V-Klasse dient zichzelf aan met nieuwe luchtmonden in de sportieve turbinelook die we uit de A-Klasse kennen, en met nieuwe wijzers in het combi-instrument. Dankzij het eenvoudigere ontwerp kan de bestuurder zich veel gemakkelijker oriënteren. De nieuwe kleur ‘tartufo’ voor de bekleding en uitrusting in nappaleder, die al voor de E-Klasse en de G-Klasse beschikbaar is, vormt nu ook in de nieuwe V-Klasse een modern en sierlijk statement. En met het Lugano-leder en het nappaleder, telkens in het zwart of het beige, zonder

het zwarte weefsel Santos te vergeten, zijn er in totaal zes verschillende bekledingen in lichte en donkere kleuren beschikbaar. Ook het nieuwe sierelement - met een dubbele lijn als designkenmerk - dat op het instrumentenbord en in de zijbekledingen geïntegreerd wordt, oogt modern en sierlijk. De sierelementen in pianolak, ebbenhout, carbonvezel en geborsteld aluminium blijven beschikbaar.

Luxezetels: nieuw en comfortabel

Comfort oblige in het MPV-segment. In het verleden al maakte de V-Klasse indruk met zijn comfortuitrusting, zoals het grootste panoramische schuifdak in het segment, de brede middenconsole met ingebouwde koelbox, de bekerhouders met temperatuurregeling en ledverlichting, en de discrete sfeerverlichting met drie kleuren en een in vijf stappen regelbare helderheid. In de nieuwe V-Klasse is er voor de passagiers op de eerste zetelrij een andere, optionele comfortuitrusting beschikbaar. Zoals in de S-Klasse bezorgen de optionele luxezetels die je volledig plat kunt leggen, en die met een rugmassage en temperatuurregeling uitgerust zijn, de inzittenden een heuse verwenbeurt. De passagiers kunnen uit drie verschillende niveaus voor de massage en de temperatuurregeling kiezen. Na een belastende vlucht of zakenvergadering voelt een ritje in de nieuwe V-Klasse die als VIP-busje ingericht is, dan ook meer als een wellnessbehandeling aan.

Met de optionele, afzonderlijk te openen achterruit, de laadruimteverdeler en de elektrische EASY-PACK achterklep is de nieuwe V-Klasse op een variabele en eenvoudige manier te laden en te lossen. Vooral de elektrische achterklep betekent een echte toename van het comfort, ongeacht het gebruik dat van de V-Klasse gemaakt wordt - als pendelvoertuig, om met het gezin naar de supermarkt te rijden of om volumineus sportmateriaal te vervoeren.

Haast onbeperkte zetelconfiguraties en een flexibele bagageruimte

In de nieuwe V-Klasse kunnen de zitplaatsen achterin nog altijd op tal van manieren geconfigureerd worden om aan de meest uiteenlopende vereisten tegemoet te komen. Standaard wordt de MPV met vier afzonderlijke comfortzetels in twee rijen uitgerust. Indien gewenst kan tussen de individuele zetels een klaptafeltje geïnstalleerd worden. Als een alternatief voor de afzonderlijke zetels van de eerste rij is er ook een tweezitsbank met een tweedelige, neerklapbare rugleuning beschikbaar, of een driezitsbank met een tweedelig zitvlak en een driedelige rugleuning.

De rechtse zitplaats van de driezitsbank kan naar voren geklapt worden, of apart uitgebouwd. Daarnaast is het ook mogelijk om de hele zitbank neer te klappen om ruimte voor grote bagagestukken te maken. Die zitbank is ook als optie beschikbaar voor de tweede zetelrij. En wie in de V-Klasse wil slapen, kan voor de achterste zetelrij een driezitsbank bestellen die tot een comfortabel bed omgebouwd kan worden.

*De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen<