Brussel,
02
september
2020
|
11:45
Europe/Brussels

De officiële opening van Factory 56 en de productiestart van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse

Met Factory 56 presenteert Mercedes-Benz de toekomst van autoproductie

Samenvatting

Sindelfingen. Flexibel, digitaal, efficiënt en duurzaam: Factory 56 belichaamt de toekomst van de productie bij Mercedes-Benz en zet nieuwe normen in de auto-industrie. De investering van ongeveer 730 miljoen euro in de fabriek van Mercedes-Benz in Sindelfingen is een duidelijk commitment aan Duitsland als vestigingslocatie. In totaal investeert Mercedes-Benz ongeveer 2,1 miljard euro in de vestiging in Sindelfingen. Tegelijkertijd verhoogt het bedrijf de efficiëntie in Factory 56 met 25 procent in vergelijking met de vorige S-Klasse-assemblage. De productie in Factory 56 kenmerkt zich door maximale flexibiliteit. Dit geldt zowel voor het aantal geproduceerde modellen en het productievolume als voor de materiaalstromen. Nieuwe modellen - van compacte auto's tot SUV's, van conventioneel tot plug-in hybride en elektrisch - kunnen in slechts enkele dagen in de serieproductie worden geïntegreerd. De productie kan snel en flexibel worden aangepast aan de marktvraag. In lijn met Ambition 2039 wordt Factory 56 een volledig CO2-neutrale fabriek die aanzienlijk minder energie verbruikt. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt door het innovatieve energieconcept met een fotovoltaïsche installatie, een gelijkstroomnet en energieopslagsystemen op basis van hergebruikte auto-accu's. Innovatieve technologieën en processen zijn consistent en uitgebreid geïmplementeerd in de hele assemblagehal, waardoor de medewerkers optimaal worden ondersteund bij hun dagelijkse werk. Het concept van Factory 56 zal als een blauwdruk geleidelijk worden geïmplementeerd in alle autofabrieken van Mercedes-Benz over de hele wereld.

“In de Factory 56 zijn we erin geslaagd om flexibiliteit, efficiëntie, digitalisering en duurzaamheid te combineren. Dit komt niet alleen de mensen die hier werken, onze productielocatie in Sindelfingen, maar ook ons bedrijf en natuurlijk onze klanten ten goede. Factory 56 bepaalt daarmee de richting voor de toekomst van de autoproductie bij Mercedes-Benz: efficiënt, verbonden en flexibel. We beschouwen de transformatie van onze branche als een holistische taak die zowel producten als de gehele waardeketen omvat”, aldus Ola Källenius, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Factory 56 werd geopend met inachtneming van alle beschermende maatregelen tegen COVID-19. Naast senior vertegenwoordigers van Daimler AG en Mercedes-Benz AG waren onder meer Winfried Kretschmann, Minister President van Baden-Württemberg, Steffen Bilger, Staatssecretaris van het Federale Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur, Roland Bernhard, Districtsadministrateur voor Böblingen, en Bernd Vöhringer, Burgemeester van Sindelfingen aanwezig.

“Factory 56 is niet alleen een mijlpaal in de bedrijfsgeschiedenis van Daimler, maar ook een belangrijk statement voor Baden-Württemberg als locatie voor de mobiliteitsindustrie. De fabriek staat voor state-of-the-art technolgie - zowel in productie als in producten. Digitalisering en decarbonisatie zijn topprioriteiten. Waarschijnlijk staat geen ander product zo goed voor deze waarden als de volledig elektrische EQS, die hier gaat worden geproduceerd,”aldus Winfried Kretschmann, Minister-President van Baden-Württemberg.

In totaal heeft Mercedes-Benz sinds 2014 zo’n 2,1 miljard euro geïnvesteerd om een ​​toekomstgerichte basis te creëren voor de autofabriek en de daar aanwezige kantoren. Van dit bedrag komt ongeveer 730 miljoen euro voor rekening van Factory 56, dat deel uitmaakt van de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. De investeringen zijn een duidelijk statement richting Duitsland als vestigingsplaats en zullen ook op de lange termijn banen in de regio opleveren. Tegelijkertijd behaalt Factory 56 een efficiëntiewinst van ongeveer 25 procent in vergelijking met de vorige S-Klasse-assemblage. Dit is mogelijk gemaakt door het gehele proces van waardecreatie verder te optimaliseren.

Maximale flexibiliteit dankzij een innovatief assemblagesysteem

Het belangrijkste kenmerk van Factory 56 is de maximale flexibiliteit. Op slechts één niveau kan Factory 56 alle montagestappen uitvoeren voor auto’s met verschillende ontwerpen en aandrijfsystemen - van een conventionele tot een volledig elektrische aandrijving. In eerste instantie zal in Factory 56 de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse met korte en lange wielbasis van de productielijn rollen. Later volgen de Mercedes-Maybach S-Klasse en de EQS, het eerste volledig elektrische lid van de nieuwe S-Klasse-familie, die ook op dezelfde lijn worden geproduceerd. De montagehal is 100 procent flexibel, zodat alle Mercedes-Benz modelseries in de kortst mogelijke tijd kunnen worden geïntegreerd in de lopende productie, afhankelijk van de vraag - van compacte auto’s tot SUV's.

Het assemblageysteem van de toekomst geeft de hele productie een meer flexibele structuur. Twee zogenaamde TecLines dienen om vaste punten in het assemblageproces te vermijden, waardoor de flexibiliteit van de hele fabriek toeneemt. Ze brengen alle complexe productieprocessen op één punt samen. Hierdoor zijn ombouwwerkzaamheden die nodig zijn door bijvoorbeeld de integratie van nieuwe modellen gemakkelijker uit te voeren in de andere delen van de montagehal. In de TecLines wordt de traditionele productielijn vervangen door zelfrijdende transportsystemen. Om een ​​nieuw product te integreren en eventuele bijbehorende nieuwe technische uitrusting op te nemen, is het alleen nodig om de route van het automatisch geleide voertuig (AGV) te wijzigen. In totaal zijn er in Factory 56 meer dan 400 AGV’s actief.

Daarnaast zet de "Fullflex Marriage" een nieuwe standaard voor het proces waarbij de carrosserie wordt verbonden met het aandrijfsysteem. In Factory 56 bestaat dit 'huwelijk' uit meerdere modulaire stations, waardoor grote ombouwwerkzaamheden en langere productieonderbrekingen kunnen worden vermeden.

Slimme productie wordt realiteit

Factory 56 realiseert de visie van slimme productie bij Mercedes-Benz Cars. Het middelpunt van alle digitaliseringsactiviteiten is het digitale ecosysteem MO360, dat in Factory 56 voor het eerst volledig wordt toegepast. MO360 bestaat uit een reeks softwareapplicaties die met elkaar zijn verbonden via gedeelde interfaces en gestandaardiseerde gebruikersinterfaces, waarbij realtime gegevens worden gebruikt om de wereldwijde voertuigproductie van Mercedes-Benz Cars te ondersteunen. MO360 integreert de informatie van de belangrijkste productieprocessen en IT-systemen van de meer dan 30 Mercedes-Benz autofabrieken wereldwijd en brengt belangrijke softwareapplicaties samen. Het biedt bijvoorbeeld fors geoptimaliseerde productiecontrole, op basis van de gedefinieerde KPI's. Het stelt ook individuele, op behoeften gebaseerde informatie en werkinstructies in realtime beschikbaar voor elke medewerker. De belangrijkste elementen van MO360 worden al in meer dan 30 fabrieken over de hele wereld toegepast. MO360 combineert efficiëntie en kwaliteitstools in een functionele eenheid voor maximale transparantie in een sterk gedigitaliseerde autoproductie.

In Factory 56 vormt een nieuwe, digitale infrastructuur met een krachtig WLAN- en 5G-netwerk een belangrijke basis voor volledige digitalisering. Het maakt gebruik van de ultramoderne Industry 4.0-toepassingen - van slimme apparaten tot big data-algoritmen. Overal zijn digitale productietechnologieën geïmplementeerd. Bovendien is Factory 56 volledig papierloos: dankzij het digitaal volgen van elk voertuig op de lijn via een positioneringssysteem, worden de voor de medewerkers relevante voertuigdata in realtime weergegeven met behulp van digitale apparaten en beeldschermen. Dit scheelt jaarlijks ongeveer 10 ton papier.

Machines en productieapparatuur zijn in de hele fabriek met elkaar verbonden; de meeste zijn al geschikt voor Internet-of-Things (IoT). Deze 360-graden connectiviteit strekt zich niet alleen uit over Factory 56 zelf, maar ook buiten de faciliteiten in de hele waardeketen. Digitale technologieën zoals virtual of augmented reality werden al gebruikt tijdens de ontwikkeling en planning van Factory 56, en helpen ook om serieproductie flexibeler en efficiënter te maken. In samenwerking met leveranciers en transportdienstverleners worden ook de voordelen van tracking en tracing benut, waardoor materiaalstromen over de hele wereld digitaal te traceren zijn.

Duurzame productie op grote schaal

Net als digitalisering wordt duurzaamheid in Factory 56 op een allesomvattende basis bekeken en geïmplementeerd. Naast milieuvriendelijke, hulpbronvriendelijke productie omvat dit ook sociale verantwoordelijkheid, altijd met de nodige aandacht voor kosteneffeciency. Factory 56 levert daarmee een grote bijdrage aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

Het besparen van middelen en het verminderen van het energieverbruik zijn de hoekstenen van deze aanpak. Factory 56 werkt vanaf het begin CO2-neutraal en wordt daarmee een CO2-neutrale fabriek. Al met al is de totale energiebehoefte van Factory 56 25 procent lager dan die van andere assemblagefaciliteiten. Op het dak van Factory 56 staat een fotovoltaïsche installatie die het gebouw voorziet van zelf opgewekte, groene stroom. Dit is voldoende om ongeveer 30 procent van de jaarlijkse stroombehoefte van Factory 56 te genereren. Een deel van dit vermogen stroomt naar een innovatief gelijkstroomnetwerk, voor een verdere verbetering van de energie-efficiëntie van de assemblage in de toekomst. Het voedt bijvoorbeeld technische systemen zoals ventilatie-units. Op het gelijkstroomnet is ook een stationaire energiebank op basis van autoaccu's aangesloten. Met een totale capaciteit van 1.400 kWh fungeert hij als buffer voor overtollige zonne-energie van het fotovoltaïsche systeem. Moderne verlichting bestaande uit LEDs en een innovatieve blue sky-architectuur, waardoor medewerkers bij daglicht kunnen werken, zorgt voor een prettige werksfeer en een besparing van energie.

Naast CO2- en energiebalansoverwegingen heeft de duurzaamheidsbenadering van Mercedes-Benz nog meer ecologische aspecten. Op ongeveer 40% van het dakoppervlak staan ​​planten. Dit compenseert niet alleen het afgesloten grondoppervlak, maar verbetert ook het binnenklimaat in het gebouw door het vasthouden van regenwater. Dit is een nieuw systeem dat regenwater scheidt van vervuild water. Door het regenwater op te slaan, ontlast Factory 56 de aangrenzende waterbronnen en ontstaan er nieuwe groene zones.

Het hoofdgebouw van Factory 56 is een architectonisch en duurzaam hoogtepunt. De betonnen gevel is voor het eerst gemaakt van gerecycled beton, gemaakt van sloopmateriaal. Dit betekent dat bij de bouw van Factory 56 niet alleen hulpbronnen zijn bespaard, maar ook duurzaam gerecyclede afvalproducten.

Niet onbelangrijk, Factory 56 is een statement van de sterke toewijding van het bedrijf aan de fabriek in Sindelfingen met zijn lange traditie. Met substantiële investeringen in het kader van de toekomstvisie levert Mercedes-Benz een belangrijke bijdrage aan het veiligstellen van de toekomst en de werkgelegenheid in de fabriek in Sindelfingen en ondersteunt het merk daarmee de hele regio. Sinds de fabriek meer dan 100 jaar geleden werd opgericht, is Daimler veel meer dan alleen een werkgever voor het culturele en sociale leven in de regio. De Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen is buurman, partner en onderdeel van het gevarieerde leven in de stad.

De mens staat centraal

De maatschappelijke verantwoordelijkheid als werkgever komt ook tot uiting in Factory 56 zelf. Het hele digitale concept plaatst de mens centraal. Na een succesvolle start gaan bij Factory 56 meer dan 1.500 medewerkers in twee ploegen werken. Door tal van innovaties worden zij in hun dagelijkse werkzaamheden optimaal ondersteund. De werkprocessen aan de lopende band zijn ingericht om medewerkers te ondersteunen bij hun wens naar een gezond evenwicht in hun leven. Op de hele locatie werken ongeveer 35.000 mensen.

Waar mogelijk heeft Mercedes-Benz zijn medewerkers vanaf het begin bij Factory 56 betrokken. Zo is in een online enquête aan de productiemedewerkers gevraagd naar hun persoonlijke voorkeuren. Ze konden aangeven in welke ploeg, op welk gebied en met welke collega's ze zouden willen werken. De respons van medewerkers was erg hoog en meer dan 85% van de wensen is ingewilligd.

De moderne werkwijze is van toepassing in zowel het productie- als het administratiedomein van Factory 56. Samen met de Ondernemingsraad wordt de duurzame organisatie van de productie verder ontwikkeld. Ook de indeling van de productie-omgeving is bijzonder aantrekkelijk. De pauzeruimtes in het gebouw zijn modern en in aansprekende kleuren uitgevoerd om een ​​prettige werksfeer voor de medewerkers te creëren. De fabriek heeft een eigen kantine, zodat het personeel geen lange afstanden op het terrein hoeft te lopen. De kantoorruimtes in het hoofdgebouw zorgen voor een moderne, open werkomgeving.

Ergonomie is een bijzonder belangrijke factor in Factory 56: alle montagestadia werden in een vroeg stadium op hun ergonomische eigenschappen onderzocht, zodat de nodige verbeteringen konden worden aangebracht. De voertuigen op de lijn kunnen in de meest gunstige werkposities voor de medewerkers worden gebracht door een keuze uit verschilende transportsystemen, bijvoorbeeld roterende hangbanen of mobiele platforms. Alle stations zijn in hoogte verstelbaar. In Factory 56 werken jonge en ervaren collega’s intensief samen en profiteren ze van elkaar als team.

Feiten en cijfers over Factory 56

• Bouw: 2½ jaar

• Totale grondoppervlakte: 220.000 vierkante meter, gelijk aan 30 voetbalvelden

• Uitgegraven aarde: circa 700.000 kubieke meter

• Staal gebruikt tijdens de bouw: ongeveer 6.400 ton, bijna evenveel als dat van de Eiffeltoren in Parijs

• Gebruikte hoeveelheid beton: ongeveer 66.300 kubieke meter, ongeveer gelijk aan 150 eengezinswoningen

• Voor het hoofdgebouw is gerecycled beton gebruikt

• Meer dan 12.000 fotovoltaïsche modules met een output van meer dan 5.000 MWp (megawattpiek)

• Een energiebank van Mercedes-Benz Energy GmbH met een capaciteit van 1.400 kWh

• Lengte regenopvangkanaal bijna 1 kilometer, maximale diepte 17 meter, diameter 3 meter

• Krachtig WLAN en 5G mobiel netwerk als basis voor volledige digitalisering van Factory 56

Overige citaten

Steffen Bilger, Staatssecretaris van het Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur: “De automatisering en connectiviteit van voertuigen gaan het wegverkeer van de toekomst bepalen. Door geautomatiseerd en verbonden te rijden kunnen tal van efficiëntieverbeteringen worden bereikt. Ze zorgen vooral voor verbeteringen in de verkeersveiligheid, een verlaging van het energieverbruik en de CO2-uitstoot en een bieden een hoger comfort voor rijders. Precies aan het begin van de waardeketen van de automobielsector biedt het hoge niveau van automatisering en connectiviteit van Factory 56 vergelijkbare voordelen voor het productieproces van auto’s."

Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG; verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO: “Met de opening vandaag van Factory 56 nemen we de modernste en meest digitale fabriek in gebruik die we ooit hebben gehad in ons wereldwijde productienetwerk. Tegelijkertijd starten we met de productie van de nieuwe S-Klasse, die de individuele mobiliteit in het luxesegment met baanbrekende innovaties naar een geheel nieuw niveau tilt. De nieuwe S-Klasse is toonaangevend op het gebied van digitalisering met onder meer MBUX en het augmented reality head-up display. Op deze manier wijzen ze allebei - Factory 56 en de nieuwe S-Klasse - de richting naar de toekomst."

Jörg Burzer, lid van de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz AG voor de productie en toeleveringsketen: “Factory 56 is onze meest geavanceerde autoproductiefaciliteit ter wereld - flexibel, digitaal, efficiënt en duurzaam. Alles hier plaatst mensen in het middelpunt. Het maakt de Mercedes-Benz-fabriek van de toekomst nu al werkelijkheid. Dankzij MO360, ons uitgebreide, digitale ecosysteem, maken we productieprocessen in Factory 56 nog transparanter en zetten we mijlpalen in digitale productie. Met Factory 56 laat Mercedes-Benz zien hoe de duurzame en efficiënte autoproductie van morgen en overmorgen werkt. We zullen de bevindingen die we hier verkrijgen geleidelijk overbrengen naar onze fabrieken over de hele wereld. Het potentieel is enorm."

Ergun Lümali, Voorzitter van de Ondernemingsraad van Mercedes-Benz Sindelfingen: “De Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen heeft altijd al bekend gestaan ​​om zijn innovatiekracht en zijn duurzaamheid. Als ondernemingsraad sloten we in 2014 met het management de fabrieksovereenkomst 'Zukunftsbild Sindelfingen 2020+'. Met deze overeenkomst gingen we vooruitziend te werk op belangrijke onderwerpen als Industrie 4.0, digitalisering en ergonomie en legden we de basis voor 's werelds modernste autoproductie. Met de ‘Factory 56’, de thuisbasis van onze nieuwe S-Klasse, voldoen we aan onze eigen hoge eisen om de beste auto's ter wereld te produceren onder goede arbeidsomstandigheden. Daarom wil ik in het bijzonder al onze collega's bedanken die hebben geholpen om dit ambitieuze project tot leven te brengen. Bedankt voor jullie inzet, passie en teamgeest en ook voor jullie flexibiliteit."

Mercedes-Benz AG in één oogopslag

Mercedes-Benz AG is verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Mercedes-Benz Cars en Mercedes-Benz Vans met meer dan 173.000 medewerkers wereldwijd. Ola Källenius is voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG. De onderneming richt zich op de ontwikkeling, productie en verkoop van personenwagens, bestelwagens en services. Bovendien streeft de onderneming naar connectiviteit, autonoom rijden en alternatieve aandrijvingen met zijn toekomstgerichte innovaties. Het productportfolio van Mercedes-Benz Cars omvat de merken Mercedes-Benz met de submerken Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach en Mercedes me, alsmede het merk smart en het product- en technologiemerk EQ voor elektromobiliteit. Mercedes-Benz AG is een van de grootste fabrikanten van premium personenwagens. In 2019 werden bijna 2,4 miljoen auto’s en meer dan 438.000 bestelwagens verkocht. In deze twee divisies breidt Mercedes-Benz AG zijn wereldwijde productienetwerk met meer dan veertig fabrieken op vier continenten continu verder uit en richt zich daarbij op de eisen die aan elektromobiliteit worden gesteld. Tegelijkertijd bouwt de onderneming zijn wereldwijde netwerk voor accuproductie op drie continenten verder uit. Duurzaamheid betekent voor Daimler het creëren van duurzame waarde voor alle belanghebbenden: klanten, medewerkers, investeerders, zakelijke partners en de samenleving als geheel. De basis hiervoor is de duurzaamheidsstrategie van Daimler. In deze strategie neemt de onderneming de verantwoordelijkheid op zich voor de economische, ecologische en sociale gevolgen van zijn bedrijfsactiviteiten en heeft het oog voor de gehele waardeketen.