16
januari
2012
|
01:00
Europe/Brussels

E 300 BlueTEC HYBRID

Mercedes-Benz begint een nieuw hoofdstuk in het kernsegment van het merk en vestigt tegelijk nieuwe normen voor luxueuze businesswagens: de E 300 BlueTEC HYBRID, die wordt aangeboden als berline en break, maakt indruk met zijn nieuwe recordwaarden op het gebied van zuinigheid. Hij koppelt voorbeeldige verbruikscijfers (4,2 l/100 km[1]) aan indrukwekkende prestaties: de viercilinder-dieselmotor van de E 300 BlueTEC HYBRID levert 150 kW (204 pk) en 500 Nm. In combinatie met een elektromotor die 20 kW en 250 Nm levert, resulteert dat
in een coherent totaalconcept. De E 300 BlueTEC HYBRID is de zuinigste luxewagen ter wereld.

De V6-benzinemotor van de E 400 HYBRID levert 225 kW (306 pk) en 370 Nm en wordt eveneens bijgestaan door de 20 kW en 250 Nm sterke elektromotor. De verbruikscijfers op basis van de Amerikaanse CAFE-normen zien er als volgt uit: In de stad 9,8 l/100 km, op de snelweg 7,6 l/100 km, gemengd 8,7 l/100 km.

"Met deze twee modellen uit de E-Klasse zetten we ons compleet hybrideoffensief voort. De modulaire technologie biedt ons een snelle manier om ook andere modellen van hybrideversies te voorzien," aldus Professor Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler, verantwoordelijk voor groepsonderzoek, en Hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars. "Mits een duidelijke focus op de verschillende vereisten van de wereldmarkten, kunnen we precies die modellen bieden die onze klanten willen. De hybridemodellen van de E-Klasse combineren een aanzienlijke daling van het verbruik met een indrukwekkende rijervaring: ze tillen hybridetechnologie naar het prestigeniveau."

Bij de nieuwe modellen moeten de inzittenden echter geen compromissen nemen op het gebied van ruimte, noch in het interieur, noch in de koffer. Bovendien heeft het intelligente modulaire hybrideconcept ook nog andere voordelen want het optimaliseert ook verschillende aspecten van de Mercedes-Benz S 400 HYBRID, die sinds 2009 uitgroeide tot de onbetwiste marktleider: het koetswerk hoefde niet gewijzigd te worden. De hybridemodule is tegelijk flexibel en modulair, zodat ze probleemloos kan worden ingepast in andere modellen en behalve de combinatie met benzine- en dieselmotoren vormt ook de combinatie met een rechts geplaatst stuur geen probleem. Ook de extra kosten blijven binnen de perken. De nieuwe hybridemodellen vieren hun wereldpremière op het autosalon van Detroit (14 tot 22 januari 2012) en komen in de loop van het jaar op de markt. De E 300 BlueTEC HYBRID zal in eerste instantie worden gelanceerd in Europa, terwijl de E 400 HYBRID eerst in Amerika op de markt komt. Later wordt hij ook verkrijgbaar in landen zoals Japan en China.


Hoogtepunten van de E 300 BlueTEC HYBRID in een oogopslag:

· Compact, intelligent en modulair hybrideconcept: er zijn geen wijzigingen aan het koetswerk van het basismodel nodig

· Ook beschikbaar als break

· Ruimte, veiligheid en comfort blijven ongewijzigd

· Geen compromissen inzake ruimte, veiligheid en comfort

· Aanzienlijk toegenomen comfort met start-stopsysteem; geruisloze start, compleet klimaatcomfort

· Topscores voor verbruik in het segment van de luxueuze businesswagens: 4,2 l/100 km, 109 g CO2/km

· Deel van de intelligente downsizingstrategie van Mercedes-Benz: het motorvermogen van de E 300 BlueTEC HYBRID stijgt tot 150 kW +
20 kW van de elektromotor/500 Nm + 250 Nm, in vergelijking met de E 250 CDI (150 kW/500 Nm), wat hem op hetzelfde niveau plaatst als de E 300 CDI (170 kW/540 Nm)

· Brandstofbesparing van ongeveer 15 procent in vergelijking met de E 250 CDI – zelfs in reële verkeersomstandigheden

· Indrukwekkende hybride rijervaring (start-stopfunctie, regeneratief remsysteem, boosteffect, zuiver elektrische aandrijving en 'sailing'-functie)


Hoogtepunten van de E 400 HYBRID in een oogopslag:

· Compact, intelligent en modulair hybrideconcept: er zijn geen wijzigingen
aan het koetswerk van het basismodel nodig

· Geen compromissen inzake ruimte, veiligheid en comfort

· Aanzienlijk toegenomen comfort met start-stopsysteem; geruisloze start, compleet klimaatcomfort

· Gemengd verbruik (CAFE): 8,7 l/100 km

· Deel van de intelligente downsizingstrategie van Mercedes-Benz: stijging van het motorvermogen van de E 400 HYBRID met zo'n 20 kW en 250 Nm dankzij de elektromotor

· Indrukwekkende hybride rijervaring (start-stopfunctie, regeneratief remsysteem, boosteffect, zuiver elektrische aandrijving en 'sailing'-functie)