Brussel,
13
oktober
2020
|
12:52
Europe/Brussels

Elektrische mobiliteit zoekt het avontuur op

Een unieke elektrische auto: elektrische luxe gaat offroad

Samenvatting

Stuttgart. Een emotionele uitstraling, overtuigende prestaties in het terrein en met toekomstgerichte technologie: de EQC 4x4² laat zien dat de elektrificatie bij Mercedes-Benz ook buiten de gebaande paden in zijn element is. Een klein team van toegewijde ontwikkelaars heeft dit rijdende technologieplatform gecreëerd op basis van de EQC 400 4MATIC (gemiddeld stroomverbruik: 21,3-20,2 kWh/100 km; gemiddeldde CO2-uitstoot: 0 g/km)[1]. Tot de technische highlights behoren onder andere de multilink portaalassen en de productie van een krachtig geluid aan de binnen- en buitenzijde. De koplampen veranderen in 'lampenluidsprekers', omdat ze tegelijkertijd ook als luidspreker functioneren.

[1] Het stroomverbruik is berekend op basis van VO 692/2008/EG. Het stroomverbruik is afhankelijk van de configuratie van de auto. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenauto’s is te vinden in de ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch‘ voor nieuwe personenauto’s, die kosteloos bij alle dealers en bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH is te verkrijgen via www.dat.de.

De EQC 4x4² is een elektrische auto van uitersten. Mercedes-Benz wil met deze auto de grenzen opzoeken en laten zien dat e-mobiliteit niet alleen in de stad, maar ook in het terrein denkbaar is. De unieke auto is ontwikkeld door een team met medewerkers van verschillende afdelingen, onder leiding van ontwikkelingsingenieur Jürgen Eberle die eerder al de onverzettelijk ogende E 400 All-Terrain 4x4² ontwikkelde. “Ons doel is om moderne luxe en duurzaamheid te combineren met emotionele aantrekkingskracht. De EQC 4x4² laat zien hoe aangenaam duurzame mobiliteit kan zijn. Bij dit model gaat elektromobiliteit hand in hand met hightech en een klantervaring die ook buiten de gebaande paden weet te overtuigen, dankzij MBUX en over-the-air updates. Kortom, elektrische, vooruitstrevende luxe gaat offroad”, zegt Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO. “Dit rijdbare studiemodel toont duidelijk aan dat wij bij Mercedes-Benz niet alleen een passie voor e-mobiliteit hebben, maar ook leidend willen zijn op dit vlak en de emotionele aantrekkingskracht daarvan in de toekomst nog verder zullen vergroten.”

Met de EQC 4x4² als technologieplatform laat Mercedes-Benz zien dat passie voor het avontuur kan worden gecombineerd met lifestyle en duurzaamheid. Met dit model is het onder meer mogelijk om door zand te rijden in woestijngebieden en op stranden, over rotsachtig terrein en door bergstroompjes. Naast een grote betrouwbaarheid en bijbehorend comfort maakt de technische basis van het standaardmodel het ook mogelijk om een aanhanger te trekken en dakdragers te monteren. Met een daktent en een opblaasbare boot kunnen de meest afgelegen gebieden worden bereikt – en bij een vroege start worden de andere avonturiers in het kamp niet eens wakker gemaakt. De motor is immers fluisterstil.

Met een hoogte van 293 millimeter is de bodemspeling van de EQC 4x4² meer dan twee keer zo hoog als die van een standaard EQC (140 millimeter). Zelfs bij een G-Klasse is de bodemspeling 58 millimeter kleiner. De doorwaadhoogte is met 15 centimeter vergroot, tot 40 centimeter. De enorme bodemvrijheid wordt mogelijk gemaakt door de toepassing van portaalassen: in tegenstelling tot conventionele assen zijn de wielen niet op de hoogte van het midden van de as gemonteerd, maar een stuk lager op de asnaaf met behulp van de portaalconstructie. Of omgekeerd kan worden gesteld dat het gehele voertuig hoger op de wielen staat. De 4x4²-ophanging is bevestigd aan dezelfde ophangpunten van de carrosserie als de standaardophanging.

Net zo indrukwekkend zijn de aanloop- en afrijdhoeken – 31,8 graden aan de voorzijde en 33 graden aan de achterzijde. Ter vergelijking: een conventionele G-Klasse heeft een aanloop- en afrijdhoek van 28 graden. De opnieuw programmeerde Off-Road-rijprogramma's maken gebruik van de krachtige software van de huidige GLC-modellen. Met gerichte reminterventies is bijvoorbeeld een verbeterde koppelcurve mogelijk bij het wegrijden op een losse ondergrond. In combinatie met de banden in de maat 285/50 R 20 resulteert dit in indrukwekkende prestaties in het terrein. Het opvallende uiterlijk wordt afgerond door de matte wrap in de kleur metallic gun-metal en de zwarte wielkasten.

Dit zijn de belangrijkste offroad-eigenschappen in één oogopslag:

 

 

EQC 4x4² (studie)

EQC 400 4MATIC (standaard)[1]

Aanloophoek

graden

31,8

20,6

Afrijdhoek

gradne

33,0

20,0

Hellingshoek

graden

24,2

11,6

Bodemspeling

mm

293

140

Doorwaaddiepte

mm

400

250

Meer feiten en cijfers:

  • De EQC 4x4² is ongeveer 20 cm hoger dan de standaardversie.
  • De wielkastranden zijn ongeveer 10 cm breed.
  • Ondanks de 20-inch wielen is de draaicirkel klein dankzij de moderne askinematica met een vooras met vier draagarmen.
  • De bodemspeling en de doorwaadhoogte worden met 15 centimeter vergroot ten opzichte van de standaard EQC.

Een andere highlight van de EQC 4x4² is de klankbeleving met een eigen soundscape. De akoestische productie bestaat uit geluiden die de bestuurder feedback geven over de beschikbaarheid van het systeem en het parkeren van de auto, maar ook uit een interactief, emotioneel rijgeluid. Het wordt beïnvloed door verschillende parameters zoals de stand van het gaspedaal, de gereden snelheid of de mate van energierecuperatie. De technologie maakt gebruik van intelligente sounddesign-algoritmen om de geluiden die afkomstig zijn van de versterker van het audiosysteem in real time te berekenen en ze vervolgens via de luidsprekers in het interieur te reproduceren.

De productieversie van de EQC maakt gebruik van de externe geluidsgenerator (Acoustic Vehicle Alert System, AVAS) die wettelijk verplicht is om de geluiden te reproduceren. De EQC 4x4² heeft een krachtiger AVAS-systeem dat speciaal voor dit doel is gecomponeerd en gebruikt de koplampen als externe luidsprekers. De reden hiervoor is dat de geluidsexperts van Mercedes-Benz creatief gebruik hebben gemaakt van de beschikbare inbouwruimte in de koplampbehuizingen - de 'lampenluidspreker' is geboren.

De EQC 4x4² is al het derde model van de 4x4²-familie van Mercedes-Benz. De G 500 4x4² is vanaf september 2015 daadwerkelijk in serieproductie gebouwd. En in 2017 overtrof Mercedes-Benz met het studiemodel E 400 All-Terrain 4x4² de terreincapaciteiten van veel SUV's.

2 Gemiddeld stroomverbruik: 21,3-20,2 kWh/100 km; gemiddelde CO2 emissie: 0 g/km. Het stroomverbruik is berekend op basis van VO 692/2008/EG. Het stroomverbruik is afhankelijk van de configuratie van de auto. Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissie van nieuwe personenauto’s is te vinden in de ‘Leitfaden über den Kraftstoffverbrauch, die CO₂-Emissionen und den Stromverbrauch‘ voor nieuwe personenauto’s, die kosteloos bij alle dealers en bij de Deutschen Automobil Treuhand GmbH is te verkrijgen via www.dat.de.