Brussel,
13
juli
2020
|
17:42
Europe/Brussels

EQ Power: plug-in hybrids voor dagelijkse elektromobiliteit

Mercedes-Benz zet plug-in hybrids productoffensief voort en breidt modelprogramma uit tot meer dan 20 modellen

Samenvatting

Mercedes-Benz spreekt een breed koperspubliek aan met het alsmaar verder uitbreidende aanbod aan modellen met plug-in hybridtechnologie. Deze trend levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van CO2-neutrale mobiliteit die Mercedes-Benz nastreeft, als onderdeel van zijn milieustrategie. Plug-in hybride-auto’s bieden de mogelijkheid om uitsluitend – en lokaal emissievrij - op elektriciteit te rijden, vooral in stedelijke gebieden. EQ Power-modellen zijn parallelle hybrids die ook via het externe stroomnet zijn op te laden (plug-in). De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een interne verbrandingsmotor die in tandem met elkaar werken en de auto individueel of gezamenlijk aandrijven. Plug-in hybrids maken daarmee een snelle en praktische entree in de wereld van elektromobiliteit mogelijk, zonder afhankelijk te zijn van een volwaardige nationale laadinfrastructuur. Mercedes-Benz breide het programma aan plug-in hybrids continu verder uit en levert tegen het einde van het jaar meer dan twintig modelvarianten: van de A- tot de S-Klasse en van de GLA tot de GLE.

“Plug-in hybrids brengen het beste uit twee werelden samen. In de stad kunnen ze enkel elektrisch rijden, en over langere afstanden profiteren ze van de voordelen van een verbrandingsmotor,” verklaart Dr. Torsten Eder, Chief Engineer Mercedes-Benz Drivetrains. “Ze maken de auto efficiënter omdat ze remenergie terugwinnen, maar ook omdat ze bij de meest brandstofefficiënte snelheden en belastingen op de verbrandingsmotor lopen. De verschillende karakteristieken van de aandrijfconcepten vullen elkaar perfect aan. Een elektromotor is bij lage snelheden het meest efficiënt, terwijl een verbrandingsmotor beter werkt bij hogere snelheden en belastingen.”

Zes verschillende compacte modellen met meer dan 70 kilometer aan elektrische range

In het compacte segment biedt Mercedes-Benz voor elke modelserie plug-in hybridvarianten aan: voor de A-Klasse, A-Klasse Limousine, B-Klasse, CLA, CLA Shooting Brake en GLA. Gezamenlijk leveren de 160 kW/218 pk sterke 1,33-liter viercilinder benzinemotor en de 75 kW elektromotor een systeemvermogen van 160 kW en een gecombineerd maximaal koppel van 450 Newtonmeter. De belangrijkste eigenschap van de elektromotor – maximale trekkracht vanuit stilstand – maakt de compacte plug-in hybridmodellen buitengewoon responsief, wat ook in de dynamische prestatiecijfers tot uiting komt. De A 250 e (gecombineerd brandstofverbruik 1,6–1,4 l/100 km, gecombineerde CO2-emissies 36–32 g/km, gecombineerd energieverbruik 15,3–14,8 kWh/100 km)[1] bijvoorbeeld voltooit de standaardsprint van 0 naar 100 km/u in slechts 6,6 seconden. Zelfs rijdend op de elektromotor alleen kan hij een topsnelheid van meer dan 140 km/u bereiken; meer dan voldoende om op de autosnelweg goed vooruit te komen binnen de snelheidslimieten van de meeste landen, zonder de brandstofmotor te gebruiken.

De elektrische actieradius is meer dan 70 kilometer (NEDC). De lithium-ion batterij, met een totale capaciteit van 15,6 kWh, kan extern worden opgeladen via wissel- (AC) of gelijkstroom (DC). Via een 7,4 kW wandbox (AC) duurt het ongeveer 1 uur en 45 minuten om de batterij van 10 naar 100 procent SoC (State of Charge) op te laden. Met behulp van DC snelladen bij maximaal 25 kW vergt het ongeveer 25 minuten om de batterij van 10 tot 80 procent SoC bij te laden. Om de bagageruimte in de kofferbak zo min mogelijk te beïnvloeden ten opzichte van de non-hybrid zustermodellen, is de uitlaatpijp centraal onder de wagenbodem geplaatst en is de achterdemper in de centrale tunnel ondergebracht. De integratie van de brandstoftank in de asruimte creëert extra ruimte onder de achterbank voor de hoogspanningsaccu.

Een divers aanbod aan EQ Power, van de middenklasse tot aan het luxe segment, tot 100 km elektrische range

De EQ Power-modellen van de C-Klasse tot de S-Klasse en van de GLC tot de GLE zijn inmiddels al toe aan hun derde hybridegeneratie. Het piekvermogen van 90 kW en het direct beschikbare koppel van 440 Newtonmeter zorgen in alle rijstanden – inclusief puur elektrisch met een topsnelheid tot 130 km/u – voor plezierige prestaties. In het geval van de GLE 350 de 4MATIC (gecombineerd brandstofverbruik 1,3–1,1 l/100 km; gecombineerde CO₂-emissies 34–29 g/km; gecombineerd energieverbruik 28,7–25,4 kWh/100 km) bedraagt het piekvermogen 100 kW bij een topsnelheid van maximaal 160 km/u. In de nieuwe E-Klasse-serie levert Mercedes-Benz zeven verschillende plug-in hybrids in de Limousine en Estate, met een benzine- of dieselmotor en met achterwiel- of vierwielaandrijving. Het elektrische rijbereik van de C-, E- en S-Klasse bedraagt zo’n 50 kilometer (NEDC), terwijl de GLE meer dan 100 kilometer (NEDC) ver komt. Cruciaal voor de toegenomen elektrische range is de grotere nominale capaciteit van 13,5 kWh. De batterij in de GLE kan zelfs 31,2 kWh aan energie opslaan.

Bij een wandbox met wisselstroom (AC) kan een lege batterij thuis in ongeveer 1,5 uur worden opgeladen (GLE: 3 uur en 15 minuten). Zelfs via een normale wandcontactdoos vergt het volledig vol laden van de batterij slechts vijf uur. De GLE is voorzien van een COMBO laadaansluiting voor laden met wissel- of gelijkstroom. Bij een DC laadstation is het mogelijk om de batterij in ca. 20 minuten van 10 tot 80 procent SoC op te laden en van 10 tot 100 procent SoC in 30 minuten.

Intelligente rijstrategie helpt de bestuurder

Om er zeker van te zijn dat de tijd tussen twee oplaadbeurten zo groot mogelijk is en de laadtijd zo kort mogelijk, helpt de elektronica in de EQ Power-modellen de bestuurder om efficiënt en volgens een intelligente, route-gebaseerde rijstrategie te rijden. Het systeem identificeert en beveelt de delen van de route aan die het meest geschikt zijn voor de elektrische rijstand en houdt daarbij gedurende de gehele route rekening met zaken als navigatiegegevens, topografie, snelheidsbeperkingen en de verkeerscondities. Het ECO Assist-systeem ondersteunt de bestuurder als een soort coach en helpt zo elektriciteit en brandstof te besparen. Bestuurders die dit advies constant opvolgen, kunnen hun verbruik met zelfs vijf procent beperken vergeleken met een normale rijstand.

Mercedes me Charge vereenvoudigt het laden

Bestuurders van een Mercedes-Benz EQC of plug-in hybridmodel met het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) hebben optioneel toegang tot ’s werelds grootste laadnetwerken met alleen in Europa al meer dan 300 verschillende aanbieders van publieke laadstations (steden, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, etc.). De Mercedes me Charge kaart, de Mercedes me app of het mediascherm in de auto zelf bieden eenvoudig toegang tot de laadpunten. Een scala aan verschillende contracten is niet nodig. Naast een duidelijk herkenningssysteem profiteren klanten na een eenmalige invoer van hun betaalgegevens van een geïntegreerde betaalfunctie met eenvoudige facturatie. Betalingen geschieden elke keer wanneer de auto wordt opgeladen vervolgens automatisch. De individuele laadsessies worden in duidelijke, maandelijkse overzichten weergegeven. Het MBUX-systeem begrijpt natuurlijke spraak, waardoor het gemakkelijk is om laadstations dichtbij of op de gekozen route te vinden. Door dit alles wordt het vinden, laden en afrekenen gemakkelijker dan ooit tevoren.

EQ Ready app bepaalt individuele voordelen van EQ Power-modellen

De gratis EQ Ready app analyseert de individuele rijgegevens van de gebruiker en vergelijkt die met een scala aan parameters van elektrische en hybride auto’s. Vervolgens stelt de app vast of het voor de gebruiker zinvol zou zijn om over te stappen op een elektrische auto of een hybride. De resultaten zijn gebaseerd op het individuele gebruikersprofiel en een totaaloverzicht wordt samengesteld door niet alleen een enkele trip te analyseren, maar het dagelijkse rijprofiel. Persoonlijke gegevens worden uitsluitend samengesteld op basis van de expliciete, vooraf verstrekte goedkeuring door de klant.

De nieuwe versie van de app is nu beschikbaar in de App Store (https://eqready-app.mercedes-benz.com/appstore) en kan voor elk merk of elk model worden gebruikt. De EQ Ready app checkt niet alleen of de eindbestemming van de gebruiker ook met behulp van elektrische aandrijving te bereiken is, maar biedt tevens dagelijkse informatie over energiebehoeften en de beschikbare laadinfrastructuur langs de route. Bovendien kan de gebruiker zijn huidige auto vergelijken met een alternatief aangedreven model van Mercedes-Benz.

[1] De genoemde cijfers zijn gemeten "NEDC CO2-waarden " overeenkomstig Art. 2 No. 1 van de Implementing Regulation (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikcijfers zijn berekend op basis van deze waarden. De actieradius en het energieverbruik zijn vastgesteld op basis van Regulation (EC) No. 692/2008. Een afwijkende waarde is toegepast overeenkomstig met EmoG. Een hogere waarde zou kunnen worden gebruikt als basis voor het berekenen van de motorrijtuigenbelasting.