Brussel,
21
augustus
2019
|
14:53
Europe/Brussels

EQ Power voor het eerst ook voor de A- en B-Klasse

Mercedes-Benz: breed aanbod van plug-in hybriden van de derde generatie

Samenvatting

Plug-in hybriden zijn een belangrijke mijlpaal op de weg naar emissievrij rijden. Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz Cars zijn aanbod van plug-in hybriden consequent verder uit, nu met de A 250 e (gemiddeld brandstofverbruik 1,5-1,4 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 34-33 g/km, gemiddeld stroomverbruik 15,0-14,8 kWh/100 km)[1], de A 250 e Limousine (gemiddeld brandstofverbruik 1,4 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 33-32 g/km, gemiddeld stroomverbruik 14,8 -14,7 kWh/100 km) en de B 250 e (gemiddeld brandstofverbruik 1,6-1,4 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 36-32 g/km, gemiddeld stroomverbruik 15,4-14,7 kWh/100 km)1 uit de compacte modelreeks, die over de hybride aandrijving van de derde generatie beschikken. De A 250 e en de A250 e Limousine kunnen binnenkort besteld worden, de prijzen zullen snel bekend gemaakt worden voor België. De verkoop van de B 250 e start enkele weken later. De modellen komen dit jaar op de markt. De EQ Power-technologie voor de A- en B-klasse maakt deel uit van het plug-in hybride-offensief van Mercedes-Benz: het bedrijf wil zijn productaanbod in 2020 hebben uitgebreid met meer dan 20 modelvarianten.

De nieuwe compacte voertuigen met EQ Power zijn gericht op (elektrisch) rijplezier en geschikt voor dagelijks gebruik. Dit wordt geïllustreerd door de highlights van de modellen:

· Elektrische actieradius van 70-75 km (NEDC)

· Elektrisch vermogen 75 kW

· Systeemvermogen 160 kW

· Systeemkoppel 450 Nm

· Topsnelheid 140 km/u (elektrisch)/235 km/u (A-Klasse)

· Acceleratie 0-100 km/u in 6,6 seconden (A-Klasse)

· Vrijwel geen beperkingen in de bagageruimte.

De modellen uit de compacte modelreeks van Mercedes-Benz zijn voorzien van overdwars geplaatste motoren. Voor de 8F-DCT-transmissie met dubbele koppeling werd een compacte hybride aandrijfunit ontwikkeld volgens dezelfde technische principes als bij de transmissies van de modellen met in lengterichting geplaatste motoren is gehanteerd. Het betreft hier een permanent-synchroonmotor die aan de binnenzijde is gemonteerd. De stator is vast geïntegreerd in de aandrijfunit, terwijl de verliesarme natte scheidingskoppeling in de rotor van de elektromotor is ingebouwd. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continue vermogen van de elektromotor te gebruiken.

Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybriden beschikken niet over een aparte 12 volt-startmotor.

Hoge systeemprestaties zorgen voor veel rijplezier

De elektromotor heeft een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilindermotor levert dit een systeemvermogen op van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450 Nm. De EQ Power-technologie van de elektromotor zorgt voor indrukwekkende prestaties: de A 250 e heeft slechts 6,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren en de topsnelheid bedraagt 235 km/u (zie volgende pagina voor meer informatie).

Een hoogvolt lithium-ionaccu met een totale capaciteit van ca. 15,6 kWh doet dienst als energieopslagunit, die via een externe elektrische energiebron kan worden opgeladen. De A 250 e en B 250 e kunnen worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechter zijkant van de voertuigen bevindt zich een laadaansluiting. De compacte plug-in hybriden kunnen via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100 procent SoC (Status of Charge). Bij DC-laden bedraagt de oplaadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80 procent SoC.

De accu’s zijn afkomstig van de volledige Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. De hoogvoltaccu is watergekoeld en weegt ca. 150 kg.

Handige packaging

Een innovatief uitlaatsysteem maakt een bijzonder slimme packaging mogelijk: de uitlaat loopt niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt halverwege de onderzijde en de einddemper is in de middentunnel geplaatst. Door de integratie van de brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltaccu. Bij de A 250 e en B 250 e is de bagageruimte zodoende nauwelijks kleiner dan bij de uitvoeringen met conventionele verbrandingsmotor.

Omdat de compacte modellen gebruikmaken van de plug-in technologie van de derde generatie, zijn alle functies hiervan ook beschikbaar. Dit omvat in het bijzonder de intelligente, route-gerelateerde bedieningsstrategie, die rekening houdt met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. De bedieningsstrategie houdt rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.

Met de introductie van de MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zijn de vorige plug-in modi van alle EQ Power-modellen omgezet in rijprogramma's. Dit betekent dat de nieuwe rijprogramma's ‘Electric’ en ‘Battery Level’ in elke Mercedes-Benz plug-in hybride beschikbaar zijn. Dit is vanaf het begin het geval geweest bij de compacte modellen. In de modus ‘Electric’ kunnen de maximale elektroprestatie worden ervaren. De verbrandingsmotor wordt alleen ingeschakeld als de bestuurder met het gaspedaal intrapt. In het programma ‘Electric’ kan het niveau van de recuperatie ook via peddels achter het stuurwiel worden aangepast. De schakelpeddels op het stuurwiel maken vijf verschillende recuperatieniveaus mogelijk (DAUTO, D+, D, D, D, D- en D--).

De modi Comfort, ECO en Sport zijn ook beschikbaar. Afhankelijk van de vereisten kan de bestuurder ofwel de voorkeur geven aan elektrisch rijden, voor maximale rijdynamiek kiezen door beide motoren in te laten schakelen of de voorkeur geven aan het rijden met een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld om de elektrische actieradius in stand te houden. Een belangrijke comfortfunctie is de stand-klimaatregeling die voor het starten wordt ingeschakeld, de A 250 e en de B 250 e beschikken over een elektrische aircocompressor. Ook de stand-klimaatregeling kan gemakkelijk via een smartphone worden geactiveerd. Het trekvermogen van de compacte hybriden is eveneens aanzienlijk, deze bedraagt 1.600 kg (geremd).

Technische gegevens

 

A 250 e[1]

A 250 e Lim1

B 250 e1

Cilinderaantal/plaatsing

4/in lijn

Cilinderinhoud (cm3)

1.332

Nominaal vermogen benzinemotor (kW/pk bij tpm)

118/160 bij 5.500 +/- 1,5 %

Nominaal koppel benzinemotor (Nm bij tpm)

250 bij 1.620

Nominaal vermogen elektromotor (kW)

75

Nominaal koppel elektromotor (Nm)

300

Systeemvermogen (kW/pk)

160/218

Systeemkoppel (Nm)

450

Acceleratie 0-100 km/u (s)

6,6

6,7

6,8

Topsnelheid (km/u)[2]

235

240

235

Topsnelheid elektrisch (km/u)

140

Verbruik gemiddeld vanaf (l/100 km)

1,5-1,4

1,4

1,6-1,4

CO2-emissie gemiddeld vanaf (g/km)

34-33

33-32

36-32

Totale accucapaciteit (kWh)

15,6

Stroomverbruik gemiddeld (kWh/100 km)

15,0-14,8

14,8-14,7

15,4-14,7

Elektrische actieradius NEDC (km)

74-76

75-77

70-77

Elektrische actieradius WLTP (km)[3]

60-68

61-69

56-67

Mercedes me Charge biedt ondersteuning bij het laden onderweg

Het opladen verloopt comfortabel en ongecompliceerd. Niet alleen via het stroomnet thuis, bijvoorbeeld via een Mercedes-Benz Wallbox, maar ook onderweg. Het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) biedt hulp bij het zoeken naar oplaadpunten. De natuurlijke spraakverstaanbaarheid van het MBUX-systeem maakt het mogelijk om de zoektocht te starten met ‘Hey Mercedes, vind laadstations in de buurt’.

Mercedes me Charge biedt bestuurders van een plug-in hybride model optioneel toegang tot één van de grootste laadnetwerken ter wereld met alleen al in Europa meer dan 300 verschillende exploitanten van openbare oplaadstations (stad, parkeergarages, autosnelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij het navigatiesysteem kunnen klanten van Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en ze krijgen gemakkelijk toegang krijgen tot de oplaadpunten via de Mercedes me laadkaart, via de Mercedes me App of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen andere contracten nodig: naast een eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met eenvoudige facturering nadat ze hun betaalmethode hebben ingevoerd. Elk oplaadproces wordt automatisch verrekend. De individuele laadprocessen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengevat.

De plug-in-strategie van Mercedes-Benz

Plug-in hybride biedt klanten de voordelen van twee werelden: in de stad rijden ze puur elektrisch; tijdens lange ritten profiteren ze van het bereik van de verbrandingsmotor. Deze elektromotoren maken het voertuig over het algemeen nog efficiënter omdat ze enerzijds energie terugwinnen tijdens het remmen en er anderzijds voor zorgen dat de verbrandingsmotor op de meest efficiënte wijze kan worden ingezet. De EQ Power-technologie zorgt ook voor een hoge mate van dynamiek. EQ Power+ staat voor de performance hybride-technologie die Mercedes AMG in de toekomst voor de straatmodellen zal gebruiken en nu al met succes inzet in de Formule 1.

Eind 2019 heeft Mercedes-Benz meer dan tien plug-in hybriden in het gamma – een aantrekkelijke portfolio, van compacte auto's tot de toonaangevende Mercedes-Benz S-Klasse. Het doel is om klanten in 2020 ruim 20 modelvarianten te kunnen aanbieden.

De nieuwe plug-in hybride uitvoeringen van de S-, E- en C-Klasse met een elektrisch bereik tot 50 km volgens NEDC werden vorig jaar al gepresenteerd. Mercedes-Benz is de enige fabrikant die in de C- en E-Klasse de combinatie biedt van een dieselmotor en plug-in technologie aan, zowel in de Limousine als in de Estate-uitvoering. De vernieuwde GLC met EQ Power-technologie staat al in de startblokken. Het model beschikt ook over de hybridetechnologie van de derde generatie en hij maakt deze technologie ook beschikbaar in het SUV-segment. De volgende telg van de EQ Power-modelreeks wordt de GLE – met een geplande actieradius van 100 km wijst hij de weg naar een nog meer uitgesproken elektrische rijervaring.

[1] De vermelde waarden zijn de gemeten ‘NEDC CO2-waarden volgens Art. 2 lid 1 Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze cijfers. De actieradius en het stroomverbruik zijn berekend op basis van VO 692/2008/EG. Als meetbasis voor EmoG is een andere waarde bepalend. Als meetbasis voor de autobelastingen kan een hogere waarde bepalend zijn.

[2] Elektronisch begrensd.

[3] AER combined. All-electrical range: volledig elektrische actieradius met volledig opgeladen accu tot het moment dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld.