Brussel,
16
februari
2022
|
07:00
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en EQE 53 4MATIC+ met elektrische aandrijflijn

Samenvatting

Mercedes-AMG gaat consequent door met de Future of Driving Performance en breidt zijn productportfolio uit met nieuwe elektrische performance-modellen. Nieuw in het gamma zijn de twee Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (gecombineerd energieverbruik volgens WLTP: 22,5-19,7 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie volgens WLTP: 0 g/km; actieradius volgens WLTP: 462-533 km)[1] en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ (voorlopige waarde voor gecombineerd energieverbruik volgens WLTP: 23,2-20,3 kWh/100 km; voorlopige waarde voor CO2-emissie volgens WLTP: 0 g/km; voorlopige waarde voor actieradius volgens WLTP: 444-518 km)[2] limousines. Ze zijn gebaseerd op het Mercedes-platform voor elektrische modellen in het topsegment en de premiumklasse (EVA2). AMG-specifieke features – met name op het gebied van aandrijving, onderstel, remmen, geluid, exterieur- en interieurdesign en uitrusting – zorgen voor een dynamische en emotioneel aansprekende AMG-rijervaring.


 


 

[1] Het stroomverbruik en de actieradius zijn bepaald op basis van Commissie Verordening (EU) nr. 2017/1151.

[2] Gegevens over het stroomverbruik  en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, een EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met de officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

“Hiermee breiden we ons gamma uit met twee volledig elektrisch aangedreven performance-modellen waarmee we appelleren aan nieuwe doelgroepen. De EQE 43 4MATIC is het instapmodel voor elektrische Driving Performance van Mercedes-AMG. De EQE 53 4MATIC+ daarentegen legt de nadruk op nog meer sportiviteit en rijdynamiek. En dat is nog niet het einde van onze Future of Driving Performance: na de performance-hybriden en de volledig elektrische AMG-modellen op basis van het EVA2-platform volgen in de niet al te verre toekomst tevens stand-alone elektrische modellen van AMG. Deze zijn gebaseerd op AMG.EA, ons nieuwe, volledig in eigen huis ontwikkelde platform”, verklaart Philipp Schiemer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

“Het compacte formaat van de EQE vormt het perfecte uitgangspunt om met onze AMG-specifieke oplossingen een zeer dynamische en emotionele rijbeleving te realiseren. Dat geldt met name op het gebied van aandrijving, onderstel, remmen en vooral ook geluid. Zo kunnen onze klanten zich ook in het geval van onze tweede volledig elektrische modelserie verheugen op de kenmerkende Driving Performance van ons merk”, aldus Jochen Hermann, Chief Technical Officer van Mercedes-AMG GmbH.

Beide nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen bieden een prestatiegericht aandrijfconcept met twee elektromotoren. De krachtige elektrische aandrijflijn (eATS) - met een motor op elk van de assen - maakt bovendien een volledig variabele vierwielaandrijving mogelijk die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op het asfalt overbrengt. Het vermogensspectrum varieert van 350 kW (476 pk) in de EQE 43 4MATIC tot 505 kW (687 pk) in de EQE 53 4MATIC+ met optioneel AMG DYNAMIC PLUS-pakket en boostfunctie. Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm.


 

 

AMG EQE 43 4MATIC

AMG EQE 53 4MATIC+

Maximaal totaal vermogen:

(zonder/met AMG DYNAMIC PLUS-pakket)

350 kW (476 pk)

460 kW (626 pk) /

505 kW (687 pk)

Totaal maximumkoppel (zonder/met AMG DYNAMIC PLUS Pakket)

858 Nm

950 Nm/1.000 Nm

Acceleratie 0-100 km/u

(zonder/met AMG DYNAMIC PLUS Pakket)

4,2 seconden

(min. 50% laadtoestand)

3,5 / 3,3 seconden (min. 70% laadtoestand)

Topsnelheid

(zonder/met AMG DYNAMIC PLUS-pakket)

210 km/u

220 km/u / 240 km/u

AMG SOUND EXPERIENCE: emotioneel geluidsspectrum voor een unieke rijbeleving

De Mercedes-AMG-modellen hebben altijd al voor emotie gestaan. Het geluid van de auto is van oudsher een belangrijk onderdeel van de kenmerkende AMG-rijervaring – zelfs voor volledig elektrische AMG Performance-modellen. Met behulp van speciale luidsprekers, een bas-actuator en een klankgenerator zorgt het audiosysteem voor een unieke klankbeleving. Dit wordt gerealiseerd door het programma ‘Authentic’ en het optionele programma ‘Performance’ (alleen EQE 53 AMG met DYNAMIC PLUS-pakket). Beide zijn verkrijgbaar in drie varianten: ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’. De tonaliteit en intensiteit van deze exclusieve AMG SOUND EXPERIENCE worden zowel aan de binnen- als de buitenzijde afgestemd op de rijsituatie, het gekozen rijprogramma of de wensen van de bestuurder.

Specifieke AMG-elektromotoren voor perfect uitgebalanceerde rijprestaties

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). De nadruk op prestaties komt al tot uiting in de vermogens- en koppelwaarden. Bovendien kenmerken de elektromotoren zich door een optimale balans tussen vermogenstoename, efficiëntie en geluidscomfort. De elektromotoren van de EQE 43 4MATIC zijn voorzien van een AMG-specifieke afstemming en regeling. De EQE 53 4MATIC+ maakt gebruik van AMG-specifieke elektromotoren met aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer. Dit maakt hogere motortoerentallen en nog meer vermogen mogelijk, wat vooral merkbaar is bij het accelereren en op topsnelheid.

De elektromotor op de achteras is bijzonder krachtig dankzij zijn zes-fasenontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen. De stator met trekwikkeling zorgt voor een bijzonder sterk magnetisch veld.

Daarbij komt het doordachte thermische concept, dat herhaalde acceleratiemanoeuvres met gelijkblijvend hoge prestaties mogelijk maakt. Het middelpunt van het uitgekiende ontwerp is de zogenaamde waterlans in de as van de rotor die voor de koeling zorgt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn speciale ribben op de stator en de naaldvormige pin-fin-structuur op de omvormer die is vervaardigd van hoogwaardig keramiek. Daarnaast is er de transmissieolie-warmtewisselaar: naast koeling wordt de olie bij een koude start voorverwarmd om de efficiëntie te verhogen.

Nieuwe accugeneratie met een capaciteit van 90,6 kWh

De nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen zijn uitgerust met een krachtige 328 volt high-performance aandrijfaccu die is voorzien van de nieuwste lithium-ion-technologie. Hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90,6 kWh en bestaat uit tien modules met in totaal 360 cellen. Het accumanagementsysteem in de EQE 53 heeft ook een specifieke AMG-afstemming. Bij de rijprogramma’s Sport en Sport+ ligt de nadruk op het leveren van prestaties, in de Comfort-rijstand op de actieradius. De accugeneratie kenmerkt zich door een hoge energiedichtheid en heeft een hoge laadcapaciteit. Nieuw is ook de mogelijkheid om updates voor het accumanagementsysteem over-the-air te installeren voor continue verbeteringen tijdens de levensduur. De EQE 53 4MATIC+ beschikt tevens over een AMG-specifieke kabelboom die is aangepast aan het hogere prestatieniveau. In de celchemie is een belangrijke stap voorwaarts gezet op het gebied van duurzaamheid: het kobaltgehalte is teruggebracht tot tien procent. Het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.

Korte laadtijden door intelligent thermomanagement

Een ander voordeel van de nieuwe accugeneratie zijn de korte laadtijden. Het energieopslagsysteem kan bij snellaadstations met gelijkstroom met maximaal 170 kW worden opgeladen. In dat geval kan in slechts 15 minuten[1] voor 180 kilometer (WLTP) aan stroom worden geladen. Dankzij het boordlaadsysteem kan de geëlektrificeerde AMG comfortabel thuis of bij openbare laadstations via wisselstroom worden opgeladen met 11 kW of optioneel 22 kW. In Japan wordt ook bidirectioneel laden mogelijk, oftewel laden in beide richtingen. Bovendien zijn er intelligente laadprogramma’s die afhankelijk van de locatie automatisch kunnen worden geactiveerd. Functies zoals accubesparend laden maken de werking nog efficiënter.

Het efficiënte thermomanagement speelt ook een rol bij het verkorten van de oplaadtijd. Als de navigatie met Electric Intelligence is geactiveerd, wordt de accu tijdens het rijden voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurbereik van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een daarin geïntegreerde PTC (Positive Temperature Coefficient) boosterverwarming.

Het ontwerp van de accu is erop gericht om de optimale temperatuur van de accu onder alle bedrijfsomstandigheden te garanderen. De aluminium extrusies van het accuframe hebben gedefinieerde holtes waar het koelmiddel doorheen stroomt. Al met al zorgt het intelligente temperatuur- en laadmanagement er voor dat hoge laadstromen gedurende lange tijd kunnen worden gehandhaafd.

De accu onderscheidt zich ook door zijn duurzaamheid. De ECO Charging-functie levert hier een belangrijke bijdrage aan: de intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. Klanten kunnen ook profiteren van de ‘laadonderbreking’-functie: het laadproces kan op vrij te kiezen tijdstippen worden gepauzeerd, zodat bijvoorbeeld op een later tijdstip goedkopere elektriciteit buiten de piekuren kan worden gebruikt. Het accucertificaat staat garant voor de lange levensduur van de hoogvoltageaccu’s en is geldig tot tien jaar of tot 250.000 kilometer.

Intelligente recuperatie voor efficiënte energieterugwinning

De accu kan ook worden opgeladen door middel van efficiënte energieterugwinning met behulp van recuperatie. Het terugwinningsvermogen kan oplopen tot 260 kW[2]. De bestuurder kan het recuperatieniveau via schakelaars op het stuurwiel in drie stappen aanpassen en krijgt daarbij geoptimaliseerde ondersteuning van ECO Assist. Hierbij zijn rijden met één pedaal en gecombineerd remmen tot stilstand mogelijk in de recuperatiestanden D en D-. In DAuto wordt een vertraging van maximaal 5 m/s² bereikt, waarvan 3 m/s² door middel van recuperatie (2 m/s² via het high-performance AMG-remsysteem). Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt automatisch afgeremd voor gedetecteerde vooruitrijdende voertuigen tot deze tot stilstand komen, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC en 4MATIC+

De kracht van de motoren wordt op de weg overgebracht door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC (EQE 43) of 4MATIC+ (EQE 53). In tegenstelling tot vroeger staat de ‘+’ in 4MATIC+ niet alleen voor de volledig variabele vierwielaandrijving waarover de EQE 43 en EQE 53 beschikken, maar ook voor de extra prestaties en dynamiek die de EQE 53 biedt. In beide modellen verdeelt het systeem het aandrijfkoppel afhankelijk van de rijsituatie continu tussen de voor- en achteras. In vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het EV-specifieke systeem voor een aanzienlijk snellere reactie. Het koppel wordt 160 keer per seconde gecontroleerd en indien nodig aangepast. De koppelverdeling is afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma: in de ‘Comfort’-modus ligt de nadruk op maximale efficiëntie, terwijl in de ‘Sport’- en ‘Sport+’-standen het koppel meer naar achteren wordt gestuurd ten gunste van een grotere zijdelingse dynamiek.

AMG RIDE CONTROL+-onderstel met adaptief instelbare demping

De AMG RIDE CONTROL+-luchtvering met adaptief instelbare demping is gebaseerd op een vierarmige vooras en een multilink-achterwielophanging. Beide zijn geoptimaliseerd met AMG-specifieke wieldraagarmen, veerpoten en stabilisatorstangen met een hogere stijfheid. De basiskenmerken komen overeen met de ophanging van de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé, maar de set-up is aangepast voor de AMG EQE. De achterasdrager is met behulp van lagers die 50 procent stijver zijn en een kleinere lagerspeling met de carrosserie verbonden, om een nog directer wegcontact te realiseren. De AMG-ingenieurs hebben alle componenten speciaal afgestemd op de speciale eisen van de AMG-klanten. Dit geldt zowel voor het rijcomfort als voor de rijdynamiek.

De adaptief instelbare demping maakt gebruik van twee zogenaamde drukbegrenzingskleppen. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en rijprogramma’s worden aangepast. De ene klep regelt de reboundfase, oftewel de kracht die wordt opgewekt wanneer het wiel terugveert; de andere klep regelt de compressiefase wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiefase worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijbeleving nog sportiever te maken.

De veerregeleenheid analyseert gegevens – waaronder gegevens van de acceleratie- en wielsensoren – om de dempingskracht voor elk wiel in een paar milliseconden aan de situatie aan te passen. De AMG-technici zijn erin geslaagd om de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk te vergroten, onder andere door de spreiding tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door nog meer flexibiliteit in de karakteristiekmapping aan te brengen. Door het gebruik van de twee regelkleppen is de demper in staat de dempingskracht over het volledige bereik van wieltrillingen aan te passen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderende wegoppervlakken en rijomstandigheden.

De efficiëntie komt ook tot uiting in de intelligente niveauregeling, die een betere aerodynamica en een lager stroomverbruik mogelijk maakt. In de rijprogramma’s S en S+ rijden de Mercedes-AMG EQE-modellen al vanaf 0 km/u op het lage niveau (-15 mm). In rijprogramma C vindt de snelheidsafhankelijke regeling plaats met verlaging vanaf 120 km/u en verhoging vanaf 80 km/u.

Het hoge rijdynamische potentieel wordt ook versterkt door de speciale banden, die speciaal zijn afgestemd op de karakteristiek van de volledig elektrische AMG Performance-modellen. Een voorbeeld zijn de MICHELIN Pilot Sport EV-banden die speciaal zijn ontwikkeld voor sportwagens met elektrische aandrijving.

Standaard achterasbesturing

Beide Mercedes-AMG EQE-modellen zijn standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek van maximaal 3,6 graden draagt bij aan een wendbaar rijgedrag. De interactie tussen de besturing van de voor- en achteras is ontwikkeld om in de stad of op provinciale wegen een wendbare respons met weinig stuurkracht te bereiken. Bij snelheden onder 60 km/u sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit maakt de Mercedes-AMG EQE dynamisch, lichtvoetig en wendbaar. Het effect is vooral merkbaar bij het nemen van een bocht, het snel wisselen van richting en het manoeuvreren op lage snelheid. Bij snelheden boven 60 km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daaruit voortvloeiende virtueel verlengde wielbasis biedt een grotere rijstabiliteit en rijveiligheid op hoge snelheden en bij snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.

Voor een individuele rijbeleving: AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma’s

De rijeigenschappen kunnen door de bestuurder met een druk op de knop worden aangepast aan de situatie of aan de eigen voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. De programma’s bestrijken een breed spectrum van hoogstaand comfort tot uitgesproken sportiviteit. Belangrijke parameters zoals rij- en performance-eigenschappen, onderstelinstellingen, AMG DYNAMICS met onder andere de stuurkoppelkarakteristiek en AMG SOUND EXPERIENCE worden aangepast aan de hand van het gekozen rijprogramma. Het maximale aandrijfvermogen kan in het rijprogramma Sport+ of in alle rijprogramma’s met kick-down worden opgeroepen. In de andere rijprogramma’s (behalve Sport+) wordt het maximumvermogen aangepast om de efficiëntie te verhogen en het verbruik te verlagen.

 EQE 43 4MATICEQE 53 4MATIC+
Slippery50% vermogen (=175 kW)50% vermogen (=230 kW)
Comfort85% vermogen (=300 kW)80% vermogen (=368 kW)
Sport90% vermogen (=325 kW)90% vermogen (=414 kW)
Sport+100% vermogen (=350 kW)100% vermogen (=460 kW)
RACE START zonder boost-functie100% vermogen (=350 kW)100% vermogen (=460 kW)
RACE START met boost-functie (inbegrepen in AMG DYNAMIC PLUS Pakket)niet beschikbaar110% vermogen (=505 kW)

Bovendien kan de bestuurder via de rijprogramma’s van AMG DYNAMIC SELECT de basisafstelling van het onderstel vooraf selecteren. Met een druk op de knop varieert de rijstijl bijvoorbeeld van maximale dynamiek in de stand ‘Sport+’ tot ontspannen cruisen in de stand ‘Comfort’. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma’s met een speciale knop in drie stappen worden aangepast.

Afhankelijk van het rijprogramma activeert de centrale regeleenheid van de aandrijving automatisch verschillende koelstrategieën: in ‘Sport’ en ‘Sport+’ wordt het koelsysteem eerder geactiveerd en wordt de koelcapaciteit verhoogd om het geleverde vermogen langer te behouden. De bestuurder heeft de mogelijkheid om nog meer rijplezier te beleven – bijvoorbeeld op circuits – door de ESP OFF-functie te gebruiken.

Krachtig AMG-remsysteem

Het high-performance AMG-remsysteem met remklauwen met zes zuigers en remschijven van 415 x 33 mm op de vooras levert eersteklas vertragingswaarden in combinatie met een hoge weerstand tegen fading en een uitstekende duurzaamheid. De achteras is voorzien van remklauwen met één zuiger en remschijven van 378 x 22 millimeter. Het optionele keramische AMG-remsysteem met hoogwaardige compoundremmen maakt gebruik van nog grotere remschijven van 440 x 40 millimeter op de vooras (alleen in combinatie met 21 inch velgen). Een andere hightech feature is de intelligente rembekrachtiger i-Booster. Die zorgt er voor dat het remsysteem de elektrische recuperatie uiterst efficiënt combineert met het hydraulische remsysteem. Voor een authentieke rijbeleving is de i-Booster speciaal afgestemd op het karakteristieke AMG-pedaalgevoel en het AMG-remsysteem.

AMG SOUND EXPERIENCE: unieke klankbeleving met een grote bandbreedte

Met de AMG SOUND EXPERIENCE geeft het performance- en sportwagenmerk elektrische mobiliteit een nieuw geluid – een soundtrack voor buiten en binnen die de dynamische rijbeleving emotioneel versterkt. Net als de rijprogramma’s heeft ook de akoestische compositie een grote bandbreedte: in de standaard basisversie ‘Authentic’ kan de klant het geluid en de intensiteit ervan afhankelijk van de rijstatus en het geselecteerde rijprogramma regelen. De karakteristieke AMG-rijklanken worden gegenereerd met behulp van extra hardware, waaronder speciale luidsprekers, een basactuator en een geluidsgenerator.

Een andere optie voor nog meer individualiteit: met behulp van de toetsen op het AMG-stuurwiel of het centrale display kan de bestuurder in elk rijprogramma de geluidskarakteristieken ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’ selecteren. Tijdens de RACE START produceert de auto een uniek geluid dat past bij de dynamische acceleratie.

Tot het AMG DYNAMIC PLUS-pakket behoort ook de AMG SOUND EXPERIENCE ‘Performance’, die voor een nog emotioneler klankbeeld zorgt, en naar wens ook ‘Balanced’, ‘Sport’ of ‘Powerful’. Naast de rijgeluiden omvat het pakket ook de meeste zogeheten event sounds – bijpassende geluiden voor alle autofuncties die een geluid voortbrengen. Dit omvat het vergrendelen van de auto, evenals het starten en uitzetten van de motor. Het programma simuleert zelfs het klikken van de richtingaanwijzers, omdat veel bestuurders dit vertrouwde geluid niet willen missen. Geheel nieuw is de AMG-specifieke sound die te horen is als de auto wordt vergrendeld. Deze ‘bijgeluiden’ kunnen op elk gewenst moment via de instellingen van het multimediasysteem worden gedeactiveerd – afzonderlijk voor het exterieur en het interieur.

Exterieurdesign met karakteristieke AMG-kenmerken

Met zijn one bow-lijnenspel en cab-forward fastbackdesign onderscheiden de nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen zich duidelijk van modellen met een verbrandingsmotor. De designfilosofie komt tot uiting in royaal gemodelleerde oppervlakken, gereduceerde naden en naadloze overgangen. Ook het exterieurdesign kenmerkt zich door karakteristieke AMG-elementen.

De voorzijde wordt gekenmerkt door de AMG-specifieke zwarte paneelgrille met verticale stijlen in chroom, geïntegreerde Mercedes-ster en het opschrift ‘AMG’. De standaard DIGITAL LIGHT-koplampen zijn bij het openen en afsluiten van de auto voorzien van een speciale AMG-projectie. De karakteristieke vormtaal wordt voortgezet in de voorbumper die in de carrosseriekleur is gespoten. Een fraai contrast daarmee vormt de voorskirt in het typische AMG-A-vleugeldesign, die in hoogglans zwart is uitgevoerd en met chroom is afgewerkt. Dezelfde look kenmerkt de frontsplitter in hoogglans zwart met verchroomde sierlijsten en flics en vinnen aan de optische luchtinlaten. Daarnaast zijn er links en rechts luchtroosters in hoogglans zwart voor het zogeheten AIR CURTAIN-effect. AMG-instaplijsten in hoogglans zwart, de achterskirt in carrosseriekleur met een aerodynamisch geoptimaliseerde diffuser en de grotere achterspoiler ronden het dynamische uiterlijk af. De maatregelen verbeteren de rijdynamiek en de efficiency: de opwaartse druk achter wordt verminderd zonder dat de luchtweerstand noemenswaardig verandert. Alle lichtmetalen AMG-velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd.

Interieurdesign met een bijzonder sportieve touch

Ook het interieur wordt gedomineerd door stijlbepalende AMG-kenmerken. Hier bieden de nieuwe modellen een sportieve ambiance, onder andere met AMG-stoelen met individueel opschrift en speciale stoelbekledingen van lederlook ARTICO met microvezel MICROCUT en rood sierstiksel. Als alternatief is optioneel een stoelbekleding in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifieke accenten. Bovendien bevinden zich op de rugleuningen van de voorstoelen AMG-badges en in reliëf aangebrachte AMG-emblemen in de voorste hoofdsteunen.

Tal van andere details onderstrepen de exclusieve stijl van het interieur:

·        Instrumentenpaneel en bovenzijde van de portierpanelen in space grijs ARTICO lederlook met NEOTEX nerf en rood stiksel

·        Middenpanelen van de portieren en de overgang van middenconsole naar instrumentenpaneel uitgevoerd in zwarte MICROCUT microvezel met rood stiksel

·        AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, met afgevlakt onderste gedeelte, geperforeerd in het gripgedeelte met zilverkleurige aluminium paddles voor de instelling van verschillende recuperatiestanden, naast de standaard AMG-stuurwieltoetsen

·        AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en dorpelsierlijsten met AMG-opschrift (verlicht met verwisselbare afdekking)

Het AMG Performance-stuurwiel met zijn markante dubbelspaaks design en naadloos geïntegreerde toetsen combineert visuele stabiliteit met lichtheid. De stuurwielrand, die aan de onderzijde is afgevlakt en bekleed met nappaleder, kan als optie worden verwarmd. De standaard AMG-stuurwieltoetsen maken indruk met scherpe displays. Hiermee kunnen belangrijke rijfuncties en de rijprogramma’s worden bediend zonder de handen van het stuurwiel te hoeven halen. Tal van parameters kunnen direct worden geselecteerd. De menu’s op de linker stuurwieltoets kunnen individueel worden aangevuld, verwisseld of verkleind. Daarvoor is er een lijst in het Multimedia Touch Display of in het optionele Hyperscreen met meer dan 15 informatie- en instelmogelijkheden als directe keuze voor de stuurwieltoetsen.

Optioneel Hyperscreen met AMG-specifieke functies en displays voor het MBUX-infotainmentsysteem

Beide nieuwe modellen kunnen optioneel worden uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Deze grote, gebogen displayunit strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. Drie schermen gaan schuil achter een glazen afdekking en lijken samen te smelten tot één scherm. Met adaptieve software past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogeheten zero layer worden de belangrijkste toepassingen altijd afhankelijk van de situatie en contextueel op het hoogste niveau in het gezichtsveld weergegeven.

In Europa en China is dynamische inhoud ook tijdens het rijden op het display van de passagier toegestaan. Het onbeperkt bekijken van films, tekstberichten of presentaties, plus surfen op het internet zijn dus mogelijk. De zogenaamde ‘blanking-functie’ voorkomt dat de bestuurder wordt afgeleid door de getoonde inhoud. Maar ook zonder dynamische inhoud blijft het display voor de passagier een aantrekkelijke blikvanger met een nieuwe, AMG-specifieke screensaver.

MBUX biedt een reeks extra AMG-functies die het performance-karakter benadrukken. Dat geldt met name voor de markante displays in het combi-instrument, maar ook voor het multimediadisplay en het head-up display. De rijprogramma’s van AMG DYNAMIC SELECT zijn snel toegankelijk via de bijbehorende knop voor directe toegang op de middenconsole.

AMG DYNAMIC PLUS-pakket met extra’s voor dynamisch rijden

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket, dat als optie leverbaar is voor de EQE 53 4MATIC+, combineert extra’s op het gebied van rijdynamiek – waaronder de krachtige boost voor RACE START, de verhoging van de maximumsnelheid tot 240 km/u en de emotionele AMG SOUND EXPERIENCE ‘Performance’. Geluiden die speciaal voor deze belevingswereld zijn gecomponeerd – bijvoorbeeld voor oplaad- of infotainmentfuncties – ronden de AMG-ervaring af.

De rijdynamiek doet wat het geluid belooft: als de temperatuur en de laadtoestand het toelaten, kunnen het maximumvermogen en -koppel voor RACE START kortstondig worden verhoogd. De Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ heeft dan slechts 3,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De onboard bas-actuator en de luidsprekers maken de kracht van de elektromotoren ook bij stilstand duidelijk en zorgen voor een opwindend geluid dat past bij het hoge acceleratieniveau. De AMG-specifieke graphics in de displays onderstrepen de rijprestaties ook visueel. De AMG Sound Experience kan ook op elk gewenst moment via de instellingen van het multimediasysteem worden gedeactiveerd, en wel afzonderlijk voor buiten en binnen.

Andere opties voor nog meer dynamiek

Tal van AMG-opties versterken desgewenst de dynamische indruk. Daartoe behoren designelementen zoals het AMG-nightpakket met elementen in zwart en zwart-chroom, rode remklauwen of de koolstofvezel AMG-sierelementen. Ook op het gebied van rijdynamiek kunnen de high-performance elektrische limousines nog verder worden verfijnd, bijvoorbeeld met het keramische AMG-remsysteem met hoogwaardige compoundremmen. Bovendien is er keuze uit aerodynamisch geoptimaliseerde 20 en 21 inch lichtmetalen AMG-velgen.

AMG TRACK PACE, de virtuele race-engineer, is eveneens als optie leverbaar. De software maakt deel uit van het MBUX infotainmentsysteem en registreert permanent meer dan 80 voertuigspecifieke gegevens (zoals snelheid en acceleratie), bijvoorbeeld tijdens het rijden op een circuit. Bovendien worden ronde- en sectortijden weergegeven, evenals het overeenkomstige verschil met een referentietijd. Omdat specifieke display-elementen in groen of rood worden weergegeven, kan de bestuurder zonder getallen te hoeven lezen in één oogopslag zien of hij op dat moment sneller of langzamer rijdt dan de beste tijd. De gegevens worden weergegeven op het multimediadisplay, in het combi-instrument en op het optionele head-up display.

Duurzaam gebruik van stroom dankzij Mercedes me Charge

Met Mercedes me Charge zijn klanten vanaf 2021 altijd verzekerd van ‘groen’ laden bij elk openbaar laadstation in heel Europa. Hoogwaardige garanties van oorsprong zorgen ervoor dat er evenveel groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd als er via het laden met Mercedes me Charge aan wordt onttrokken. In de eerste drie jaar na de aanschaf is er geen basisvergoeding voor Mercedes me Charge en dus Green Charging voor klanten. Een ander voordeel is IONITY Unlimited. Alle Europese EQE-klanten kunnen via Mercedes me Charge een jaar lang gratis gebruikmaken van het IONITY-snellaadnetwerk. Met de nieuwe Plug & Charge-functie kan de AMG EQE bijzonder comfortabel worden opgeladen.

Mercedes me Charge is momenteel het grootste oplaadnetwerk ter wereld: het telt momenteel meer dan 500.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Hieronder vallen ook de 336 snellaadstations van het mede door Mercedes-Benz opgerichte snellaadnetwerk IONITY. Bovendien is de functionaliteit van Mercedes me Charge in MBUX uitgebreid met functies als het filteren en voorspellen van de beschikbaarheid van laadstations.

Mercedes me App: eenvoudig te gebruiken op smartphone en tablet

De Mercedes me App biedt sinds de laatste update veel verbeterde en nieuwe functies. Daartoe behoort een filteroptie waarmee de laadpunten kunnen worden gesorteerd op criteria zoals beschikbaarheid of laadcapaciteit. De app laat nu ook zien hoe druk het betreffende laadstation waarschijnlijk zal zijn in de loop van de dag, op basis van een waarschijnlijkheidsberekening.

Voorspellende routeplanning en efficiënt rijden met Electric Intelligence

Bij de navigatie met Electric Intelligence zegt de naam alles. Het systeem plant namelijk op basis van tal van factoren de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadstops, en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Electric Intelligence plant vooraf een snelle en comfortabele route, inclusief laadstops, op basis van tal van factoren, zoals de berekende energiebehoefte. Het systeem neemt alle relevante gegevens mee in de berekening, van topografie en route tot rijsnelheid en verwarmings- en koelingsbehoefte.

Met Electric Intelligence reageren de nieuwe AMG EQE-modellen bovendien dynamisch op de verkeerssituatie op de geplande route. Het AMG-model registreert files en wegafsluitingen, maar ook veranderingen in de energiebehoefte. Voor zijn berekeningen gebruikt het systeem informatie uit de cloud, die het combineert met gegevens aan boord.

De geplande route kan individueel worden bewerkt. De klant kan bijvoorbeeld de extra reserve op de bestemming en bij het laadstation instellen (SoC, State of Charge) – tien procent SoC is standaard. Als de functie ‘Opladen op bestemming’ is geselecteerd, kan de ingestelde reserve worden onderschreden totdat de bestemming is bereikt. MBUX geeft aan of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder opladen terug te rijden naar het beginpunt.

Andere opties voor een individuele routeplanning:

·        De routeberekening geeft de voorkeur aan handmatig toegevoegde oplaadstations langs de route

·        De bestuurder kan voorgestelde oplaadstations uitsluiten

·        De geraamde laadkosten per laadstop worden berekend

Als de bestemming of het laadstation niet kan worden bereikt met de ingestelde instellingen, informeert MBUX de bestuurder tijdig dankzij de ‘Actieve actieradiusbewaking’ met een verzoek om de ECO-rijfuncties te activeren.

Omvangrijk veiligheidsconcept: de accu in de onderzijde is beschermd tegen botsingen

De accu bevindt zich in een tegen botsingen beschermd gedeelte onderin de carrosserie, ingebed in de structuur van de carrosserie, inclusief een geëxtrudeerd aluminium profiel aan de zijkant. Tijdens de extrusie wordt een verwarmd blok metaal door de matrijzen geduwd en verandert zo in een ‘eindeloos’ stuk, dat vervolgens op maat wordt gesneden. Dit maakt zeer complexe profielen mogelijk die precies op de eisen zijn afgestemd. De behuizing met energie-absorberende structuren aan de voor- en zijkant en een stijve, dubbelwandige bodemplaat zorgen voor extra bescherming van de modules. Bovendien is er een afzonderlijk veiligheidssysteem met meerdere niveaus voor de dagelijkse werking. Dit omvat bijvoorbeeld een temperatuur-, spannings- of isolatiebewaking. Als er een storing optreedt, wordt de accu uitgeschakeld. Ook crashbewaking bij stilstand (tijdens het laden met gelijkstroom) is standaard.

Materiaalcyclus

De onderdelen wegen meer dan 80 kilogram en zijn gemaakt van grondstofbesparende materialen (gerecyclede en hernieuwbare grondstoffen). Zo is de vloer van het volledig elektrische AMG-model afgewerkt met nieuw garen van gerecycled nylon. Een ton van dit garen bespaart meer dan 6,5 ton CO2 in vergelijking met nieuw materiaal. Het staal voor de carrosserie bestaat voor 80 procent uit secundair staal dat voor het grootste deel uit gerecycled staalschroot wordt gewonnen.

Na gebruik in de auto is ook een tweede leven voor de accu’s mogelijk: bijvoorbeeld in een energiebank van Mercedes-Benz Energy GmbH. Samen met zijn partners heeft het bedrijf al drie grootschalige energiebanken met in totaal ongeveer 50 MWh aan energie uit auto-accusystemen in het Duitse elektriciteitsnet gebracht. Het eerste second-life accuopslagsysteem werd in oktober 2016 in het Duitse Lünen op het net aangesloten.

Technische gegevens

  

Mercedes-AMG

EQE 4MATIC43

Mercedes-AMG

EQE 4MATIC+53

ElektromotorenTypeTwee permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM)Twee permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM)

Max. vermogen

(zonder/met AMG DYNAMIC PLUS-pakket)

kW (pk)350 (476)460 (626) / 505 (687)
Max. koppel (zonder/met AMG DYNAMIC PLUS Pakket)Nm858950 / 1.000
Lay-out aandrijfsysteem Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATICVolledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

Acceleratie 0-100 km/u (zonder/met AMG DYNAMIC

PLUS Pakket)

s4,23,5 / 3,3

Topsnelheid[3]

(zonder/met AMG DYNAMIC PLUS-pakket)

km/u210220 / 240
Energie-inhoud accu, bruikbaarkWh90,690,6
Nominale spanningvolt328328
Max. recuperatievermogen[4]kW260260
Boordlader (standaard/optioneel)kW11/2211/22
Max. DC-laadvermogenkW170170
Gecombineerd stroomverbruik (WLTP)

kWh/100

km

22,5-19,7[5]23,2-20,3[6] (voorlopig)
CO­2-emissie (WLTP)g/km00
Efficiëntieklasse A+A+
Actieradius (WLTP)km462-5337444-5188 (voorlopig)

Gewicht rijklaar

(EG)

kg2.5252.525
Lengte/breedte/hoogtemm4.964/1.906/1.4924.964/1.906/1.492
Laadvermogen, VDAl430430


 


 

[1] Laadtijd bij DC snellaadstations met 500 ampère. Cijfers voor oplaadtijden zijn voorlopig en werden intern verkregen volgens de certificeringsmethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, een EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

[2] Deze waarde heeft betrekking op het elektrische vermogen dat na recuperatie naar de accu wordt geleid. Deze waarde kan worden bereikt onder optimale omgevingsomstandigheden, afhankelijk van onder meer de laadtoestand en de temperatuur. Afwijkingen zijn mogelijk.

[3] Elektronisch begrensd

[4] Het stroomverbruik en de actieradius zijn bepaald op basis van Commissie Verordening (EU) nr. 2017/1151.

[5] Gegevens over het stroomverbruik en actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode ‘WLTP-testprocedure’. Bevestigde TÜV-cijfers, een EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met de officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

[6] Gegevens over het stroomverbruik en de actieradius zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de ‘WLTP-testprocedure’ certificatiemethode. Bevestigde TÜV-cijfers, een EG-typegoedkeuring en een certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Verschillen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.