Brussel,
05
juni
2020
|
10:29
Europe/Brussels

Fabrieken van Mercedes-Benz hervatten wereldwijde productie

Stap voor stap terug naar normaal

Quote module 1

• Succesvolle herstart van productie in Mercedes-Benz fabrieken sinds half april, na onderbreking

• Vanaf juni zijn alle Mercedes-Benz autofabrieken ter wereld op gecoördineerde wijze herstart

• Mercedes-Benz zet product- en elektrisch offensief voort

• Strenge maatregelen in overleg met vakbonden geïmplementeerd, ter preventie van besmetting

Stuttgart (Duitsland) – Na een productie-onderbreking vanwege de COVID-19 pandemie, hebben de Mercedes-Benz autofabrieken de productie met succes stapsgewijs hervat. In de maand juni zijn danwel worden alle fabrieken van Mercedes-Benz AG wereldwijd herstart. Op 20 april hebben de motoren- en componentenfabrieken in Duitsland de productie geleidelijk hervat, gevolgd door de Mercedes-Benz assemblagefabrieken. Parallel hieraan hebben ook de internationale Mercedes-Benz productiefaciliteiten de productie stap voor stap hervat. De gezondheid en veiligheid van alle betrokkenen heeft bij Mercedes-Benz de grootste prioriteit. De hervatting van de productie heeft een flexibele aanloop, om te kunnen reageren op de actuele ontwikkelingen en de specifieke richtlijnen per land. Door de productie op gecontroleerde wijze te hervatten, zet Mercedes-Benz zijn product- en elektrisch offensief voort en bedient het bovendien zijn grootste afzetmarkt China, waar het bedrijf een significante toename in de vraag ziet.Jörg Burzer, lid van de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz AG, Production and Supply Chain Management: “Samen met het gehele team ben ik blij dat we onze productie weer gecontroleerd en stapsgewijs kunnen opstarten. Flexibiliteit is hierbij het sleutelwoord: de flexibiliteit van onze fabrieken is een van onze strategische ijkpunten in het productieproces en dat heeft in de aanloop naar hervatting van de productie geholpen. Onze eerste prioriteit is het verder indammen van de COVID-19 pandemie, en onze werknemers, toeleveranciers en dienstverleners een veilige werkplek te bieden. Wij produceren volgens strikte veiligheidsrichtlijnen en zullen onze productie stap voor stap opvoeren.”Mercedes-Benz motorenfabrieken in Duitsland

De fabriek van Mercedes-Benz in Untertürkheim hervatte de productie op 20 april, na een periode van onderbreking. De fabriek bij Stuttgart produceert motoren en componenten die benodigd zijn voor de productie in Mercedes-Benz assemblagefabrieken wereldwijd – hetzelfde geldt voor de fabrieken in Kölleda en Arnstadt (MDC Power en MCD Technology). Op vergelijkbare wijze heeft de fabriek van Mercedes-Benz in Berlijn de productie van assen en asonderdelen hervat voor de Mercedes-Benz voertuigproductie wereldwijd. Als belangrijke schakel in Mercedes-Benz’ elektrische offensief, zette de batterijfabriek in Kamenz (onderdeel van Accumotive, een dochteronderneming van Mercedes-Benz die accu’s produceert voor de EQ-familie, evenals 48V-batterijen en accu’s voor plug-in hybrids) de activiteiten tijdens de onderbrekingsperiode voort. Er is op deze locatie op basis van 2-ploegendiensten gewerkt aan strategische projecten, met strikt gespreide dienstwisselingen en strenge veiligheidsvoorschriften voor de werknemers.Mercedes-Benz auto-assemblagefabrieken in Duitsland

De geleidelijke herstart van de Mercedes-Benz assemblagefabrieken begon op 27 april. In de fabriek van Mercedes-Benz in Bremen word de productiecapaciteit voor de gehele productrange – inclusief de succesvolle Mercedes-Benz GLC – geleidelijk opgevoerd. Gelijktijdig is de productie van de EQC (gecombineerd elektrisch verbruik: 20,8-19,7 kWh/100 km; gecombineerd CO2-uitstoot: 0 g/km)1 als onderdeel van het elektrische offensief op dezelfde lijn hervat. In de fabriek van Mercedes-Benz in Sindelfingen vindt de productie plaats van de E-Klasse en S-Klasse, in 2019 ’s werelds best verkopende topklasse sedan, met China als grootste afzetmarkt. Van de E-Klasse en S-Klasse worden de geëlektrificeerde modellen, hybrides en plug-in hybrides, eveneens in de fabriek van Mercedes-Benz in Sindelfingen gebouwd. Dit jaar neemt Mercedes-Benz de nieuwe S-Klasse in productie in de nieuwe “Factory 56” in Sindelfingen, die in september 2020 wordt geopend. De fabriek van Mercedes-Benz in Rastatt is de belangrijkste fabriek voor de wereldwijde productie van Mercedes-Benz’ compacte volumemodellen: in 2019 was een op de vier auto’s die Mercedes-Benz wereldwijd verkocht een compact model. De A-Klasse Sedan, A-Klasse en B-Klasse, alsmede de GLA, de compacte SUV worden in Rastatt gebouwd. Sinds dit jaar worden hier ook de plug-in hybridevarianten van de A- en B-Klasse gebouwd.Het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-BenzMercedes-Benz Cars Operations (MO) is verantwoordelijk voor de productie van personenauto’s op meer dan 30 locaties ter wereld, die onderdeel zijn van een flexibel en efficiënt productienetwerk. Na onderbreking van de productie over een per specifiek land bepaalde periode, zijn alle Mercedes-Benz AG fabrieken ter wereld in juni weer opgestart. In China is de productie sinds 10 februari 2020 stap voor stap hervat. Parallel aan het herstarten van Duitse Mercedes-Benz productiefaciliteiten, hebben alle andere internationale faciliteiten sinds half april hun activiteiten weer opgepakt. Dit geldt ook voor de fabrieken in Sebes/Cugir (Roemenië) – waar transmissies voor voertuigen van Mercedes-Benz worden gebouwd – en de assemblagefabriek voor personenauto’s in Kecskemét (Hongarije), die binnen het wereldwijde productienetwerk een belangrijke schakel vormt voor de bouw van compacte modellen. In Tuscaloosa (USA), de locatie waar sinds lange tijd de productie van SUV’s plaatsvindt, en in East London (Zuid-Afrika), als onderdeel van het wereldwijde productienetwerk voor de C-Klasse, wordt de productie ook weer opgestart. De fabriek in Hambach (Frankrijk), waar de elektrische smart EQ-modellen worden gebouwd, zijn de activiteiten sinds 2 juni weer geleidelijk hervat.Om de werknemers te beschermen, heeft het bedrijf voorzorgsmaatregelen getroffen om het risico van infectie tegen te gaan, en is met de vakbonden overeengekomen een breed pakket maatregelen te introduceren in de fabrieken. De maatregelen omvatten normen voor hygiëne en ontsmetting, alsmede de voorschriften voor het bewaren van een afstand van ten minste 1,5 meter en voor het gebruik van mondkapjes in de productie, die mond en neus afdekken.Door de COVID-19 pandemie, nam Daimler het besluit om de meeste van zijn productiefaciliteiten alsmede diverse administratieve afdelingen in Europa voor een aanvankelijke periode van twee weken (23 maart tot 5 april 2020) te sluiten. Op 6 april volgde een periode van verkorte werktijden in Duitsland. De situatie binnen het bedrijf blijft gevarieerd. Op sommige afdelingen blijven verkorte werktijden van kracht. In Duitsland heeft dit effect op de personenauto-, bestelwagen- en truckdivisies van de Groep. Noodzakelijke fundamentele functies, alsmede toekomstplanning en strategische projecten waren uitgesloten van verkorte werktijden, zodat de werkzaamheden direct na de crisis snel hervat kunnen worden. Noodmaatregelen die voor elk specifiek land van kracht zijn worden nageleefd; het bedrijf respecteert de richtlijnen van internationale, nationale en locale autoriteiten. Het management van Daimler monitort de situatie voortdurend en neemt maatregelen als dit noodzakelijk is.