Brussel,
18
juli
2019
|
00:02
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC modellen

Lichtvoetiger en markanter: sportieve tweeling verschijnt aan de start

Samenvatting

Affalterbach. Mercedes-AMG tilt met tal van maatregelen zijn succesvolle modellen GLC 43 4MATIC SUV en Coupé (brandstofverbruik gemiddeld: 10,6-10,2 l/100 km; CO2-emissie gemiddeld: 242-232 g/km)[1] naar een hoger plan. Met de AMG-specifieke grille, de nieuwe lichtunits, de opvallend vormgegeven voorskirt en de breed ogende achterzijde met dubbele ronde uitlaatpijpen ogen de SUV-instapmodellen van Mercedes-AMG veel aantrekkelijker. De 3,0 liter V6 biturbomotor levert nu 287 kW (390 pk) en daarmee 17 kW (23 pk) meer dan voorheen. Met de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, de AMG Performance 4MATIC-achterwielaandrijving en het AMG DYNAMICS rijdynamiekregeling zijn de rijervaring en de dynamiek verder verbeterd. De nieuwste versie van het MBUX-infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en weergaven en het innovatieve bedieningsconcept dragen bij aan het praktische gebruiksgemak. Dit wordt versterkt door de ruimte die beschikbaar is voor passagiers en bagage en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen.

[1] De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 Nr. 1 van de doorvoerverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald.

“De nieuwe GLC 43 4MATIC SUV en Coupé zijn ook voorzien van de AMG-specifieke grille waardoor ze meteen herkenbaar zijn als volwaardige leden van onze grote en bijzonder succesvolle SUV-familie. De midsize SUV combineert nieuwe, expressieve designfeatures met meer vermogen, het innovatieve MBUX-infotainmentsysteem en een hoge mate van praktisch gebruiksgemak. En met een hoog niveau van wendbaarheid en sportieve rijdynamiek komen we natuurlijk ook onze merkbelofte van ‘Driving Pleasure‘ in dit segment na“, aldus Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG GmbH.

Meer vermogen en efficiency: de AMG 3,0-liter V6-biturbomotor

De SUV en de coupé profiteren van een verhoging van het vermogen van de 3,0-liter V6-motor met 17 kW (23 pk) tot 287 kW (390 pk). Het maximale koppel van 520 Nm is beschikbaar van 2.500 tot 4.500 tpm. Het hoge vermogen is onder meer te danken aan software-aanpassingen. De grotere turbo‘s zijn dicht bij de motor geplaatst en reageren bijzonder snel. Dit zorgt voor overtuigende prestaties: de SUV en Coupé voltooien de sprint van stilstand naar 100 km/u in 4,9 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd bij 250 km/h. De krachtige AMG-motor is uiterlijk te herkennen aan de motorkap met rode aluminium accenting en de AMG-belettering.

Het exterieur: AMG-specifieke grille en karakteristieke koplampen

Dankzij de AMG-specifieke grille met verticale, verchroomde vinnen wordt al snel duidelijk dat deze GLC's uit Affalterbach komen. De nieuw vormgegeven, smallere high-performance led-koplampen versterken met hun fakkellook voor de dagrijverlichting de soevereine uitstraling. De matzwarte vinnen op de luchtinlaten hebben decoratieve accenten in de kleur Silver Shadow en zorgen voor een nog sterkere optische uitstraling.

Aan de zijkant vallen de geaccentueerde zijskirts op, die de SUV en de Coupé visueel verlagen en het model langer later ogen. Ook de aerodynamisch geoptimaliseerde AMG lichtmetalen wielen in de maat 19 inch en standaard AMG-belettering springen direct in het oog. Vijf andere velgvarianten van 19 tot 21 inch zijn op aanvraag verkrijgbaar.

De opvallende achterzijde heeft ook een sportieve uitstraling met zijn brede achterbumper, diffusor en twee ronde dubbele uitlaatpijpen. Net als aan de voorzijde bieden de nieuw ontworpen LED-achterlichten een onmiskenbare lichtsignatuur.

Het interieur: sportieve uitstraling met rode accenten

Het interieurontwerp zet de sportieve stijl van het exterieur voort en versterkt de dynamische uitstraling van de nieuwe GLC 43 4MATIC. De midsize SUV wordt standaard geleverd met sportstoelen die de bestuurder en de voorpassagier een betere zijdelingse ondersteuning bieden. De ARTICO lederlook/microvezel DINAMICA bekleding in de kleur zwart is afgewerkt met rode sierstiksels. Decoratieve elementen in langs geslepen aluminium benadrukken de sportieve uitstraling.

Bovendien bieden de GLC 43 4MATIC SUV en Coupé veel ruimte voor passagiers en bagage, een variabel interieur, een uitgebreide veiligheidsuitrusting en een hoog comfortniveau tijdens lange ritten. De nieuwe uitrustingsvarianten cranberry/zwart leer en magmagrijs/zwart leer bieden extra individualiseringsmogelijkheden.

Een dynamisch design, maximale ergonomie en een intuïtieve bediening kenmerken het nieuwe AMG-stuurwiel in microvezel DINAMICA, dat tot de standaarduitrusting behoort. Het is afgeplat aan de onderkant en heeft een geperforeerd greepgedeelte. De gegalvaniseerde schakelpeddels voor het stuurwiel maken het mogelijk om nog sportiever te rijden met handmatig schakelen. De optioneel verkrijgbare AMG-stuurwielknoppen maken een snelle en nauwkeurige bediening van specifieke dynamische rijfuncties mogelijk. Deze bestaan uit een ronde knop met geïntegreerd display onder de rechter spaak en twee verticaal geplaatste, gekleurde displaytoetsen met schakelaars onder de linker spaak. Dankzij de ergonomische positionering van de extra stuurknoppen in het directe gripgebied blijven de handen constant op het stuur – dankzij de intuïtief begrijpelijke ergonomie blijft het zicht op de weg constant.

Eenvoudige bediening

De nieuwste versie van het MBUX-infotainmentsysteem speelt een grote rol in het dagelijkse gebruiksgemak en zorgt voor een nog nauwere band tussen voertuig, bestuurder en passagiers. Of het nu gaat om de touchpad, touchtoetsen op het stuurwiel, touchscreen, spraak- of gebarenbediening: het bedieningsconcept van de GLC 43 4MATIC is even veelzijdig als flexibel.

En natuurlijk is ook de baanbrekende spraakbediening aan boord, die wordt geactiveerd met het trefwoord ‘Hey Mercedes‘. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX nagenoeg alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigfuncties, ook al worden ze omschreven.

De bestuurder ontvangt optische informatie via het 12,3-inch combi-instrument aan de linkerkant en het 10,25-inch touchscreen aan de rechterkant. Met de drie AMG-specifieke displaystijlen ‘Klassiek‘, ‘Sport‘ en ‘Supersport‘ kunnen de functies van de auto direct worden ervaren.

Van comfortabel tot sportief, van stabiel tot lichtvoetig: vijf rijprogramma’s en AMG Dynamics

Bij de GLC 43 4MATIC SUV en Coupé zijn er vijf rijprogramma’s beschikbaar: ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. Hiermee kan het rijgedrag met een druk op de knop nog meer op de persoonlijke wensen worden afgestemd. Belangrijke parameters zoals het reactiegedrag van de motor, de transmissie, het chassis en de besturing worden gewijzigd. De programma's zijn nu gekoppeld aan het AMG DYNAMICS rijdynamiekregeling waardoor het rijgedrag nog nauwkeuriger wordt aangepast aan de verschillende wensen en rijomstandigheden.

De verzamelnaam AMG DYNAMICS omvat de rijfuncties ‘Basic’ en ‘Advanced’, die automatisch worden geselecteerd aan de hand van het overeenkomstige rijprogramma. Parameters die relevant zijn voor het rijgedrag, zoals de afstelling van het geheel nieuw ontwikkelde ESP®, worden op een intelligente manier aangepast aan de hand van het gekozen rijprogramma. Hierbij blijft het ESP volledig actief, terwijl er een grotere spreiding op het gebied van rijdynamiek is. De bestuurder kan kiezen uit de afstellingen ‘Stable’ en ‘Agile’.

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval vertoont de GLC 43 4MATIC een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van gierdemping.

  • ‘Advanced’ is ingeschakeld in het programma’s ‘Sport’. De GLC 43 4MATIC behoudt een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.

    Snel van verzet wisselen: de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie

    De GLC 43 4MATIC maakt gebruik van de beproefde automatische AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-versnellingsbak (TCT = Torque-Clutch Transmission), die speciaal is ontworpen voor een dynamische rijervaring. Hij is optimaal afgestemd op de motor en garandeert het voor AMG kenmerkende snelle optrekken en snel schakelen – automatisch of handmatig via de schakelpaddles op het stuurwiel. Modelspecifieke software zorgt voor zeer korte schakeltijden.

    De mogelijkheid om meerdere versnellingen terug te schakelen maakt snelle tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma's ‘Sport‘ en ‘Sport+‘ de rijervaring nog emotioneler maakt. Bovendien maakt gedefinieerde motormanipulatie het mogelijk om nog sneller te schakelen dan in de andere modi. In alle rijprogramma's wordt in de eerste versnelling gestart om te allen tijde een dynamische rijervaring te garanderen.

    Optimale grip: de AMG Performance 4MATIC met vierwielaandrijving

    De standaard vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC onderscheidt zich door een koppelverdeling van 31 procent op de vooras en 69 procent op de achteras. Deze configuratie zorgt voor een verbeterde rijdynamiek en een betere zijdwaartse acceleratie op de weg, evenals een verbeterde tractie bij het accelereren. De eentraps verdeelbak van de vierwielaandrijving is als een apart systeem op de flens van de transmissie gemonteerd.

    Aangepast: het AMG RIDE CONTROL+ onderstel

    De AMG RIDE CONTROL+ combineert de voordelen van meerdere onderstellen in één. Hij is gebaseerd op de luchtvering AIR BODY CONTROL met de door AMG afgestelde adaptieve ADS PLUS-demping en garandeert zowel een sportieve rijdynamiek als het comfort op lange afstanden dat typerend is voor het merk.

    De meerkamer-luchtvering biedt een zeer brede spreiding tussen de meest comfortabele en de meest sportieve opstelling en past zich aan de huidige belasting aan. Dankzij de pneumatische allround niveauregeling heeft het voertuig een constant niveau, onafhankelijk van de lading. Bij hoge snelheden wordt de auto verlaagd om de luchtweerstand te verminderen en de stabiliteit verder te verhogen.

    Het AMG RIDE CONTROL+ adaptieve dempingssysteem behoort tot de standaarduitrusting. Dit volautomatische, elektronisch gestuurde systeem past de demping van elk wiel traploos aan de rijomstandigheden aan. Dit verbetert de rijveiligheid en het rijcomfort. De instelling van de demping wordt voor elk wiel afzonderlijk geregeld en is afhankelijk van de rijstijl, de wegomstandigheden en de gekozen veermodus. Dit betekent dat de optimale afstelling altijd kan worden gekozen op basis van informatie zoals acceleratie of rijsnelheid. Via een schakelaar in de middenconsole kan de bestuurder de drie verschillende dempermodi ‘Comfort‘, ‘Sport‘ en ‘Sport+‘ selecteren en zo het rijgedrag individueel beïnvloeden – van comfortabel tot sportief.

    Nauwkeurige feedback: AMG-parameterbesturing

    De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging heeft een variabele overbrenging. De stuurinrichting overtuigt met zijn nauwkeurige en authentieke feedback. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af, bij lagere snelheden neemt deze gestaag toe. Dit betekent dat er relatief weinig kracht nodig is om bij lage snelheden te sturen, terwijl de optimale controle over het voertuig bij hoge snelheden behouden blijft. De stuurhulp wordt aangepast op de AMG DYNAMICS-modi. ‘Advanced' geeft meer feedback over de rijstatus.

    Technische gegevens

 

AMG GLC 43 4MATIC

AMG GLC 43 4MATIC Coupé

Motor

3,0-liter V6 met directe inspuiting en biturbo-techniek

3,0-liter V6 met directe inspuiting en biturbo-techniek

Cilinderinhoud

2.996 cm3

2.996 cm3

Max. vermogen

287 kW (390 pk) bij5.500-6.000/min

287 kW (390 pk) bij5.500-6.000/min

Max . koppel

520 Nm bij 2.500-4.500/min

520 Nm bij 2.500-4.500/min

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC met AMG-specifieke vermogensverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC met AMG-specifieke vermogensverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Brandstofverbruik gecombineerd

10,6-10,2 l/100 km*

10,5-10,2 l/100 km*

CO2-emissie gecombineerd

242-234 g/km*

240-232 g/km*

Energielabel

F

F

Acceleratie 0-100 km/h

4,9 s

4,9 s

Topsnelheid

250 km/h**

250 km/h**

* De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden zoals bedoeld in Art. 2 Nr. 1 van de doorvoerverordening (EU) 2017/1153. De waarden van het brandstofverbruik werden op basis van deze waarden bepaald.

** elektronisch begrensd