Brussel,
20
maart
2019
|
00:05
Europe/Brussels

De nieuwe Mercedes-Benz GLC Coupé

Een nieuwe visie op bijzonder

Samenvatting

Succes gegarandeerd: slechts enkele weken na de presentatie van de GLC SUV, onthult Mercedes-Benz nu de GLC Coupé. De nieuwe generatie van dit succesvolle model combineert op slimme en vakkundige wijze het sportieve karakter van een coupé met de functionaliteit van een SUV. Het resultaat is een auto voor individualisten die belang hechten aan een bijzonder design, de nieuwste technieken en zoveel mogelijk ruimte in de auto. Met innovatieve technologieën, intelligente rijassistentiesystemen en een nieuw gamma motoren positioneert deze coupé zich als voorbeeld voor sportiviteit, veiligheid en efficiency.

De GLC Coupé maakt indruk met zijn unieke persoonlijkheid, revolutionaire rijassistentiesystemen, nieuwe motoren en het nieuwste multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dat op talrijke manieren kan worden bediend. De lijst met rijassistentiesystemen is uitgebreid en bevat voortaan ook de uitstapwaarschuwingsfunctie, de noodrijbaanfunctie en de einde-file-functie[TT1] . Ook nieuw is de aanhangwagenassistent die ondersteuning biedt bij het achteruitrijden met een aanhanger achter de auto.

Een fascinerende, elegante achterkant

De GLC Coupé valt op door zijn dynamische persoonlijkheid en zijn bijzonder elegante design. Het dominante front, de krachtige vormen en de standaard verchroomde details zoals de bodemplaatbescherming voor en achter verraden de all-terrain capaciteiten van deze auto. Anderzijds illustreren het gedrongen silhouet met de naar achteren aflopende daklijn en de afgeronde achterruithoeken het karakter van een echte coupé. De bijzonderheden van het model omvatten het front met geprononceerd omlijste, diamantvormige grille met daarin de beroemde ster en de horizontale strip net als bij alle andere coupés. Het uiterlijk van de auto wordt mede bepaald door de enorme luchthappers en is markant door de nieuwe vormgeving van de standaard high-performance led-koplampen.

De nieuwe GLC Coupé is een meesterlijk voorbeeld van hoe stijlelementen van een coupé kunnen worden gecombineerd met die van een SUV. Hetzelfde geldt voor de naar achteren aflopende daklijn, van het bovenste gedeelte van de inzittendenruimte dat naadloos overgaat in het silhouet en ook de opvallende, chromen strip ter hoogte van de verhoogde carrosserie, de gespierde schouderpartij en de verlichte rib die oploopt naar achteren. De atletische afmetingen en de ruime bodemvrijheid verraden het prestatiepotentieel van de GLC Coupé die het uitstekend doet op strak asfalt, maar ook op een onstabiele ondergrond.

Interieuruitrustingen: intelligent en gericht op comfort

Luxe en gezelligheid zijn de twee opvallende karaktertrekken van de inzittendenruimte in de coupé. Zoals we gewend zijn van Mercedes-Benz is er ook nu weer veel aandacht besteed aan de inrichting. De focus lag op het dashboard en de vloeiende lijnen van de middenconsole. Het uit één stuk bestaande bovenste gedeelte van de console loopt elegant over van de middelste ventilatieopeningen naar de armsteun. Dit creëert een topklasse sfeer die verder wordt versterkt door een afwerkingskwaliteit die zelfs de meest veeleisende mensen zal verbazen. De interieurtinten zijn uitgebreid met het nieuwe Magma grijs. Het multifunctionele stuurwiel is leverbaar in twee uitvoeringen en compleet nieuw vormgegeven. De bediening van de cruise control met snelheidsafhankelijke afstandsregeling DISTRONIC, de touch-control buttons voor de bediening van het infotainmentsysteem en het combi-instrument en de akoestische input-feedback zijn bepalend voor de toekomstnorm.

Het multifunctionele touchpad op de middenconsole vervangt de draai-/drukknop en is nog gebruiksvriendelijker voor de bediening van de functies in de auto. Het infotainmentsysteem heeft grotere touchscreen displays van 12,3 inch scherm op het instrumentenpaneel en twee van respectievelijk 7 inch (960 x 540 pixels) en 10,25 inch (1.920 x 720 pixels) op het centrale display. De meest recente versie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasysteem  valt op door de logische indeling en de talrijke bedieningsmogelijkheden. Het infotainmentsysteem in de GLC kan op vijf manieren worden bediend:

  • Via Met de touchbediening op het multimediadisplay in het midden

  • Via de touch control-buttons op het multifunctionele stuurwiel

  • Via het multifunctionele touchpad op de middenconsole

  • Via gebaren met de MBUX-interieurassistent

  • Via de spraakbediening, ofwel met de spraakknop op het stuurwiel of met het trefwoord ‘Hey Mercedes’

Het ENERGIZING comfortprogramma (optie) koppelt verschillende comfortsystemen aan elkaar om een optimale leefomgeving in de auto te creëren. Het maakt gebruik van licht- en geluidsferen, klimaatregeling, passende muziek en video's, de massagefunctie en de stoelverwarming en -ventilatie. De ENERGIZING COACH gebruikt daarbij data van de auto en de omgeving en adviseert een programma op basis van de bestuurder en de situatie.

Het aanbod aan rijassistentiesystemen is geüpdate en aangevuld met onder meer de uitstapwaarschuwingsfunctie, noodrijbaanfunctie en einde-file-functie[TT2] . Ook nieuw is de aanhangwagenassistent die ondersteuning biedt bij het achteruitrijden met een aanhanger achter de auto. De hoek tussen de trekker en de aanhanger worden gemeten door sensoren in de trekhaakkogel en een magnetische ring. De 360°-camera's bieden uitstekend zicht rondom en sturen de beelden naar een display met uitstekende weergave.

Verhoogde efficiency met nieuwe motoren

De reeks nieuwe motoren die bij de marktintroductie worden aangeboden voor de GLC Coupé zal in de loop van het jaar verder worden uitgebreid. Alle dieselmotoren voldoen nu al aan de Euro 6d-norm (emissie onder reële rijomstandigheden van niveau 2) die in 2020 van kracht wordt. Dit uitstekende resultaat kon worden behaald dankzij een uitlaatgasnabehandelingsysteem dat perfect geïsoleerd direct bij de motoruitgang is gemonteerd. Dit systeem bestaat uit een oxidatiekatalysator, een roetfilter met SCR-katalysatorfunctie en een SCR-katalysator (Selective-Catalytic-Reduction) met AdBlue-inspuiting. Ten slotte is er ook nog een ammoniakslipkatalysator (ASC) geplaatst in de uitlaat van de GLC.De benzinemotoren zijn geëlektrificeerd door de inbouw van een 48 volt voedingscircuit (EQ Boost functie). De riemaangedreven startdynamo regelt de hybridefuncties zoals ‘Boost’ of de energierecuperatie en zorgt voor een verlaging van het brandstofverbruik die voorheen slechts mogelijk was met behulp van hybride hoogspanningstechnologie. Naast de verlaging van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 verhoogt de nieuwe technologie het comfort en de prestaties.

Het motorengamma

 

GLC 200

4MATIC*

GLC 300

4MATIC

GLC 200d

4MATIC*

GLC 220d

4MATIC

GLC 300d

4MATIC

Cilinderaantal/-opstelling

4/lijn

4/lijn

4/lijn

4/lijn

4/lijn

Vermogen (kW/pk)verbrandingsmotor

145/197

 

190/258

120/163

143/194

180/245

Vermogen elektromotor (kW)RecuperatieBoost

10

10

-

-

-

Max koppel verbrandingsmotor (Nm)

320

370

360

400

500

Max koppel motor/dynamo (Nm)

150

150

-

-

-

Brandstofverbruik gecombineerd (l/100 km)[1]

7,1 -7,4

7,1-7,4

5,2-5,5

5,2-5,5

5,8

CO2-emissie gecombineerd (g/km)[1]

161-169

161-169

137-145

137-145

151-153

*bestaat ook met achterwielaandrijving

De GLC Coupé in het kort

  • Een expressief design: met zijn elegante en verfijnde silhouet vertaalt deze nieuwe generatie coupé de designfilosofie van sensuele puurheid en wordt de veelzijdigheid van een SUV met de sportiviteit en het raffinement van een coupé gecombineerd. De speciale kromming van de A-stijlen zorgt ervoor dat de daklijn wordt verlaagd. Het bijzondere karakter van dit nieuwe model wordt benadrukt door de diamantvormige grille - standaard zilverkleurig en zwart in combinatie met het AMG Night-pakket - en een verchroomde sierstrip met stijlelementen van de bodembeschermingsplaat. De high-performance koplampen zijn standaard uitgerust met LED-techniek en trekken beslist de aandacht met de fakkelvorm en de herkenbare lichtsignatuur. De achterkant met de nieuwe diffuser met beschermfunctie bij ongevallen en de uitlaten, maar ook de LED-verlichting achter perfectioneren het elegante en gedrongen silhouet van de coupé.

  • MBUX of de revolutie in de telecommunicatie: de combinatie van touchscreen-multimediadisplays, navigatie met augmented reality, intelligente spraakbediening via de spreekknop of het trefwoord ‘Hey Mercedes’, connectiviteit en de user interface positioneert de GLC Coupé zich tussen de technologische koplopers.

  • Onderstel: Naast het standaard sportonderstel met adaptieve demping kan de klant ook kiezen voor een DYNAMIC BODY CONTROL-onderstel met permanente verstelbare demping aan de voor- en achteras. Afhankelijk van de rijsituatie, de snelheid en het wegdek wordt de demping voor ieder wiel afzonderlijk geregeld in samenspel met de motor-, transmissie- en stuurkarakteristieken. Tenslotte staat ook een onderstel met pneumatische vering met de naam AIR BODY CONTROL op de lijst met de uitrustingen. Hiermee kunnen het comfortabele en sportieve karakter van de GLX Coupé nog verder worden verhoogd.

  • Geavanceerde rijassistentiesystemen: de actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent helpen de bestuurder om afstand te houden en zijn auto nog comfortabeler te besturen. Bij het naderen van een kruispunt of een bocht wordt de snelheid automatisch aangepast. De actieve stuurassistent helpt bij het vrijmaken van een rijbaan voor nooddiensten en bij het wisselen van rijstrook.De kans op een aanrijding wordt verlaagd door de intersectiefunctie van de actieve noodstopassistent die een remingreep regelt als het lijkt alsof de bestuurder een tegenligger niet ziet aankomen.

  • Aandrijflijn de GLC Coupé wordt geleverd met viercilinder benzine- en dieselmotoren van de nieuwste generatie die hoog scoort op efficiency. De dieselversies zijn vanaf nu ook conform de Euro 6d norm. De benzinemotoren zijn geëlektrificeerd door de inbouw van een 48 volt boordnet (EQ Boost functie).

    De nieuwe GLC Coupé bevestigt zijn leiderspositie door het bijzondere met ongekend raffinement te combineren via unieke technische features en een strak uiterlijk. Met zeven modellen is Mercedes-Benz momenteel bijzonder goed vertegenwoordigd in het SUV-segment (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS, G-Klasse).

    ------------------------------------

    [1]De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar De opgegeven waarden en de officiële cijfers kunnen van elkaar afwijken.