Brussel,
29
september
2020
|
09:45
Europe/Brussels

Grondig vernieuwd exterieur en interieur, verbeterd rijcomfort

Debuut nieuwe Mercedes-AMG E-Klasse modelfamilie

Samenvatting

Affalterbach. De E-Klasse is één van de belangrijkste modellen van het merk Mercedes-AMG. De uitgebreide update die is doorgevoerd bij de nieuwe generatie heeft betrekking op de Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet modellen met zes- en achtcilinder motoren, met vermogens van 320 kW (435 pk) tot 450 kW (612 pk). De sportieve rijdynamiek van de performance-modellen uit Affalterbach blijft onveranderd en wordt nu gecombineerd met een verhoogd comfortniveau. De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ garandeert een optimale tractie onder alle rijomstandigheden. Ook de AMG SPEEDSHIFT 9-versnellingsbak, die snelle schakelacties combineert met een uitzonderlijke efficiëntie, is standaard aan boord. De nieuwe vormgeving van de voorzijde en de AMG-specifieke grille maken nog meer duidelijk dat deze modellen tot de AMG-familie behoren. Ook het interieur is grondig vernieuwd: de widescreen cockpit, het nieuwe AMG Performance stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en displays bieden een hoge mate van digitalisering en daarmee een geavanceerde gebruikerservaring die zeer goed in deze tijd past.

De topmodellen van de E-Klasse line-up van Mercedes-AMG zijn de E 63 4MATIC+ modellen (gemiddeld brandstofverbruik 11,9-11,6 l/100 km, gemiddelde CO2-uitstoot 273-265 g/km)[1]. Ze zijn voorzien van een 4,0-liter biturbomotor in twee vermogensuitvoeringen, met 450 kW (612 pk) of 420 kW (571 pk) en zijn verkrijgbaar als Limousine- of Estate. Om een optimale luchtstroom te garanderen, zijn de buitenste inlaten in de 'jet wing' van de opnieuw vormgegeven voorzijde niet alleen bijzonder groot, maar ook voorzien van twee dwarslamellen die helpen om de lucht doelgericht te geleiden naar de plaats waar deze nodig is. Ontwerpers en aerodynamica-experts hebben tijdens de ontwikkeling nauw samengewerkt. Hun inzichten resulteerden niet alleen in de opvallende AMG-carrosseriestyling, maar ook in de geoptimaliseerde aerodynamische balans – voor dynamische rijeigenschappen op provincial wegen en een optimale rijstabiliteit op de snelweg. De aerodynamica-experts zijn er ook in geslaagd om de luchtweerstand nog verder te verminderen.

Een ander opvallend visueel kenmerk van de achtcilindermodellen: een harmonieus gelijnde spoilerrand in hoogglans zwart, die zich over het gehele voorbumper uitstrekt, tot aan de buitenste rand van de jet-wing. De frontsplitter is ofwel in de kleur van de auto uitgevoerd (basismodel), in Silver Shadow (S-model), in hoogglans zwart (met het optionele AMG nightpakket) of in koolstofvezel (met het optionele AMG carbonpakket exterieur I). De gespierd ogende wielkasten, die 27 millimeter breder zijn aan elke zijde, bieden ruimte aan een grotere spoorbreedte en de grotere wielen op de vooras – nog een functioneel voordeel.

De E 53 4MATIC+ modellen in de uitvoeringen Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet (gemiddeld brandstofverbruik: 9,2-8,5 l/100 km; gemiddelde CO2-uitstoot: 210-194 g/km) zijn eveneens voorzien van een nieuw vormgegeven voorzijde waardoor ze nog krachtiger ogen. De AMG-specifieke grille met A-vorm en de vlakke koplampen versterken de optische breedte.

Bij de Limousines springen de twee nieuwe, vlakkere achterlichten met twee secties nu meteen in het oog. Ze lopen door in de achterklep, waar ze visueel verbonden worden met een sierstrip in hoogglans chroom aan de bovenzijde. Bij de Estate loopt deze sierstrip nog verder, tot aan de buitenste randen van de achterlichten. De vorm is onveranderd, maar heeft een nieuw binnenwerk gekregen in het design van de Limousine. De spoilerrand op het kofferdeksel van de Limousine is in de carrosseriekleur gespoten; bij het optionele AMG-carbonpakket exterieur II is hij uitgevoerd in koolstofvezel. De vernieuwde achterbumper benadrukt de optische breedte en heeft tegelijkertijd een positief effect op de aerodynamica. De finishing touch wordt aan de achterzijde gevormd door de eveneens vernieuwde diffuser.

Aerodynamisch geoptimaliseerde wielen en individuele designpakketten

Aerodynamisch geoptimaliseerd en gespoten in matzwart of hoogglans tantalietgrijs: de nieuwe 19-inch (standaard) of 20-inch (optioneel) lichtmetalen wielen zorgen voor frisse accenten. Het E 63 S-model is standaard uitgerust met nieuwe 20-inch 5-dubbelspaaks lichtmetalen wielen, eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd en met een bredere aerodynamische velgrand, naar keuze in matzwart of hoogglans tantalietgrijs gespoten.

Met het optionele AMG nightpakket kunnen nog meer individuele accenten worden toegevoegd. De buitenspiegelbehuizingen, de raamomlijstingen, de inzetstukken in de side skirts en de sierelementen in de voor- en achterbumper zijn in dit geval uitgevoerd in hoogglans zwart. Daarnaast maken ook uitlaatsierdelen in zwart chroom deel uit van dit pakket. De AMG-specifieke grille is ook verkrijgbaar in een donkere uitvoering. Het AMG-carbonpakket exterieur I, dat exclusief verkrijgbaar is voor de modellen uit de 63-serie, bestaat uit een frontsplitter, inzetstukken in de side skirts en een sierdeel in de achterbumper van koolstofvezel. Het AMG-carbonpakket exterieur II voegt individuele highlights toe met spiegelkappen en een spoilerrand op de achterklep (Limousine) in koolstofvezel.

Hoogwaardig interieur met een sportieve touch en een hoogstaand comfort tijdens lange ritten

Het interieur combineert een verfijnde sfeer en hoogwaardige materialen met het kenmerkende AMG-prestatieniveau. De AMG-stoelen zijn bekleed met nappaleder, ze combineren een veilige zijdelingse ondersteuning met een hoogstaand comfort tijdens lange ritten en ze zijn voorzien van een AMG-specifieke stoelbekleding met een 'AMG'-badge in de rugleuning van de voorstoelen. Kenmerkend voor de E 53-modellen is de bekleding in ARTICO kunstleder/DINAMICA microvezel in zwart met een AMG lay-out, rode contrasterende stiksels en een AMG-badge. De achtcilinder modellen zijn standaard voorzien van een lederen stoelbekleding, voor alle modellen zijn verschillende ledervarianten optioneel verkrijgbaar. AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een nog betere zijdelingse ondersteuning zijn eveneens tegen meerprijs leverbaar. De ontwerpers hebben het interieur van de E 63 S-versie verder verfijnd, inclusief een nappalederen bekleding voor het dashboard en veiligheidsgordels in kristalgrijs. Nappaleder in zwart/titaniumgrijs parelmoer met gele contrasterende stiksels is als nieuwe AMG-specifieke bekleding in het programma opgenomen. Individueel instelbare ambianceverlichting is eveneens standaard.

Een andere highlight is het MBUX infotainmentsysteem met touchscreen en touchpad, de intelligente spraakbesturing plus AMG-specifieke displays en instellingen. De twee displays voor het combi-instrument en de multimediadisplays gaan visueel samen onder een gemeenschappelijke glazen afdekplaat en vormen zo de widescreen cockpit. In het basismodel hebben de displays een diameter van 10,25 inch, bij het S-model zijn standaard 12,25 inch displays aan boord. Voor de weergave van het combi-instrument kan worden gekozen uit de drie AMG-displays ‘Modern Classic’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. De ‘Supersport’-modus is bijzonder opvallend met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays die links en rechts van de toerenteller in perspectief worden gepresenteerd en een ruimtelijke dieptewerking creëren.

Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale AMG-displays oproepen, zoals Engine Data, een versnellingsindicator, Warm-up, Set-Up, G-Meter en RACETIMER. Met individuele AMG-displays zoals visualisatie van de rijprogramma's of telemetriegegevens benadrukt het touchscreen-multimediadisplay eveneens de dynamische configuratie.

Met behulp van het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale aanduidingen opvragen, zoals motorgegevens, een schakelaanduiding, Warm-up, Set-up, G-Force meter en RACETIMER. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met zijn individuele AMG-aanduidingen de dynamische configuratie van de auto’s. Enkele voorbeelden zijn de visualisatie van de rijprogramma’s en de telemetrische gegevens.

Hey Mercedes’ met extra functies

Uiteraard behoort ook de baanbrekende spraakbesturing, die met de woorden ‘Hey Mercedes’ wordt geactiveerd, tot de standaarduitrusting. Dankzij de kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX bijna alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigbediening, zelfs als ze indirect worden uitgesproken. In veel landen richt MBUX zich nu tot de klant met de vertrouwde ‘jij’-vorm in plaats van op meer formele wijze. Het is de verwachting dat dit de emotionele band tussen de klant en MBUX als persoonlijke assistent zal helpen versterken. Nieuw is ook de mogelijkheid om de weersverwachting voor bepaalde regio's voor te laten lezen – in vrijwel alle talen.

Nieuw AMG Performance stuurwiel met tweespaaks design

Met het kenmerkende twin-spoke design en naadloos geïntegreerde bedieningselementen brengt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel een nog nauwer contact tussen mens en machine tot stand. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met een laag gewicht, terwijl het aan de onderzijde afgevlakte stuurwiel een kenmerkend element uit de autosport is. Deze kan naar keuze worden bekleed met leder, microvezel DINAMICA of een combinatie hiervan. Het stuurwiel is tegen meerprijs verwarmbaar. In de stuurkrans zit bovendien een aanrakingsgevoelige sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

Naadloos geïntegreerde knoppen

Nieuw en optisch zeer elegant zijn ook de aanrakingsgevoelige schakelaars die naadloos geïntegreerd zijn in de horizontale dubbele spaken van het stuurwiel. De bediening wordt vergemakkelijkt door haptische sensoren nabij de symbolen. Via het linker sensorvlak van de bovenste stuurspaak wordt het combi-instrument bediend, via het rechter sensorvlak het mediadisplay. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en de telefoon-/handsfree-installatie/volumeregeling (rechts). Met behulp van de optionele AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, optioneel verkrijgbaar voor de E 63 basisversie en de E 53-modellen) kunnen de rijprogramma’s worden ingeschakeld. De individueel definieerbare functies worden overzichtelijker weergegeven op ronde displays met een scherper beeld.

Via de gegalvaniseerde schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel kan de automatische transmissie SPEEDSHIFT TCT 9G handmatig worden bediend. Ze zijn iets groter geworden en zitten iets lager, voor nog meer bedieningsgemak.

De middenconsole bevat een AMG-specifieke bedieningsunit met extra schakelaars voor het instellen van de rijprogramma's, het volume van het mediasysteem, het 3-traps ESP®, de handmatige transmissiemodus, het adaptieve dempersysteem, het optionele AMG Performance-uitlaatsysteem, de ECO-start/stop-functie en de achteruitrijcamera. Naast de geborstelde rvs AMG sportpedalen met rubberen noppen accentueren dorpelpanelen en zwarte vloermatten met ‘AMG’-belettering de sportieve look. Voor een verdere individualisering van het interieur is een breed scala aan hoogwaardige interieurafwerkingselementen beschikbaar. De AMG-sierelementen in koolstofvezel geven het interieur een bijzonder sportief tintje.

AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met twin-scroll-turbo's

De AMG 4,0-liter V8-biturbomotor in de E 63 S 4MATIC+ (gemiddeld brandstofverbruik 11,9-11,6 l/100 km; gemiddelde CO2-emissie 273-267 g/km) levert als vanouds 450 kW (612 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Dit koppel is beschikbaar in een breed toerentalbereik van 2.500 tot 4.500 tpm, waardoor het gevoel van moeiteloze superioriteit bij elke gaspedaalstand wordt overgebracht. Het E 63 4MATIC+ basismodel (gemiddeld brandstofverbruik 11,8-11,6 l/100 km; gemiddelde CO2-emissie 270-265 g/km) heeft een vermogen van 420 kW (571 pk) en een koppel van 750 Nm. De S-versie van de Limousine voltooit de sprint van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden, in de basisvariant vergt dit 3,5 seconden. De waarden voor de Estate zijn respectievelijk 3,5 seconden (S-versie) en 3,6 seconden (basisvariant).

Om te zorgen voor een optimaal vermogen en een optimale respons van de AMG 4,0-liter V8-motor zijn de twee uitlaatgasturbo's voorzien van twin-scroll-technologie. Deze verminderen de uitlaatgastegendruk en optimaliseren de gascyclus. Dankzij de standaard aanwezige cilinderuitschakeling en andere maatregelen zijn de performance-modellen zeer efficiënt. Wanneer de bestuurder het rijprogramma 'Comfort' heeft gekozen, is het cilinderuitschakelingssysteem beschikbaar in een breed toerentalbereik van 1.000 tot 3.250 tpm. Een speciaal display in het combi-instrument geeft aan of het cilinderuitschakelingssysteem in gebruik is en of de motor momenteel in de vier- of achtcilindermodus draait. De overgang tussen deze twee modi is direct, snel en koppelneutraal, zodat de inzittenden op comfortgebied geen concessies hoeven te doen.

De S-versie is de enige auto in dit competitieve segment die is voorzien van dynamische motorsteunen. Deze spelen in op tegenstrijdige doelstellingen door een zo zacht mogelijke verbinding met de aandrijflijn te realiseren voor een hoog comfortniveau en een zo stijf mogelijke verbinding voor een optimale rijdynamiek. De dynamische motorsteunen kunnen snel en variabel hun stijfheid aanpassen aan de rijomstandigheden en de vereisten. Deze maatregelen verhogen de precisie van het voertuig bij dynamisch rijden, terwijl de zachte instelling het comfortniveau merkbaar verhoogt.

Zescilinder lijnmotor met EQ Boost startdynamo

De 320 kW (435 pk) sterke 3,0 liter zescilinder lijnmotor van de E 53-modellen kenmerkt zich door topprestaties en een intelligente elektrificatie. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo. De krachtige elektromotor is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Deze wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van stroom, maar verschaft de auto ook hybride eigenschappen zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel, recuperatie van de remenergie, verschuiving van het belastingspunt, een ‘zeil’-functie en het nagenoeg ongemerkt herstarten van de motor met het ECO start-stopsysteem. In combinatie met de intelligente oplading door middel van een extra elektrische compressor en een uitlaatgasturbo, heeft deze technologie de taak om de typische AMG-performance en

-dynamiek te verbeteren, en gelijktijdig het brandstofverbruik en de emissies te reduceren. De startdynamo biedt ondersteuning bij het wegrijden vanuit stilstand, terwijl de elektrische compressor zonder vertraging laaddruk opbouwt voor een hoog acceleratiekoppel totdat de uitlaatgasturbo gaat assisteren. Dit resulteert in een extreem spontane respons van de 3,0 liter motor, waarbij het zogeheten turbogat ontbreekt. Een ander kenmerk van de zescilinder lijnmotor zijn de uiterst soepele loopeigenschappen.

Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: AMG SPEEDSHIFT automatische transmissie met negen versnellingen

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9-versnellingsbak is speciaal afgestemd op het karakter van de performance-modellen. De autonome software maakt extreem korte schakeltijden en snel meervoudig terugschakelen mogelijk, terwijl de dubbele koppeling zorgt voor een emotionele schakelervaring. In de E 63-modellen vervangt een natte, meerplaats wegrijdkoppeling de koppelomvormer die wordt toegepast in de 53-modellen. Dit bespaart gewicht en optimaliseert de reactie, vooral bij het accelereren of bij het loslaten van het gaspedaal.

Tot de highlights van de transmissie behoren:

  • de aanpassing van de schakelkarakteristieken aan het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma
  • in de handmatige modus ‘M’ reageert de transmissie direct op handmatige schakelcommando's van de bestuurder – de aandrijflijn reageert precies en voert de commando's vrijwel onmiddellijk uit
  • de tijdelijke ‘M’-modus maakt een onmiddellijke omschakeling naar de handmatige ‘M’-modus mogelijk door simpelweg de schakelpaddles te gebruiken
  • de automatische dubbele koppeling bij het terugschakelen: dit effect is automatisch actief in de rijprogramma's ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘RACE’ (standaard op de S-variant)
  • de ECO start-/stopfunctie is automatisch ingeschakeld in het rijprogramma ‘Comfort’.
  • de functie ‘zeilen’ kan worden geactiveerd in de modus ‘Individual’.

Speciaal ontwikkelde vering voor maximale zijdelingse en longitudinale dynamiek met verbeterd comfort

De lichtvoetigheid en de zeer dynamische zijwaartse acceleratie van de nieuwe modellen zijn ook te danken aan de AMG RIDE CONTROL+-vering met volledig ondersteunende meerkamer-luchtvering en de adaptief instelbare demping ADS+ (Adaptive Damping System), die zorgt voor een uitzonderlijk hoge mate van camberstabiliteit, rijdynamiek en stuurprecisie. Bij de recente modelupdate zijn de comfortkenmerken van de vering dankzij de nieuwe afstelling en de herziene elastokinematica merkbaar verbeterd, zonder concessies te doen met betrekking tot de Driving Performance die kenmerkend is voor de modellen van Mercedes-AMG. Het uitgebreide pakket aan maatregelen omvat onder meer nieuwe bussen voor de vooras met een nieuwe materiaalsamenstelling en een asymmetrisch draaipunt, de nieuw configureerde afstelling van de dynamische motorlagers in de E 63 S, de nieuwe subframe-drager voor de vering op de achteras en de aangepaste demperhydraulica.

De vooras met vier draagarmen maakt gebruik van gesmede aluminium onderdelen met wishbones, veerpoten en veerstangen. Onafhankelijke wielcontrole en wielophangingselementen maken een hoge mate van zijwaartse acceleratie mogelijk met een minimaal torque steer – ook een comfortfeature. De achteras is eveneens onafhankelijk en voorzien van een speciale afstelling. De vering koppelt zo het kenmerkende comfort van de Mercedes E-Klasse aan de hoge mate van precisie en rijdynamiek van AMG.

Dankzij een speciale veer- en demperopstelling en het Adaptive Damping System combineert het nieuwe driekamer luchtveringssysteem een voorbeeldige rijdynamiek met uitstekende afrol- en vibratie-eigenschappen van de banden. De stijfheid van de luchtvering kan door het in- of uitschakelen van de afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden ingesteld, waardoor het comfort en de wegligging merkbaar worden verbeterd. Er zijn drie niveaus van veertuning, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de actuele rijsituatie. De vering wordt automatisch straffer afgesteld in geval van plotselinge veranderingen qua belasting, in snelle bochten, bij stevig accelereren of bij hard remmen, waardoor rollen en duwen effectief worden verminderd voor een optimale stabiliteit.

Het adaptieve dempersysteem kan in drie stappen worden ingesteld – ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ – voor ontspannen comfort op lange ritten of een maximale sportiviteit. De rebound- en compressieniveaus worden onafhankelijk van elkaar ingesteld en de vrij programmeerbare modi maken een grote spreiding mogelijk tussen de minimale en maximale dempingskracht. Het verschil tussen de comfortabele en sportieve vering is verfijnd en duidelijk voelbaar.

AMG Performance 4MATIC+ variabele vierwielaandrijving met Drift Mode

Alle varianten zijn standaard voorzien van de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. Dit intelligente systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de koppelverdeling op de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel is, zorgt voor een optimale tractie op elke ondergrond. De bestuurder kan vertrouwen op een hoge mate van veiligheid bij het rijden. Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. De best mogelijke koppelverdeling wordt continu berekend. Het performance-model kan dus op een volledig variabele wijze worden aangedreven, van een op een maximale tractie gerichte vierwielaandrijving tot volledig achterwielaangedreven. Naast de tractie en de zijwaartse dynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de dynamiek in lengterichting voor een nog krachtigere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling is het nog steeds mogelijk om te driften. De standaard in de S-modellen geïntegreerde driftmodus is hiervoor ideaal. Deze kan in het rijprogramma ‘RACE’ met de schakelpaddles worden geactiveerd, mits ESP® gedeactiveerd is en de transmissie zich in de handmatige modus bevindt. Als de Drift Mode is geactiveerd, wordt de E 63 S 4MATIC+ een puur achterwielaangedreven auto. De Drift Mode blijft ingeschakeld tot de bestuurder deze weer deactiveert.

Achteras-sperdifferentieel: optimale tractie

Voor een betere tractie en rijdynamiek zijn de performance-modellen uitgerust met een elektronisch geregeld achteras-sperdifferentieel. Dit vermindert de slip van het binnenste wiel in de bochten, zonder remingrepen. De bestuurder kan sneller en krachtiger uit de bochten accelereren. De auto blijft stabieler bij het remmen vanaf hoge snelheden, het sperdifferentieel verbetert de tractie bij het wegrijden. Het grootste voordeel van het elektronische achteras-sperdifferentieel is de nog gevoeligere en pro-actievere regeling, met hogere drempels. Het rijden in het grensbereik wordt vergemakkelijkt. Het drietraps ESP® met de instellingen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt nauw samen met het achteras-sperdifferentieel en de vierwielaandrijving en zijn optimaal afgestemd op maximale dynamiek.

Direct en met duidelijke feedback: de snelheidsafhankelijke besturing van AMG

De elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft een variabele verhouding en overtuigt met zijn precieze, authentieke terugkoppeling. De stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat bij lage snelheden relatief weinig stuurkracht nodig is, terwijl bij hoge snelheden een optimale controle over het voertuig mogelijk is. De stuurassistentie is afhankelijk van de verschillende standen van het AMG DYNAMICS systeem. De comfortabele besturing is ingesteld in ‘Basic’. In ‘Advanced’ en ‘Master/Pro’ krijgt de bestuurder dankzij een sportievere stuurafstelling stapsgewijs meer feedback over de rijstatus.

Voor een gepersonaliseerde rijervaring: AMG DYNAMIC SELECT en AMG DYNAMICS

Aan de hand van de zes DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘Race’ (standaard bij de S-versie) kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe modellen met één vingerbeweging worden aangepast. De mogelijkheden lopen daarbij uiteen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Er worden belangrijke parameters aangepast, zoals de reacties van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing. Los van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder direct naar de handmatige modus overschakelen, door de stuurschakelpaddles te gebruiken. Ook de verschillende setups van het onderstel kunnen afzonderlijk worden geselecteerd.

De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. In de programma’s ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ (standaard bij de S-versie) worden onder meer de reacties van het ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma) en de vierwielaandrijving beïnvloed. Aan de hand van de rijstijl van de bestuurder en de verzamelde data van sensoren brengt het intelligente regelsysteem het gewenste voertuiggedrag tot stand. Hierbij lopen de mogelijkheden uiteen van zeer stabiel tot zeer dynamisch, voor een rijervaring die meer op comfort is gericht of op maximale sportiviteit. Met de AMG-stuurwieltoetsen kunnen de AMG DYNAMICS-functies individueel worden geselecteerd.

De voor het rijden relevante parameters, zoals de reactie van de motor en de ophanging, de besturingsstrategie van de vierwielaandrijving en de controledrempels van het ESP® worden op intelligente wijze aangepast aan het rijprogramma. Het spectrum reikt van extreem veiligheidsgericht tot zeer dynamisch. De in het RACE-rijprogramma opgeslagen ‘Master’-modus zorgt voor optimale wendbaarheid en laat het grote rijdynamische potentieel optimaal tot zijn recht komen – bijvoorbeeld met een hogere giersnelheid en een snellere reactie van het gaspedaal, de transmissie, het elektronisch gestuurde achteras-sperdifferentieel of de remkrachtverdeling van de vierwielaandrijving.

Goede controle en bestand tegen fading: het AMG high-performance remsysteem

Het daadkrachtige compound remsysteem is betrouwbaar, snel en fading-bestendig, zelfs bij hoge belastingen. De E 63 beschikt over van binnenuit geventileerde en geperforeerde compound remschijven met een diameter van 360 x 36 mm met vaste zes zuiger-remklauwen aan de voorzijde en 360 x 26 mm remschijven met zwevende remklauwen met één zuiger op de achteras. De S-versie beschikt over nog grotere compound remschijven op de vooras met een diameter van 390 x 36 mm. Daarnaast is er als optie een AMG Carbon Ceramic-remsysteem beschikbaar, met remschijven in de maat 402 x 39 mm op de vooras en 360 x 32 mm op de achteras.

Ook bij de E 53-modellen is het high-performance remsysteem afgestemd op het vermogen en de prestaties: de vooras is voorzien van dwarsgeboorde en intern geventileerde schijven met een diameter van 370 x 36 mm met vaste remklauwen met vier zuigers en AMG-belettering; de achteras is voorzien van inwendig geventileerde schijven van 360 x 26 mm met zwevende remklauwen met één zuiger.

Het nieuwe AMG Dynamic Plus-pakket is optioneel verkrijgbaar voor de E 53 modellen en de E 63. Dit biedt zowel een tastbare als een zichtbare verbetering op het gebied van sportiviteit. Geselecteerde hoogwaardige componenten versterken op effectieve wijze het dynamische karakter. Het resultaat is een rijervaring die doet denken aan de autosport. Het pakket omvat het high-performance composiet remsysteem van het S-model met rode remklauwen en zwarte AMG-belettering, het AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma ‘RACE’ met Drift Mode en het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, in DINAMICA-microvezel of in nappaleder/DINAMICA-microvezel, in beide gevallen met AMG-stuurwieltoetsen.

Bijzondere AMG E-Klasse modellen: mijlpalen in de ontwikkeling

In 1986 kwam de legendarische Mercedes-Benz 300 E in 5,6 AMG-vorm op de markt, die een hele reeks fameuze AMG E-Klasse-modellen zou voortbrengen. Dankzij de 5,6-liter V8-motor, een vermogen van 265 kW (360 pk) en een reeks aerodynamische verfijningen bereikte de vierdeurs Limousine een magische topsnelheid van 303 km/h. De Amerikaanse fans noemden dit krachtige AMG-model ‘The Hammer’, niet in de laatste plaats vanwege het indrukwekkende koppel van 510 newtonmeter. Voor het eerst werden de prestaties van een volbloed supersportwagen gecombineerd met het praktische gebruiksgemak dat kenmerkend is voor de modellen van Mercedes-Benz. ‘The Hammer’ was vooral een opvallende verschijning in de brede uitvoering, de AMG 300 CE 6.0 Coupé. Met een verder toegenomen cilinderinhoud van 6,0 liter, de toepassing van vier kleppen per cilinder, een vermogen van 283 kW (385 pk) en 566 newtonmeter koppel verlegde de Coupé de grenzen qua rijdynamiek nog verder.

In 1995 werd een bijzonder sportieve versie van de E-Klasse aan het modellengamma toegevoegd. De E 50 AMG beschikte over een 255 kW (347 pk) 5,0-liter V8-motor die door AMG was ontwikkeld op basis van de beproefde 4,2-liter motor. Het model was voorzien van een omvangrijk pakket aan updates die de dynamiek naar een hoger plan brachten, waaronder een sportonderstel, lichtmetalen wielen met brede banden en een AMG-carrosseriekit. De E 50 AMG, die werd gezien als een waardige opvolger van de 500E/E 500 uit de 124-serie, was alleen leverbaar met de nieuwe, elektronisch gestuurde vijftraps automaat.

Met de E 55 werd in 2003 het krachtigste estate-model ter wereld door AMG op de markt gebracht. De 5,5-liter compressor-motor uit de SL leverde in dit model een vermogen van 350 kW (476 pk) en belastte de krukas met een indrukwekkende 700 newtonmeter aan koppel. De prestaties waren vergelijkbaar met die van een sportwagen: de sprint van nul naar 200 km/h duurde slechts 16,3 seconden. Een laadvermogen van maximaal 1.950 liter, een flexibel in te delen interieur en de AMG SPEEDSHIFT 5-traps automaat met de drie rijprogramma's C (Comfort), S (Sport) en M (Manual) versterkten de alledaagse bruikbaarheid van het sportieve estate-model en maakten een echt multitalent van dit model.

In 2006 kwam de E 63 AMG op de markt, met een nieuwe atmosferische V8-motor die een vermogen van 378 kW (514 pk) en een maximumkoppel van 630 newtonmeter genereerde. Dit maakte van de E 63 AMG destijds de krachtigste E-Klasse ooit. Zijn 6,3-liter V8-motor, die volledig door AMG was ontwikkeld, was de enige motor ter wereld die een hoog toerental combineerde met een grote cilinderinhoud – het resultaat was ongeveer 20 procent meer koppel dan bij vergelijkbare atmosferische motoren in deze vermogensklasse. Daarmee kon de E 63 AMG Limousine in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren; zijn topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/h.

De volgende generatie debuteerde aanvankelijk met dezelfde motor, maar werd in 2011 voorzien van de nieuwe AMG 5,5-liter V8 biturbomotor. Voor het eerst was dit model beschikbaar in twee versies, met een vermogen dat varieerde van 386 kW (525 pk) tot 410 kW (557 pk). Het achtcilinder krachtpakket bevatte een combinatie van innovatieve hightech componenten: naast de directe spray-geleide injectie van benzine met piëzo-injectoren beschikte de motor over een volledig aluminium carter, vier kleppen per cilinder met nokkenasverstelling, lucht/water-laadluchtkoeling, dynamomanagement en de start/stop-functie. Beide varianten van de E 63 AMG kenmerkten zich door buitengewone prestaties: de 100 km/h kon worden bereikt in respectievelijk 4,3 en 4,2 seconden (Estate: 4,4 en 4,3 seconden).

In 2016 maakte Mercedes AMG van de Limousine de krachtigste E-Klasse aller tijden en zette met innovatieve technologieën nieuwe maatstaven in dit marktsegment. De vernieuwde 4,0-liter V8-biturbomotor levert een superieure acceleratie en een vermogen van maximaal 450 kW (612 pk). Hiermee was het de krachtigste motor die ooit in een E-Klasse was gemonteerd.

Tegelijkertijd was het model nog efficiënter, dankzij een standaard ingebouwd cilinderuitschakelingssysteem. Met een sprinttijd van 3,4 seconden voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h behaalde het nieuwe performancemodel ook een nieuw record in zijn segment. De AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi-Clutch Technology) 9-versnellingsbak was voor het eerst gecombineerd met een natte startkoppeling. Hierdoor konden betere reactietijden worden bereikt. Een andere highlight was de volledig nieuwe AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving, die de voordelen van verschillende aandrijvingsconfiguraties combineerde. De koppelverdeling over de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel was, zorgde voor een optimale tractie op alle soorten wegdek, binnen de fysieke grenzen.

Overzicht technische specificaties

 

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Limousine

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+

Estate

Motor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

Cilinderinhoud

2.999 cc

2.999 cc

Max. vermogen

320 kW (435 pk) bij 6.100 tpm

320 kW (435 pk) bij 6.100 tpm

Extra vermogen met EQ Boost

16 kW (22 pk)

16 kW (22 pk)

Max. koppel

520 Nm bij 1.800 – 5.800 tpm

520 Nm bij 1.800 – 5.800 tpm

Extra koppel met EQ Boost

250 Nm

250 Nm

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Gemiddeld brandstofverbruik

8,8-8,5 l/100 km*

9,0-8,7 l/100 km*

Gemiddelde CO2-emissie

200-194 g/km

207-200 g/km

Energielabel

D

D

Acceleratie 0-100 km/h

4,5 s

4,6 s

Topsnelheid

250 km/h**

250 km/h**

* De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.** Elektronisch begrensd. Met AMG Driver’s Package 270 km/h.

 

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+

Cabriolet

Motor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

3,0 liter zescilinder lijnmotor met uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor

Cilinderinhoud

2.999 cc

2.999 cc

Max. vermogen

320 kW (435 pk) bij 6.100 tpm

320 kW (435 pk) bij 6.100 tpm

Extra vermogen met EQ Boost

16 kW (22 pk)

16 kW (22 pk)

Max. koppel

520 Nm bij 1.800 – 5.800 tpm

520 Nm bij 1.800 – 5.800 tpm

Extra koppel met EQ Boost

250 Nm

250 Nm

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Gemiddeld brandstofverbruik

8,9-8,6 l/100 km*

9,2-8,8 l/100 km*

Gemiddelde CO2-emissie

204-198 g/km

210-201 g/km

Energielabel

D

D

Acceleratie 0-100 km/h

4,4 s

4,6 s

Topsnelheid

250 km/h**

250 km/h**

* De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.** Elektronisch begrensd. Met AMG Driver’s Package 270 km/h.

 

E 63 4MATIC+ Limousine

E 63 S 4MATIC+ Limousine

Motor

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Max. vermogen

420 kW (571 pk) bij 5.750-6.500 tpm

450 kW (612 pk) bij 5.750-6.500 tpm

Max. koppel

750 Nm bij 2.250-5.000 tpm

850 Nm bij 2.500-4.500 tpm

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling en Drift Mode

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

Gemiddeld brandstofverbruik

11,6 l/100 km*

11,6 l/100 km*

Gemiddelde CO2-emissie

265 g/km

267 g/km

Energielabel

G

G

Acceleratie 0-100 km/h

3,5 s

3,4 s

Topsnelheid

250 km/h**

300 km/h***

* De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.** Elektronisch begrensd. Met AMG Driver’s Package 300 km/h.

*** Elektronisch begrensd

 

E 63 4MATIC+ Estate

E 63 S 4MATIC+ Estate

Motor

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3.982 cc

3.982 cc

Max. vermogen

420 kW (571 pk) bij 5.750-6.500 tpm

450 kW (612 pk) bij 5.750-6.500 tpm

Max. koppel

750 Nm bij 2.250-5.000 tpm

850 Nm bij 2.500-4.500 tpm

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling en Drift Mode

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (met natte wegrijdkoppeling)

Gemiddeld brandstofverbruik

11,8 l/100 km*

11,9 l/100 km*

Gemiddelde CO2-emissie

270 g/km

273-271 g/km

Energielabel

G

G

Acceleratie 0-100 km/h

3,6 s

3,5 s

Topsnelheid

250 km/h**

290 km/h***

* De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.** Elektronisch begrensd. Met AMG Driver’s Package 290 km/h.

*** Elektronisch begrensd

[1] De vermelde waarden zijn vastgelegd volgens de voorgeschreven meetmethode. Het gaat om de NEDC-CO2-waarden in overeenstemming met Art. 2 Nr. 1 van de Durchführungsverordnung (EU) 2017/1153. De brandstofverbruikscijfers zijn berekend aan de hand van deze waarden.