Brussel,
08
juli
2020
|
11:53
Europe/Brussels

Meet the S-Class DIGITAL: ‘My MBUX’ (Mercedes-Benz User Experience)

Samenvatting

Onderweg naar kantoor nog snel even de presentatie doornemen en via een conference call kleine wijzigingen bespreken met je assistent? Of tijdens de lange rit naar de vakantiebestemming de nieuwste films online bekijken, terwijl je broer naast je naar zijn favoriete audioboek luistert? Of het nu gaat om managers of kinderen, in een S-Klasse zitten - vooral in de belangrijkste afzetmarkten China en de VS - achterin vaak belangrijke personen. Daarom heeft Mercedes-Benz bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie van zijn vlaggenschip consequent de focus gelegd op het achtercompartiment. Een voorbeeld: de passagiers achterin beschikken over hetzelfde uitgebreide infotainment en dezelfde comfortfeatures als de bestuurder en de voorpassagier. Ze hebben toegang tot maximaal drie touchscreens en verschillende intuïtieve bedieningsopties, zoals de MBUX interieurassistent of de spraakassistent “Hey Mercedes”.

Geen enkele andere innovatie heeft de afgelopen jaren de bediening van een Mercedes-Benz zo radicaal vereenvoudigd als MBUX (Mercedes-Benz User Experience). De tweede generatie van dit in 2018 geïntroduceerde zelflerende systeem maakt nu zijn debuut in de nieuwe S-Klasse. Het interieur wordt nog digitaler en intelligenter, want zowel op het gebied van hardware als software zijn er grote stappen gezet: op de maximaal vijf grote displays, deels met oled-technologie, maken scherpe weergaven het gemakkelijker om voertuig- en comfortfuncties te bedienen. Bij MBUX staat de mens altijd centraal. De mogelijkheden voor personalisering en de intuïtieve bediening zijn aanzienlijk uitgebreid. Dat geldt zeker voor het achtercompartiment, maar ook voor de bestuurder: zo maakt het nieuwe 3D-bestuurdersdisplay voor het eerst een ruimtelijke weergave mogelijk met slechts een druk op de knop. Er wordt een echt diepte-effect bereikt zonder dat er een speciale 3D-bril gedragen hoeft te worden.

De spraakassistent “Hey Mercedes” is voorbereid op een nog uitgebreidere dialoog. Bepaalde acties kunnen zelfs zonder de activeringsterm “Hey Mercedes” worden uitgevoerd. Zo kan de bestuurder bijvoorbeeld een telefoongesprek aannemen of de navigatiekaart laten weergeven. “Hey Mercedes” kan nu ook uitleggen waar de EHBO-kit zich bevindt of hoe je een smartphone via Bluetooth kunt koppelen.

Naast de klassieke invoer van een pincode zorgt een nieuwe authenticatiemethode voor een hoge mate van veiligheid. Hierbij worden vingerafdruk-, gezichts- en spraakherkenning gecombineerd. Dit maakt toegang tot individuele instellingen of verificatie van digitale betaalprocessen vanuit de auto mogelijk.

Het unieke kenmerk van MBUX is echter met name de koppeling met de meest uiteenlopende systemen en sensorgegevens van de auto. Zo herkent de uitstapwaarschuwingsfunctie in de S-Klasse nu met behulp van camera’s of iemand wil uitstappen. Als een andere weggebruiker in de dode hoek nadert, wordt de actieve sfeerverlichting onderdeel van de uitstapwaarschuwingsfunctie en knippert deze rood. De MBUX interieurassistent controleert of het kinderzitje correct is bevestigd op de voorpassagiersstoel. Ook wordt het aandachtniveau van de bestuurder gemonitord. Bij tekenen van vermoeidheid wordt de bestuurder door de ATTENTION ASSIST gewaarschuwd.

“Ons overkoepelende doel is om onze klanten een maximum aan comfort, personalisering en gemak te bieden. Een systeem dat nog meer in detail gaat, geavanceerder en individueler dan ooit is. Daarom zou ik het zelfs My MBUX noemen. Het voordeel voor onze klanten: dankzij de geoptimaliseerde gebruiksvriendelijkheid besparen ze tijd en krijgen ze een hoge toegevoegde waarde. Het gaat veel verder dan alleen displays en spraakbediening. My MBUX is de ruggengraat of zelfs het centrale brein van de auto.“Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG, CASE

“Met MBUX hebben we het meest begeerde automotive besturingssysteem ontworpen. We hebben de bipolariteit van onze designfilosofie ‘sensuele puurheid‘ doorgezet naar MBUX - enerzijds het verlangen naar schoonheid en anderzijds het wow-effect van een unieke intuïtieve bediening.“Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group

De nieuwe S-Klasse kan met bijna alle zintuigen worden ervaren – zien, voelen en horen – en biedt tegelijkertijd tal van innovaties op het gebied van bijvoorbeeld ondersteuning, bescherming en interactie. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste features: