Brussel,
17
juni
2020
|
10:00
Europe/Brussels

Mercedes-AMG vergroot efficiency en performance met elektrische uitlaatgasturbo

Innovatieve oplossing voor elektrificatie aandrijfsysteem

Samenvatting

De toekomst van Mercedes-AMG wordt elektrisch, en combineert een hoge efficiency met extra rijdynamiek. Om die combinatie optimaal tot zijn recht te laten komen, werken de engineers in Affalterbach hard aan innovatieve technologieën die performance naar een nieuw, nog hoger niveau tillen. De volgende generatie auto’s wordt als gevolg van die inspanningen voorzien van een elektrische uitlaatgasturbo.

Mercedes-AMG zet druk op elektrificatie via innovatieve ontwikkelingen en profiteert daarbij ook van de knowhow uit de autosport. De nieuwste technologie die zich al in het eindstadium van het ontwikkelingsproces bevindt, is de elektrische uitlaatgasturbo, die in de toekomst voor het eerst wordt toegepast in een serieproductiemodel uit Affalterbach. Deze technologie, die in samenwerking met Garrett Motion tot stand kwam, is rechtstreeks afkomstig uit de Formule 1 en biedt een oplossing voor het bekende conflict tussen een kleine, snel reagerende turbo met een relatief laag piekvermogen, en een grote turbo met een hoog piekvermogen die wellicht te kampen heeft met een turbogat.

Uitlaatgasturbo met geïntegreerde elektromotor

Dé highlight van dit innovatieve turbosysteem is een kleine elektromotor die slechts zo’n 4 centimeter groot is en direct is geïntegreerd op de turbineas tussen het turbinewiel aan de uitlaatkant en het compressorwiel aan de zijde waar de frisse lucht wordt aangevoerd. Deze elektronisch aangestuurde elektromotor drijft het compressorwiel aan voordat daar de uitlaatgasstroom wordt doorgevoerd. De elektrificatie van de turbo verbetert de directe respons vanaf stationair toerental en over het volledige toerengebied aanzienlijk. Het zogenoemde turbogat – de vertraagde reactie van een conventionele turbo – wordt hierbij door de elektromotor geëlimineerd. Het resultaat is dat de verbrandingsmotor nog alerter op het gaspedaal reageert en de totale rijbeleving wordt aanzienlijk dynamischer en agieler. Bovendien zorgt de elektrificatie van de turbo voor een hoger koppel bij lage toerentallen, met positieve effecten voor het oppakken van de motor en de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat of remt, is de technologie van de elektrische turbo in staat om de turbodruk onder alle omstandigheden vast te houden, zodat een continue directe respons wordt gegarandeerd.

De turbolader bereikt snelheden tot 170.000 toeren per minuut, wat een zeer grote luchttoevoer mogelijk maakt. Hij kan worden aangestuurd via een 48 Volt onboard elektrisch systeem. De turbo, elektromotor en bijbehorende elektronica zijn verbonden met het koelingscircuit van de verbrandingsmotor, om onder alle omstandigheden een optimale temperatuur te creëren.

“We hebben onze doelstellingen voor een geëlektrificeerde toekomst duidelijk omlijnd. Om ze te realiseren vertrouwen we op discrete en zeer innovatieve componenten en toepassingen ervan. Met deze ontwikkeling ondersteunen we onze modulaire technologie op strategische wijze en finetunen we die voor onze performance-vereisten. Een eerste stap is deze geëlektrificeerde turbo – een voorbeeld hoe we onze Formule 1-technologie doorvertalen naar de openbare weg – waarmee we turbogeladen verbrandingsmotoren naar een niveau tillen dat voorheen niet voor mogelijk werd gehouden,” verklaart Tobias Moers, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.