Brussel,
05
oktober
2021
|
17:45
Europe/Brussels

Mercedes-Benz aanwezig op Zoute Grand Prix 2021

Samenvatting

Mercedes-Benz is aanwezig op de 12de editie van Zoute Grand Prix. Sinds de allereerste editie in 2010 is Mercedes-Benz vaste deelnemer aan dit prestigieuze evenement. Van 7 t/m 10 oktober is Knokke ‘the place to be’ voor liefhebbers van bijzondere auto’s, waar een brug tussen het verleden, heden en de toekomst van de auto wordt gelegd.

In PRADO ZOUTE (Premium Automobile Dome) kunnen bezoekers de nieuwste modellen van Mercedes-Benz bekijken. Met de dit jaar gepresenteerde volledig elektrische EQS en de plug-in hybrid S 580 e onderstreept Mercedes-Benz de transformatie naar volledige elektrificatie van het modellengamma. De luxe limousine EQS heeft een actieradius tot 770 km (WLTP). De S 580 e, de plug-in hybrid-versie van de S-Klasse, heeft een elektrische actieradius van meer dan 100 km. Bezoekers kunnen verder kennismaken met de Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC. Dit nieuwste model in het portfolio van Mercedes-Maybach combineert de technische basis van de GLS met de luxe van een topklasse limousine. De Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé met zijn 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor kan het beste omschreven worden als de elegante krachtpatser binnen het SUV-segment.

Concours d’Élégance

Tijdens het Concours d’Élégance worden 75 unieke en klassieke auto’s tentoongesteld. Mercedes-Benz is bij dit onderdeel vertegenwoordigd met de Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé. Deze bijzondere klassieker uit de W111-serie (1961-1971), waar in totaal slechts 3.270 exemplaren van zijn gebouwd, dateert uit 1971. De auto is niet gerestaureerd en verkeert in nieuwstaat.

Zoute Grand Prix kick-off van Mercedes-Benz ClassicPartner-concept

De Zoute Grand Prix is het passende decor voor de aftrap van Mercedes-Benz ClassicPartner in de Benelux. Dit concept garandeert een gespecialiseerde service op maat voor elke klassieker en youngtimer van het merk met de ster. Nauwe samenwerking met het Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach (Duitsland) zorgt ervoor dat de authenticiteit en kwaliteit van deze bijzondere auto’s behouden blijft. Het netwerk van geselecteerde Mercedes-Benz dealers deelt een passie voor klassiekers en youngtimers met de eigenaren van deze auto’s. Bovendien zijn de juiste kennis en materialen aanwezig om iedere klassieke Mercedes-Benz in topconditie te houden. De volledige uitrol van het concept is gepland in de loop van 2022.

Mercedes-Benz zet koers naar volledig elektrisch tijdperk

Mercedes-Benz zet de koers uit naar een volledig elektrische toekomst: tegen het einde van het decennium, rond 2030, is het merk klaar om volledig elektrisch te gaan – daar waar de marktomstandigheden het toelaten. Met deze strategische stap van ‘Electric first’ naar ‘Electric only’ versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. Tegen 2022 zal Mercedes-Benz accu-elektrische voertuigen (BEV’s) aanbieden in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn en kunnen klanten bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief.

Zoute Grand Prix 2021 – alle modellen van Mercedes-Benz op een rij

EQS

De EQS is de eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-EQ. Met een actieradius tot 770 km (WLTP) voldoet de EQS aan alle verwachtingen van een progressieve limousine in het segment van de S-Klasse. De EQS 450+ heeft een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras met een vermogen van 245 kW (333 pk) en een koppel van 568 Nm. De EQS 580 4MATIC heeft bovendien een eATS-unit op de vooras. Beide motorvarianten sturen 385 kW (524 pk) en 855 Nm koppel naar alle vier de wielen door. Een performance-versie, de Mercedes-AMG EQS 53 4 MATIC+ met een vermogen tot 560 kW/762 pk volgt in een later stadium. De wendbaarheid en het comfort worden gegarandeerd door de standaard luchtvering en de standaard achterasbesturing. Het MBUX Hyperscreen is de absolute highlight in het interieur. Deze grote, gebogen display-unit strekt zich bijna uit van A-stijl tot A-stijl. Drie displays onder één afdekglas lijken samen te smelten tot één scherm.

S-Klasse plug-in hybrid: S 580 e

Met een elektrisch vermogen van 110 kW/150 pk en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kan de plug-in hybrid S 580 e in veel gevallen rijden zonder de verbrandingsmotor te gebruiken. De actieradius is meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorige model. De basis voor het hybride aandrijfsysteem wordt gevormd door de zescilinder lijnmotor M 256 met 270 kW/367 pk. De hoge vermogensdichtheid van de hybride tractiemodule wordt bereikt met behulp van een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het maximumkoppel van de elektromotor, 480 Nm, is direct beschikbaar, wat resulteert in een hoge wendbaarheid bij het optrekken en een dynamisch rijgedrag. In het rijprogramma ELECTRIC is de topsnelheid 140 km/h, waarna de snelheid subtiel wordt begrensd. De gunstige plaatsing van de accu in de auto biedt voordelen ten opzichte van het vorige model: er is meer bagageruimte en nu ook een doorlaadmogelijkheid. Voor het driefase laden met wisselstroom is standaard een 11 kW-lader aan boord en voor het snelladen met gelijkstroom is er een 60 kW DC-lader beschikbaar. Een lege accu kan in circa 30 minuten volledig worden geladen.

Mercedes-Maybach GLS

De Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC vertegenwoordigt een nieuwe vorm van luxe in het SUV-segment. Het nieuwste model in het portfolio van Mercedes-Maybach combineert de carrosserievorm en de technische basis van de GLS met de luxe van een topklasse limousine. Het ruime en hoogwaardige interieur zorgt met zijn uiterst effectieve geluidsisolatie voor een stijlvolle, coconachtige sfeer. Ook het in- en uitstappen verloopt zeer comfortabel: bij het openen van de portieren wordt de carrosserie iets verlaagd en aan de in- en uitstapzijde schuift er snel en geruisloos een verlichte treeplank uit. De treeplanken zijn gemaakt van geanodiseerd aluminium. De V8-motor met 4 liter cilinderinhoud, 410 kW (558 pk) vermogen en 730 Nm koppel is exclusief voor Maybach ontwikkeld en zorgt voor een stille en krachtige aandrijving. De motor is gecombineerd met het 48V-systeem EQ Boost.

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé

De nieuwe Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé (brandstofverbruik gecombineerd: 11,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 263-262 g/km)* verenigt meerdere voertuigkarakters in één model: een elegante, geëlektrificeerde coupé met een hoge wendbaarheid en rijdynamiek, en een vierwielaangedreven krachtpatser met een groot gebruiksgemak. Het kloppend hart van de performance-SUV Coupé is de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met geïntegreerde EQ Boost startdynamo en 48V-boordsysteem dat zorgt voor een directe respons tijdens het starten. Het S-model levert een vermogen van 450 kW (612 pk). Het luchtgeveerde AMG RIDE CONTROL+-onderstel met de AMG ACTIVE RIDE CONTROL-rolstabilisatie op 48V-basis, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie staan garant voor een buitengewone wendbaarheid. De AMG-grille laat zien dat de coupé een telg is uit de AMG-familie. En natuurlijk biedt deze veelzijdige atleet ook alle voordelen van een Mercedes-Benz SUV: omvangrijke veiligheidssystemen en een onovertroffen tractie, zelfs op een natte, gladde of rulle ondergrond.

Mercedes-Benz 280 SE 3.5 Coupé (W111)

De 280 SE 3.5 Coupé, ook bekend als ‘Heckflosse’, werd gebouwd tussen 1961 en 1971 (de vierdeurs versie van 1959 tot 1968). Het design komt van de Fransman Paul Bracq die ook andere designiconen tekende zoals de SL (W113) en de 600 (W100). In september 1969 maakte de 280 SE 3.5 Coupé zijn debuut als krachtigste versie van de W111-serie met een volledig nieuw ontwikkelde 3,5 liter V8-motor. Met slechts 3.270 gebouwde exemplaren is het topmodel uiterst zeldzaam en een van de meest gewilde klassieke auto’s van zijn tijd.