21
oktober
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Belgium Luxembourg rondt investeringsproject van om en bij de 20 miljoen euro succesvol af

Op 20 oktober wordt het volledige nieuwbouw- en renovatieproject van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg officieel ingehuldigd. Daarmee komt een einde aan een immobilieënproject dat over twee jaar werd gespreid en waar een investering van 20 miljoen euro mee gepaard ging. Enerzijds werd een nieuw administratief gebouw opgetrokken en anderzijds werd een deel van de bestaande faciliteiten grondig gerenoveerd. De 350 mensen werkzaam op deze site beschikken voortaan over een volledig vernieuwd kantorengebouw, inclusief een ruim bedrijfsrestaurant, een state-of-the art Fascination Center en een modern en allesomvattend training center.

Begin 2007 zette het toenmalige DaimlerChrysler AG – moederhuis van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg – het licht op groen om op de bestaande site in Sint-Lambrechts-Woluwe een omvangrijk nieuwbouw- en renovatieproject op te starten. Daarmee werd tegemoet gekomen aan de noden van een professionele en efficiënte organisatie.

De bestaande infrastructuur kon immers onmogelijk aan de hedendaagse ecologische vereisten voldoen en bovendien liet ze niet toe alle functies en departementen van Mercedes-Benz in België op één plaats onder te brengen. Kortom, dit project had zowel een kostenbesparing als een efficiëntieverhoging voor ogen.

Het nieuwbouw- en renovatieproject dat intern gedoopt werd tot MoToWN – Move to Woluwe Now – kreeg stilaan maar zeker gestalte. Begin 2008 werd werk gemaakt van de totstandkoming van een Training Center met 13 lokalen die toelaten om alle medewerkers van de Mercedes-Benz en de smart organisatie te vormen over de laatste technieken en technische ontwikkelingen binnen deze merken.

In september van datzelfde jaar werd na de vele voorbereidende werken de eerste steen van het nieuwe administratief complex gelegd. Dertien maanden later - november 2009 - werden de eerste stappen in de verhuis ondernomen, die begin januari 2010 volledig werd afgerond. Meteen het signaal om aan fase twee – of de renovatie – te beginnen.

Een deel van de voormalige gebouwen werd met de grond gelijkgemaakt daar waar het resterende gedeelte volledig werd gerestyled en andere functies kreeg toebedeeld. Het kloppend hart van de onderneming, met name het Mercedes-Benz Fascination Center – de ontmoetingsplaats tussen onze voertuigen en (potentiële) kopers – kreeg niet alleen een grondige opfrissingsbeurt, maar werd tegelijkertijd uitgebreid en de doelstelling ervan werden eveneens bijgestuurd.

Eind 2010 is het plaatje compleet en heeft Mercedes-Benz Belgium Luxembourg alle troeven in handen om er elke dag gestalte te geven aan de universele Mercedes-Benz leitmotiven “The Best or Nothing”en “Trucks you can Trust”

Projectstudie 2006

De projectstudie uit 2006 bracht een aantal pijnpunten in de bestaande organisatie van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg aan het licht. De activiteiten van de groep waren op vier verschillende sites ondergebracht wat dubbele functies – zoals bewaking, receptie en IT-infrastructuur – met zich meebracht en bovendien weinig efficiënt was op vlak van praktische organisatie. De interne communicatie en het tijdverlies als gevolg van verplaatsingen tussen de verschillende sites waren duidelijk voor verbetering vatbaar.

Verder was de bestaande infrastructuur dermate onaangepast dat belangrijke investeringen zich opdrongen om zowel het comfortniveau te verhogen als de efficiëntie en de ecologische voetafdruk te verbeteren. De vernieuwing van deze technische installaties zouden een belangrijke investering zijn.

Derhalve besloot de directie van het toenmalige DaimlerChrysler Belgium Luxembourg een grootschalig nieuwbouw- en renovatieproject te ontwikkelen op de bestaande site in Sint-Lambrechts-Woluwe. Het moederhuis in het Duitse Stuttgart zette begin 2007 het licht op groen voor dit omvangrijke project.

Mercedes-Benz Fascination Center

MoToWN is niet alleen een nieuwbouw- maar ook een renovatieproject. Een deel van het oude gebouw werd immers behouden en volledig vernieuwd. Alleen de draagmuren bleven daarbij overeind. Met een oppervlakte van 1.800 m² is het Mercedes-Benz Fascination Center door z’n moderniteit en design voortaan hét uitstalraam van het sterrenmerk. In de Mercedes-, smart- en Maybach-ruimtes worden permanent vijfentwintig voertuigen tentoongesteld. De collecties, accessoires en velgen komen er eveneens in aan bod. Bedoeling is om potentiële klanten in de beste omstandigheden te onthalen voor een testrit, en hen de mogelijkheid te bieden om hun eigen voertuig te configureren in een multimediazaal.

Bedrijfsrestaurant

Al sinds een paar weken gaat de zetel van Mercedes-Benz BeLux prat op een nagelnieuw bedrijfsrestaurant, net naast het Fascination Center. Het restaurant dat heel licht, design en functioneel is, en waar edele en ruwe materialen smaakvol werden gecombineerd, stemt helemaal overeen met de waarden van Mercedes-Benz. Van zodra het weer het toelaat, kunnen de personeelsleden terecht op een pienter ingericht en van veel groen voorzien terras. Het decor was echter niet het enige element waar aandacht aan werd besteed. Zo pakt de keuken, voortaan het werkdomein van Belgocatering, een bedrijf gespecialiseerd in restauratie voor bedrijven, uit met een gevarieerde en kwalitatief hoogstaande kaart. In een aparte VIP-ruimte kunnen ook zakendiners worden aangeboden. Er is met andere woorden voor elk wat wils.

Kantorencomplex

Het ontwerp van de nieuwbouw en dus het kantoorgebouw zit geconcentreerd rond een 1000m² groot atrium. Dit is de centrale draaischijf van waaruit zowel kantoren als Fascination Center als training center bereikbaar zijn. Elke vleugel telt vijf verdiepingen, die elk 18 m breed zijn en bereikbaar zijn via een centrale trap en/of twee liften. De totale netto-kantooroppervlakte bedraagt 7.500m². Elk niveau beschikt over een sanitair blok en een zogenaamde ‘coffee corner’.

De inrichting van elke etage is modulair dankzij het gebruik van kantoorwandmodules. Bij de inrichting is uitgegaan van 70% open space en 30% individuele kantoorruimte met 20m² brutto-oppervlakte per werkplek.

Op elke verdieping is er een verhoogde IT-vloer uitgelegd en wordt gebruikgemaakt van koelplafonds met extra brede panelen. De verlichting maakt gebruik van innoverende 6,5 cm fijne Philips-armaturen met hoogrendement TL-lampen. De verdiepingen zijn telkens individueel afsluitbaar wat de nodige flexibiliteit garandeert naar gebruik en eventuele verhuring.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.