25
februari
2013
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz bestelwagens doen het uitstekend in wintertests

'Vans. Born to run': de bestelwagens van Mercedes-Benz Vans konden deze belofte onlangs onder barre winterse omstandigheden inlossen. Tijdens de Arctic Van Test in Finland behaalden de Citan en de Vito in ijzige kou een dubbele overwinning. Een nog grotere uitdaging vormde de Sprinter Arctic Drive in Noord-Amerika: hier bewees de Sprinter onder extreme weersomstandigheden wat hij waard was tijdens de lange rit naar Alaska.

 

Citan: overtuigende winnaar bij Arctic Van Test in segment van kleine bestelwagens
De nieuwe Mercedes-Benz Citan bleef de concurrentie in zijn klasse duidelijk voor. Hij verscheen voor het eerst aan de start van de Arctic Van Test en overtuigde vooral bij het rijden. Daaraan werd bij de ontwikkeling van de kleinste telg van de bestelwagenfamilie van Mercedes-Benz dan ook bijzonder veel waarde gehecht: de Citan beschikt over de voor het merk typerende combinatie van rijdynamiek, veiligheid en comfort. Zo behoort ESP bijvoorbeeld tot de standaarduitvoering.

 De test in Finland bestond naast stadsritten en lange afstanden uit rijproeven op spiegelglad ijs en metingen van verwarmingsvermogen na een koude start. Bij temperaturen tot minus 25 graden Celsius liet de Citan zijn concurrenten ver achter zich. De Arctic Van Test wordt georganiseerd door een aantal gerenommeerde bedrijfswagenvakbladen uit meerdere Europese landen.

 

Vito: Nummer 1 in zijn klasse bij Arctic Van Test
Behalve bestelwagens voor stadsdistributie nam de jury van de Arctic Van Tests ook compacte bestelwagens grondig onder de loep. Na het doorlopen van dezelfde disciplines lag ook hier een bestelwagen met de Ster op kop.

 

Sprinter: bij minus 50 graden in Alaska
Nog zwaarder werden negen Mercedes-Benz Sprinter in Noord-Amerika door journalisten op de proef gesteld. Zij reden een route van 5.300 kilometer van het Canadese Edmonton via British Columbia en Yukon naar Anchorage in Alaska en bewezen dat de Sprinter ook onder extreme omstandigheden in zijn element is. Koude start bij bijna 50 graden Celsius onder het vriespunt, ijzige en besneeuwde straten met vorstscheuren in het wegdek en steile bergpassen stelden zowel de bestelwagens als hun chauffeurs danig op de proef.

 De onafhankelijke testers loofden de overtuigende vermogenseigenschappen van de V6 CDI, het geringe geluidsniveau en de goede rij-eigenschappen onder alle omstandigheden. De functionele en comfortabele cabine van de Mercedes-Benz Sprinter bood het passende contrast met de barre condities buiten de bestelwagen.