Brussel,
19
februari
2019
|
15:52
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Cars: op weg naar emissievrij rijden

Samenvatting

Duurzaamheid is een van de basisprincipes van de bedrijfsstrategie van Daimler AG, en het is ook een maatstaf voor Daimlers commerciële succes. Duurzaamheid betreft niet alleen de productie, maar de gehele waardeketen. Daarom besteedt het concern veel aandacht aan zaken als de duurzaamheid van de leveranciers, milieubescherming in de fabrieken en verantwoordelijke omgang met data. Een wezenlijk bestanddeel is en blijft voor Daimler de ‘weg naar emissievrij rijden’ en daarmee verbonden de consequente elektrificatie van het gehele modellengamma.

“We hebben onszelf ten doel gesteld om de emissies van elk model van Mercedes-Benz Cars te verlagen. Een concrete maatregel is de geleidelijke elektrificatie van het gehele modellengamma”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Cars Marketing & Sales. “Dit stelt ons in staat onze klanten ook in de toekomst aantrekkelijke en individuele mobiliteitsservices aan te bieden en het aandeel elektroauto’s in onze totale afzet de komende jaren aanzienlijk te verhogen.”

Om dit te realiseren, streeft de onderneming naar een aandrijflijnstrategie met drie pijlers, gericht op een combinatie van uiterst efficiënte hightech verbrandingsmotoren, tal van hybride modellen en elektrische aandrijflijnen met accu’s of brandstofcellen. Het doel: auto’s bouwen die aantrekkelijk zijn voor klanten en die tegelijkertijd voldoen aan de ambitieuze duurzaamheidsdoelen die wettelijk zijn vastgelegd.

Een van de uitdagingen is de emissiewetgeving, die wereldwijd verschilt en ook verschillende testmethoden met zich meebrengt. Actueel voorbeeld in de EU is de nieuwe WLTP-testmethode (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure).

De meer realistische WLTP-testmethode is nog maar nauwelijks ingevoerd, of er zijn begin 2019 al updates doorgevoerd. Onder andere is de meetmethode voor emissies die het gevolg zijn van brandstofverdamping uit de tanks (EVAPorative Emission Control System, EVAP), nu veel strenger. En in december 2018 heeft de EU opnieuw de CO2-limiet verlaagd: de emissies van personenwagens moeten tussen 2021 en 2030 met nog eens 37,5 procent gereduceerd worden.

Op het gebied van emissiereductie heeft Mercedes-Benz Cars de afgelopen jaren al belangrijke stappen gezet:

  • De afgelopen twee decennia (1997-2017) heeft het concern de gecombineerde CO2-emissies van de nieuwe auto’s van Mercedes-Benz Cars in de EU bijna gehalveerd; de emissies werden met meer dan 45 procent verminderd tot 125 g CO2/km (2017).

  • Volgens de huidige berekeningen was deze waarde in 2018 op 132 g CO2/km voor Mercedes-Benz Cars en 134 g CO2/km inclusief de bestelwagens met registratie als personenwagen in de categorie M1[1]. Deze toename is met name toe te schrijven aan de strengere voorwaarden als gevolg van de overstap naar de WLTP-methode in september 2017. Tegelijkertijd droegen de afzetverschuiving van diesel- naar benzinemotoren en de aanhoudend stijgende verkoop van grote SUV’s en vierwielaangedreven auto’s bij aan de toename van de CO2-vlootwaarde.

  • In 2019 verwacht Daimler, ondanks verdere vooruitgang op het gebied van verbruiksreductie, slechts een beperkte reductie van de

    CO2-vlootwaarde.

  • In 2020 wordt een aanzienlijke reductie van de CO2-vlootwaarde verwacht als gevolg van de geplande uitbreiding van plug-in hybrids en elektroauto’s.

  • Voorvloeiend hieruit is het doel nog altijd om te voldoen aan de stringente wettelijke CO2-doelen. Dit geldt met name voor de EU-grenswaarden die gesteld zijn voor 2020/2021.

  • Toch is de realisatie van deze doelen niet slechts een kwestie van technologische mogelijkheden of een breed modellengamma, waarover Daimler nu al beschikt. Het koopgedrag van de klanten, dat onder meer afhankelijk is van gebruiksgewoonten, marktspecifieke omstandigheden en een functionerende infrastructuur, vormt eveneens een belangrijke parameter.

  • Meer dan 90 procent van het gehele modellengamma van Mercedes-Benz Cars is reeds gecertificeerd volgens Euro 6d-TEMP en de eerste modellen zijn gecertificeerd volgend Euro 6d.

Hightech verbrandingsmotoren

  • De 2-liter dieselmotor (OM 654q) in de B 200 d/B 220 d[2] (brandstofverbruik gecombineerd: 4,5-4,2 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 119-112 g/km)[3] is een van de eerste motoren die voldoet aan de Euro 6d-norm. De Euro 6d-norm wordt pas op 1 januari 2020 van kracht voor nieuwe modellen (een uitbreiding van de Euro 6d-TEMP norm). En de nieuwe GLE met de OM 656 zescilinder dieselmotor (GLE 350 d 4MATIC/GLE 400 d 4MATIC: brandstofverbruik gecombineerd: 7,5-7,0 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 199-184 g/km)3 is de eerste SUV in zijn segment die is gecertificeerd volgens Euro 6d inclusief RDE-fase 2.

  • De in 2016 geïntroduceerde hightech motorenfamilie ‘FAME’ (FAmily of Modular Engines) van Mercedes-Benz speelt een doorslaggevende rol bij het realiseren van duurzame mobiliteit. Na de nieuwe viercilinder dieselmotor (OM 654) die in het voorjaar van 2016 op de markt kwam, werden tot eind 2018 drie andere leden van de geheel nieuwe motorenfamilie met een toenemend aantal varianten geïntroduceerd: zescilinder lijnmotoren als diesel (OM 656) en als benzine (M 256) alsmede de viercilinder diesel OM 654q die is bedoeld voor plaatsing overdwars.

  • Tegelijkertijd beleven innovatieve technologieën hun wereldpremière, waaronder de geïntegreerde startdynamo (ISG), het 48-volt elektrische systeem, de elektrische hulpcompressor (eZV), het CONICSHAPE ‘conisch honen’ van de cilinderwanden, het benzinepartikelfilter, de combinatie van een aluminium behuizing en stalen zuigers alsmede de doorontwikkelde NANOSLIDE® cilinderwandcoating, de 2.500 bar dieselinjectie of de extra Selective Catalytic Reduction-katalysator (SCR) met ammoniakkatalysator (ASC) in de uitlaat. Deze innovaties dragen bij aan een aanzienlijk verbeterde efficiëntie met geringere emissies bij verbrandingsmotoren.

  • Er wordt ook veel onderzoek gedaan naar het gebruik van alternatieve brandstoffen.

Alternatieve aandrijvingen

  • Daarnaast kunnen plug-in hybrids van de derde generatie ook een bijdrage leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit in steden: met een volledig elektrische actieradius van circa 50 km in bijvoorbeeld de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse en een elektrisch vermogen van 90 kW kunnen de limousine- en estate-modellen van Mercedes-Benz lokaal emissievrij rijden in de binnenstad. De C-Klasse en E-Klasse van Mercedes-Benz zijn de enige modellen waarbij dieselmotoren worden gekoppeld aan plug-in technologie. Eind 2019 zal het aanbod meer dan tien modelvarianten aan plug-in hybrids met benzine- of dieselmotor in alle segmenten omvatten. Doel is om klanten al in 2020 ruim twintig modelvarianten aan te kunnen bieden.

  • De EQC (stroomverbruik gecombineerd: 22,2 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, voorlopige waarden)[4], het eerste volledig accu-elektrische model van het merk EQ, komt in 2019 op de markt. De EQC is de voorloper van een reeks nieuwe EQ-modellen.

  • De GLC F-CELL (waterstofverbruik gecombineerd: 0,34 kg/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km, stroomverbruik gewogen: 13,7 kWh/100 km, voorlopige waarden)[5] is een volledig elektrisch model dat geschikt is voor lange ritten en dat zowel waterstof als stroom kan ‘tanken’. De eerste exemplaren werden herfst 2018 uitgeleverd.

De volgende stappen om de CO2-doelen te halen: consequente elektrificatie

  • Tot 2022 zal het gehele portfolio van Mercedes-Benz Cars worden geëlektrificeerd. De onderneming zal in elk segment verschillende geëlektrificeerde varianten aanbieden – van de smart tot de grote SUV’s, beginnend met 48-volt modellen en een grote keuze uit plug-in hybrids en elektroauto’s met accu en/of brandstofcel.

  • Daarvoor investeert Daimler meer dan 10 miljard euro in de nieuwe EQ-productfamilie.

  • Daimler verwacht dat elektromodellen in 2025 tussen de 15 en 25 procent verkoopaandeel zullen hebben bij Mercedes-Benz – afhankelijk van de individuele klantvoorkeuren en de ontwikkeling van een openbare infrastructuur. Het concern wil meer dan tien volledig elektrische modellen op de markt brengen in alle segmenten, van de smart tot de grote SUV’s. Inclusief plug-in hybrids zou het verkoopaandeel van xEV’s (auto’s met elektrische tractiemotor en externe oplaadmogelijkheid) in Europa hoger kunnen uitvallen dan de verwachte 40 procent.

  • Op het gebied van elektromobiliteit gaat smart heel consequent te werk: smart is het eerste automerk dat streeft naar een complete overstap van verbrandingsmotoren op elektromotoren. Alle nieuwe smarts die vanaf 2017 in de VS, Canada en Noorwegen zijn verkocht, beschikken over een elektrische aandrijflijn. Sinds 1 januari 2019 is smart in Nederland een 100% elektrisch automerk en dat zal vanaf 2020 ook in de rest van Europa het geval zijn. Andere landen zullen kort daarna volgen.

[1] NEDC-waarden, metingen gebaseerd op WLTP en omgerekend met behulp van CO2MPAS simulatietool

[2] Tevens in de A 200 d/A 220 d (gemiddeld brandstofverbruik: 4,5-4,0 l/100 km; gemiddelde CO2-emissie: 118-107 g/km)2

[3] De genoemde waarden werden vastgesteld volgens de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de NEDC CO2-waarden volgens Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze waarden. Voor meer informatie over het genoemde model, inclusief de WLTP- waarden, in uw land kunt u kijken op www.mercedes-benz.nl

[4] De genoemde waarden voor stroomverbruik en CO2-emissies zijn voorlopige waarden die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële waarden beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële waarden.

 

[5] De genoemde waarden voor brandstofverbruik, stroomverbruik en CO2-emissies zijn voorlopige waarden die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële waarden beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële waarden.