Brussel,
07
december
2018
|
14:50
Europe/Brussels

Mercedes-Benz E 300 de: plug-in hybrid met ultramoderne dieseltechnologie

Quote module 1

De eerste Mercedes-Benz waarin de state-of-the-art dieseltechnologie gecombineerd is met 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie in de showroom. De viercilinder dieselmotor in de E 300 de levert 143 kW (194 pk) vermogen plus 90 kW (122 pk) EQ Power.

De E 300 de (brandstofverbruik gecombineerd 1,7 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 44-41 g/km, elektrisch verbruik gecombineerd 19,7-18,7 kWh/100 km)1 biedt klanten het beste van twee werelden: in de stad rijden ze in de volledig elektrische modus, terwijl ze tijdens lange afstanden profiteren van de indrukwekkende actieradius van de verbrandingsmotor en bovengemiddeld rijcomfort. De combinatie van de nieuwe viercilinder dieselmotor met de nieuwste generatie 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie maakt van lokaal emissievrij rijden een plezierige rijervaring. Een ander voordeel van de Mercedes-Benz E‑Klasse plug-in diesel hybrid is het hoge aanhangwagengewicht tot 2.100 kg, waardoor de E 300 de veelzijdig inzetbaar is.

Ultramoderne dieseltechnologie: de uiterst efficiënte OM 654 dieselmotor

De E 300 de Limousine en Estate maken gebruik van de nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor. Deze ultramoderne motorfamilie legt de lat qua efficiëntie een stuk hoger. Het is de eerste dieselmotor voor een personenauto die gebruikmaakt van een verbrandingsproces met getrapte verbrandingskommen in de zuigers. Andere innovaties zijn de combinatie van een aluminium motorblok en metalen zuigers alsmede de verder verbeterde NANOSLIDE®-cilinderwandcoating. De interne wrijving is met circa 25 procent verminderd. De nieuwe motor profiteert tevens van de toepassing van de vierde generatie Common-Rail inspuiting met een druk tot 2050 bar.

Tegelijkertijd is de motor compacter dan zijn voorganger. Alle componenten die relevant zijn voor een efficiënte emissiereductie zijn direct aan de motor gemonteerd. Dankzij de plaatsing in de buurt van de motor kent de uitlaatgasnabehandeling een beperkt warmteverlies en uitstekende bedrijfsomstandigheden.

Het hoogvoltage boordnet voorziet niet alleen de aandrijflijncomponenten van stroom, maar tevens de elektrische aircocompressor en de hoogvoltage warmtebooster. Deze componenten maken preconditionering van het interieur zowel ‘s zomers als ‘s winters mogelijk.

Intelligente bedieningsstrategie met ECO-assistent

Anticiperend rijden en besparen: de ECO-assistent ondersteunt de bestuurders van de Mercedes-Benz E 300 de door indien nodig aanwijzingen te geven, bijvoorbeeld op momenten dat het raadzaam is het gaspedaal los te laten omdat de auto een snelheidslimiet nadert, en dankzij functies zoals ‘zeilen’ en een specifieke recuperatie-aansturing. Hiervoor worden de navigatiedata, de verkeersbordenherkenning en de informatie van belangrijke veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) gebruikt. Voor het eerst worden ook de thermische balans van de verbrandingsmotor en de uitlaatgasnabehandeling, zoals regeneratie van het dieselpartikelfilter, zodanig geregeld dat verbruik en emissies route gebaseerd worden geminimaliseerd.

 

E 300 de1

Aantal cilinders/-opstelling/type

4/lijn/diesel

Cilinderinhoud (cm3)

1.950

Max. vermogen verbrandingsmotor (kW/pk bij t/min)

143/194 bij 3.800

Max. koppel verbrandingsmotor

(Nm bij t/min)

400 bij 1.600-2.800

Max. vermogen elektromotor (kW)

90

Systeemvermogen (kW/pk)

225/306

Systeemkoppel (Nm)

700

Acceleratie 0-100 km/h (sec.)

5,9

Topsnelheid (km/h)

250

Topsnelheid, elektrisch (km/h)

130+

Brandstofverbruik gecombineerd vanaf (l/100 km)

1,7

CO2-emissie gecombineerd vanaf (g/km)

44-41

Totale accucapaciteit (kWh)

13,5

Elektrisch verbruik gecombineerd (kWh/100 km)

18,7 (19,7)

Elektrische actieradius (km)

Max. 54 (52)

Consumentenadviesprijs incl. BTW en BPM (€)

68.414

Waarden tussen haakjes: Estate

1 De genoemde waarden werden vastgesteld volgens de voorgeschreven meetmethode. Dit zijn de NEDC CO2-waarden volgens Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik werd berekend aan de hand van deze waarden.