Brussel,
07
augustus
2020
|
10:22
Europe/Brussels

Mercedes-Benz en grote toeleverancier CATL gaan samenwerken voor leiderschapspositie in toekomstige accutechnologie

Samenvatting
  • Mercedes-Benz en CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) hebben vandaag een groter samenwerkingsverband op het gebied van accutechnologie aangekondigd.
  • Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO: “Wij willen koploper in accutechnologie worden en combineren daarom nu onze eigen onderzoeks- en ontwikkelingsexpertise met die van vooraanstaande partners. Door samen te werken met CATL kunnen we onze transformatie naar CO2-neutraliteit versnellen.”
  • Volgend jaar wordt de Mercedes-Benz EQS, een elektrische luxe sedan met een WLTP-actieradius van meer dan 700 km gelanceerd. Dit model is voorzien van CATL-celmodules.
  • Mercedes-Benz en CATL gaan gezamenlijk de productie van lithium-ion accu's in Duitsland een impuls geven.

Mercedes-Benz en CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) zijn de volgende fase van hun strategische partnerschap ingegaan en gaan state-of-the-art accutechnologie creëren voor de grootschalige elektrificatie van het modellengamma van Mercedes-Benz. De in Stuttgart gevestigde premium autofabrikant versnelt de uitvoering van zijn 'Electric First'-strategie met geavanceerde, CO2-neutraal geproduceerde accucellen, -modules en -systemen die worden geleverd door CATL, een technologische leider op het gebied van lithium-ion accu's. De overeenkomst heeft betrekking op het volledige gamma van accutechnologieën, van cellen en modules voor Mercedes-Benz personenauto's tot volledige accusystemen voor Mercedes-Benz Vans in veelbelovende innovatieve configuraties. Dit omvat ook het CATL-cell-to-pack design (CTP), dat conventionele modules overbodig maakt en de cellen rechtstreeks in de accu integreert.

“We willen voorop lopen op het gebied van accutechnologieën, dus we combineren nu onze eigen onderzoeks- en ontwikkelingsexpertise met die van vooraanstaande partners. We zullen geavanceerde accusystemen gaan integreren om premium auto's met een uitstekende actieradius, oplaadsnelheid, veiligheid en duurzaamheid te creëren. Door samen te werken met CATL gaan we onze transformatie naar CO2-neutraliteit versnellen”, aldus Markus Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research en Mercedes-Benz Cars COO. “CATL wordt een belangrijke leverancier die de komende jaren de capaciteit voor de volgende generaties van onze EQ-modellen veilig zal stellen.”

“Mercedes-Benz is een speciale en belangrijke partner van CATL. We zijn zeer verheugd om het partnerschap verder uit te breiden en te upgraden, waarmee de toekomstige positie van beide bedrijven kan worden verbeterd. Mercedes heeft de auto meer dan 130 jaar geleden uitgevonden en heeft talloze innovaties ontwikkeld. Dit zal, in combinatie met de expertise van CATL op het gebied van accu's, leiden tot een beslissende stap in de elektrificatiestrategieën van beide bedrijven”, aldus Dr. Robin Zeng, oprichter, voorzitter en CEO van CATL. “Samen gaan we werken aan de ontwikkeling en levering van betrouwbare, concurrerende oplossingen om de wereldwijde e-mobiliteit te bevorderen.”

Elektrificatie van het modellengamma met innovatieve accutechnologieën

Accucellen vormen de kern van zeer complexe accusystemen. Hun chemie draagt in belangrijke mate bij aan de prestaties, de actieradius en de levensduur van elektrische modellen. Door het strategische partnerschap met CATL kan Mercedes-Benz de ontwikkeling van de huidige en toekomstige best-in-class lithium-ion accu's bevorderen. De twee partners zijn al begonnen met de ontwikkeling van toekomstige accugeneraties die in de komende jaren in een aantal modellen zullen worden geïntroduceerd. Het heldere doel is om de ontwikkelingscycli te verkorten en de actieradius van toekomstige accu's aanzienlijk te vergroten door vooruitgang op het gebied van de energiedichtheid en kortere oplaadtijden. Om de elektrificatie nog aantrekkelijker te maken voor klanten in het topsegment zijn de gestelde doelen ambitieus: bij de EQS, de luxe sedan die vanaf volgend jaar in de showroom staat, is het ontwikkelingsdoel een actieradius van meer dan 700 km (WLTP-cyclus) en een verdubbeling van de oplaadsnelheid ten opzichte van de huidige modellen. De Mercedes-Benz EQS zal ook worden voorzien van CATL-celmodules.

“Daimler gaat zijn wereldwijde concurrentiepositie versterken en de efficiëntie verbeteren door samen te werken met sterke en innovatieve partners om onze toekomstige strategie, waaronder ook de plannen met betrekking tot e-mobiliteit, voort te zetten. In China hebben we in de loop der jaren een sterke samenwerking opgebouwd met belangrijke industriële en technologische spelers die niet alleen hebben bijgedragen aan onze sterke groei, maar ook hebben gezorgd voor efficiëntie op het gebied van productie, inkoop, onderzoek en ontwikkeling”, aldus Hubertus Troska, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Groot-China. “We kijken ernaar uit om ons partnerschap met CATL, een wereldwijd toonaangevende accuproducent uit China, naar een nieuw niveau te brengen en gaan dit partnerschap verder integreren in onze 'Electric First'-strategie en de duurzame ontwikkeling. Wij geloven dat een dergelijk partnerschap Daimler in staat zal stellen om onze klanten te kunnen blijven verrassen met technologisch leiderschap en versnelde innovatie”. Mercedes-Benz en CATL zetten zich in voor de ontwikkeling en productie van kwalitatief hoogwaardige en goed presterende accu's met een zo duurzaam mogelijke footprint.

Accuproducten CO2-neutraal geproduceerd

Met 'Ambition2039' streeft Mercedes-Benz de langetermijnvisie van een klimaatneutraal modellengamma na en zet het zich actief in voor de transformatie naar CO2-neutraliteit. Om de CO2-voetafdruk van de huidige en toekomstige voertuiggeneraties te minimaliseren, zijn de partners overeengekomen om een CO2-neutrale productie van accuproducten te realiseren. Om dit mogelijk te maken, zal CATL voor zijn productie gebruikmaken van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, zon en waterkracht. Alleen al de CO2-neutrale productie van accucellen kan meer dan 30 procent van de CO2-voetafdruk van een complete accu besparen. Begin 2020 hebben Mercedes-Benz en CATL al een gezamenlijk proefproject opgestart met behulp van blockchain-technologie om transparantie te creëren met betrekking tot de uitstoot van schadelijke gassen en het aandeel van secundair materiaal in de toeleveringsketen van de accucellen. De volgende stap is de afhankelijkheid van de winning van grondstoffen aanzienlijk te verminderen, met behulp van het recyclen van accu’s die aan het einde van hun levensduur zijn.

“In het kader van dit nieuwe strategische partnerschap spant CATL zich maximaal in voor de duurzaamheidsdoelstellingen van Mercedes-Benz AG, waaronder de doelstellingen in het kader van de 'Ambition 2039'-strategie. Dit omvat een duurzame productie met hernieuwbare energie, een minimale CO2-voetafdruk op logistiek vlak binnen de hele toeleveringsketen en aandacht voor alle aspecten van de maatschappelijke verantwoordelijkheid. CATL zal zorgen voor een CO2-neutrale accuproductie en een maximale CO2-reductie in de accutoeleveringsketen voor de volgende generatie Mercedes-Benz EQ-modellen gaan realiseren, te beginnen met de EQS”, aldus Zhou Jia, voorzitter van CATL. “Ik ben ervan overtuigd dat dit partnerschap voor beide bedrijven nieuwe mogelijkheden zal gaan bieden om een duurzame onderneming te creëren en de transformatie in onze industrie te versnellen.”

Het industriäliseren van belangrijke technologie in Duitsland

Het strategische partnerschap van Mercedes-Benz en CATL versnelt de verdere ontwikkeling en productie van geavanceerde accutechnologieën in Duitsland. Met de bouw van de CATL-fabriek in Thüringen ontwikkelt CATL een Europees servicesysteem om Mercedes-Benz meer concurrerende producten aan te bieden, evenals een soepele toelevering. Dit zal Mercedes-Benz in staat stellen om de mate van lokalisatie met betrekking tot de inkoop verder te verhogen en om in de toekomst accuproducten te kunnen inkopen die in de CATL-fabriek in de buurt van Erfurt zijn geproduceerd. Om concurrerend te blijven, vertrouwt het bedrijf op een evenwichtig aanbod van leveranciers.

Binnen het wereldwijde productienetwerk richt Mercedes-Benz zich op de productie van zeer efficiënte accusystemen en het opzetten van een wereldwijd accuproductienetwerk. In de toekomst gaat dit netwerk bestaan uit negen fabrieken op zeven locaties op drie continenten. De lokale accuproductie is een belangrijke succesfactor voor het elektrische offensief van Mercedes-Benz AG en is van cruciaal belang om op flexibele en efficiënte wijze te kunnen voldoen aan de wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen.

Over CATL

Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) is een wereldwijde leider op het gebied van de ontwikkeling en productie van lithium-ion accu's, met divisies die zich bezighouden met R&D, productie en verkoop van accusystemen voor energieopslagsystemen en voertuigen die gebruik maken van nieuwe energie. In 2019 hadden de EV-accu's die door het bedrijf in dat jaar wereldwijd werden verkocht een gezamenlijke capaciteit van 40,25 gigawattuur.

CATL heeft zijn hoofdkantoor in Ningde, China. Het bedrijf heeft sinds 2019 wereldwijd meer dan 26.000 werknemers en heeft dochterondernemingen in Beijing, Liyang (provincie Jiangsu), Xining (provincie Qinghai) en Yibin (provincie Sichuan), evenals in München (Duitsland), Parijs (Frankrijk), Yokohama (Japan), Detroit (VS) en Vancouver (Canada). Daarnaast bezit en exploiteert het bedrijf accuproductiefaciliteiten in de provincies Fujian, Jiangsu, Qinghai en Sichuan. De eerste overzeese fabriek, die wordt gevestigd in het Duitse Arnstadt (vlakbij Erfurt), is momenteel in aanbouw.