Brussel,
13
februari
2019
|
11:35
Europe/Brussels

Mercedes-Benz engageert zich in opleidingen autotechniek

Duaal leren brengt technische opleiding en praktijk dichter bij elkaar

Samenvatting

Mercedes-Benz is - in samenwerking met haar dealers en onderwijsinstellingen - met een duaal leertraject voor autotechniek gestart. Het Duitse premiummerk speelt op deze manier in op de trend van meer praktijkgericht onderwijs waarbij ze tegelijkertijd een boost geeft aan het imago van de opleiding automechanica.

Uit studies blijkt dat duaal leren en werken een van de maatregelen is om het beroeps- en technisch onderwijs te versterken en de praktische kennis van de bedrijven mee te nemen in het onderwijs. Ook ontstaat er een grote verrijking in het leerproces van de student als zijn of haar kennis en kunde direct aan de realiteit van het bedrijfsleven kan worden gelinkt. Ze zijn veel beter voorbereid op hun startende loopbaan en kunnen zo met meer zelfvertrouwen starten. Bovendien conformeren zij zich makkelijker aan een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt.

Mercedes-Benz heeft in samenwerking met Educam een aantal scholen benaderd en een overlegplatform in het leven geroepen om de krachten te bundelen en elkaar aan te zetten tot concrete actie rond duaal leren en werken. Dit heeft ertoe geleid dat er een Nederlandstalige en een Franstalige groep studenten recent in het traject van duaal leren is ingestapt – 20 in totaal.

Hans Joseph, manager Project Retail Apprenticeship & Trial Learning van Mercedes-Benz: “De voordelen van ons leerwerktraject zijn tweeledig. Aan de ene kant doet de leerling direct vakkennis en ervaring op uit de dagelijkse praktijk. Aan de andere kant neemt de leerling nieuwe theoretische kennis mee naar ons als werkgever. Zo ontstaat er in feite een bedrijfsopleiding op maat. Bovendien hebben we als doel tijdens de leerwerktrajecten een vertrouwensband met de leerling op te bouwen, zodat de leerling na het behalen van het diploma nog een lange tijd bij ons in dienst blijft.”Bij de Beroeps Begeleidende Leerweg van Mercedes-Benz heeft de student een arbeidsovereenkomst en volgt daarnaast één à twee dagen per week les. De student voert in de werkplaats onder toezicht een aantal werkzaamheden uit, zoals eenvoudige inspecties en onderhoudsbeurten aan personenauto’s en bedrijfswagens, het monteren van eenvoudige accessoires en het klaarmaken van voertuigen voor aflevering aan klanten.“De combinatie van ‘leren op school’ en ‘leren op de werkvloer’ zal de motivatie van vele jongeren om te kiezen voor alle facetten van autotechniek zeker verhogen”, aldus Hans Joseph. “En niet onbelangrijk: eenmaal in het traject maken we leerlingen vertrouwd met onze voertuigen, waardoor er al snel een meerwaarde voor de werkplaats ontstaat.”


Theorie toetsen aan de praktijk

Omar (18) en Dzevair (17) van het Stedelijk Lyceum Zuid - Antwerpen en Flavio Centre IFAPME La Louvrière en Dylan van het Centre IFAPME Verviers maken deel uit van de eerste lichting Duaal Leren bij Mercedes-Benz.

“Wij willen onze theoretische kennis graag in de praktijk en bij respectievelijk Mercedes-Benz Antwerpen, Garage Piret La Louvrière en Garage Henri Visé krijgen we daar de kans toe. Bovendien komen we in deze werkplaatsen in contact met de laatste nieuwe technologische evoluties wat onze technische bagage alleen maar vergroot en we kunnen er heel veel met onze ogen stelen. Het gaat trouwens veel verder dan alleen maar auto’s – we leren ook hoe we met andere collega’s kunnen samenwerken en we komen ook in contact met de klanten”

Een verrijkende ervaring, die hun passie en motivatie alleen maar aanscherpt om straks allicht definitief deel uit te maken van het Dealernetwerk van Mercedes-Benz.

“Als deze jongeren straks afstuderen, slaan ze twee vliegen in een klap”, vertelt Geert De Bock, Directeur Customer Services bij Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. “Ze ontvangen niet alleen hun schooldiploma in autotechnieken, ze krijgen meteen de titel van gecertifieerd onderhoudstechnieker van Mercedes-Benz. Dit opent niet alleen de deur naar een vaste werkstek in één van onze Erkende Servicepunten, het is tegelijkertijd een opstap naar hun verdere ontwikkeling – al dan niet tot diagnosetechnicus.”


Duaal leren: win-win voor alle betrokkenen

De win-win situatie speelt zich ook af op het niveau van de deelnemende scholen.

“Ik was met een fan van dit project”, openen Luc Van Styvoort van het Stedelijk Lyceum Zuid - Antwerpen en Jean-Pierre Delagrange van het Technisch Atheneum Keerbergen.

“Onze school is met zeer moderne apparatuur uitgerust, maar momenteel gaat de technische evolutie in de autosector zo snel dat het nauwelijks bij te houden is. In die zin, houden onze studenten wel gelijke tred en steken wij er ook nog iets van op. Kortom, een goed evenwicht tussen kennis opdoen en werken aan.”

Neemt niet weg dat instappen in een duaal leertraject een specifieke inzet van de deelnemende scholen vraagt.

“Er is de screening van onze leerlingen. Dat is een intensief proces voor ons en voor de leerlingen waarbij de belangrijkste criteria motivatie en arbeidsrijpheid zijn. Daarnaast komt het er op aan om als school en als leraar steeds te waken over de juiste balans tussen leerlingen in een duaal leertraject en zij die voltijds school lopen. Daarbij gaat het niet alleen om technische kennis, we hebben ook de verantwoordelijkheid om als kennisinstelling oog te hebben voor bijvoorbeeld de taalkennis en –vaardigheid van onze leerlingen. Onder meer dankzij aangepaste lesroosters lukt dat aardig.”


Centrale rol voor Mercedes-Benz werkplaatsen

Een derde partij in het traject van duaal leren zijn de mentors. De ervaren mensen binnen de Mercedes-Benz dealerships, die de jongeren begeleiden. Nico Van Hooydonck, Diagnose Technieker bij Mercedes-Benz Antwerpen heeft twee leerlingen onder zijn hoede.

“Het is zonder meer een verrijkende ervaring want je ziet die gasten vooruitgang boeken dankzij je sturing en de kennisoverdracht van het hele technische team. Op die manier kan je de kloof tussen de leerstof in het onderwijs en de praktijk ook overbruggen. Daarnaast is het ook boeiend om te zien hoe ze als mens groeien en maturiteit ontwikkelen. Dat gaat ook op voor mezelf; deze jonge generatie vraagt om een andere coaching aanpak dan ervaren technici.”

De twintig leerlingen duaal leren ontvangen hun diploma na een cyclus van twee jaar in Vlaanderen en drie jaar in Wallonië wat betekent dat ze binnen enkele jaren hun studies kunnen afsluiten met een schooldiploma en met het Mercedes-Benz Certificaat van Onderhoudstechnieker op zak.